krishnaaa Skrevet 12. oktober 2025 #141 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var godt å høre! Kanskje ikke alle førerhund-skolene praktiserer dette, det hadde jo vært veldig fint i så fall. Det var ikke en anbefaling fra en trener, det var instruksjonene de fikk fra hundeskolen som eier førerhundene og trener de opp, Altså ikke et forslag men en beskjed om at det var sånn de skulle gjøre det. Som forvert er du forpliktet til å følge opplegget fra hundeskolen. Jeg var en del sammen med vennen min i perioden han var forvert. Forklaringen de fikk på hvorfor de trengte bur var for at hunden ikke skulle spise ting og tygge i stykker ting rundt i huset om natta eller mens de var ute. Anonymkode: c3b85...1f5 Jeg skjønner. Jeg kan forstå behovet for at hunden finner ro og ikke vandrer rundt i huset om natta. Men det kan jo bare løses ved å lukke en dør (min sover som oftest på rommet jeg selv sover på hvis vi er i et nytt og spennende hus;)). Men som jeg skriver over; er selv ingwn ekspert. Siden jeg jevnlig snakker med trenere (ansatte ved førerhundskolene), har jeg jo muligheten for å spørre dem om og hvordan de bruker det og hvilken tanke som ligger bak i så fall. Som du skriver, er det flere skoler, og de kan absolutt ha ulik praksis. Eller endre praksis.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #142 Skrevet 12. oktober 2025 Mennesker som har dyr uten å gi de et helt fantastisk liv fortjener å ha konstant dårlig samvittighet og dårlig nattesøvn. Anonymkode: 85786...8a1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #143 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var godt å høre! Kanskje ikke alle førerhund-skolene praktiserer dette, det hadde jo vært veldig fint i så fall. Det var ikke en anbefaling fra en trener, det var instruksjonene de fikk fra hundeskolen som eier førerhundene og trener de opp, Altså ikke et forslag men en beskjed om at det var sånn de skulle gjøre det. Som forvert er du forpliktet til å følge opplegget fra hundeskolen. Jeg var en del sammen med vennen min i perioden han var forvert. Forklaringen de fikk på hvorfor de trengte bur var for at hunden ikke skulle spise ting og tygge i stykker ting rundt i huset om natta eller mens de var ute. Anonymkode: c3b85...1f5 Oj, da har det skjedd forandringer! Jeg var forvert for en shäfer som skulle bli førerhund for 20 år siden. Det var tett oppfølging fra førerhundskolen med treff hver 14. dag. Da var det aldri snakk om bur. Anonymkode: 6224f...90e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #144 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 6.18): Og jeg lurer på hvor er alle disse folka som vandrer og løper og sykler med hundene sine på hverdagen, for det er først i helgene at de faste stiene våre blir oversvømt med hunder på tur. Er ganske tomt ellers i uka, både på dagtid og på kvelden. Anonymkode: ee556...b5e Jeg er ute minst en time i 4:30- tiden i all slags vær om morgenen før jobb og møter på et par andre gjengangere på turveiene. Noen av oss er tidlig ute. På ettermiddagene blir det en litt kortere tur. Anonymkode: b66a6...a33
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #145 Skrevet 12. oktober 2025 Da vi fikk hunden var jeg hjemme i en slags permisjon et halvt år, inkludert ferie. Vi hadde 4 barn hjemmeboende barn. Så vi var 6 stykker og alle hadde sin dag med å gå tur med hunden, og jeg hadde en ekstra dag. Men selvsagt tok jeg gjerne kveldsturen. Yngste ungene var hjemme alt fra 12,13- 14: 00 tiden. Nå er hunden 14 år. Det er en, toppen to turer i rusletempo på ca 30-60 minutter om dagen- inkludert pauser som må være med, ellers vil hun bare tisse i hagen og leke litt med katten, ligge litt på plenen. Hun har gikt. Siste unge flytter ut i år, så bare meg og mannen igjen. Jeg har hjemmekontor og har hatt det noen år, så som regel går vi ut i 12 tiden. Regner det så er det "det nødvendige" og så vil hun hjem. jeg tenker hun har hatt et fint rikt liv med veldig mange som har vært glad i henne. Nå er det bare bonustid igjen..men så lenge hun har det bra. Anonymkode: 54077...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #146 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 17.46): Nå er det sånn at man gjerne er flere i husstanden, eller hjemmekontor, jobb hvor man kan ha med hund, fleksibel arbeidsdag osv. Det er enormt mange enslige arbeidere i Norge i dag. Og for de er situasjonen stort sett slik jeg beskrev i innlegget i hverdager, mens i helger har de mer tid til en hund. Jeg er selv enslig og barnløs og i full jobb med en time pendling hver vei. Og derfor har jeg valgt å ikke ha hund (pluss at det er vanskelig å dra på ferier, ol. når man er enslig og barnløs med hund). Jeg er vokst opp med hunder, men da jobbet faren min så nærme at han kunne dra hjemom å lufte hunden i lunsjen noen ganger. Og vi ungene kom hjem fra skolen og luftet hunden før arbeidsdagen var ferdig for foreldrene mine. Anonymkode: 5e19b...f41
Gliffy Skrevet 13. oktober 2025 #147 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er enormt mange enslige arbeidere i Norge i dag. Og for de er situasjonen stort sett slik jeg beskrev i innlegget i hverdager, mens i helger har de mer tid til en hund. Jeg er selv enslig og barnløs og i full jobb med en time pendling hver vei. Og derfor har jeg valgt å ikke ha hund (pluss at det er vanskelig å dra på ferier, ol. når man er enslig og barnløs med hund). Jeg er vokst opp med hunder, men da jobbet faren min så nærme at han kunne dra hjemom å lufte hunden i lunsjen noen ganger. Og vi ungene kom hjem fra skolen og luftet hunden før arbeidsdagen var ferdig for foreldrene mine. Anonymkode: 5e19b...f41 Jeg er også enslig og barnløs, men jeg løser det med å betale en hundelufte-tjeneste for å hente hundene mine og gå tur med de midt på dagen mens jeg er på jobb. Det går an, men det er jo dyrt og man må velge å prioritere det for at hundene skal ha det godt. 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2025 #148 Skrevet 13. oktober 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er enormt mange enslige arbeidere i Norge i dag. Og for de er situasjonen stort sett slik jeg beskrev i innlegget i hverdager, mens i helger har de mer tid til en hund. Jeg er selv enslig og barnløs og i full jobb med en time pendling hver vei. Og derfor har jeg valgt å ikke ha hund (pluss at det er vanskelig å dra på ferier, ol. når man er enslig og barnløs med hund). Jeg er vokst opp med hunder, men da jobbet faren min så nærme at han kunne dra hjemom å lufte hunden i lunsjen noen ganger. Og vi ungene kom hjem fra skolen og luftet hunden før arbeidsdagen var ferdig for foreldrene mine. Anonymkode: 5e19b...f41 Ja, det var jo poenget mitt. At man må ha en livsstil og arbeidssituasjon forenlig med å ha hund. Anonymkode: af9ae...653
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå