Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (5 timer siden):

Tenk sko alle gjort som deg........håper du blir meget syk og at di driter i deg slik du driter i skikk og bruk

Som om lille Norge har noe å si i det store å hele.

Anonymkode: 8ac7f...65d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har liten kunnskap om folk forstår jeg. Har masse kasser så står ikke på det. Men du er heldig med at du er full av energi,for det finnes mange som ikke har det. 

Anonymkode: bc0a8...76a

Jeg mente motsatt vei enn det du tolker meg som nå. Jeg har x antall problemer i livet, men ingen av de er søppel siden jeg syns det er en lett ting å fikse opp med i forhold til andre situasjoner i livet. If that made sense? Jeg er ikke veldig god å forklare hva jeg mener alltid, beklager det. 

Anonymkode: 0d24b...ff2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det hjelper lite når det ikke er plass til et større spann der spannet må stå.

Tidligere var det mange flere returpunkt, jeg forstår ikke hvorfor de ble fjernet? Og plastreturpunkt er det veldig få av.

Anonymkode: df6d8...fcf

De ble fjernet pga forsøpling+ flere har fått hjemme spann. Forøvrig tar de imot papp i plastsekkene men da må du passe på at det ikke blir vått. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden overrasket meg. Trodde virkelig at alle resirkulerte.

Er helt naturlig og enkelt her i huset. Er fire personer på et pittelite kjøkken, men selvfølgelig har vi plass til både rest, papp, plast, mat og batterier. Vil man, så går det.

Pant i en sekk i garasjen. På trappen har vi glass og metall. En sekk til tøy i boden. Kaster søppel ofte, tar bare med ting når vi går ut. Eller kjører til Iris.

Dette syns jeg er et minimum. Noe annet er rett og slett latskap.

Anonymkode: 28374...473

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er helt naturlig og enkelt her i huset. Er fire personer på et pittelite kjøkken, men selvfølgelig har vi plass til både rest, papp, plast, mat og batterier. Vil man, så går det.

Pant i en sekk i garasjen. På trappen har vi glass og metall. En sekk til tøy i boden. Kaster søppel ofte, tar bare med ting når vi går ut. Eller kjører til Iris.

Ja vel. Har ikke noe s i det store og hele hva lille Norge gjør. Så det burde vært minimum av kunnskap.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som sorterer, kjøper dere elbil for å være klimavennlige også?

Anonymkode: 59c69...8e9

Nopes Diesel. Men tenker det blir el når den nye BMW'en kommer siden den ser ut til å kunne dekke mitt behov 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan greier folk å fylle en dunk med glass egentlig? Her er det kanskje ti enheter i halvåret. 

Her er glass og metall i samme, fylles opp 2g i året ca. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tror vel at alle har på plass sortering og dunker til alt og du? Da er du naiv og uvitende. Her var det først i høst at matavfalldunker kom på plass. Det har på ingen måte vært sortering i årevis. 

Generalisering er det som irriterer meg så mye! Samt det at folk tror det er likt overalt. Derfor blir jeg trassig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tror vel at alle har på plass sortering og dunker til alt og du? Da er du naiv og uvitende. Her var det først i høst at matavfalldunker kom på plass. Det har på ingen måte vært sortering i årevis. 

Generalisering er det som irriterer meg så mye! Samt det at folk tror det er likt overalt. Derfor blir jeg trassig. 

Typisk Oslo folk, tror bussen og t banen går hvert 7 min i rushen også. De tror de som sitter på Stortinget også,

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du sier du bor pittelite, men har trapp og garasje.

Det er ikke pittelite. Det høres ut som du bor i et hus. Prøv en 29 kvm leilighet.

Jeg sorterer papp, og jeg panter, og glassflasker går i glassdunken og farlig avfall til en mini-gjenbruksstasjon her. Ellers går alt i restavfall.

Jeg kunne vært mye flinkere så jeg har ingen annen unnskyldning enn at jeg ikke bryr meg nok. 

Anonymkode: 085c8...910

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alltid papp/papir, det trodde jeg var ryggmargsrefleks for absolutt alle men ok.

Plast sorterer vi, men det går litt i rest også. Ting som er veldig skitne, limt sammen eller på andre måter "roter til" plastsøpla.

Glass/metall og batterier/lyspærer ser jeg også på som en selvfølge.

Matavfall orker jeg ikke. Vi får så sykt med bananfluer, føler de dukker opp innen en halvtime etter vi setter en pose i matavfallet. Og det stinker sånn, for det tar så lang tid å fylle opp, vi kaster ikke spesielt mye mat.

Pant har jeg aldri i mitt liv kastet i søpla. Der går 100 prosent i retur.

Jeg føler likevel at vi går ut med restavfallet nærmest daglig.

Anonymkode: 958fe...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig med folk som ikke kompostererstavfallet sitt,? Det har man da gjort i alle år og man er helt fjern om man ikke får til det! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det egentlig med folk som ikke kompostererstavfallet sitt,? Det har man da gjort i alle år og man er helt fjern om man ikke får til det! 

