Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har laget middag til oss nesten hele tiden.  Vi har bare vært sammen noen måneder men vi er med hverandre nesten hver dag.  Jeg har laget middag en gang til han og vafler en annen gang.  Han sa da at det var godt men spiste lite av middagen.  

Jeg foreslo nylig å ha klar middag til han når han kom fra jobb siden jeg er hjemmeværende og generelt sett også ville bidra med å lage middag i tillegg til å være en god kjæreste.   Da svarte han at han ikke ville det fordi maten måtte lages nøyaktig på hans måte.   Han sa og at han trolig ikke ville spise middag om jeg laget det til ham.              Jeg ble egentlig veldig lei meg og synes det var en merkelig ting å si. 

Han er utrolig kresen og spiser stort sett to matretter om igjen hele tiden.  Veldig skeptisk til å prøve nye ting. Han har i tillegg bakterieangst og er veldig opptatt av hygiene under matlaging.         Jeg får forresten lov til å koke poteter til han.

Forøvrig har jeg god hygiene på kjøkkenet og har alltid fått skryt av andre jeg har laget mat til. 

Jeg skriver ikke dette for å henge han ut men for å få en bedre forståelse av han og hvordan jeg kan tilnærme meg problemet på best mulig måte.                                                                                           På forhånd takk for hjelp🙏

Anonymkode: c9426...fed

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forøvrig har jeg god hygiene på kjøkkenet

Jeg husker en gang jeg var innom en dame sammen med en felles venninne. Hun holdt på å lage middag. Hun hadde stekt grønnsaker, og etter dette la hun oppi kyllingkjøttdeig. Vil tippe hun også sa hun hadde god hygiene…hvem er det som tror om seg selv at de ikke har det, liksom?

Det høres jo ut som det er hygiene som er ankepunktet hans. Hva med å heller spørre han hva det er du gjør galt, fremfor å innta holdningen om at du har god hygiene?

Anonymkode: abd5a...490

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjæresten min har laget middag til oss nesten hele tiden.  Vi har bare vært sammen noen måneder men vi er med hverandre nesten hver dag.  Jeg har laget middag en gang til han og vafler en annen gang.  Han sa da at det var godt men spiste lite av middagen.  

Jeg foreslo nylig å ha klar middag til han når han kom fra jobb siden jeg er hjemmeværende og generelt sett også ville bidra med å lage middag i tillegg til å være en god kjæreste.   Da svarte han at han ikke ville det fordi maten måtte lages nøyaktig på hans måte.   Han sa og at han trolig ikke ville spise middag om jeg laget det til ham.              Jeg ble egentlig veldig lei meg og synes det var en merkelig ting å si. 

Han er utrolig kresen og spiser stort sett to matretter om igjen hele tiden.  Veldig skeptisk til å prøve nye ting. Han har i tillegg bakterieangst og er veldig opptatt av hygiene under matlaging.         Jeg får forresten lov til å koke poteter til han.

Forøvrig har jeg god hygiene på kjøkkenet og har alltid fått skryt av andre jeg har laget mat til. 

Jeg skriver ikke dette for å henge han ut men for å få en bedre forståelse av han og hvordan jeg kan tilnærme meg problemet på best mulig måte.                                                                                           På forhånd takk for hjelp🙏

To matretter resten av livet? Hadde vært takk og farvel. Han høres ut som en baby. 
dere kan altså ikke spise med venner, dra ut å spise, feire høytider med familie eller noe slikt. Veldig begrensende. 

Anonymkode: 58689...862

• Liker 33
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fyren er syk. Han må i behandling for at dette skal fungere for deg. 

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet

Han har nok stor bakterieangst, og tør ikke spise mat som andre har laget. Dette stikker nok dypt, du kan få det utfordrende fremover om han bare kan spise to matretter som han lager selv, resten av livet… 

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg husker en gang jeg var innom en dame sammen med en felles venninne. Hun holdt på å lage middag. Hun hadde stekt grønnsaker, og etter dette la hun oppi kyllingkjøttdeig. Vil tippe hun også sa hun hadde god hygiene…hvem er det som tror om seg selv at de ikke har det, liksom?

Det høres jo ut som det er hygiene som er ankepunktet hans. Hva med å heller spørre han hva det er du gjør galt, fremfor å innta holdningen om at du har god hygiene?

Hvis alt blir stekt forstår jeg ikke hvordan rekkefølgen av grønnsaker/kyllingkjøttdeig i stekepannen har noe å si mtp hygiene?

Anonymkode: 6a3da...ebd

• Liker 33
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

To matretter resten av livet? Hadde vært takk og farvel. Han høres ut som en baby. 
dere kan altså ikke spise med venner, dra ut å spise, feire høytider med familie eller noe slikt. Veldig begrensende. 

Anonymkode: 58689...862

Fighter83 skrev (6 minutter siden):

Eller bare autist. Kjenner en som kun spiser brødskiver med hvitost. 

