Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (22 timer siden):

De batteriene jeg kaster er jo tomme for energi, skjønner ikke helt hvordan de kan selvantenne? Uansett så har jeg gjort det "hele mitt liv" og berget helt fint...

Men altså, går det an å være så selvsentrert? Når så mange forteller deg at det du gjør faktisk utgjør en risiko for deg selv og andre, så konkluderer du med at det er null problem fordi det har gått "helt fint for deg"? Noen ganger altså 😆

Batterier og engangskameraer kan ha satt fyr på søppelanlegg til 650 millioner – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

"– Det brenner i cirka ett avfallsanlegg i Norge i uka. 80 prosent av brannene skyldes batterier, forteller Tjelflaat."

Anonymkode: a74d6...802

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 22.34):

Tar det mye tid å legge i en pose, fremfor den andre..?

Selvfølgelig gidder jeg å gjøre et absolutt minimum for miljøet. Jeg vil gjerne at barnebarna mine skal ha en fungerende jordklode.

Anonymkode: 20123...164

Fungerende jordklode ? Tror du Norge redder verden ? Norge kjøper klimakvoter og sender dritten til andre land. F.eks utrangerte dieselbiler til Afrika er jo en god ting, hæ? Sortere bosset for å kaste det i India. osv

Anonymkode: a75c9...440

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan skal du få plass til ørten sorteringsbøtter når man bor på 36 kvm ? Nei, her blir alt pælma i fellesdunken til borettslaget. Hvis det passer seg, tar jeg det med på jobb eller butikken og kaster det i bossdunkene der. 

Godt poeng. Med den knøttlille "kjøkkenveggen" skjønner jeg ikke hvor man skal ha 4 søppelspann for å sortere. Det er heller ikke innvendig bod i nye leiligheter, ikke i to-roms og ofte heller ikke i tre-roms. 

Selv har jeg eget kjøkken heldigvis, så jeg har plass til 4 søppelspann i skap under vasken, men det er det ikke plass til hos venninna mi som bor i nyere to-roms uten bod. Bitteliten gang, der det ikke er plass til å oppbevare søppel. 

Anonymkode: 37e8a...9d6

Skrevet

Jeg sorterer grovt. Har egen sekk i garasjen hvor jeg kaster plast. Skyller det ikke.

Egen dunk til restavfall og papp. Sjelden jeg fyller opp restavfall dunken. De få gangene, gjerne juletider så blir den overfylt. Da sniker jeg meg til å kaste det i søppelrommet i sameie pappa bor 😜

Nå får vi snart egen dunk til glass og metall og det irriterer meg for jeg klarer ikke fylle opp den på ett år engang. De få glassene kaster jeg like greit samtidig som jeg panter flasker. De er rett ved siden av hverandre.

Klær kaster jeg i container, de står ved siden av inngangen til butikken. Skal sies at noe går i restavfall, men det er ikke store mengder.

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (På 23.9.2025 den 22.47):

Hvordan ser du for deg at renovasjonsselskapet skulle sortert alt hvis alt avfall ble levert usortert?? Skulle det stått en milliard ompa lompaer å sortert ut små plastbiter, pappbiter, glassbiter osv blant brukte tamponger, snørrpapir, bleier, fiskeslam osv? Sorry as, jeg kan sortere eget avfall å gjøre min plikt som menneske som låner en bit av denne hellige jorden mens min sjel går rundt i mitt fysiske legme og bruker av ressursene rundt seg.

Ansette flere folk ? Finnes mange ekle jobber som folk må gjøre f.eks vaske syke og gamle folk på institusjon, renholdarbeidere,  begravelsebyrå, rettsmedisinere, krimteknikere m.m. Eller skal alle sitte på kontorjobben sin og sortere bosset sitt selv på kvelden ? Ditt fysiske legeme er noen som må vaske når du er borte, alle væsker som renner ut. Delikat sant, men noen må gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 23.48):

Hvordan greier folk å fylle en dunk med glass egentlig? Her er det kanskje ti enheter i halvåret. 

Anonymkode: bc0a8...76a

De som drikker store mengder vin og lever utelukkende på hermetikk fra metallbokser tenker jeg. All den unødvendige kjøringen for å hente tomme og halvfulle dunker, irriterer meg. Kun en eller to i gata setter fram dunken til henting. Spiser hermetikk jeg også. men veldig lite er å få i metall nå, så dunken min inneholder kun noen få bokser fiskeboller og har ikke blitt tømt siden jeg fikk den.

Anonymkode: 3ddb5...fe1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 18.37):

Bor i høyblokk så tror ikke det er mulig å oppdage at jeg gjør det siden vi alle i blokken kaster søppelet vårt på samme sted (har bossrom i oppgangen). Er det flere som ikke gidder å kildesortere? Synes det tar så mye krefter å tenke på hvor man skal kaste alt hele tiden, mye lettere å bare kaste alt i samme pose..

Flere?

Anonymkode: 15410...c98

Jeg "semisorteter" (80%ish). I en hektisk hverdag er det noen dager alt går i restavfallet hvis det er det mest hensiktsmessige der og da.

Et poeng jeg har undret meg over er jo også om måten kildesortering skjer på i Norge er den mest hensiktsmessige. Jeg har jo etter hvert forstått at veldig lite strengt tatt ødelegger veldig mye for gjenbruk av materialer (typisk feil type papp i pappkontainer ødelegger mye papp, skitten / feil type plast ødelegger for gjenbruk av plast osv). Det er jo bare å se på alle posene med plastavfall som settes ut, for å se at folk legger uhorvelig mye feil materiale i de ulike kategoriene.

Så vidt jeg har forstått finnes det systemer hvor kildesorteringen skjer på søppelanlegget istedenfor; altså legger forbruker alt materialet i et spann og så blir det sortert av scannere på bossanlegget (som i en panteautomat). Mon tro om ikke en slik løsning hadde vært langt mer praktisk og sikret en bedre kvalitet på sorteringsarbeidet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 0.52):

Hva er det egentlig med folk som ikke kompostererstavfallet sitt,? Det har man da gjort i alle år og man er helt fjern om man ikke får til det! 

Ikke alle kommuner som har det. Ikke alle bor i Oslo eller annen storby. På bygda blir bosset enten brent, gravd ned eller kasta i skauen. Dessuten går vinninga opp i spinninga når man må kjøre milevis for å kaste bosset sitt. Bossdunkene vi har fått, må stå flere km fra huset, det har kommunen bestemt og vi må kjøre for å kaste boss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men altså, går det an å være så selvsentrert? Når så mange forteller deg at det du gjør faktisk utgjør en risiko for deg selv og andre, så konkluderer du med at det er null problem fordi det har gått "helt fint for deg"? Noen ganger altså 😆

Batterier og engangskameraer kan ha satt fyr på søppelanlegg til 650 millioner – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

"– Det brenner i cirka ett avfallsanlegg i Norge i uka. 80 prosent av brannene skyldes batterier, forteller Tjelflaat."

De i artikkelene ble kastet i papir.

Det er ikke risikabelt å teipe de og kaste de i restavfall. 

Tok imot noen batterier mens jeg jobbet i matbutikk og vi hadde ikke noen rutiner på hvor vi skulle gjøre av de. Så jeg fikk beskjed om å kaste de i restavfallet.

Så vil dere at de ekstremt små mengdene stoffer fra norske batterier, gjenvinnes, så bør dere nok levere på elektro-butikk for å være sikre. 

En ting er brannfaren, noe som kan være et argument.

Men at stoffene skal gjenvinnes, synes jeg blir tullete. Det blir som å si at vi 5 mill personer i Norge skal roe ned på flyvningen, og så tar amerikanske artister og andre rikinger daglige turer i privatjet. 

Med tanke på gjenbruk av ressurser/ utslipp av co2; Det har ikke en skit å si hva vi gjør i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det jeg kaster separat er glass, papir og papp, batterier. Matavfall dersom jeg lager mye mat til et selskap f.eks, da kan jeg gå rett ut i den nedgravde containeren med avfallsposen når jeg er ferdig på kjøkkenet. Men endel matavfall går i restavfallet, for jeg har ikke plass til å lagre matavfall, og går ikke ut for å kaste en epleskrott eller et eggeskall, liksom. Plast kan vi hive i restavfallet her jeg bor. 

Problemet er plass, jeg har en liten leilighet med et lite kjøkken og ikke bod i selve leiligheten. Av estetiske grunner vil jeg ikke ha allslags ulike avfallsbøtter stående framme. Det eneste underskapet jeg har er fylt av en varmtvannsbereder, så sånn bøtte med flere seksjoner er det ikke plass til. I det hele tatt er her lite oppbevaringsplass, og jeg måtte bygget på for å få mer (og det kan jeg selvsagt ikke).

Anonymkode: 266aa...ee3

Jeg håper alle kan gjøre det etter hvert når de ser hvor meningsløst det er å stå og vaske og lagre på plasten sin. Kjøtt-og fiske-plast vasker jeg ikke, de går i rest.

De fleste i gata pakker også plasten godt inn i poser før de kaster posene i plastsekken. Og da går alt automatisk til restavfall, står det på nettsiden til renovasjonsselskapet. Fordi da ser de ikke om det faktisk er plast, ren plast av riktig type osv i posene. 

Mye unødvendig vasking, og kjøring for å hente noe som ender som restavfall uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 19.23):

Hvem er "man"?

Folk flest.

Anonymkode: 27986...220

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja, jeg sorterer plast, papp, glass og metall. Det er enkelt, for jeg har beholdere til det i garasjen. Matavfall går enten til hunder, hester, sauer eller fugler. 

Hender likevel at jeg trykker alt i restavfallet🫣 men sorterer det meste😁

Anonymkode: 0a7b3...a00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke alle kommuner som har det.

