Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 18.37):

Bor i høyblokk så tror ikke det er mulig å oppdage at jeg gjør det siden vi alle i blokken kaster søppelet vårt på samme sted (har bossrom i oppgangen). Er det flere som ikke gidder å kildesortere? Synes det tar så mye krefter å tenke på hvor man skal kaste alt hele tiden, mye lettere å bare kaste alt i samme pose..

Flere?

Anonymkode: 15410...c98

Ja også felles dunker her 

Anonymkode: 8d0de...417

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 19.30):

Så mye plass er det ikke alle som har 

Anonymkode: 5d27f...380

Hvem sitt søppel er det da? Noen andres? Det er jo du som drar dette inn i huset? Da må du også ta det med ut.

Anonymkode: cba33...a1c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med erfaring tar det kun noen sekunder å resirkulere søppel og kaste det i rett søppeldunk. Renovasjonsselskap gir vel også bøter om folk ikke resirkulerer riktig.

Anonymkode: 25709...3e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med erfaring tar det kun noen sekunder å resirkulere søppel og kaste det i rett søppeldunk. Renovasjonsselskap gir vel også bøter om folk ikke resirkulerer riktig.

Anonymkode: 25709...3e1

Ja, noe må søppelpolitiet ta seg til i sin iver etter å følge regelverket like ivrig som Himmler.

Jeg ser for meg tematikken i en episode av "Seinfeld" der Jerry ved en feil kaster noe i feil dunk, og søppelpolitiets kloning av suppenazisten og Greta Thunberg forteller ham det ene og det andre.

Anonymkode: 25d4f...e2d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilken bygd bor du i? Her har det vært sortering av mat/rest/papp/glass/metall/elektrisk så lenge jeg kan huske (så minst siden 2001). Ja, vi har brukt kompostbingen til noe av matavfallet, eller gitt det til dyra der det har vært formålsnyttig. Og bossbøtta står langt unna, men vi var jo bortom der ofte pga skole/butikkbesøk/annet uansett? Det eneste vi og resten av bygdefolket her brenner, er hageavfall.

Nå bor vi i et vanlig hus (110kvm) i en litt større bygd. De siste årene er det kommet mer sortering, slik som plast og tekstil, men det går fort å kaste i rett dunk. Har ikke garasje, utebod eller innebod, men har da likevel plass til å sortere. Ungene på 4 og 1½ sorterer fint søpla, den minste med mye hjelp, den eldste med litt hjelp. 

Sorterte forresten også da jeg bodde på hybel på 15kvm i Oslo som student. Selvfølgelig.

(Og ja: vi kjøper stortsett bare brukte ting, reparerer klær, kjører lite (og miljøvennlig), sykler i all hovedsak, planter en del mat selv, høster bær/sopp, jobber MYE, har ikke altfor stort nettverk, og har kroniske fysiske og psykiske sykdommer. Det går så fint, så.)

Anonymkode: 3d50d...2e8

Er vel ikke akkurat bygd, vi bor veldig øde til (der ingen skulle tro at nokken kunne bu). Vi har kun 2 dunker: rest og papir. Og dunkene står flere km fra huset. Så ja mesteparten av bosset blir brent eller gravd ned. Bossdunkene er vel mest for syns skyld, men er pålagt å ha det. Kaster litt i de for skam skyld, når jeg likevel skal på jobb eller butikken. 

Anonymkode: a75c9...440

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har vært i India og det søppelet som jeg så fløt overalt. i gatene, på jordene, i havet og ikke minst i elvene.. Drar du dit, legger igjen nisselua i Norge, så får du en reality check. Det er INGEN håp for kloden. 
Skal vi begynne et sted så er det i disse landene utenfor Norge. Det vi driver med i Norge er sånn ren miljø symbolpolitikk. Jeg hadde ikke blitt overrasket om vi om 10 år driver og stempler hvert søppel vi kaster i søppelbøtten som må registreres på data….mens folk i India fortsatt tømmer søppelkurven sin ut av vinduet..whateva..

