Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg kaster separat er glass, papir og papp, batterier. Matavfall dersom jeg lager mye mat til et selskap f.eks, da kan jeg gå rett ut i den nedgravde containeren med avfallsposen når jeg er ferdig på kjøkkenet. Men endel matavfall går i restavfallet, for jeg har ikke plass til å lagre matavfall, og går ikke ut for å kaste en epleskrott eller et eggeskall, liksom. Plast kan vi hive i restavfallet her jeg bor. 

Problemet er plass, jeg har en liten leilighet med et lite kjøkken og ikke bod i selve leiligheten. Av estetiske grunner vil jeg ikke ha allslags ulike avfallsbøtter stående framme. Det eneste underskapet jeg har er fylt av en varmtvannsbereder, så sånn bøtte med flere seksjoner er det ikke plass til. I det hele tatt er her lite oppbevaringsplass, og jeg måtte bygget på for å få mer (og det kan jeg selvsagt ikke).

Anonymkode: 266aa...ee3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eneste jeg evt sorterer er store pappkartonger etc pga plass.. 

Anonymkode: 8ef2f...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøver å være flink men er ikke hysterisk. Har en dunk for restavfall og en for matavfall på kjøkkenet. Mer er det ikke plass til. Har en papirpose stående på benken som jeg fyller med papp og papir. Har ingen egen søplekasse for plast eller glass/metall så det går enten i rest eller det leveres på egen plass. På badet er det kun en søppelbøtte og der går det alt mulig oppi, tomme såpeflasker, plast fra ob og bind, brukte tannbørster, tomme pillebrett osv. Har ingen bod i leiligheten så om jeg skulle sortert absolutt alt måtte jeg hatt sekker stående på soverommet. Det gidder jeg ikke.

Anonymkode: c9a55...b31

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg GÅR til butikken, det er min form for trim. 

Anonymkode: 97131...fba

Var det ikke du som sa du måtte kjøre rundt for å finne sorteringssteder? Og batterier får du med deg, selv om du GÅR.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer plast, papp og papir, matavfall og batteri. Pant gis til idrettslag. Resten går i restavfall.

Har ingen returpunkt for glass og metall i nærhet, så det gidder jeg pr nå ikke å sortere. Hvis det engang kommer i nærheten eller kan leveres sammen med resten av husholdningsavfallet begynner jeg nok å sortere noe av det.

Tekstiler begynte jeg nylig å kaste i restavfall, da alle tekstilcontainerene er fjernet i hele kommunen. Gidder ikke å kjøre til avfallsanlegget for å levere og har ikke plass til å oppbevare frem til vi uansett har tur dit.

Hageavfall (kvister, gress, ugress etc) går i egen avfallshaug på tomta.

Anonymkode: 7cbee...968

AnonymBruker
Skrevet

Sorterer, men det er lite poeng i å gjøre det.

I alle fall plast. Hadde vært bedre om det ble brent og brukt til oppvarming istedenfor å bli sendt utenlands og ender opp i fattige land, fordi mengden plast er enorm. Og nå har det også kommet frem at resirkulert plast avgir enormt mye mer mikroplast.

Anonymkode: b7144...dfd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer matavfall og papir/papp. Samler batteriet og småelektrisk avfall i en liten pose. 
I restavfall går alt det andre, har ikke plass til flere avfallsstasjoner i kjøkkenskapet.

Klær og tekstiler som er til gjenbruk blir samlet når jeg tar en ryddesjau, og kjøres til containere som er til det bruk.

Tenker at fremtidens boliger må innredes slik at vi har plass til å sortere alt dette hjemme.

Anonymkode: 710ac...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det må være trist å være så ressurssvak at man ikke klarer å kildesortere engang, at det må også være så mye annet en er for ressurssvak til å gjøre når til og med det er vanskelig, noe barneskolebarn klarer. Så jeg synes oppriktig synd i de som tenker det er mye å sette seg inn i og ikke forstår at plastfolie skal sorteres i plast liksom.. 

Anonymkode: a7cb7...f58

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 18.41):

Gjorde det tidligere, men har nå blitt flinkere til å sortere etter vi fikk egne spann. Kaster fortsatt batterier og noe klær i restavfallet. Liker enkle løsninger 

Anonymkode: 97764...9b6

Håper du tuller med batterier i rest? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir veldig provosert over dette. Utrolig egoistisk. Men tenker samtidig at TS skriver at hun har lite energi. Kanskje hun er alvorlig syk. Men ved bruk av f.eks sortere appen så burde det være ganske overkommelig for de fleste. Selv barna har kildesortert fra tidlig alder. 