Man har jo ikke det, bare by folk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det egentlig med folk som ikke komposterer matavfallet sitt,? Det har man da gjort i alle år og man er helt fjern om man ikke får til det! 

AnonymBruker
Skrevet
Sinte-my skrev (6 timer siden):

Syntes overhodet ikke det tar noe krefter å sortere søppel når jeg kaster det i dunkene på kjøkkenet. 

Det som tar tid er jo rengjøringen, ikke selve kastingen i ren dunk. Melkekartonger skal skylles, åpnes, tørkes og tar plass på benken i mens de tørker i helst minst et døgn. Plast må oftest skyldes nøye med både såpe og kost for å bli rent og luktfritt til neste månedens tømmingsdag. Samme med glass og metall. Og annen papir emballasje det at vært mat i.  Alt i alt er det mye styr i en feks travel småbarnshverdag.

Anonymkode: 75907...54b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er formålet med sortering, er at godtroende sjeler kan slå seg på brystet, og få god samvittighet.

Hvor langt denne galskapen har gått, ser man med plastkorkene, som ikke bare er festet på grunn av et håpløst EU-direktiv, men også festet slik at de er ekstra irriterende dersom man faktisk vil drikke av flasken - resultatet er i alle fall stikk motsatt av hva som er hensikten, for folk blir rett og slett mer forbannet enn motivert til å tenke miljø. Det samme gjelder andre ting; det virker som om logisk bruk av hjerneceller og klimapolitikk passer svært dårlig sammen.

Og etter at kommunens gjenbrukssteder sluttet å gi folk muligheten til gjenbruk og alt brukbart nå må hives på grunn av en eller annen tåpelig regel som man stikk i strid med all fornuft har innført, boikotter jeg med stor glede alt som heter resirkulering.

Anonymkode: 25d4f...e2d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sorterer alltid papp/papir, det trodde jeg var ryggmargsrefleks for absolutt alle men ok.

Plast sorterer vi, men det går litt i rest også. Ting som er veldig skitne, limt sammen eller på andre måter "roter til" plastsøpla.

Glass/metall og batterier/lyspærer ser jeg også på som en selvfølge.

Matavfall orker jeg ikke. Vi får så sykt med bananfluer, føler de dukker opp innen en halvtime etter vi setter en pose i matavfallet. Og det stinker sånn, for det tar så lang tid å fylle opp, vi kaster ikke spesielt mye mat.

Pant har jeg aldri i mitt liv kastet i søpla. Der går 100 prosent i retur.

Jeg føler likevel at vi går ut med restavfallet nærmest daglig.

Anonymkode: 958fe...24e

Man kaster jo posen med matavfall jevnlig? Her gjør vi det vær kveld etter matlaging. Trenger jo ikke å fylle den opp

Anonymkode: d8a04...283

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kildesorterer ja. Papir, matavfall, plast og glass/metall for seg selv. 
Men i sommer fikk jeg en overraskelse. Skulle pusse opp leiligheten. Og da ble det jo en del avfall. Glava isolasjon, gipsplater, glassfiberstrier, trevirke etc. Kjørte til avfallsanlegget for å kvitte meg med dette.  Ikke snakk om store mengder, men nok til at det var best å kaste det på anlegget. 
Og utrolig nok. I kommunen skulle de ha betaling for å ta imot alt annet enn rent trevirke av avfallet jeg tok med. Tiltross for at jeg betaler kommunale avgifter. 
Da gikk det en jævel i meg. Kjørte hjem igjen med avfallet de skulle ha betaling for og knuste det opp så det passet i mindre avfallsposer og avlukket til restavfallscontaineren og kastet det der. 
Kan tenke meg mange mange flere i kommunen gjør tilsvarende. Da er det ikke miljøprosjekt lenger. 
Greit nok. For de som driver næring og vil kvitte seg med avfall så skjønner jeg kommunen vil ha kontroll på dette og ikke bli utnyttet. Men der har ihvertfall mer fremsynte kommuner innført miljøkort for privathusholdningene. Hvor man har inkludert en 7-800 kilo avfall årlig man kan kaste vederlagsfritt på søppelfyllingen. 

Anonymkode: 9e1a0...669

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Blekkulf skulle kommet på besøk til deg…. Det er viktig å kildesortere, kjenner du ikke på samfunnsansvaret om å ta vare på jordkloden? Kan selvsagt argumentere med at din manglende kildesortering blir en dråpe i havet, men likevel. Antar at du ikke har barn…. 

Anonymkode: 18609...cb6

Jeg er redd før eller siden må vi innse at dette var en veldig, veldig ambisiøs plan.

Nå er denne presentasjonen her litt utdatert, så i fritiden kan vi ta frem blyanter og fargelegge Norge, og vet ikke hvem andre...

image.thumb.jpeg.80c7330c98c93b4a70b167e3a5fabe3b.jpeg

Endret av Sioux
Skrevet

Minner om et tragisk tilfelle av en mann jeg kjenner. Han mangler bo-evne og sorterer heller ikke avfallet.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...