Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Motsatt hos meg. Gir meg en god følelse å drite i det uten at det får konsekvenser. Det gir meg en følelse av at jeg klarte å komme unna med noe. At jeg "lurte alle". Det er en god følelse.

Anonymkode: 88e0c...d6f

Det er dette som er med også å ødelegge maskiner de bruker. Brann osv. Dette igjen fører til at utgifter økes.

Anonymkode: 2cb57...632

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig å resirkulere metall for det er veldig krevende å produsere

Anonymkode: b6e2a...c6d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La oss være ærlige:alle gjør noe, Inge gjør alt. Heller ikke deres som uffer og akker og tror dere gjør alt! 

Gjenbruker du f.eks? Kjøper du brukte ting og møbler? Lager du nye ting av de gamle istedenfor å kjøpe nytt? Lar du være å reise med fly? Reparerer du klær istedenfor å kjøpe nye?

Det er flere ting enn å sortere perfekt som teller. Jeg blir kvalm og lei av å lese det "perfekte"pjattet deres. Alle gjør noe så langt de rekker og orker. Ingen gjør alt,ikke jeg og ikke du. 

Tenk litt på den! 

Anonymkode: bc0a8...76a

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trodde han lurte alle, lurer seg sjøl mest. Dårlige miljøvalg påvirker alle. Overflod av restavfall gjør at renovasjonsprisen fyker i været, for alle.

Anonymkode: 8a066...cb8

Den fyker ikke som en følge av fysiske lover. Den fyker fordi vi blir fortalt hvor mye avfall vi har lov til å produsere. Av samme folka som har bestemt at vi skal få skrukorka opp i øyet når vi drikker av plastflasker, og at vi skal svelge halve papirsugerøret som blir levert i, surprise, plastembalasje. Samme folka som ikke går foran som et godt eksempel med sine reiser og sine dyre vaner.

Det er i grunnen trist at alt ansvar for forsøpling blir lagt på sluttbrukeren som ikke har noe han skulle ha sagt om hva som skal gjøres. Savner glassflasker som vi pantet. Glass kan smeltes om og resirkuleres i det uendelige. Plasten kan man visst resirkulere kun én gang har jeg hørt, og ikke uten klimagassutslipp heller.

Endret av Sioux
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nettopp! Sånn gjør jeg og. Gidder ikke betale enda mer for avfall når renovasjonsavgift er stor nok fra før. 

Det er mye ved avfallspolitikken i Norge som en mildt sagt merkelig. 
Ta f.eks. fjernvarme. For å produsere den brenner man restavfallet i anlegget. 
Men nå har noen smarte politikere og byråkrater funnet ut at det skal være avgift på restavfallet søppelanleggene leverer til fjernvarmeanleggene i Norge. De har endatil økt avgiften med 50% de senere årene. Resultatet? Søppelanleggene leverer heller restavfallet til Sverige som har NULL avgift på restavfall. Selvfølgelig da med den konsekvens at fjernvarmeanleggene til tider har manko på brennmateriale og må bruke ELEKTRISITET for å produsere fjernvarme. 

Anonymkode: 9e1a0...669

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La oss være ærlige:alle gjør noe, Inge gjør alt. Heller ikke deres som uffer og akker og tror dere gjør alt! 

Gjenbruker du f.eks? Kjøper du brukte ting og møbler? Lager du nye ting av de gamle istedenfor å kjøpe nytt? Lar du være å reise med fly? Reparerer du klær istedenfor å kjøpe nye?

Det er flere ting enn å sortere perfekt som teller. Jeg blir kvalm og lei av å lese det "perfekte"pjattet deres. Alle gjør noe så langt de rekker og orker. Ingen gjør alt,ikke jeg og ikke du. 

Tenk litt på den! 

Gjenbruker du f.eks?

Ja.

Kjøper du brukte ting og møbler?

Alltid.

Lager du nye ting av de gamle istedenfor å kjøpe nytt?

Spørs hva det er, men ja ofte.

Lar du være å reise med fly?

Fløy sist i 2018.

Reparerer du klær istedenfor å kjøpe nye?

Ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid mer restavfall enn vi får plass til, selv om vi sorterer svært nøye. Den eneste måten å fikse det på er å begynne med tøybleier på begge ungene - men akkurat det er litt for mye for meg. 