Anonymkode: 9e1a0...669

Eller i Afrika der septikbilene kjører all "drit" rett ut i havet. Folk blir selvfølgelig syke når de bader i nærheten. Og plast og drit ligger slegt rundt over alt. Ja - og de må ordne opp i det selv. 

Anonymkode: 744ad...a9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det tar krefter (siq!) å kildesortere, så tenker jeg at de få personene det gjelder kan få slippe. De har sannsynlig mer enn nok annet å stri med, når en så liten oppgave blir stor.

Anonymkode: 90ad1...92d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 19.39):

Kjenner jeg blir veldig provosert over dette. Utrolig egoistisk. Men tenker samtidig at TS skriver at hun har lite energi. Kanskje hun er alvorlig syk. Men ved bruk av f.eks sortere appen så burde det være ganske overkommelig for de fleste. Selv barna har kildesortert fra tidlig alder. 

Anonymkode: 29324...65b

Og norn har "lite energi" fordi de rett og slett er late. Å gjøre lite avler lite energi, er min teori. Her ser jeg bort fra syke mennesker, så klart.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan skal du få plass til ørten sorteringsbøtter når man bor på 36 kvm ? Nei, her blir alt pælma i fellesdunken til borettslaget. Hvis det passer seg, tar jeg det med på jobb eller butikken og kaster det i bossdunkene der. 

Jeg bodde på 25 kvm en gang i tida. Klarte fint å kildesortere. Man trenger ikke ørten bokser for å sortere. 

Anonymkode: cba33...a1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 9.10):

Hvordan skal du få plass til ørten sorteringsbøtter når man bor på 36 kvm ?

Det er da ikke noe vanskelig? Man kjøper et bøttesett og monterer i skapet under vasken. Det finnes i mange varianter, kalles ofte kildesorteringssett eller søppelsett eller noe sånt. F.eks. disse to variantene fra Megaflis: 

IMG_3779.jpeg

IMG_3777.jpeg

Anonymkode: e4849...933

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er da ikke noe vanskelig? Man kjøper et bøttesett og monterer i skapet under vasken. Det finnes i mange varianter, kalles ofte kildesorteringssett eller søppelsett eller noe sånt. F.eks. disse to variantene fra Megaflis: 

IMG_3779.jpeg

IMG_3777.jpeg

Jeg har gammel kjøkkeninnredning og har på ingen måte plass til noe slikt. Og ikke gidder jeg å ha noe så smått som man må tømme hver dag heller. Jeg liker store kasser som jeg tar med rett til returpunkt ved butikken. 

Anonymkode: bc0a8...76a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, jeg er absolutt ikke et sånt miljøsvin at jeg bare kaster alt i restavfallet. Jeg kildesorterer og kildesorterer alt jeg kan. Papp/papir, batterier, glass og metallemballasje (egen container), lyspærer (leveres til butikk), matavfall, plastavfall, spraybokser (deo), klær/tekstiler. De sistnevnte går i enten Fretex (hele klær) eller Kirkens Bymisjon (ødelagte klær + hele klær) sine containere/innsamlingsbokser. 

Skal innrømme at jeg blir nesten litt svimmel av og til av all kildesorteringen og hvor allting skal kastes, men det må gjøres.

Det jeg ikke får kildesortert, oppbevarer jeg i kjellerboden min inntil borettslaget leier inn en containterbil en gang i året, der folk kan kaste ditt og datt de ikke ellers får kastet. Har ikke bil og kommer meg ikke på noen søppelfylling med større avfall eller ting som ikke er mulig å kaste i kildesortering i nærmiljøet.

