Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ikke hver dag. Jeg sa flere ganger i uka. Hvis du går ut med søppel en gang i uka eller sjeldnere, så er du enten veldig lat eller liker å ha søppel rundt deg.

Anonymkode: d47b7...c0f

Nei. 

Anonymkode: bc0a8...76a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Be om større pappspann, du kan bestille inne på BIR.no

Det hjelper lite når det ikke er plass til et større spann der spannet må stå.

Tidligere var det mange flere returpunkt, jeg forstår ikke hvorfor de ble fjernet? Og plastreturpunkt er det veldig få av.

Anonymkode: df6d8...fcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hjelper lite når det ikke er plass til et større spann der spannet må stå.

Tidligere var det mange flere returpunkt, jeg forstår ikke hvorfor de ble fjernet? Og plastreturpunkt er det veldig få av.

Det som er så dumt er at mange tror alle har samme utgangspunkt. Jeg har heller ikke plass til store dunker som renovasjonsselskap vil vi skal ha. Så jeg boikotter hele dritten og kjører på søppelplass en gang i mnd. 

Slike utfordringer er det mange som har. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det som er så dumt er at mange tror alle har samme utgangspunkt. Jeg har heller ikke plass til store dunker som renovasjonsselskap vil vi skal ha. Så jeg boikotter hele dritten og kjører på søppelplass en gang i mnd. 

Enig. Vi har ikke tvungen sortering så her går alt i resten. Det er digg. 

Anonymkode: d8f0a...2b4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alt. 

Anonymkode: d98ab...89c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen gjenvinningsstasjon som skal ha ørten ulike kasser på kjøkkenet. Jeg sorterer kun restavfall og papp. Noen ganger mat, men sjeldent vi kaster mat 

Anonymkode: 42c31...c67

• Liker 5
Skrevet

Føler meg som et bedre menneske når jeg kildesorterer, og den følelsen er digg 😎

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kildesorterer, og jeg unngår ofte å kjøpe ting om emballasjen ikke kan kildesorteres.  
Og kjøper helst også ting som ikke er pakket i plast. Vi får en del fisk av svigerfar så det kjøper vi ikke så ofte, men når vi gjør det og når vi kjøper kjøtt gjør vi det i egen fisk og kjøtt handler.  Da pakker de det som oftes kun i papir, eller kun et lite stykke plast. Og da er de snille og ikke har plasten i kontakt med maten.  

Det er også ganske streng sortering i kommunen vi bor i.  Når vi besøker min mor som bor i en liten kommune i Nord-Norge så er det ikke krav om sortering, annet enn matavfall. Og det har de i en plastpose.  Syns det er så rart, her er posene nedbrytbare.

Vell uansett.  Jeg tenker at folk som sluntre unna fordi de ikke kan bli tatt på det er folk jeg tenker man ikke kan stole på.  Om du finner lommebøker eller smykker noen har mistet, legger du det bare i veska og tar det med hjem også da? 😜

Anonymkode: e5c88...c6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer papp og panter flasker, men resten går i vanlig søppel. Vi er fire stykker på 60 kvm, har rett og slett ikke plass til å sortere mer nøye. 

Anonymkode: c3389...a0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, er det meningen man skal kjøre bil for å bli kvitt kildesorteringsavfallet sitt? Er det liksom miljøvennlig? 🤨

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor i høyblokk så tror ikke det er mulig å oppdage at jeg gjør det siden vi alle i blokken kaster søppelet vårt på samme sted (har bossrom i oppgangen). Er det flere som ikke gidder å kildesortere? Synes det tar så mye krefter å tenke på hvor man skal kaste alt hele tiden, mye lettere å bare kaste alt i samme pose..

Flere?

Anonymkode: 15410...c98

Du tøyser, nå, ikke sant?

Hvis ikke, må du virkelig ta deg sammen og komme i gang med sortering. Det å ikke gidde å ta ansvar for natur og miljø, det er bare ikke godt nok.

Det å kildesortere tar ingen krefter. Jo, kanskje du må tenke litt i starten, men snart går det helt automatisk. Hvis du sorterer alt du kan sortere, skal det ikke være mye som går i restavfall. Kanskje en tiendedel av alt avfallet ditt.

Så, det er bare å sette i gang!! 

Anonymkode: e7933...09e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Bor i høyblokk så tror ikke det er mulig å oppdage at jeg gjør det siden vi alle i blokken kaster søppelet vårt på samme sted (har bossrom i oppgangen). Er det flere som ikke gidder å kildesortere? Synes det tar så mye krefter å tenke på hvor man skal kaste alt hele tiden, mye lettere å bare kaste alt i samme pose..

Flere?

Anonymkode: 15410...c98

Jeg sorterer papp, resten går i restavfall. Matrester, batterier, lyspærer, gamle gensere, you name it. Gidder ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kildesorterer så mye jeg kan innenfor det jeg er villig til å betale ekstra for. Dessverre er jeg ikke så villig til å betale ekstra for restavfallsposer, så noe blir kildesortert feil med vilje slik at jeg slipper å bytte restavfallspose så ofte. 

Anonymkode: 76112...39c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, er det meningen man skal kjøre bil for å bli kvitt kildesorteringsavfallet sitt? Er det liksom miljøvennlig? 🤨

Her kommer det bil å henter rest-, mat-, plast-, papir-, hage- og glass metalavfall. Det eneste jeg kjører er små elektrisk-, farlig og tekstilavfall. Men dette samles inn i nærheten av der jeg handler så tar det med når jeg skal dit.  Eneste gangene jeg har vært på avfalls stasjonen er når vi har pusset opp eller skulle haste møbler og slikt.

Anonymkode: e5c88...c6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjører til jobb eller butikk og tar det på samme tur. Jeg flyr ikke og kjører stort sett vil bare til jobb så jeg er ingen versting. Har null dårlig samvittighet. Takk for meg! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det tidligere, men har nå blitt flinkere til å sortere etter vi fikk egne spann. Kaster fortsatt batterier og noe klær i restavfallet. Liker enkle løsninger 

Anonymkode: 97764...9b6

Kaste batterier i restavfallet er skikkelig dust, det kan starte branner.

I gamle dager gravde de det ned. Hvis det kreves mer sortering så går jeg tilbake til den taktikken. 

Jeg tror du overvurderer hvor vanskelig det er å kildesortere om du tenker det er mindre jobb å grave ned søpla di.

Jeg kildesorterer, lager et system som funker og da går det av seg selv. Ser på det som en del av det å ha boevne. 

Anonymkode: a74d6...802

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kildesorterer det meste, men skitten plast går i restavfall. Men dunk-systemet her i Trondheim er helt på trynet. Det som det blir mest av, altså plast, har man ingen løsning for, mens hermetikkbokser som det blir 10 av i kvartalet har en helt egen svær dunk. Helt bak mål.

Anonymkode: c8c29...ff7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjører til jobb eller butikk og tar det på samme tur. Jeg flyr ikke og kjører stort sett vil bare til jobb så jeg er ingen versting. Har null dårlig samvittighet. Takk for meg! 

Det var ikke ment som kritikk av deg. Det var heller en betraktning ut fra hvordan jeg og mange i denne byen bor, der det blir vanskelig for folk uten bil å kvitte seg med kildesorteringsavfallet.

Man ønsker seg færre biler (det er f.eks kun mulig å få soneparkering for en bil pr. husstand), men gjør kildesortering vanskelig. Midt i sentrum er det «bossug» for beboerne, men bare noen hundre meter unna i luftlinje er det vanskelig å kvitte seg med avfall dersom man ikke har bil. Dersom man ønsker større grad av sortering burde det jo tilrettelegges for det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg tenker på med alle disse dunkene: hvordan blir det for dem som brøyter veiene? Det må da by på utfordringer? 

Skrevet

Det tar virkelig ikke mye ekstra tid å sortere. Sorterer selvfølgelig alt som kan sorteres.

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...