prompelompe Skrevet tirsdag kl. 17:15 #1 Skrevet tirsdag kl. 17:15 Jeg har vært sykemeldt fra min perm, men far skal nå ut på sjøen igjen når baby er 10 uker gammel. Har dere som selv har erfaringer noen gode råd og tips å komme med? Samt litt oppmuntrende ord?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:22 #2 Skrevet tirsdag kl. 17:22 prompelompe skrev (3 minutter siden): Jeg har vært sykemeldt fra min perm, men far skal nå ut på sjøen igjen når baby er 10 uker gammel. Har dere som selv har erfaringer noen gode råd og tips å komme med? Samt litt oppmuntrende ord? Bare å holde ut tøffe tak. Ble veldig brått enslig med nyfødt som i tillegg var/er kronisk syk og hadde kolikk. Sov når baby sover, hopp over diverse rydding og renhold om det er lite søvn i perioder, gled deg over øyeblikkene. Så gråt jeg sittende på kjøkkengulvet i blant, gikk 2 uker mellom hver dusj, gikk i samme slitne joggebukse i en uke av gangen. Tok ofte en kjøretur når ingenting annet hjalp med søvn, trente opp til å godta vogn og bæresele. Hadde null hjelp, men det gikk. Alt er for en periode. Anonymkode: 6bc34...67b 5 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:27 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:27 Jeg har en mann som jobber Nordsjøturnus og var alene for første gang da baby var 4 uker gammel. Min baby sov kun på meg og i vogn i bevegelse. Jeg måtte pakke matpakke som jeg hadde i sofaen og på nattbordet. Spiste mens jeg ammet. Trillet innom bensinstasjoner for å spise pølser og boller. Gikk mye ned i vekt fordi jeg prioriterte søvn over mat. Mannen kom heldigvis hjem i tide, så ikke mistet melken helt. Bestill matkasse/matvarer på døren eller take away hvis du må. La husarbeidet vente. Anonymkode: a4773...92b 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:27 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:27 Dersom du er syk har vel far rett på omsorgspermisjon for å ta seg av deg og babyen? Anonymkode: 6b35f...a69 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:30 #5 Skrevet tirsdag kl. 17:30 Dette er en del av livet, ihvertfall sjømannslivet. Det positive er at han har vært hjemme i fire uker og har kunnet avlastet deg. Jobb er også en del av livet som vi ikke kan velge bort, men se det positive i det, det er ikke alle som har en mann som har fri halve året, selv om han er borte halve året også, det er litt give and take. Anonymkode: c858e...0d4 9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:33 #6 Skrevet tirsdag kl. 17:33 Prøv å puste iallefall. I løpet av ett par tre dager er rutinene dine inne og det vil ikke føles overveldende lenger. Det kommer til å gå kjempe fint. Anonymkode: 514e2...9ae 5 1
prompelompe Skrevet tirsdag kl. 17:33 Forfatter #7 Skrevet tirsdag kl. 17:33 Tenkte mer praktiske råd for meg som blir alene? Og gjerne noen oppmuntrende ord slik at jeg ikke går og gruer meg :')
prompelompe Skrevet tirsdag kl. 17:34 Forfatter #8 Skrevet tirsdag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dersom du er syk har vel far rett på omsorgspermisjon for å ta seg av deg og babyen? Anonymkode: 6b35f...a69 Jeg har vært sykemeldt fra min perm og han har tatt over min perm da. Jeg er bedre nå 🙂