Akkurat nå har jeg noen store isporbiter som må ligge på vent til våren når containersøppelbilen kommer, for å få kastet de. De fulgte med i pappesken da jeg kjøpte ny tv nylig.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

IMG_3779.jpeg

IMG_3777.jpeg

Varmtvannsbereder står i kjøkkenskapet under vasken. Har ikke plast til oppvaskmaskin engang. Og det hadde vært prioritert framfor bossbøtter for å si det sånn. Har 1 bøtte på kjøkkenet, der blir alt kasta oppi. Og 1 bossbøtte på badet/vaskerommet (på 5 kvm) så det begrenser seg. Pante gjør jeg da

AnonymBruker
Skrevet

Sorterer det meste. Er noe plast jeg ikke sorterer. Ellers så er det fort gjort 😊

Anonymkode: dbf12...c19

AnonymBruker
Skrevet

Har så liten leilighet at jeg ikke har plass til flere beholdere for å sortere. Derfor går alt i samme pose.

Anonymkode: 14357...1e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har gammel kjøkkeninnredning og har på ingen måte plass til noe slikt. Og ikke gidder jeg å ha noe så smått som man må tømme hver dag heller. Jeg liker store kasser som jeg tar med rett til returpunkt ved butikken. 

Gamle kjøkkeninnredninger er jo ypperlige til sånne, de er som regel bare et enkelt 60-skap uten innredning under vasken :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Varmtvannsbereder står i kjøkkenskapet under vasken. Har ikke plast til oppvaskmaskin engang. Og det hadde vært prioritert framfor bossbøtter for å si det sånn. Har 1 bøtte på kjøkkenet, der blir alt kasta oppi. Og 1 bossbøtte på badet/vaskerommet (på 5 kvm) så det begrenser seg. Pante gjør jeg da

Folk tror at alle bor i nye hus med moderne innredning. Det irriterer meg! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gamle kjøkkeninnredninger er jo ypperlige til sånne, de er som regel bare et enkelt 60-skap uten innredning under vasken :)

Jammen bra at du vet bedre enn meg hvor god plass det er da! Omg.. 

Er rør og slik inni der. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer ut papp og papir som er stort og enkelt. 
Stort i plast kastes for seg, og ren og tørr plast, jeg står ikke å skyller mat emballasje. 

Ellers så går alt i restavfall. 

Vi har fått sortering av matavfall for et halv år siden. Sorterer ikke det heller. Jeg kaster mye mat i emballasje, halvspist og uspist. Jeg gidder ikke å stå å åpne opp alt for å tømme det separat. 
Matavfall ordningen er helt høl i huet!! 

Skam dere som har stemt MDG! Håper dere tråkker på lego. Det partiet vil gjøre alt så mye mer tungvint og jævlig for alle og en hver fremover, på mange flere måter enn bare søppel sortering. 

Anonymkode: 6ef7f...db6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne; 
Glass og hermetikk har jeg aldri. Mange år siden sist. 

Batteri går i den rød dunken. 

Klær går til fretex, absolutt alt av klær går dit. Bruker dem som søppelbøtte for klær. Før kastet jeg sokker og undertøy i restavfall. Nå når de har gjort det vanskelig for oss, så nå får fretex alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sorterer ut papp og papir som er stort og enkelt. 
Stort i plast kastes for seg, og ren og tørr plast, jeg står ikke å skyller mat emballasje. 

Ellers så går alt i restavfall. 

Vi har fått sortering av matavfall for et halv år siden. Sorterer ikke det heller. Jeg kaster mye mat i emballasje, halvspist og uspist. Jeg gidder ikke å stå å åpne opp alt for å tømme det separat. 
Matavfall ordningen er helt høl i huet!! 

Skam dere som har stemt MDG! Håper dere tråkker på lego. Det partiet vil gjøre alt så mye mer tungvint og jævlig for alle og en hver fremover, på mange flere måter enn bare søppel sortering. 

Matavfall er vel det enkleste for det går inn i kretsløpet og blir til jord . Bokashi,kompost eller bare grave det ned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...