Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alltid papir/papp, plast og mat hvis det er mer enn en potet. Er nøye på lyspærer, batterier osv.

Sorterer oftest glass og metallemballasje, men noen ganger glipper det akkurat der.

Anonymkode: 6c9b1...de8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer, men det irriterer meg at det ikke er tilrettelagt bedre. Må oppbevare en stor sekk med plast for månedlig tømming og papp/papirspannet blir fullt lenge før en måned er gått. Nærmeste papp/papirreturpunkt er over 2 km unna, og plastreturpunkt er 3,5 km unna, og jeg bor sentrumsnært i Bergen uten bil.

Anonymkode: df6d8...fcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer, men det irriterer meg at det tar så mye plass. Glad jeg bor i stort hus 🙃.

Under kjøkkenbenken har jeg restavfall, matsøppel, bøtte til plastavfall og et spann til batteri. Plastavfall bæres ut til sekk i garasje når bøtta er full. Så må man huske å sette ut sekker med plast når det er henting en gang i mnd 

På rommet vi bruker til kontor, har jeg stor eske til papp og papir. Bæres til dunken når den er full. Der har jeg også en pose til glass og metall (som vi må kjøre og levere), og en pose til tomgods. Disse bæres ut i garasje når de er fulle. Tekstiler samler jeg også i en sekk i garasjen, og det må leveres på avfallsstasjonen, som har idiotiske åpningstider (bare åpent når folk er på jobb).

Det er mye styr, men har ikke samvittighet til å ikke sortere.

Anonymkode: b0a32...ff6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi sorterer det meste. Har egne dunker for restavfall, matavfall, papp og glass/metall. Samt sekker for plast.

Men er nok ting vi også slurver med, kaster ødelagte klær i restavfall, også tilgriset plast. Muligens en tom barberskumboks o.l. og 😇

Anonymkode: d8a04...283

• Liker 4
Skrevet

Sorterer papp, matavfall har jeg lite av. Kjenner noen renovasjonsarbeidere. Det de finner i søppelet ville sjokkert de fleste.

Og nei, TS. Ingen veit at det er "ditt" søppel, så ikke bekymre deg for det. Så lenge du ikke kaster noe uresirkulert sammen med en lapp med navnet ditt, så skal du være ganske trygg.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sorterer, men det irriterer meg at det ikke er tilrettelagt bedre. Må oppbevare en stor sekk med plast for månedlig tømming og papp/papirspannet blir fullt lenge før en måned er gått. Nærmeste papp/papirreturpunkt er over 2 km unna, og plastreturpunkt er 3,5 km unna, og jeg bor sentrumsnært i Bergen uten bil.

Anonymkode: df6d8...fcf

Har du sjekket om mulighet for større papp-dunk? Her er det samme renovasjonsavgift om man ønsker større.

Anonymkode: d8a04...283

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager... Selvfølgelig kildesorterer jeg! Sjerpings, TS! Jeg har seks små dunker under vasken, slik som den under her. De to bittesmå blir brukt til glass og metall (vi har egen dunk) og den andre til batterier og lyspærer. De fire vanlige blir brukt til matavfall, plast, papp/papir, og restavfall.

?_a=DATAg1AAZAA0

Anonymkode: d47b7...c0f

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kaster fortsatt batterier og noe klær i restavfallet.

Wtf

Anonymkode: 9ce98...7f4

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager... Selvfølgelig kildesorterer jeg! Sjerpings, TS! Jeg har seks små dunker under vasken, slik som den under her. De to bittesmå blir brukt til glass og metall (vi har egen dunk) og den andre til batterier og lyspærer. De fire vanlige blir brukt til matavfall, plast, papp/papir, og restavfall.

?_a=DATAg1AAZAA0

Det der blir jo fullt på en da! Lettvint? Nei,det blir rot og kaos,for jeg har ikke plass i skap. 

Av og til sorterer jeg og av og til går alt i en sekk som kjøres på miljøplass. 

Anonymkode: bc0a8...76a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bor i høyblokk så tror ikke det er mulig å oppdage at jeg gjør det siden vi alle i blokken kaster søppelet vårt på samme sted (har bossrom i oppgangen). Er det flere som ikke gidder å kildesortere? Synes det tar så mye krefter å tenke på hvor man skal kaste alt hele tiden, mye lettere å bare kaste alt i samme pose..

Flere?

Anonymkode: 15410...c98

Har en sekk til papp, en til plast, en til pant, en til bokser (leverpostei og lignende) hengende i rommet ved siden av vaskerommet. Under vasken har jeg matsøppel med lokk og kurv til restavfall. 

Orker ikke alt i en pose som må ut hver bidige dag og lukter vondt. Sparer tid på dette og trenger ikke ut med rest og matsøppel mer enn 1 gang per uke. Det andre bæres opp dagen før tømming. 

Anonymkode: 75153...d13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke alt. Men matavfall, og en del (skitten) plast går i restavfall. Og ting jeg ikke vet helt hvor skal kastes. Knuste glass går også i rest, men det tror jeg er riktig? 

Sorterer ellers papp, glass, og en del plast etter reglene.

Anonymkode: 4a9de...acf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ingen ser på. 

Anonymkode: 3ddb5...fe1

• Liker 3
Skrevet

Kaster alt i restavfall selv. Kun metall og glass jeg sorterer. Er fullstendig symbolpolitikk å sortere, og har ingenting for seg.

• Liker 4
Skrevet

Prøver å være flink til å kildesortere. Det hender at det glipper, men tror jeg er ganske flink. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der blir jo fullt på en da! Lettvint? Nei,det blir rot og kaos,for jeg har ikke plass i skap. 

Av og til sorterer jeg og av og til går alt i en sekk som kjøres på miljøplass. 

Anonymkode: bc0a8...76a

Man går da ut med søpla flere ganger i uka. Tar med litt søppel når jeg likevel går ut, for eksempel når jeg skal på jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alt så godt jeg kan, men avogtil fyker det meste i restavfallet. 

Anonymkode: 6c6a5...710

AnonymBruker
Skrevet

Kaster alt i restavfall unntatt batterier og visst det ble mye glass så sorterer jeg det. Men her må jeg ta med all søppel i bil for å kjøre å kaste i dunker som står under jorda her hos oss.. da er det mye lettere med en pose 🫠

Anonymkode: 9297d...3eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alt jeg er blitt oppfordret til; papir, plast, pant, glass/metall, bioavfall, hageavfall, tekstiler, små elektronikk/batterier og grovavfall hentes gratis. 

Har også en blokkleilighet og sorterer alt der og. 

Restavfall er bitte lite, skulle ønske prising belønnet oss som sorterer i større grad.

Dette er ikke tidkrevende hvis du bare gidder å etablere systemer, men jeg tror det finnes mange gi-faen-folk som ts.

Anonymkode: c47f8...f45

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer både kartong, plast, mat, papp og restavfall. Synes ikke det er noe styr. :)

Men da jeg bodde i forrige leilighet med lite kjøkkenskap, slurver jeg mer. Hadde ikke nok plass til dunkene på det mikroskopiske kjøkkenet mitt. 

Ikke alle har gigantisk kjøkkenskuff som på bildet lengre opp. 😂

Anonymkode: 36602...365

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer det meste nå, er blitt flink med både metall og glass også- der leverer en i container her, tar det på vei til butikken , der var jeg sløv før. 

Har mer en halvert restavfallet og har kun behov for å sette ut dunken en gang i måneden, der den var full hver uke før, - vi er fire i husstanden. 

Nå er jeg faktisk usikker på nytten i det en gjør, men en plass må en vel begynne tenker jeg. 

Anonymkode: 564ed...ca6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...