Anonymkode: 4f17e...73a

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det her høres sykelig ut. Hadde ikke orket. Dette blir livet ditt. 

Og det følger garantert med hundrevis av andre regler og begrensninger. Det her gjelder garantert ikke bare mat

Anonymkode: 05396...f1b

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller bare autist. Kjenner en som kun spiser brødskiver med hvitost. 

Anonymkode: 4f17e...73a

TS

Har tenkt tanken. Jeg har nære venner som er høytfungerende autister og ligner han på flere måter. Han legger merker til lyder og detaljer som andre ikke gjør. Han er hypersensitiv for berøring enkelte steder. Han har og en særinteresse han er lidenskapelig opptatt av. Men han er en fantastisk kjæreste. Veldig kjærlig og god. Derfor vil jeg kjempe for at forholdet vårt skal fungere til tross for at han har en del sære sider. 

• Liker 2
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Har tenkt tanken. Jeg har nære venner som er høytfungerende autister og ligner han på flere måter. Han legger merker til lyder og detaljer som andre ikke gjør. Han er hypersensitiv for berøring enkelte steder. Han har og en særinteresse han er lidenskapelig opptatt av. Men han er en fantastisk kjæreste. Veldig kjærlig og god. Derfor vil jeg kjempe for at forholdet vårt skal fungere til tross for at han har en del sære sider. 

Har hatt kjæreste med OCD og har nå kjæreste med autisme og personlighetsforstyrrelse. Førstnevnte var ikke kresen i matveien men var ekstremt nøye på vask av ingrediensene som kunne vaskes. Men etterhvert var det ikke noe problem med at jeg laget mat. For han skjønte hvor nøysom jeg er. Vi var sammen i 6 år.

Sistenevnte er ekstremt kresen i matveien og likte ikke at jeg gjorde så mye i starten. Men nå har vi etablert hva han ikke kan eller vil spise, og han har ingen problemer med å etterlate alt til meg. Vi har vært sammen i 3 år. 

Du må vite hva du driver med når du velger noe som er særinger (har diagnoser) for matveien er bare en liten bit av hele pakka.

Anonymkode: 93487...912

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det her høres sykelig ut. Hadde ikke orket. Dette blir livet ditt. 

Og det følger garantert med hundrevis av andre regler og begrensninger. Det her gjelder garantert ikke bare mat

Anonymkode: 05396...f1b

TS

Ja, jeg vet.

Han er og sykelig opptatt av å holde døren låst når vi er inne uansett tid på døgnet. Kan heller ikke gå de få meterne for å kaste søppel uten å låse døren. Han bekymrer seg for mye irrasjonelt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Ja, jeg vet.

Han er og sykelig opptatt av å holde døren låst når vi er inne uansett tid på døgnet. Kan heller ikke gå de få meterne for å kaste søppel uten å låse døren. Han bekymrer seg for mye irrasjonelt. 

Jeg har ingen diagnoser men låser alltid døra. Men har elektronisk lås som låser seg selv. Problem løst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen diagnoser men låser alltid døra. Men har elektronisk lås som låser seg selv. Problem løst.

Har spurt sameie om lov til å innstallere det i døren men de tillater ikke det.  Hadde det der jeg bodde før. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (31 minutter siden):

TS

Jeg mener også han kunne hatt godt av behandling men i hans verden finnes det kun fysisk sykdom og han vil aldri innse at han trenger hjelp. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ocd eller tourettes? 

Anonymkode: 0bd93...9ed

AnonymBruker
Skrevet
FrkSolsikke skrev (34 minutter siden):

Han har nok stor bakterieangst, og tør ikke spise mat som andre har laget. Dette stikker nok dypt, du kan få det utfordrende fremover om han bare kan spise to matretter som han lager selv, resten av livet… 

TS

Han kan til nøds spise hos andre men det er utenfor hans komfortsone. Hjemme er det stort sett de to rettene bestående bare av to matvarer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis alt blir stekt forstår jeg ikke hvordan rekkefølgen av grønnsaker/kyllingkjøttdeig i stekepannen har noe å si mtp hygiene?

Nei, nettopp, det var poenget mitt 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det forholdet hadde jeg aldri i verden orket. Ikke ofte jeg sier det, men den fyren har diagnoser så det rekker og blir til overs.

Anonymkode: 46c7e...e45

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ocd eller tourettes? 

Anonymkode: 0bd93...9ed

TS

I alle fall ikke tourettes men godt sannsynlig OCD, autisme eller paranoia. Han hevder han blir forfulgt. Har ikke smartmobil fordi han mener smartmobiler i stor grad blir hacket og kan gjøre at andre får vite alt om han. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nettopp, det var poenget mitt 🙄

Jeg tror nesten du må forklare dette nærmere, ellers er eksemplet ditt ganske meningsløst.

Slik jeg forsto eksemplet ditt, mente du at vedkommende hadde mangelfull mathygiene, men ville selv ment den var god.

• Liker 18
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...