Anonymkode: e4849...933

AnonymBruker
Skrevet
Sioux skrev (14 minutter siden):

Den fyker ikke som en følge av fysiske lover. Den fyker fordi vi blir fortalt hvor mye avfall vi har lov til å produsere. Av samme folka som har bestemt at vi skal få skrukorka opp i øyet når vi drikker av plastflasker, og at vi skal svelge halve papirsugerøret som blir levert i, surprise, plastembalasje. Samme folka som ikke går foran som et godt eksempel med sine reiser og sine dyre vaner.

Det er i grunnen trist at alt ansvar for forsøpling blir lagt på sluttbrukeren som ikke har noe han skulle ha sagt om hva som skal gjøres. Savner glassflasker som vi pantet. Glass kan smeltes om og resirkuleres i det uendelige. Plasten kan man visst resirkulere kun én gang har jeg hørt, og ikke uten klimagassutslipp heller.

Det forandrer ikke en døyt på at renovasjonsgebyret øker jo mer restavfall som leveres. Så å protestere ved å nekte å resirkulere er en mental prolaps uansett, hvor vedkommende velger kollektiv straff for alle.

Hvis man ikke er fornøyd med å sortere kan man jo heller slutte å produsere søppel da. Det er absolutt en del miljøgrep som ikke henger på greip, men at ikke sluttbruker får et visst ansvar er helt utenkelig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har alltid mer restavfall enn vi får plass til, selv om vi sorterer svært nøye. Den eneste måten å fikse det på er å begynne med tøybleier på begge ungene - men akkurat det er litt for mye for meg. 

Du har rett til egen dunk til bleier 🙂. Bare ring avfallsstasjonen.

Anonymkode: b0a32...ff6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (39 minutter siden):

De tar imot glass, lyspærer og batterier der du kjøper matvarer. Regner med du spiser mat? Så du kan hvis du vil, bare ta det med deg når du uansett kjører til butikken.

Jeg GÅR til butikken, det er min form for trim. 

Anonymkode: 97131...fba

Skrevet

Er du også en av de som kaster søppel på gata, for enkelthets skyld?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gjorde det tidligere, men har nå blitt flinkere til å sortere etter vi fikk egne spann. Kaster fortsatt batterier og noe klær i restavfallet. Liker enkle løsninger 

Anonymkode: 97764...9b6

Meget farlig. Akkurat batterier MÅ du faktisk sortere ut 

Ellers, jeg sorterer - men det er jo forsket på dette og det gir jo ikke den største gevinsten... så det er nok enkelte ting vi kunne latt vær. Er nok ikke dette som velter planeten i den ene aller andre retningen 

Anonymkode: 3c47f...708

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (28 minutter siden):

Gjenbruker du f.eks?

Ja.

Kjøper du brukte ting og møbler?

Alltid.

Lager du nye ting av de gamle istedenfor å kjøpe nytt?

Spørs hva det er, men ja ofte.

Lar du være å reise med fly?

Fløy sist i 2018.

Reparerer du klær istedenfor å kjøpe nye?

Ja.

Bra! Da har du gjort mye og da er det ingen krise om du ikke sorterer perfekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Wow. Av alle rebeller jeg har truffet i livet mitt er dette det mest oppsiktsvekkende og dristige jeg har hørt om. Tenk å tørre å ta det utrolige steget å bare lempe alt i samme spann. Utrolig tøft gjort av deg å stille opp mot klimahysteriets sanne ansikt på denne måten. Tusen takk for at du er så modig!! 

Anonymkode: 352ce...0ce

• Liker 5
Skrevet

Folk i tråden har ihvertfall en overdreven tro på at egen kildesortering har noe for seg. Utover papip/papp, metall, organisk avfall og glass ender stort sett alt opp i en forbrenningsovn og blir til varme. Gjenvinningsgraden er ca 35% av alt avfall.

For avfall er det innført en hel masse mål, krav og direktiver som egentlig ikke fører til noe som helst, med unntak av økte kostnader for forbrukerne. Det brukes også mye unødvendige ressurser på å håndtere ulike fraksjoner i både arbeid og transport der resultatet er at alt blandes sammen på endestasjonen uansett.

Som en følge av alle disse reglene har avfall blitt en internasjonal handelsvare som transporteres over enorme avstander, til og med mellom kontinenter. Av denne årsak er det enorme mengder avfall på avveie som ofte havner i destruktive nasjoner der det hives i elver/sjøen, brennes eller bare deponeres i/på jorda.

Det er altså ikke gitt at denne maniske sorteringen har noe særlig for seg, det kan også være at det i mange tilfeller gjør vondt verre og dyrere.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du har rett til egen dunk til bleier 🙂. Bare ring avfallsstasjonen.

Anonymkode: b0a32...ff6

Ikke her vi bor. Man kan få litt rabatt på den ekstra store dunken for barn under 3 år, det er det eneste. 

Skrevet

Sorterer alt. Noe annet er bare latskap.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det forandrer ikke en døyt på at renovasjonsgebyret øker jo mer restavfall som leveres. Så å protestere ved å nekte å resirkulere er en mental prolaps uansett, hvor vedkommende velger kollektiv straff for alle.

Hvis man ikke er fornøyd med å sortere kan man jo heller slutte å produsere søppel da. Det er absolutt en del miljøgrep som ikke henger på greip, men at ikke sluttbruker får et visst ansvar er helt utenkelig.

Dette blir det for dumt å si. Da må man slutte å leve. Når man produserer søppel i form av eks. et plastbrett etter fisk fra butikken, så kan man jo ikke bebreides for å ha kjøpt og spist denne forbaska flyndra som ble solgt i plastbrett, det går ikke.

Det forandrer ikke en døyt på at renovasjonsgebyret øker jo mer restavfall produseres, riktig. Men økning av gebyr henger direkte sammen men hvor lavt grensen ligger, og der blir det stilt stadig strengere krav til oss som forbrukere, samtidig som vi blir påpraket denne søpla av produsenter.

Bare tenk hvor vanvittig at når Vesten leverer en ordre på papirsugerør i Kina så gir man samtidig blanke blaffen i hva denne papirelendigheten pakkes i. Så klistrer norske matprodusenter dette tullet på bokser med leskedrikk og alle er fornøyd med sin innsats for miljøet. Dette er et sirkus og ikke miljøpolitikk.

Skal ikke forholde meg til hvorvidt vedkommende burde sortere eller ikke, har ikke tatt stilling til om vi bør eller ikke, så har ikke noe å forsvare eller angripe. 

Endret av Sioux
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg GÅR til butikken, det er min form for trim. 

Anonymkode: 97131...fba

Touché 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke at du tørr det. Hva om det begynner å brenne i søpla di, enten på kjøkkenet ditt eller ute i søppeldunken? Utrykning fra brannvesenet, og de finner fort ut hva som er synderen (batteri)

Jeg har små dunker for rest og matavfall på kjøkkenet. Plasten går i stor plastsekk som henger inne i boden. Pappen klemmer jeg flat og samler, går ut med det i pappdunken hver gang jeg skal kaste rest, sånn at det aldri blir digre hauger med papp inne. Samme med matavfall. Jeg har blitt flinkere til å utnytte maten og fryse ned/spare til neste dag. Så det lille som blir igjen til matavfall er som regel skrell, eggeskall og annet som ikke avgir mye lukt. Ting som fort stinker, for eksempel løkrester og fiskeskinn osv, da knyter jeg sammen matavfallsposen og går ut i søppelskuret med det med en gang..Glass og metall skyller jeg og legger inn i søppelskapet, tar det med og kaster i glassmetall dunken ute når jeg går ut med annet søppel. Melkekartonger skyller jeg med zalo og lufttørker før jeg klemmer de flat, legger det sammen med pappavfallet. 

Kan forstå at det er for tidkrevende og plasskrevende for enkelte. Jeg har et lite kjøkken men har bare bestemt meg for å gjøre plass, finner smarte løsninger. Sålenge jeg jevnlig går ut med søpla og passer på å ta med det lille jeg har samlet opp av papp og metall  i samme slengen så går ting som en lek. Skal dog innrømme at også jeg hiver enkelte ting i restavfallet om det blir for grisete og knotete å få rent. Men f.eks hermetikk med rester av tomatsaus, fyller de med vann og en god dæsj med zalo, lar det virke mens jeg spiser middag. Da er det bare å skylle ut og noen sveip med oppvaskbørsten inni, så er den klar for å resirkuleres.

Anonymkode: cf738...501

De batteriene jeg kaster er jo tomme for energi, skjønner ikke helt hvordan de kan selvantenne? Uansett så har jeg gjort det "hele mitt liv" og berget helt fint...

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...