Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som sorterer, kjøper dere elbil for å være klimavennlige også?

Anonymkode: 59c69...8e9

Ja, sorterer alt og kjører elbiler. 

Anonymkode: 66d89...e79

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (9 timer siden):

Jeg sorterer papp, resten går i restavfall. Matrester, batterier, lyspærer, gamle gensere, you name it. Gidder ikke.

Skjønner ikke at du tørr det. Hva om det begynner å brenne i søpla di, enten på kjøkkenet ditt eller ute i søppeldunken? Utrykning fra brannvesenet, og de finner fort ut hva som er synderen (batteri)

Jeg har små dunker for rest og matavfall på kjøkkenet. Plasten går i stor plastsekk som henger inne i boden. Pappen klemmer jeg flat og samler, går ut med det i pappdunken hver gang jeg skal kaste rest, sånn at det aldri blir digre hauger med papp inne. Samme med matavfall. Jeg har blitt flinkere til å utnytte maten og fryse ned/spare til neste dag. Så det lille som blir igjen til matavfall er som regel skrell, eggeskall og annet som ikke avgir mye lukt. Ting som fort stinker, for eksempel løkrester og fiskeskinn osv, da knyter jeg sammen matavfallsposen og går ut i søppelskuret med det med en gang..Glass og metall skyller jeg og legger inn i søppelskapet, tar det med og kaster i glassmetall dunken ute når jeg går ut med annet søppel. Melkekartonger skyller jeg med zalo og lufttørker før jeg klemmer de flat, legger det sammen med pappavfallet. 

Kan forstå at det er for tidkrevende og plasskrevende for enkelte. Jeg har et lite kjøkken men har bare bestemt meg for å gjøre plass, finner smarte løsninger. Sålenge jeg jevnlig går ut med søpla og passer på å ta med det lille jeg har samlet opp av papp og metall  i samme slengen så går ting som en lek. Skal dog innrømme at også jeg hiver enkelte ting i restavfallet om det blir for grisete og knotete å få rent. Men f.eks hermetikk med rester av tomatsaus, fyller de med vann og en god dæsj med zalo, lar det virke mens jeg spiser middag. Da er det bare å skylle ut og noen sveip med oppvaskbørsten inni, så er den klar for å resirkuleres.

Anonymkode: cf738...501

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gjorde det tidligere, men har nå blitt flinkere til å sortere etter vi fikk egne spann. Kaster fortsatt batterier og noe klær i restavfallet. Liker enkle løsninger 

Anonymkode: 97764...9b6

Regner med at du vet at det kan føre til brann om batteriene havner i søppelkvernen. Greit med enkle løsninger, men kjipt om det ender opp med å ta liv. 

Anonymkode: f0e10...7a7

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der blir jo fullt på en da! Lettvint? Nei,det blir rot og kaos,for jeg har ikke plass i skap. 

Av og til sorterer jeg og av og til går alt i en sekk som kjøres på miljøplass. 

Anonymkode: bc0a8...76a

Hvem er "man"?

I gamle dager gravde de det ned. Hvis det kreves mer sortering så går jeg tilbake til den taktikken. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok?

Så de som ikke går ut med søppel hver dag liker å leve med søppel rundt seg? Du er rar, eller dine meninger er rare hvertfall. Jeg har stort hus og plass til sortering inne men har ikke noe godt system derfor oppleves det som kaos og stress. 

Restavfall er søppel,det andre er stress. 

Nei. 

Det som er så dumt er at mange tror alle har samme utgangspunkt. Jeg har heller ikke plass til store dunker som renovasjonsselskap vil vi skal ha. Så jeg boikotter hele dritten og kjører på søppelplass en gang i mnd. 

Slike utfordringer er det mange som har. 

Jeg kjører til jobb eller butikk og tar det på samme tur. Jeg flyr ikke og kjører stort sett vil bare til jobb så jeg er ingen versting. Har null dårlig samvittighet. Takk for meg! 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En ting jeg tenker på med alle disse dunkene: hvordan blir det for dem som brøyter veiene? Det må da by på utfordringer? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vær så snill og ikke generalisere og tro at alt er likt for alle. Du er sikkert ekstra flink da vet du. 

Herregud dah! Du er søt og klok du da? 

Og så fikk du deg en rapportering på kommentaren. Det må da gå an å la være å kalle folk og gå personlig. 

Lavmål å falle så lavt! 

