AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #121 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke nedrakking av uføre å si at uføre rakker ned på fulltidsansatte. Får være måte på hvor mye silkehansker man skal måtte bruke. Før noen biter hodet av meg så er ikke jeg en 8-16 arbeider som lar hunden være hjemme alene den tiden, MEN jeg mener absolutt at fulltidsansatte også skal få kunne ha hund! Hund er ikke forbeholdt kun hjemmeværende, om det er pga ufør eller hjemmekontor. Det går bra selv om hunden sover 8 timer om natten og er alene de 8-9 timene jobben tar. Men det føles sikkert deilig å skrive hvor forferdelig det er at noen har det sånn, og å fortelle hvor fint egen hund har det med all sin hjemme- og ledig tid luksus. Anonymkode: e8c8a...309 Men hvem skriver at de er ufør og går tur i 6 timer? Hvor står det? Hvor ser du noen uføre som snakker om hvor fantastiske hundeeiere de er? Det konkluderte du med selv. Folk med jobb kan fint ha hund, som jeg skriver har jeg selv fulltidsjobb, som ikke er hjemmekontor. Men om du ikke ønsker å bruke mye tid på mosjonering og hodetrim, så forstår jeg bare ikke hvorfor man da skulle skaffet seg en krevende rase. Nå kjenner jeg kun til de 3 førstnevnte i HI, de er alle veldig smarte brukshunder, men det finnes jo mange selskapshunder som ikke krever like mye. Personlig så skjønner jeg ikke hva folk vil med hund generelt, om det er umulig å bruke mer enn 2 timer på dem. Anonymkode: 2a1f1...e2e 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #122 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mye rart her. Hunder er forskjellige de også. Jeg har en av hundene i startinnlegget, skulle jo ha meg turkompis. Makan til sofagris visste jeg ikke at fantes på fire bein. Han er tilsynelatende mørkredd, værsky og hjemmekjær. Jeg skjønte ingenting når han var liten, men trodde det skulle gå seg til. Neida. Kanskje han fikk avsmak. Regner det ute får vi han knapt ut døra. Er det mørkt ute stopper han etter to kvartaler og vil ikke gå mer. Drit kjedelig når man har stått i et kvarter og kledd opp seg selv og dyret med seler, regntøy, reflekser of alt. Det går an å dra han med makt, men hva er vitsen. På lyse, fine dager kan vi gå i timevis! Men løpe nekter han, så når jeg skal på joggeturer må jeg tåpelig nok sette hunden igjen hjemme.. Anonymkode: e3f31...05c Det er sikkert en lagotto...... 😅 Anonymkode: 03fa9...bdb
Hulderen Skrevet 11. oktober 2025 #123 Skrevet 11. oktober 2025 Jeg syns det er helt sjokkerende å høre om hvor vanlig det er å sperre hunder inne i små bur flere timer hver dag. Det er bred enighet om at det var galt å ha dyrene i Zoo i små bur, og det har man gått bort i fra i de fleste land for flere tiår siden. Så hvorfor i alle dager skal det da være riktig å gjøre det mot hunder? 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #124 Skrevet 11. oktober 2025 Hulderen skrev (42 minutter siden): Jeg syns det er helt sjokkerende å høre om hvor vanlig det er å sperre hunder inne i små bur flere timer hver dag. Det er bred enighet om at det var galt å ha dyrene i Zoo i små bur, og det har man gått bort i fra i de fleste land for flere tiår siden. Så hvorfor i alle dager skal det da være riktig å gjøre det mot hunder? Hundene vi hadde når jeg vokste opp var aldri i bur, men hadde hele gangen og en del av andreetasjen når de var hjemme alene på dagtid. Men jeg har hørt at hunder instingtivt kan føle seg tryggere i en liten "hule" enn i et stort åpent rom. Og den første hunden vi hadde var veldig redd for fyrverkeri på nyttårsaften, eller tordenvær så da forsøkte den å krype under sofaen (noe en 35 kg hund selvsagt ikke klarer), og det understøtter vel egentlig poenget om at hunder føler seg tryggere i små krypinn. Anonymkode: 5e19b...f41