Anonymkode: 29324...65b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I alle dager! Du har tatt deg tid til å samle så mange innlegg men likevel ser påstår du at det står at jeg ikke har tid til å sette meg inn i sortering! Er det mulig!?

Jeg skjønner det men det er tid,energi og vilje som ikke er på plass. Du aner visst ikke hvor lite som skal til for å velte en ettermiddag om energien er super lav fra før . 

Og hei! Da ble det 25 innlegg,for jeg er engasjert i galskapen. 

Anonymkode: bc0a8...76a

Du skal kunne greie og orke å sortere søppel uansett hvor sliten du er, tror du at du er den eneste som blir sliten gjennom uken? Og nei, du er ikke engasjert. Du er bare ute etter å kverulere og være ufin mot andre. Tenk hvor mye energi du har brukt på å skrive disse kommentarene, som du heller kunne brukt på å sortere søppel.

Anonymkode: 5755e...2a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal kunne greie og orke å sortere søppel uansett hvor sliten du er, tror du at du er den eneste som blir sliten gjennom uken? Og nei, du er ikke engasjert. Du er bare ute etter å kverulere og være ufin mot andre. Tenk hvor mye energi du har brukt på å skrive disse kommentarene, som du heller kunne brukt på å sortere søppel.

Anonymkode: 5755e...2a8

Du må bare sitte å tro at du vet noe om meg. Jeg gidder ikke forsvare meg for jeg vet jeg gjør maksimalt av det jeg kan og har energi til. Samvittigheten min er gullende ren. Og det hjelper ikke meg om andre er like sliten, hvorfor skulle det bety noe... 

Og å kverulere er jeg ikke ute etter, jeg har bare prøvd å forklare meg. Si hvorfor ting er vanskelig og få folk til å skjønne at om det er enkelt for deg vil ikke si at det er enkelt for meg. Og så vet jeg at mange andre tenker som meg og, jeg har snakket med og lest om masse motstand. Så jeg er ikke alene. 

Anonymkode: bc0a8...76a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke sortering for plast og mat i sameiet, som er jævlig deilig. Synes en haug av matsøppel i sånn altfor tynn grønn pose er så ekkelt.

Sorterer papp, og kaster glass og metall med panten på Kiwi. Lysrør og batteri kan også gå på Kiwi, og elavfall går til Elkjøp. Det er helt fantastisk at akkurat det er så enkelt. Ellers går alt i rest.

Anonymkode: cd7c4...90d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke sortering for plast og mat i sameiet, som er jævlig deilig. Synes en haug av matsøppel i sånn altfor tynn grønn pose er så ekkelt.

Sorterer papp, og kaster glass og metall med panten på Kiwi. Lysrør og batteri kan også gå på Kiwi, og elavfall går til Elkjøp. Det er helt fantastisk at akkurat det er så enkelt. Ellers går alt i rest.

Uff dere bør så absolutt komme i gang med sortering av mat og plast.

Anonymkode: 25709...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men her kastes alt i samme spann/dunk. Annet skrot eller boss brenner jeg i hagen 🙈

Gidder ikke eller har ikke tid til dette sorteringstøyset. Heng meg

Anonymkode: a75c9...440

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff dere bør så absolutt komme i gang med sortering av mat og plast.

Anonymkode: 25709...3e1

Det er kommunen som styrer når sameier med nedfelte dunker får anledning til dette. Jeg nyter freden så lenge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 18.41):

Kaster fortsatt batterier og noe klær i restavfallet.

Batteriene forårsaker branner veldig hyppig for de som jobber med avfall. Du må ta teip på polene og levere de i matbutikker. Der har de en plass du skal kaste de. Husk teip så de ikke tar fyr.

Anonymkode: 27986...220

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer alt som skal. Det tar ikke lang tid. Og vi gjør det for kloden vår.

Anonymkode: 27986...220

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal du få plass til ørten sorteringsbøtter når man bor på 36 kvm ? Nei, her blir alt pælma i fellesdunken til borettslaget. Hvis det passer seg, tar jeg det med på jobb eller butikken og kaster det i bossdunkene der. 

Anonymkode: a75c9...440

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...