Som sagt før så har ikke alle plass til mange slike poser eller dunker i kjøkkenskapet. Da må en gå i et annet rom med det. Mange har en hektisk hverdag og ofte kan små ting velte dagen. For meg kan det være slik,helse og energi holder ikke! Så please slutt( og det gjelder flere) å sette opp avn og diagnoser på folk du uker vet noe om. Det er så usjarmerende. 

Folk har ulike utfordringer og sortering kan være utmattende og slitsomt i tillegg til resten av hverdagen. 

Men du greier ikke rettskriving? 

Femåring! Fei litt for egen dør vær så snill. 

Selvsagt snakker jeg ikke bare om meg. Jeg leser om mange i ulike deler av landet som føler det er utmattende. Og så er det kjipt at vi må betale mer og mer for å gjøre en jobb for renovasjonsselskapet. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke min jobb å finne ut hvordan renovasjon skal foregå,vet bare at det er slitsomt og ikke rett fram. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Reiser du mye med fly? Jeg gjør mye positivt og har ingen dårlig samvittighet. Men jeg syns det er et pes og det er ikke alt jeg har overskudd til. Og jeg vet flere syns det er mye. Haff vi ikke måttet betale så mye så hadde det vært hakket bedre. 

Hvordan greier folk å fylle en dunk med glass egentlig? Her er det kanskje ti enheter i halvåret. 

Latskap -jobben? Den går fort? Hva er latskapsjobben? 

Oj,så perfekt du er! Har du fått pokal for det? 

Du har liten kunnskap om folk forstår jeg. Har masse kasser så står ikke på det. Men du er heldig med at du er full av energi,for det finnes mange som ikke har det. 

Du tror vel at alle har på plass sortering og dunker til alt og du? Da er du naiv og uvitende. Her var det først i høst at matavfalldunker kom på plass. Det har på ingen måte vært sortering i årevis. 

Generalisering er det som irriterer meg så mye! Samt det at folk tror det er likt overalt. Derfor blir jeg trassig. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er det egentlig med folk som ikke kompostererstavfallet sitt,? Det har man da gjort i alle år og man er helt fjern om man ikke får til det! 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Har ikke tid til å sette meg inn i kildesortering"-argumentet blir litt svakt når du har 24 innlegg så langt i denne tråden... 

Anonymkode: d47b7...c0f

• Liker 1
  • Nyttig 6
Gjest Maiken2025
Skrevet

Latskap -jobben? Den går fort? Hva er latskapsjobben? 

Å ikke sortere det skjønte du sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare 1 dunk så alt går i samme, bortsett fra papp og plast som vi kan sette i poser på utsiden 

Anonymkode: 76db7...41a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi bor i mini Norge, en liten bygd i USA, det lille vi gjør teller ikke uansett. Kaster klær i restavfall også. 

Anonymkode: 8ac7f...65d

Har du barn og barnebarn , tenke litt på dems fremtid da.

Anonymkode: 2cb57...632

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
SeBraHaHa skrev (11 timer siden):

Føler meg som et bedre menneske når jeg kildesorterer, og den følelsen er digg 😎

Motsatt hos meg. Gir meg en god følelse å drite i det uten at det får konsekvenser. Det gir meg en følelse av at jeg klarte å komme unna med noe. At jeg "lurte alle". Det er en god følelse.

Anonymkode: 88e0c...d6f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vits å sortere, alt havner i det samme til slutt og blir brent.

Anonymkode: a5678...149

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har ikke bil og tar bussen.

Anonymkode: 25709...3e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig med folk som ikke kompostererstavfallet sitt,? Det har man da gjort i alle år og man er helt fjern om man ikke får til det! 

Jeg er vokst opp med å ta matavfallet for seg selv. Ikke fordi det skulle lagres til det hentes men fordi vi bodde på landet og bestefar var bonde og brukte det til dyrefòr. Jeg bor alene i en leilighet og kaster alt i restavfallet. Uten dårlig samvittighet. Det eneste jeg storterer er papp når jeg har store mengder. Kaster ikke 1 brosjyre i papirdunken, kun når jeg har mye. Vi har ingen glass-sortering her jeg bor så syltetøyglass og tomme olivenolje-flasker går i restavfallet. Tar de ikke i bilen og kjører rundt for å lete etter et sted med sortering for glass. 