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #125 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hundene vi hadde når jeg vokste opp var aldri i bur, men hadde hele gangen og en del av andreetasjen når de var hjemme alene på dagtid. Men jeg har hørt at hunder instingtivt kan føle seg tryggere i en liten "hule" enn i et stort åpent rom. Og den første hunden vi hadde var veldig redd for fyrverkeri på nyttårsaften, eller tordenvær så da forsøkte den å krype under sofaen (noe en 35 kg hund selvsagt ikke klarer), og det understøtter vel egentlig poenget om at hunder føler seg tryggere i små krypinn. Anonymkode: 5e19b...f41 Dette med at hunder er hidyr kan man ta med en klype salt. Voksne ulver sover ikke i hi, det er kun når tispa skal føde opp valper at hun søker ned i hi for valpenes trygghet. Hvis man ser flokker med gatehunder som er tilnærmet ville, men sosiale, så vil man se at de sover absolutt hvor som helst. Åpent, lukket. Anonymkode: e93d7...30a 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #126 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 15.31): La oss sette opp et lite regnestykke for en vanlig arbeider på en hverdag: 8 timer søvn 8 timer jobb 2 timer transport til og fra jobb 2 timer til matlaging og spising. Allerede her står vi igjen med bare 4 timer av døgnet. Noen av disse timene går til vask av klær og hus, snømåking, gressklipping, osv. Også har vi noe tid på egenpleie som dusj, ol. Skal man trene selv utenom å gå tur med hunden går det bort litt tid der. Også går jo noen timer med til unger og eventuelle aktiviteter de driver med hvis man har det også. Hvor folk for plass til flerfoldige timer med turgåing med hunden på arbeidsdager fatter jeg ikke. Anonymkode: 5e19b...f41 Nå er det sånn at man gjerne er flere i husstanden, eller hjemmekontor, jobb hvor man kan ha med hund, fleksibel arbeidsdag osv. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hund er ikke forbeholdt kun hjemmeværende, om det er pga ufør eller hjemmekontor. Anonymkode: e8c8a...309 Hunder er LEVENDE vesen og de burde vært forbeholdt de som har muligheten til å gi de det de trenger, samt ikke må la de være alene halve døgnet. Det er ingen menneskerett å ha hund. Eller andre dyr. Det er veldig mange som ikke burde ha hund. Anonymkode: af9ae...653 1 1 2
Maia3 Skrevet 11. oktober 2025 #127 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er det sånn at man gjerne er flere i husstanden, eller hjemmekontor, jobb hvor man kan ha med hund, fleksibel arbeidsdag osv. Hunder er LEVENDE vesen og de burde vært forbeholdt de som har muligheten til å gi de det de trenger, samt ikke må la de være alene halve døgnet. Det er ingen menneskerett å ha hund. Eller andre dyr. Det er veldig mange som ikke burde ha hund. Anonymkode: af9ae...653 Så enig med deg. Alle hunder fortjener et hjem, men ikke alle hjem fortjener en hund 1 1
Gliffy Skrevet 11. oktober 2025 #128 Skrevet 11. oktober 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (23 timer siden): Det er jo isåfall brudd på norsk lov og må meldes inn. Vi har alle et ansvar for de som er uten stemme, være seg menneske eller andre dyr. Det er meldt inn men ingenting skjer. Dessverre har tjenestehunder mindre rettigheter enn familiehunder. Det ser vi også på dette med kastrering. Det er forbudt å kastrere en hund fordi man ønsker den skal bli roligere og mer medgjørlig, det er kun tillatt ved medisinsk begrunnelse eller alvorlig atferdsproblemer. Det er jo en grunn til det, nemlig at kastrering kan ha negative konsekvenser for hunden, så vi anser det som dårlig dyrevelferd å kastrere uten medisinsk grunn. Dette gjelder ikke tjenestehunder, der er det unntak og det er lov å kastrere de uten medisinsk begrunnelse. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hundene vi hadde når jeg vokste opp var aldri i bur, men hadde hele gangen og en del av andreetasjen når de var hjemme alene på dagtid. Men jeg har hørt at hunder instingtivt kan føle seg tryggere i en liten "hule" enn i et stort åpent rom. Og den første hunden vi hadde var veldig redd for fyrverkeri på nyttårsaften, eller tordenvær så da forsøkte den å krype under sofaen (noe en 35 kg hund selvsagt ikke klarer), og det understøtter vel egentlig poenget om at hunder føler seg tryggere i små krypinn. Anonymkode: 5e19b...f41 Man kan lett gi de en hule uten å stenge de inne. Åpent bur eller et bord med teppe over eller hva som helst. 1 1 2
Hulderen Skrevet 11. oktober 2025 #129 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hundene vi hadde når jeg vokste opp var aldri i bur, men hadde hele gangen og en del av andreetasjen når de var hjemme alene på dagtid. Men jeg har hørt at hunder instingtivt kan føle seg tryggere i en liten "hule" enn i et stort åpent rom. Og den første hunden vi hadde var veldig redd for fyrverkeri på nyttårsaften, eller tordenvær så da forsøkte den å krype under sofaen (noe en 35 kg hund selvsagt ikke klarer), og det understøtter vel egentlig poenget om at hunder føler seg tryggere i små krypinn. Anonymkode: 5e19b...f41 Så fordi en hund kan føle seg tryggere i et bur på nyttårsaften, så skal den sperres inne hele året? Gi gjerne hunden en «hule», men la døra stå åpen, så den kan gå inn og ut som den ønsker. 1
PITTY Skrevet 11. oktober 2025 #130 Skrevet 11. oktober 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 24.9.2025 den 13.14): Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bær være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. Dessverre er det vedlig mange hunder som kjeder vettet av seg.. "Skal" på dette tidsbruket er vel i overkant kravstort hvis du trekker alle over en kam. VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 24.9.2025 den 13.25): Min senior på 9 år går helst 6 timer på tur daglig (det er tur den selv velger, noe i nabolag og størstedel i skog eller områder der den kan jakte på smågnagere ) og unghundene på 1-2 år trenger i tillegg å springe endel mil i uka. I tillegg kommer ren mental aktiviserig som tur på dyrebutikken, felleskjøpet, håndteringstrening, besøk hos hundevenner, godbitsøk, triksetrening etc. Heldiggris denne hunden din. Men en jakt-fobisk hund krever og ønsker en god porsjon aktivitet, det skjønner vi. En mops? Not so much.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #131 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hvem skriver at de er ufør og går tur i 6 timer? Hvor står det? Hvor ser du noen uføre som snakker om hvor fantastiske hundeeiere de er? Det konkluderte du med selv. Folk med jobb kan fint ha hund, som jeg skriver har jeg selv fulltidsjobb, som ikke er hjemmekontor. Men om du ikke ønsker å bruke mye tid på mosjonering og hodetrim, så forstår jeg bare ikke hvorfor man da skulle skaffet seg en krevende rase. Nå kjenner jeg kun til de 3 førstnevnte i HI, de er alle veldig smarte brukshunder, men det finnes jo mange selskapshunder som ikke krever like mye. Personlig så skjønner jeg ikke hva folk vil med hund generelt, om det er umulig å bruke mer enn 2 timer på dem. Anonymkode: 2a1f1...e2e Har sett det i mange lignende tråder. Også i denne. Folk beretter om timesvis med turer, aktivisering og kos, samtidig som de snakker ned dem som lar hunden være alene en arbeidsdag. Du sier at du ikke skjønner at folk vil ha hund om de ikke kan bruke mer enn 2 timer på den. Andre skjønner ikke det å ha hund om man ikke kan bruke 4 timer på den. Og så er det selvfølgelig også dem som hevder at hund krever 6 timer om dagen… 8 timer, og så videre. Dette er jo absolutt raseavhengig, men ofte sier folk sin mening generelt om det å ha hund. Så jo, det er mange som virkelig mener at fulltidsansatte bare ikke skal få ha hund. Anonymkode: e8c8a...309
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2025 #132 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå er det sånn at man gjerne er flere i husstanden, eller hjemmekontor, jobb hvor man kan ha med hund, fleksibel arbeidsdag osv. Hunder er LEVENDE vesen og de burde vært forbeholdt de som har muligheten til å gi de det de trenger, samt ikke må la de være alene halve døgnet. Det er ingen menneskerett å ha hund. Eller andre dyr. Det er veldig mange som ikke burde ha hund. Anonymkode: af9ae...653 Så du er en av dem som mener at første kommentar du la inn, som skisserte en vanlig dag for en arbeider, ikke burde hatt hund. Irrelevant å dra inn menneskerett, da det heller ikke er noen menneskerett for uføre å ha hund. Hund er forbeholdt pensjonister!! Uføre kan umulig ta seg av en hund da de er for syke til all denne aktiviseringen. Anonymkode: e8c8a...309
krishnaaa Skrevet 11. oktober 2025 #133 Skrevet 11. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 18.44): Har en venn som var forvert for en førerhund, de ble lært opp av de som trener førerhundene at den skulle sove i bur om natta og være i bur når de var på jobb. Helt hårreisende, og stikk i strid med hva Mattilsynet sier er lov. men det er jo ikke rart folk tror det skal være sånn, når til og med de som trener opp førerhundene insisterer på at hundene «må» være i bur. Helt horribelt Anonymkode: c3b85...1f5 Jeg er førerhundbruker, og kan i det minste berolige deg med at verken jeg eller noen jeg kjenner har førerhunden sin i bur store deler av døgnet. Det kan jo være praktisk å lære den å være i bur hvis den skal transporteres i bil, da, uten at det er det samme som å sperre den inne. Det overrasker meg stort at en trener har anbefalt det. Uten at jeg har noen grunn til å tro at vennen din ikke snakker sant. 1
Anonymbruker*** Skrevet 12. oktober 2025 #134 Skrevet 12. oktober 2025 krishnaaa skrev (5 timer siden): Jeg er førerhundbruker, og kan i det minste berolige deg med at verken jeg eller noen jeg kjenner har førerhunden sin i bur store deler av døgnet. Det kan jo være praktisk å lære den å være i bur hvis den skal transporteres i bil, da, uten at det er det samme som å sperre den inne. Det overrasker meg stort at en trener har anbefalt det. Uten at jeg har noen grunn til å tro at vennen din ikke snakker sant. Jer er ingen ekspert på førerhund, men det er jo forskjell på førerhunder i trening og ferdigtrente førerhunder i bruk. Det jeg vet er at de som trener førerhunder og andre tjenestehunder er veldig opptatt av å kontrollere miljøet hundene har og handlingsrommet dems. Frihet for hundene før de er opplært til å ta de rette valgene er ikke ønskelig når man skal ha en topptrent hund som en tjenestehund. Derfor er det ikke overraskende å høre om utstrakt burbruk før de er ferdigtrente. Desverre.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #135 Skrevet 12. oktober 2025 Jeg kunne aldri hatt hunder innesperret når jeg var på jobb. Jeg måtte hatt eiendom med hage stor nok til å ha hundene i gård slik at de kunne lufte seg selv. Jeg elsker hunder såpass mye at jeg aldri kunne skaffet meg en hund før jeg hadde alt dette. Og maten måtte vært skikkelig mat, ikke det der sykdommelige tørrforet folk serverer. Anonymkode: fff03...8f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #136 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 13.35): Det er skremmende mange som faktisk har kommet seg på uføretrygd som klarer alt mulig annet enn å faktisk jobbe. Jeg vet faktisk om en hundetrener som er ufør, og tar kontant betaling for hundetrening. Anonymkode: 51d7b...e07 Det er maaaaange som gjør det. Og bare se på en del av de som er høyest opp i hundesporter, utrolig mange av de er uføre. Har ikke kapasitet til å jobbe, men å være instruktør, trene egne hund(er) i flere timer hver dag, det har de kapasitet til. Galskap og helt sykt Anonymkode: cca32...