Gå til innhold

Daglig mosjon av hund

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Min unghund går tur i mellom 2 til 3 timer for dagen. Den eldste går ikke så mye hver dag, det er litt opp til henne selv. De er alene hjemme i rundt 6 timer på dagtid, da sover de, og så sover de rundt 8 timer på natten, sånn som vi menneskene gjør. Utenom turene så ønsker den yngste å leke en del. Han leker mye gjemsel med det yngste av barna våre, der jeg ber hunden om å finne ungen (inne eller ute, varierer), han leker med ball eller har dragkamp. Ingen av hundene er alene hjemme utenom når vi er på jobb. Yngste hunden er gjerne med og ser på når ungene spiller fotball, det liker han godt. Eldste står over dette. Begge får seg en eller annen form for tygg som tar litt lang tid, daglig. På den måten er de aktivt våkne (ikke bare passivt liggende rundt i huset) i ca så mange timer som Visningsnavn Påkrevd snakker om i tråden her. Jeg hadde blitt seriøst sliten av å gå i 6 timer hver dag, men å legge inn øving på triks og det andre jeg har nevnt, i tillegg til en biltur her og en tur på besøk til mormor der, så lever de liv med mening der det skjer noe hver dag. Håper og tror at de føler de lever meningsfylte liv.

Edit: yngste hunden og katten vår liker også å leke sammen, de ligger og ruller sammen på gulvet og kan tulle seg lenge på den måten. Veldig søtt! Og det er også med på å fylle timene til hunden med noe positivt. 

Endret av Maggi2
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sioux skrev (På 7.10.2025 den 3.46):

Du har et par gode poeng da. Jeg har bodd i flere land der mange hunder tilbringer minst 16 timer i bur. De er der både når folk er på jobb og om natten. Ofte også under måltider, og blir ellers forvist til buret når de er i veien.

Burene blir markedsført og solgt som noe uunnværlig i oppdragelsen og safe den som møter alle hundens behov. De blir rolige i bur også. Klart det, har de noe valg da? Og folk som bruker bur vil kjempe med nebb og klør og henvise til vitenskap som rettferdigjør et slikt hundeliv.

Har en venn som var forvert for en førerhund, de ble lært opp av de som trener førerhundene at den skulle sove i bur om natta og være i bur når de var på jobb. Helt hårreisende, og stikk i strid med hva Mattilsynet sier er lov.

men det er jo ikke rart folk tror det skal være sånn, når til og med de som trener opp førerhundene insisterer på at hundene «må» være i bur. Helt horribelt 

Anonymkode: c3b85...1f5

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en venn som var forvert for en førerhund, de ble lært opp av de som trener førerhundene at den skulle sove i bur om natta og være i bur når de var på jobb. Helt hårreisende, og stikk i strid med hva Mattilsynet sier er lov.

men det er jo ikke rart folk tror det skal være sånn, når til og med de som trener opp førerhundene insisterer på at hundene «må» være i bur. Helt horribelt 

Ja, veldig trist dette 😒

Jeg prøver alltid å tenke på at det er iallefall et hakk bedre enn shelter. Men da jeg snakket en gang med ei dame fra Bark trenerkjede, og hun begynte å forklare om alle fordeler med å bruke bur, og det fra de er valper, da klikket jeg dessverre. 

Endret av Sioux
  • Liker 2
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 4.10.2025 den 19.40):

Så flott å lese! 😃

Turene er for hans del, og er så heldig å se hvordan han koser seg. I dag løp han rundt i full fart som om han var en unghund igjen. Formen hans var topp, så ble en lang tur ❤️

Anonymkode: 8afe9...7b8

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Turene er for hans del, og er så heldig å se hvordan han koser seg. I dag løp han rundt i full fart som om han var en unghund igjen. Formen hans var topp, så ble en lang tur ❤️

Anonymkode: 8afe9...7b8

Du har skjønt det! Turene må alltid være for deres del, så herlig å lese! ❤️

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
Maggi2 skrev (På 7.10.2025 den 21.58):

Min unghund går tur i mellom 2 til 3 timer for dagen. Den eldste går ikke så mye hver dag, det er litt opp til henne selv. De er alene hjemme i rundt 6 timer på dagtid, da sover de, og så sover de rundt 8 timer på natten, sånn som vi menneskene gjør. Utenom turene så ønsker den yngste å leke en del. Han leker mye gjemsel med det yngste av barna våre, der jeg ber hunden om å finne ungen (inne eller ute, varierer), han leker med ball eller har dragkamp. Ingen av hundene er alene hjemme utenom når vi er på jobb. Yngste hunden er gjerne med og ser på når ungene spiller fotball, det liker han godt. Eldste står over dette. Begge får seg en eller annen form for tygg som tar litt lang tid, daglig. På den måten er de aktivt våkne (ikke bare passivt liggende rundt i huset) i ca så mange timer som Visningsnavn Påkrevd snakker om i tråden her. Jeg hadde blitt seriøst sliten av å gå i 6 timer hver dag, men å legge inn øving på triks og det andre jeg har nevnt, i tillegg til en biltur her og en tur på besøk til mormor der, så lever de liv med mening der det skjer noe hver dag. Håper og tror at de føler de lever meningsfylte liv.

Edit: yngste hunden og katten vår liker også å leke sammen, de ligger og ruller sammen på gulvet og kan tulle seg lenge på den måten. Veldig søtt! Og det er også med på å fylle timene til hunden med noe positivt. 

Fint å lese! Liv med valgfrihet og mening, det trenger vi jo alle, om vi er hund eller menneske 👍

Skrevet

La oss sette opp et lite regnestykke for en vanlig arbeider på en hverdag:

8 timer søvn

8 timer jobb

2 timer transport til og fra jobb

2 timer til matlaging og spising.

Allerede her står vi igjen med bare 4 timer av døgnet. Noen av disse timene går til vask av klær og hus, snømåking, gressklipping, osv. Også har vi noe tid på egenpleie som dusj, ol. Skal man trene selv utenom å gå tur med hunden går det bort litt tid der. Også går jo noen timer med til unger og eventuelle aktiviteter de driver med hvis man har det også. Hvor folk for plass til flerfoldige timer med turgåing med hunden på arbeidsdager fatter jeg ikke.

Anonymkode: 5e19b...f41

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

8 timer søvn

8 timer jobb

Allerede her står vi igjen med bare 4 timer av døgnet. Noen av disse timene går til vask av klær og hus, snømåking, gressklipping, osv. Også har vi noe tid på egenpleie som dusj, ol. Skal man trene selv utenom å gå tur med hunden går det bort litt tid der. Også går jo noen timer med til unger og eventuelle aktiviteter de driver med hvis man har det også. Hvor folk for plass til flerfoldige timer med turgåing med hunden på arbeidsdager fatter jeg ikke.

Ikke jeg heller 🙄

Anonymkode: e31de...088

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

8 timer søvn

8 timer jobb

Det er noen som mener at å ha hund er en luksus kun forbeholdt landets uføre.. 

Anonymkode: e8c8a...309

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

8 timer søvn

8 timer jobb

Der de uføre skryter av å gå 6 timer turer daglig, og de resterende 10 timene av døgnet går til kos og aktivisering med hunden. Og hvor de skryter av seg selv, rakker ned på andre og kunngjør at det er eneste måten man kan ha hund på. 

Uten å forstå at de skaper et bilde der de ville vært arbeidsføre uten hunden.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der de uføre skryter av å gå 6 timer turer daglig, og de resterende 10 timene av døgnet går til kos og aktivisering med hunden. Og hvor de skryter av seg selv, rakker ned på andre og kunngjør at det er eneste måten man kan ha hund på. 

Uten å forstå at de skaper et bilde der de ville vært arbeidsføre uten hunden.. 

Selvfølgelig må man få inn litt nedrakking av de uføre ja, typisk KG.

Jeg er ikke ufør, men jeg har valgt å ha kongepudler. (Nest smarteste hunderasen forresten, og golden retriever er topp 10). Når man har valgt å skaffe seg brukshund så er det et ansvar man påtar seg, å passe på at de får sine behov møtt. Det er ikke snakk om å GÅ TUR i 6 timer hver dag heller. Mine f.eks. får 2 timer med fysisk aktivitet, som jogging/frisbee/sykling, hvor de får ut mye energi. Men... så får de også 2 timer med hodetrim. Som skrevet tidligere er det noe som fint kan settes opp på kort tid. Fryst mat i kong til frokost før jeg drar på jobb, fryst mat til middag mens jeg vasker kjøkkenet/støvsuger/lager mat eller whatever. Snusematte og godbitsøk i hagen, er ting som går fort å sette opp, så holder de på mens jeg går og gjør andre ting som husarbeid eller dusj. Nå er jeg kanskje litt spesielt interessert og har hund som hobby. Så jeg bruker mye tid på hundetreff, kurs, og trikstrening + lydighet i tillegg.

Men om man ikke gidder eller har tid, så skaffer man seg vel ikke disse type hundene som krever mye, eller? Det er jo dessverre mange som ender opp på finn med atferdsproblemer og utagering,  lurer på hvorfor. 

Anonymkode: 2a1f1...e2e

• Liker 4
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 18.44):

Det er jo isåfall brudd på norsk lov og må meldes inn. Vi har alle et ansvar for de som er uten stemme, være seg menneske eller andre dyr. 

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke ufør, men jeg har valgt å ha kongepudler. (Nest smarteste hunderasen forresten, og golden retriever er topp 10). Når man har valgt å skaffe seg brukshund så er det et ansvar man påtar seg, å passe på at de får sine behov møtt. Det er ikke snakk om å GÅ TUR i 6 timer hver dag heller. Mine f.eks. får 2 timer med fysisk aktivitet, som jogging/frisbee/sykling, hvor de får ut mye energi. Men... så får de også 2 timer med hodetrim. Som skrevet tidligere er det noe som fint kan settes opp på kort tid. Fryst mat i kong til frokost før jeg drar på jobb, fryst mat til middag mens jeg vasker kjøkkenet/støvsuger/lager mat eller whatever. Snusematte og godbitsøk i hagen, er ting som går fort å sette opp, så holder de på mens jeg går og gjør andre ting som husarbeid eller dusj. Nå er jeg kanskje litt spesielt interessert og har hund som hobby. Så jeg bruker mye tid på hundetreff, kurs, og trikstrening + lydighet i tillegg.

Men om man ikke gidder eller har tid, så skaffer man seg vel ikke disse type hundene som krever mye, eller? Det er jo dessverre mange som ender opp på finn med atferdsproblemer og utagering,  lurer på hvorfor. 

Det er dessverre akkurat det folk gjør, det er altfor lett å skaffe seg hund. (Og andre dyr!(  Vi som tar hunden på alvor, og vi som jobber med konsekvensene av dette lemfeldige forholdet til hundehold, blir forsøkt latterliggjort. Vi tåler det, men det er hundene som betaler prisen, og den er altfor, altfor høy. 

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring, brukerangrep og avsporinger, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet

Min sønn har en australian shepherd. I ukedagene går han en time tur med den før jobb og en time etter jobb. I tillegg så går jeg tur med den i 30-45 min midt på dagen. I helgene tar sønnen min alle tre turene.

Anonymkode: 6224f...90e

Skrevet

Ryddet for sitering av slettet innlegg. 

_popcorn_, adm

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

8 timer søvn

8 timer jobb

For min del så kan jeg ha delvis hjemmekontor, er fysisk på jobben fra 08 til 14 de fleste dager, og så jobber jeg litt på kvelder og i helger hjemmefra utenom. Vi har to ungdommer i hus som er hjemme til litt varierende tider, og samboer har enda mer hjemmekontor enn meg. Jeg bor for øvrig 10 minutters sykkeltur fra huset. Det regnestykket du setter opp er overhodet ikke forenlig med å ha hund, det mener iallfall jeg. 

For øvrig sovet jeg 7 timer per natt, fordi jeg prioriterer en times morgentur før jobb. Har man hund så må den jo bare prioriteres.

Endret av Maggi2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mye rart her. Hunder er forskjellige de også.

Jeg har en av hundene i startinnlegget, skulle jo ha meg turkompis. Makan til sofagris visste jeg ikke at fantes på fire bein. Han er tilsynelatende mørkredd, værsky og hjemmekjær. Jeg skjønte ingenting når han var liten, men trodde det skulle gå seg til. Neida. Kanskje han fikk avsmak. Regner det ute får vi han knapt ut døra. Er det mørkt ute stopper han etter to kvartaler og vil ikke gå mer. Drit kjedelig når man har stått i et kvarter og kledd opp seg selv og dyret med seler, regntøy, reflekser of alt. Det går an å dra han med makt, men hva er vitsen. På lyse, fine dager kan vi gå i timevis! Men løpe nekter han, så når jeg skal på joggeturer må jeg tåpelig nok sette hunden igjen hjemme.. 

Anonymkode: e3f31...05c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mye rart her. Hunder er forskjellige de også.

Jeg har en av hundene i startinnlegget, skulle jo ha meg turkompis. Makan til sofagris visste jeg ikke at fantes på fire bein. Han er tilsynelatende mørkredd, værsky og hjemmekjær. Jeg skjønte ingenting når han var liten, men trodde det skulle gå seg til. Neida. Kanskje han fikk avsmak. Regner det ute får vi han knapt ut døra. Er det mørkt ute stopper han etter to kvartaler og vil ikke gå mer. Drit kjedelig når man har stått i et kvarter og kledd opp seg selv og dyret med seler, regntøy, reflekser of alt. Det går an å dra han med makt, men hva er vitsen. På lyse, fine dager kan vi gå i timevis! Men løpe nekter han, så når jeg skal på joggeturer må jeg tåpelig nok sette hunden igjen hjemme.. 

Anonymkode: e3f31...05c

Så koselig og irriterende søt historie 😂❤️❤️🐾 

Anonymkode: e31de...088

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke nedrakking av uføre å si at uføre rakker ned på fulltidsansatte. Får være måte på hvor mye silkehansker man skal måtte bruke. 
Før noen biter hodet av meg så er ikke jeg en 8-16 arbeider som lar hunden være hjemme alene den tiden, MEN jeg mener absolutt at fulltidsansatte også skal få kunne ha hund! Hund er ikke forbeholdt kun hjemmeværende, om det er pga ufør eller hjemmekontor. Det går bra selv om hunden sover 8 timer om natten og er alene de 8-9 timene jobben tar. 

Men det føles sikkert deilig å skrive hvor forferdelig det er at noen har det sånn, og å fortelle hvor fint egen hund har det med all sin hjemme- og ledig tid luksus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...