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:36 #9 Skrevet tirsdag kl. 17:36 det er andre regler for sjøfolk dessverre så dette er en del av hverdagen som "sjøenke" og ja det var tøft men det gikk på et vis. Som en annen skrev senket jeg kravene til meg selv og gikk inn i et slags overlevelsesmodus med mini og så gikk de eldre litt "for lut og kaldt vann" der middagen ble ferdigmat og tv ble tillatt ut over normalen i en periode.. Anonymkode: ad8dc...fe0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:39 #10 Skrevet tirsdag kl. 17:39 Bæretøy! Og ferdige måltider i fryseren. Samt alt av basisvarer i hus, og storvask før han drar. Anonymkode: 3e41e...9c3 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:54 #11 Skrevet tirsdag kl. 17:54 Det som funket her var bæresele/ bæresjal. På de verste dagene bestilte jeg mat på døra. Fikk ikke alltid sove når baby sov, men jeg prøvde alltid å legge meg/ sette med ned så kroppen fikk hvile. La bort mobil så mye som mulig. Tok med baby ut på tur hver dag. Frisk luft og bevegelse var bra for hodet mitt. Anonymkode: 0a315...3de 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:54 #12 Skrevet tirsdag kl. 17:54 Hva er problemet? Mange er alene med baby og det går kjempefint? Anonymkode: 9db0d...495 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:01 #13 Skrevet tirsdag kl. 18:01 Dette klarer du. Jeg var alene 4 uker, så var han hjemme i 2 uker. Og jeg hadde i tilleg fjøs med 20 melke kuer 10 kalver, 10 kviger og 20 søyer. Sov når barnet sov. Barnet med i fjøset når jeg melket og foret. Det inne ja det fikk jeg litt hjelp til av svigermor, noen ganger kom svigermor å så til barnet når jeg var i fjøset eller på jordene, eller når jeg trengte litt ekstra søvn. Så når nr 2 kom. Da fikk vi overført all perm uten om de ukene jeg måtte ha til far. Så det du gjør ta med den lille når du gjør ting. Sov når barnet sover, om det blir litt rot og støv det dør dere ikke av Anonymkode: c4eab...cdb 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:30 #14 Skrevet tirsdag kl. 18:30 prompelompe skrev (1 time siden): Jeg har vært sykemeldt fra min perm, men far skal nå ut på sjøen igjen når baby er 10 uker gammel. Har dere som selv har erfaringer noen gode råd og tips å komme med? Samt litt oppmuntrende ord? Var helt alene med min fra den var 5 uker. Faste rutiner og forsøk på å få til faste leggetider så fort som mulig var et must, (så det ble litt tid igjen til å puste). Lekegrind til bruk for når jeg måtte dusje eller ut av rommet. La meg grytidlig. Sove mens barnet sover, eller bare ligge i senga våken. Helt nødvendig å skape deg et pusterom i hverdagen, ellers kan fødselsdepresjonen komme krypende. Få også besøk. Om ikke så lenge, så i hvert fall noen, slik at du ser andre fjes og verden utenfor. Anonymkode: a38d6...d05 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:31 #15 Skrevet tirsdag kl. 18:31 prompelompe skrev (44 minutter siden): Jeg har vært sykemeldt fra min perm og han har tatt over min perm da. Jeg er bedre nå 🙂 Ok 👍 Når min mann er borte har jeg pleid å forberede meg ved å fylle opp fryser og kjøleskap + kjøpe inn nok av forbruksting som toalettpapir, bleier, vaskemidler osv. Har fokusert på å ha noen raske enkle middager i bakhånd til dager jeg var ekstra sliten. Har du mulighet for å ta imot besøk av venner eller familie kan jo det være kjekt og. Min erfaring er at jeg ganske raskt fant noen greie rutiner for hverdagen, men skjønner at dette kan være veldig individuelt, og ikke alle har sovebabyer. For meg var det fint å trille på turer for å få frisk luft og stueforandring. Du må nok bare se hva som passer for deg og din baby, så går det seg nok til etterhvert ☺️ Anonymkode: 6b35f...a69
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:18 #16 Skrevet tirsdag kl. 20:18 Bæretøy og Oda. Og når det gjelder oppmuntrende ord, du kommer til å finne dine måter og din rytme Hvor vanskelig det kjennes finnes det ikke noen fasiter på, for babyer er ulike, vi er ulike, omgivelsene er ulike. Og dessuten, når man har funnet noe som virker, har det en tendens til å vare en liten stund også endrer det seg igjen. Det gjelder gjerne også vanskelige perioder - som den da babyen stadig vekk var våken mellom 02 og 05 på natten (og 05.15 våknet storesøster), men det endret seg heldigvis det også. Men jeg har i hvert fall erfart at en finner alltid løsninger, og måter å gjøre det på. Med det første barnet så kunne jeg etter hvert sove når babyen sov. Det vet jeg ikke alle kan, men det kan i hvert fall fortsatt snu dersom det ikke går de første 3 mnd., og det er gull verdt om det går. Jeg husker jeg brukte å grue meg til mannen skulle dra, jeg kjente meg liksom litt ensom bare av tanken. Men når han hadde vært borte noen dager så tenkte jeg at "nei, dette går jo helt fint". Og når han hadde vært borte 3,5 uker gledet jeg meg veldig til han kom hjem. Jeg tror ikke det er mulig å gi så mange universelle tips - utover at du kan komme til å oppdage at du er skikkelig god på å finne løsninger som passer. Og at det er normalt både å bli helt utslitt og på gråten og å kose seg og nyte å være i permisjon med barnet sitt mens mannen er på sjøen, jeg har erfart begge deler. Anonymkode: ce1a3...938 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:24 #17 Skrevet onsdag kl. 10:24 Be om hjelp... prøv å finne en barnevakt som kan enten trille en tur eller passet barnet hjemme så du kan ta en tur uten en kort stund. Bare for å få ørelite granne tid alene. Det kan hjelpe på det mentale. Oppsøk åpen bhg, barselordninger etc, ha andre folk rundt deg og baby, sørg for å snakke med andre voksne hver eneste dag. Tror det er mine beste råd. 4 uker i eget hode er ingen god ide for de fleste... Anonymkode: 7705c...2b1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:48 #18 Skrevet onsdag kl. 10:48 Praktisk kan det være greit om dere storhandler før han drar slik at du har alt du trenger av bleier (også i en størrelse større enn dere bruker nå), dopapir, tørkerull, mme, bind (greit å ha i hus selv om du kanskje ikke har fått tilbake mensen), såpe, basisvarer. Enkle middager feks Fjordland eller andre ting som bare kan varmes. Og ting fra apotek som paracet til både deg og baby osv så du slipper å stresse med det om noen av dere blir syke. Ellers bør dere vaske skikkelig huset, bytte på alle senger slik at du bare kan ta enkelt husarbeid. Om dere har bil bør dere få lagt om til vinterdekk, og om dere bor slik at dere må måke snø bør måkeutstyret settes lett tilgjengelig for deg. Og om dere har hage - rydde denne klar for vinter og potensielle høststormer. Anonymkode: 1f856...e63 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:03 #19 Skrevet onsdag kl. 11:03 Nå vet jeg ikke hvorfor du har vært sykemeldt. Men vil jo tro du er helt frisk igjen? Handle på Oda. Invitere familie og venner på besøk, om de kan være til litt hjelp. Eller bare ei venninne til litt skravling. Passe på å komme deg ut på tur enten med vogn eller bæresele. Passe på å få nok søvn. Om ikke baby sover på natten, så må du sove litt på dagtid om det er mulig når baby sover. Om det er vanskelig å få til, og om baby kun sover korte lurer på dagen, så spør foreldre/svigerforeldre om de vil trille en tur, eller komme og avlaste deg, så du får tatt deg en time på øyet. Senk skuldrene.. Dette kommer til å gå helt fint! Anonymkode: 20237...01f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:26 #20 Skrevet onsdag kl. 11:26 Er det bare meg som syns hverdagene er enkle når mannen er bortreist? Mindre matlaging og oppvask. Blåser i husvasking og rydding. Har det bra slik ting er... Hilsen, trebarnsmor til 0-8-åriner. Anonymkode: 62b94...0eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå