Gå til innhold

Forstadie til kreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti forstadie til kreft? Hvordan tok du det ? Og gikk det bra? Føler jeg er litt redd..

Anonymkode: ceaa4...8b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du, celleforandringer påvist etter celleprøve? Det gikk bra, ja.. 

Anonymkode: fcc85...e4c

• Liker 4
Skrevet

Hadde alvorlige celleforandringer i vulva da jeg var sent i tenårene (ikke livmorhalsen). Fikk fjernet det mest utsatte området av hud i perineum (mellomkjøttet) hvor celleforandringene var, og fikk behandling med en krem i tre måneder for slimhinner. Var noe herk, men det gikk helt fint og det er nå godt over ti år siden. Merker ingenting til det og det har ikke vært problemer siden 😊

Tok det vel ganske med ro, fikk grei behandling, men føler jeg fikk lite info.

Anonymkode: e93fb...a7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du, celleforandringer påvist etter celleprøve? Det gikk bra, ja.. 

Anonymkode: fcc85...e4c

Jaa celleforandring

TS

Skrevet

Det kan være litt skremmende å få beskjed om celleforandringer når man vet det kan være et forstadie til kreft. Men det betyr absolutt ikke at det er det, og i de aller fleste tilfellene er det ikke det. Så her gjelder det å puste med magen og senke skuldrene litt om du klarer.

Jeg fikk påvist alvorlige celleforandringer for halvannet år siden ca. Ble sendt til sykehuset for å ta biopsi, og deretter ble jeg sendt til konisering(fjerning). Der ble alt fjernet, og ny celleprøve så fin ut. Så var det vel to år til neste celleprøve, som nå ennå er et år til. 

Anonymkode: dc2f2...eaa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jaa celleforandring

TS

Celleforandringer i livmorhals er som regel veldig enkle å behandle, på samme måte som malignt melanom i huden. Det er veldig bra at du oppdaget det tidlig. Enten bare tar du prøver hyppigere eller så fjerner de området med forstadiet, så er problemet borte. 

Anonymkode: 911a7...ef7

• Liker 1
Skrevet

Hadde celleforandringer for et år siden, nå var de borte (med høyrisiko HPV). 

Anonymkode: a0007...c97

Skrevet

Hadde det samme, borte på et blunk. Ikke noe å være hysterisk over.  Jeg gadd ikke å bruke betegnelsen "forstadie til kreft", for å si det sånn. Det var alvorlige celleforandringer forårsaket av HPV-viruset, punktum. Vært helt borte siden da, og behandling er ikke noe stress.

Anonymkode: 31fb0...f39

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har hatt det i det ene brystet. Operasjon + stråling. Har ikke noe annet valg enn å stå i det, samt prise seg lykkelig over at vi har et helsevesen som fungerer når livet kommer med sine overraskelser. 

Anonymkode: 4a10b...1d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jaa celleforandring

TS

Det hadde jeg også. De tok vevsprøver (noen vonde klyp, gikk fort), og så i ny time brukte de laser til å ta bort noe. Det gikk helt fint, fikk bedøvelse da. Ved nye prøver siden er det ok. Dette var over ti femten år siden.

Anonymkode: a5b37...e8f

Skrevet

Det er forresten ganske vanlig. 

Anonymkode: a5b37...e8f

• Nyttig 1
Skrevet

Vanlig - 25 år siden første gang - ble konisert som beskrevet ovenfor - så et jevnlig testregime/ ta celleprøver damer!! Tilbakefall med ny konisering 7 år etter men bra siden og har fått en attpåklatt etter det - større risiko for spontanabort etter 2x konisering men svangerskapet gikk fint uten behov for ekstra sting - alt bra i dag 25 år etter 

Anonymkode: 27836...aff

Skrevet

Det er helt udramatisk.

Anonymkode: a241e...140

• Nyttig 1
Skrevet

Har hatt det som 25 åring, koniserte osv, ikke kreft nå og er over 30. 

Nå må leger jammen se til å gi bedre info til pasientene sine. Ser ofte lignende tråder her. Det er veldig få som får kreft, men mange er i forstadiet og det fikses så du ikke får kreft

Anonymkode: 32294...098

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jaa celleforandring

TS

Det er veldig vanlig og behandles lett. 

Ville ikke brukt energi på å være bekymret hvis jeg var deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...