Anonymkode: 97131...fba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører fortsatt den gamle bensinbilen fra 2007 fordi det er ikke miljøvennlig å skrote en bil som funker. Men den synger på siste verset da. Det blir nok en brukt elbil etterpå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kildesorterer ja. Papir, matavfall, plast og glass/metall for seg selv. 
Men i sommer fikk jeg en overraskelse. Skulle pusse opp leiligheten. Og da ble det jo en del avfall. Glava isolasjon, gipsplater, glassfiberstrier, trevirke etc. Kjørte til avfallsanlegget for å kvitte meg med dette.  Ikke snakk om store mengder, men nok til at det var best å kaste det på anlegget. 
Og utrolig nok. I kommunen skulle de ha betaling for å ta imot alt annet enn rent trevirke av avfallet jeg tok med. Tiltross for at jeg betaler kommunale avgifter. 
Da gikk det en jævel i meg. Kjørte hjem igjen med avfallet de skulle ha betaling for og knuste det opp så det passet i mindre avfallsposer og avlukket til restavfallscontaineren og kastet det der. 
Kan tenke meg mange mange flere i kommunen gjør tilsvarende. Da er det ikke miljøprosjekt lenger. 
Greit nok. For de som driver næring og vil kvitte seg med avfall så skjønner jeg kommunen vil ha kontroll på dette og ikke bli utnyttet. Men der har ihvertfall mer fremsynte kommuner innført miljøkort for privathusholdningene. Hvor man har inkludert en 7-800 kilo avfall årlig man kan kaste vederlagsfritt på søppelfyllingen. 

Anonymkode: 9e1a0...669

Nettopp! Sånn gjør jeg og. Gidder ikke betale enda mer for avfall når renovasjonsavgift er stor nok fra før. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maiken2025 skrev (51 minutter siden):

Å ikke sortere det skjønte du sikkert.

Så det er en jobb de late gjør ? Nei, jeg skjønner ikke setninger som mangler tegnsetting. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

"Har ikke tid til å sette meg inn i kildesortering"-argumentet blir litt svakt når du har 24 innlegg så langt i denne tråden... 

I alle dager! Du har tatt deg tid til å samle så mange innlegg men likevel ser påstår du at det står at jeg ikke har tid til å sette meg inn i sortering! Er det mulig!?

Jeg skjønner det men det er tid,energi og vilje som ikke er på plass. Du aner visst ikke hvor lite som skal til for å velte en ettermiddag om energien er super lav fra før . 

Og hei! Da ble det 25 innlegg,for jeg er engasjert i galskapen. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er vokst opp med å ta matavfallet for seg selv. Ikke fordi det skulle lagres til det hentes men fordi vi bodde på landet og bestefar var bonde og brukte det til dyrefòr. Jeg bor alene i en leilighet og kaster alt i restavfallet. Uten dårlig samvittighet. Det eneste jeg storterer er papp når jeg har store mengder. Kaster ikke 1 brosjyre i papirdunken, kun når jeg har mye. Vi har ingen glass-sortering her jeg bor så syltetøyglass og tomme olivenolje-flasker går i restavfallet. Tar de ikke i bilen og kjører rundt for å lete etter et sted med sortering for glass. 

Anonymkode: 97131...fba

De tar imot glass, lyspærer og batterier der du kjøper matvarer. Regner med du spiser mat? Så du kan hvis du vil, bare ta det med deg når du uansett kjører til butikken.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi sorterer. Synes ikke det er sååå vanskelig eller tungvint. For oss er det en vane. Alle vet hvor alt skal. Vi har investert i beholdere under vasken som er oversiktlig og grei. Null stress.

Anonymkode: ff361...a37

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Maiken2025
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så det er en jobb de late gjør ? Nei, jeg skjønner ikke setninger som mangler tegnsetting. 

Jøss du har lite å bruke tiden din på. 😂🤣😂🤣😂😂🤣😅😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Motsatt hos meg. Gir meg en god følelse å drite i det uten at det får konsekvenser. Det gir meg en følelse av at jeg klarte å komme unna med noe. At jeg "lurte alle". Det er en god følelse.

For meg gir det en god følelse å kildesortere avfall, det har jeg holdt på med i så mange år at det går automatisk.

Anonymkode: 25709...3e1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Trodde han lurte alle, lurer seg sjøl mest. Dårlige miljøvalg påvirker alle. Overflod av restavfall gjør at renovasjonsprisen fyker i været, for alle.

Anonymkode: 8a066...cb8

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...