Ikke alle bor i Oslo eller annen storby. På bygda blir bosset enten brent, gravd ned eller kasta i skauen. Dessuten går vinninga opp i spinninga når man må kjøre milevis for å kaste bosset sitt. Bossdunkene vi har fått, må stå flere km fra huset, det har kommunen bestemt og vi må kjøre for å kaste boss. 

Kompost bruker vi jo selv,det blir til jord. Gull sender jeg ikke vekk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fungerende jordklode ? Tror du Norge redder verden ? Norge kjøper klimakvoter og sender dritten til andre land. F.eks utrangerte dieselbiler til Afrika er jo en god ting, hæ? Sortere bosset for å kaste det i India. osv

Jeg har vært i India og det søppelet som jeg så fløt overalt. i gatene, på jordene, i havet og ikke minst i elvene.. Drar du dit, legger igjen nisselua i Norge, så får du en reality check. Det er INGEN håp for kloden. 
Skal vi begynne et sted så er det i disse landene utenfor Norge. Det vi driver med i Norge er sånn ren miljø symbolpolitikk. Jeg hadde ikke blitt overrasket om vi om 10 år driver og stempler hvert søppel vi kaster i søppelbøtten som må registreres på data….mens folk i India fortsatt tømmer søppelkurven sin ut av vinduet..whateva..

Anonymkode: 9e1a0...669

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Folk flest.

Anonymkode: 27986...220

"Man"er hersketeknikk,ikke noe annet. Ovenfra og ned-holdning.'man gjør jo sånn"Et gufs fra fortida. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter fremdeles med å bry meg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke alle kommuner som har det. Ikke alle bor i Oslo eller annen storby. På bygda blir bosset enten brent, gravd ned eller kasta i skauen. Dessuten går vinninga opp i spinninga når man må kjøre milevis for å kaste bosset sitt. Bossdunkene vi har fått, må stå flere km fra huset, det har kommunen bestemt og vi må kjøre for å kaste boss. 

Hvilken bygd bor du i? Her har det vært sortering av mat/rest/papp/glass/metall/elektrisk så lenge jeg kan huske (så minst siden 2001). Ja, vi har brukt kompostbingen til noe av matavfallet, eller gitt det til dyra der det har vært formålsnyttig. Og bossbøtta står langt unna, men vi var jo bortom der ofte pga skole/butikkbesøk/annet uansett? Det eneste vi og resten av bygdefolket her brenner, er hageavfall.

Nå bor vi i et vanlig hus (110kvm) i en litt større bygd. De siste årene er det kommet mer sortering, slik som plast og tekstil, men det går fort å kaste i rett dunk. Har ikke garasje, utebod eller innebod, men har da likevel plass til å sortere. Ungene på 4 og 1½ sorterer fint søpla, den minste med mye hjelp, den eldste med litt hjelp. 

Sorterte forresten også da jeg bodde på hybel på 15kvm i Oslo som student. Selvfølgelig.

(Og ja: vi kjøper stortsett bare brukte ting, reparerer klær, kjører lite (og miljøvennlig), sykler i all hovedsak, planter en del mat selv, høster bær/sopp, jobber MYE, har ikke altfor stort nettverk, og har kroniske fysiske og psykiske sykdommer. Det går så fint, så.)

Anonymkode: 3d50d...2e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kastet alt i restavfall når de tømte en gang i uken og jeg ikke hadde bleiebarn. Nå har jeg 2 bleiebarn, og de tømmer kun rest hver andre uke, så jeg er tvunget til å kildesortere for å på plass. Kan jo si at det har vært et godt tiltak fra kommunens side da 😅

Anonymkode: af4a4...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De i artikkelene ble kastet i papir.

Det er ikke risikabelt å teipe de og kaste de i restavfall. 

Tok imot noen batterier mens jeg jobbet i matbutikk og vi hadde ikke noen rutiner på hvor vi skulle gjøre av de. Så jeg fikk beskjed om å kaste de i restavfallet.

Så vil dere at de ekstremt små mengdene stoffer fra norske batterier, gjenvinnes, så bør dere nok levere på elektro-butikk for å være sikre. 

En ting er brannfaren, noe som kan være et argument.

Men at stoffene skal gjenvinnes, synes jeg blir tullete. Det blir som å si at vi 5 mill personer i Norge skal roe ned på flyvningen, og så tar amerikanske artister og andre rikinger daglige turer i privatjet. 

Med tanke på gjenbruk av ressurser/ utslipp av co2; Det har ikke en skit å si hva vi gjør i Norge. 

I akkurat dette tilfellet med storbrannen hos Ivar, ser det slik ut ja - men det er jo ikke slik for alle brannene som oppstår hver uke i norske avfallsanlegg. Det ligger da vitterlig brennbart materiale i folks restavfall. 

Syns det er så utrolig merkelig å argumentere for å kunne gjør noe som utgjør en potensiell fare for andre, så man kan gjøre minst mulig selv. 

Skrevet

Vi sorterer glass, metall, plast, matavfall, papp/papir, tøy, batterier og restavfall.

Jeg synes det kan være litt styrete siden vi bor i liten leilighet med dårlig oppbevaringsplass til slike ting, men det får vi bare tåle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...