Gå til innhold

Jeg kaster alt i restavfall, flere som gjør det samme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man går da ut med søpla flere ganger i uka. Tar med litt søppel når jeg likevel går ut, for eksempel når jeg skal på jobb.

Anonymkode: d47b7...c0f

Hvem er "man"?

Anonymkode: bc0a8...76a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man går da ut med søpla flere ganger i uka. Tar med litt søppel når jeg likevel går ut, for eksempel når jeg skal på jobb.

Det kommer an på hvor returpunktene befinner seg. Jeg drar ikke med meg plast og papir på bussen på vei til jobb tidlig om morgenen, spesielt ikke når det ikke finnes returpunkt på veien.

Anonymkode: df6d8...fcf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sorterer alt jeg er blitt oppfordret til; papir, plast, pant, glass/metall, bioavfall, hageavfall, tekstiler, små elektronikk/batterier og grovavfall hentes gratis. 

Har også en blokkleilighet og sorterer alt der og. 

Restavfall er bitte lite, skulle ønske prising belønnet oss som sorterer i større grad.

Dette er ikke tidkrevende hvis du bare gidder å etablere systemer, men jeg tror det finnes mange gi-faen-folk som ts.

Anonymkode: c47f8...f45

Jeg gir en lang faen :)

Anonymkode: 59c69...8e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bor i enebolig. Vi har bøtte og dunk til mat, rest, papir/papp og plast. Glass samler vi i bøtte i boden og tømmer ved behov.  Batterier i egen boks i boden. Vi sorterer sånn passe. Dvs vi kaster ren plast i plast, papir i papiravfallet. Skitten plast går i rest, jeg står ikke og skyller plasten om den er skitten, vil ikke ha sur lukt i skapet som følge av at det ikke ble rent da jeg ikke tømmer plast hver dag. Samme med melkekartonger, de går rett i rest. Metallbokser med f.eks leverpostei og mais går i rest. Gidder ikke skylle og la de stinke på boden. Vi har 4 bøtter i skapet på kjøkkenet. Noe mer sortering er uaktuelt, har ikke plass til flere bøtter i skapet og det er uaktuelt å henge poser på kjøkkenet eller på benken. Jeg tenker at litt sortering i hverdagen hjelper mer enn ingen sortering. Men kunne ikke kastet alt i rest, da ville vi ikke fått plass i restavfallet. 

Anonymkode: f5c89...f93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager gravde de det ned. Hvis det kreves mer sortering så går jeg tilbake til den taktikken. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg sorterer. Så vanskelig er det ikke. 

Så mye plass er det ikke alle som har 

Anonymkode: 5d27f...380

• Liker 8
Skrevet

Om det er vanskelig for deg å gjøre noe så enkelt som å sorterer søppel så regner jeg med at du har mange utfordringer i livet.... Har du kanskje "nedsatt boevne"?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bor i enebolig. Vi har bøtte og dunk til mat, rest, papir/papp og plast. Glass samler vi i bøtte i boden og tømmer ved behov.  Batterier i egen boks i boden. Vi sorterer sånn passe. Dvs vi kaster ren plast i plast, papir i papiravfallet. Skitten plast går i rest, jeg står ikke og skyller plasten om den er skitten, vil ikke ha sur lukt i skapet som følge av at det ikke ble rent da jeg ikke tømmer plast hver dag. Samme med melkekartonger, de går rett i rest. Metallbokser med f.eks leverpostei og mais går i rest. Gidder ikke skylle og la de stinke på boden. Vi har 4 bøtter i skapet på kjøkkenet. Noe mer sortering er uaktuelt, har ikke plass til flere bøtter i skapet og det er uaktuelt å henge poser på kjøkkenet eller på benken. Jeg tenker at litt sortering i hverdagen hjelper mer enn ingen sortering. Men kunne ikke kastet alt i rest, da ville vi ikke fått plass i restavfallet. 

Anonymkode: f5c89...f93

Så om du hadde hatt plass i restavfall dunken så hadde alt gått ditt? Blir helt overrasket over folks ræva evne til å kildesortere...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer alt jeg, har ikke samvittighet til å gjøre noe annet. Du bruker ikke verken mye krefter eller mange tanker på å gjøre det, ganske enkel greie det der. 

Anonymkode: 5755e...2a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er verken lat eller helt idiot. 

Anonymkode: 07a3c...96a

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her sorterer vi alt

Det kan bli litt svinn i ny og ne hvis jeg finner noe gammal frukt og grønt som har delvis råtna inni posen sin i bånn av kjøleskapsskuffen, da tar ikke jeg ut innholdet for å hive det i matavfallet for å si det sånn.

Anonymkode: 7a79e...bd9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg sorterer, men det irriterer meg at det ikke er tilrettelagt bedre. Må oppbevare en stor sekk med plast for månedlig tømming og papp/papirspannet blir fullt lenge før en måned er gått. Nærmeste papp/papirreturpunkt er over 2 km unna, og plastreturpunkt er 3,5 km unna, og jeg bor sentrumsnært i Bergen uten bil.

Anonymkode: df6d8...fcf

Be om større pappspann, du kan bestille inne på BIR.no

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg er verken lat eller helt idiot. 

Anonymkode: 07a3c...96a

Ok?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvem er "man"?

De fleste i Norge, vil jeg tro. Antall mennesker som liker å leve med søppel rundt seg er i mindretall.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer det meste, men bruker ikke tid på å vaske plastembalasje om den er skitten.Der gått grensen for meg og det havner i restavfallet.

Anonymkode: cecc0...d47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alt, selvfølgelig. Må ikke være mer miljøsvin enn nødvendig…

Anonymkode: 8e9ce...b50

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke alle har gigantisk kjøkkenskuff som på bildet lengre opp. 😂

Anonymkode: 36602...365

Selvfølgelig ikke, men de fleste har plass til kildesortering. 

I 2024 bodde 53,9% av Norges befolkning i eneboliger, 9,7% i tomannsboliger, 12,1% i rekkehus. Da er vi oppe i 75,8%. Av de resterende 24,2% så er det nok mange av disse også som har store leiligheter med plass til kildesortering.

Mennesker som bor i kott er i mindretall.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Både ja, og nei.

Av og til tar jeg glass til siden, av og til bare driter jeg i det og putter det i restavfallet. Kommer ann på størrelsen, om jeg trenger vaske glasset først, etc.

Anonymkode: 88e0c...d6f

AnonymBruker
Skrevet

De fleste i Norge, vil jeg tro. Antall mennesker som liker å leve med søppel rundt seg er i mindretall.

Så de som ikke går ut med søppel hver dag liker å leve med søppel rundt seg? Du er rar, eller dine meninger er rare hvertfall. Jeg har stort hus og plass til sortering inne men har ikke noe godt system derfor oppleves det som kaos og stress. 

Restavfall er søppel,det andre er stress. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så de som ikke går ut med søppel hver dag liker å leve med søppel rundt seg? Du er rar, eller dine meninger er rare hvertfall. Jeg har stort hus og plass til sortering inne men har ikke noe godt system derfor oppleves det som kaos og stress. 

Restavfall er søppel,det andre er stress. 

Jeg sa ikke hver dag. Jeg sa flere ganger i uka. Hvis du går ut med søppel en gang i uka eller sjeldnere, så er du enten veldig lat eller liker å ha søppel rundt deg.

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...