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #137 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 13.59): Ikke rart så mange hunder er overstimulert med disse kravene flere har om 25 timer med aktivisering i døgnet 😁 Anonymkode: 0de14...e36 Tenkte jeg også når jeg leste denne tråden. Men det er vel litt slik som med dagens barn, det er jo livsfarlig å kjede seg litt. Akkurat som om samfunnet skal riggest kun på premissene for de med adhd. Alt og alle aktiverest ihel. Anonymkode: f1113...ee4 2
Hulderen Skrevet 12. oktober 2025 #138 Skrevet 12. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så du er en av dem som mener at første kommentar du la inn, som skisserte en vanlig dag for en arbeider, ikke burde hatt hund. Irrelevant å dra inn menneskerett, da det heller ikke er noen menneskerett for uføre å ha hund. Hund er forbeholdt pensjonister!! Uføre kan umulig ta seg av en hund da de er for syke til all denne aktiviseringen. Anonymkode: e8c8a...309 Selvsagt kan folk i full jobb ha hund! Men de må tilrettlegge for at hunden skal ha det bra. De kan få noen til å hjelpe med å lufte hunden eller ha den i hundebarnehage. Herjeg bor er det flere kenneler som tar i mot hunder på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #139 Skrevet 12. oktober 2025 krishnaaa skrev (7 timer siden): Jeg er førerhundbruker, og kan i det minste berolige deg med at verken jeg eller noen jeg kjenner har førerhunden sin i bur store deler av døgnet. Det kan jo være praktisk å lære den å være i bur hvis den skal transporteres i bil, da, uten at det er det samme som å sperre den inne. Det overrasker meg stort at en trener har anbefalt det. Uten at jeg har noen grunn til å tro at vennen din ikke snakker sant. Det var godt å høre! Kanskje ikke alle førerhund-skolene praktiserer dette, det hadde jo vært veldig fint i så fall. Det var ikke en anbefaling fra en trener, det var instruksjonene de fikk fra hundeskolen som eier førerhundene og trener de opp, Altså ikke et forslag men en beskjed om at det var sånn de skulle gjøre det. Som forvert er du forpliktet til å følge opplegget fra hundeskolen. Jeg var en del sammen med vennen min i perioden han var forvert. Forklaringen de fikk på hvorfor de trengte bur var for at hunden ikke skulle spise ting og tygge i stykker ting rundt i huset om natta eller mens de var ute. Anonymkode: c3b85...1f5
krishnaaa Skrevet 12. oktober 2025 #140 Skrevet 12. oktober 2025 Anonymbruker*** skrev (3 timer siden): Jer er ingen ekspert på førerhund, men det er jo forskjell på førerhunder i trening og ferdigtrente førerhunder i bruk. Det jeg vet er at de som trener førerhunder og andre tjenestehunder er veldig opptatt av å kontrollere miljøet hundene har og handlingsrommet dems. Frihet for hundene før de er opplært til å ta de rette valgene er ikke ønskelig når man skal ha en topptrent hund som en tjenestehund. Derfor er det ikke overraskende å høre om utstrakt burbruk før de er ferdigtrente. Desverre. Jeg må understreke at jeg heller ikke er noen ekspert på førerhunder, jeg kjenner bare til mange av dem og har hatt mye med trenerne som har trent min hund å gjøre. Kan høre med dem hva de tenker om dette og hvorfor. Det gir jo mening at de ønsker å kontrollere valgene hunden kan ta under trening. Men det med bur skjønner jeg meg ikke på - særlig et stengt et. Det hender jo jeg også får et behov for å kontrollere miljøet rundt hunden, særlig siden jeg ikke bare kan kaste et blikk rundt på et nytt sted for å se at det er «hundesikret». Men da liggeer han typisk på et rom med døren igjen, ikke i et lite bur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå