Gå til innhold

Daglig mosjon av hund

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare skyte inn at vi er mange som ikke klarer det også, og ikke nødvendigvis bare pga fysiske plager. Jeg blir like sliten av å måtte småprate med naboen som jeg blir av å klippe plenen. To timer skogstur er lettere enn 30 minutters handletur på butikken. 

Anonymkode: 85d7b...f85

Selvfølgelig, det er jo en majoritet som ikke har arbeidsevne. 

Anonymkode: 51d7b...e07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Må bare skyte inn at vi er mange som ikke klarer det også, og ikke nødvendigvis bare pga fysiske plager. Jeg blir like sliten av å måtte småprate med naboen som jeg blir av å klippe plenen. To timer skogstur er lettere enn 30 minutters handletur på butikken. 

En hund kan faktisk være terapeutisk for folk som sliter med sosial angst, agorafobi o.l. da den er både en pådriver til å komme seg ut, og en buffer mot omgivelser.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 7.04):

Hvordan fungerer det med jobb? Eller er du ufør, eller lever av hunder? Jeg har ikke 6 timer til å gå tur etter arbeidsdag i hvertfall, men jeg har 1,5-2 timer etter arbeidsdag til tur. Bruker mye mer tid på hunden enn kun turen . Han skal ha mat og stell, kos og lek. Skulle jeg da gått 6 timer så hadde vi jo brukt 8-9 timer på alt til sammen. Hadde ikke hatt tid til å spise middag selv eller vaske klær

Anonymkode: 95974...fb0

Jeg har hund som jobb og hobby, det er en livsstil. Men godt å dratt inn snakk om uføre i denne tråden, det er jo typisk KG. 

Men selv om man jobber 8 timer med noe annet, har døgnet fortsatt 24 timer, og har man skaffet seg hund er man forpliktet til å dekke dens behov. Hunden skal ikke måtte kjede bort livet sitt fordi folk ikke er sitt ansvar bevisst.

Skrevet

Min hund får velge ganske mye selv hva han orker. Han er en mellom stor Staff/Labrador blanding på 7år og har artrose, så det varierer hva han orker. Han er kronisk trøtt om morgenen (det har han væet hele livet), så noen ganger må jeg nesten tvinge han ut på do før jobb🙈 Om han ønsker så går vi 15-30 min 😊 

Så varierer det om det om vi er på hundetrening, om vi tar en tur i marka, eller om det blir en by tur. Om jeg sier at vi skal på trening, og han ikke gidder å reise seg fra plassen sin. Så blir det ikke trening. Når vi går i skogen så går han i langline, og vi kan fort bli borte 2-3timer. Noen ganger velger han en annen løype, og viser at han har fått nok og vil hjem etter 40min. Andre ganger vil han nesten ikke bli med hjem, og velger gå sakte aksjon 😂

Vi leker masse sammen, og han elsker å søke etter ballen sin eller kong biter. Trener ofte litt lydighet før tur på en fotball bane i nærheten, eller leker med ball. 

På kvelden er det ofte enten ut på do eller en rusletur på 15-30min igjen 😊 

Når han var yngre var vi ofte på lange turer midt på dagen siden jeg studerte å ikke hadde faste lange arbeids dager, og kunne lese på kvelden ❤️

Anonymkode: 8afe9...7b8

• Hjerte 2
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min hund får velge ganske mye selv hva han orker. Han er en mellom stor Staff/Labrador blanding på 7år og har artrose, så det varierer hva han orker. Han er kronisk trøtt om morgenen (det har han væet hele livet), så noen ganger må jeg nesten tvinge han ut på do før jobb🙈 Om han ønsker så går vi 15-30 min 😊 

Så varierer det om det om vi er på hundetrening, om vi tar en tur i marka, eller om det blir en by tur. Om jeg sier at vi skal på trening, og han ikke gidder å reise seg fra plassen sin. Så blir det ikke trening. Når vi går i skogen så går han i langline, og vi kan fort bli borte 2-3timer. Noen ganger velger han en annen løype, og viser at han har fått nok og vil hjem etter 40min. Andre ganger vil han nesten ikke bli med hjem, og velger gå sakte aksjon 😂

Vi leker masse sammen, og han elsker å søke etter ballen sin eller kong biter. Trener ofte litt lydighet før tur på en fotball bane i nærheten, eller leker med ball. 

På kvelden er det ofte enten ut på do eller en rusletur på 15-30min igjen 😊 

Når han var yngre var vi ofte på lange turer midt på dagen siden jeg studerte å ikke hadde faste lange arbeids dager, og kunne lese på kvelden ❤️

Anonymkode: 8afe9...7b8

Så flott å lese! 😃

Skrevet

Nå har jeg ikke en av de rasene du spør om - men jeg har korthåret vorsteh , høyenergiske hunder. Jeg har to stk - og en klassisk hverdag hos oss ser litt sånn ut:

15 min luft pr hund på morningen, det er viktig for meg at de får alenetid også, derfor er de korte lufteturene alene. Når jeg er ferdig på jobb og de skal ha hovedtreningen sin får de enten ca 30-45 min sykkel (i vår fart er 30 min 10 km, så mellom 10-15 km) ,  1-1,5 time løping (med min løping tilsvarer det 10-15 km ish) eller ca 2-2,5 timers gåtur (det er også 10-15 km) Jeg legger opp treningsuka slik at de får variert trening. I tillegg, ca 1 gang i uka byttes hovedøkta ut med lydighetstrening. Siden jeg har barn så er ofte treningen vår lagt til rundt leggetid/rett etter leggetid så vi trener mellom 19-22 på kvelden. Selvsagt hender det seg at mannen går turen også, men hundene er mine og mitt hovedansvar å trene. Jeg konkurrerer i hundekjøring så for meg er dette en livsstil og ikke bare en hobby. 

av de rasene du har skrevet ville jeg skrotet Golden og Kongepuddel , da jeg mener (erfaringsmessig fra jobben min siden jeg jobber med hunder) at dette er hunder med langt høyere energinivå enn den gjengse familie er klar over.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 12.14):

Det er jo mindre enn hva som er lovpålagt for ALLE hunder, for ikke å snakke om hva aktive hunderaser trenger!

Jeg hadde ingen av dem, men mine fikk minst to timer sammenlagt og minst tretti min med intensivt tempo.

Som regel mer, dette var et minimum på dårlige dager.

Anonymkode: 9a64a...79a

Reglene er minimum 2 turer på 30 minutter så vedkommende er ikke langt unna å oppfylle de reglene selvom flere hevder at hun er veldig langt unna. Når det er sagt så bør store hunder få mer mosjon enn minimums reglene.

Selv har jeg en Golden retriver som går med meg til jobb (30 minutter), får en tur på 30 minutter midt på dagen og går med meg hjem fra jobb. Vi er som regel ute på en lengre tur på kvelden, men i de sjeldne tilfellene jeg ikke har tid til det så har hun uansett mye utetid i vår inngjerdet hage på 2 mål. I helgene blir det lengre turer enn i hverdagen. 

Anonymkode: 57a38...def

Skrevet

Jeg har fuglehunder og mengden aktivitet varierer fra dag til dag. Jeg er avhengig av å holde hundene i en viss kondisjon og vedlikeholde en viss lydighet. De får ikke lange lufteturer hver dag, noen dager styrer de helt selv hvor mye de er ute. Og trimmen de får en sesongavhengig. Vinteren trekker de meg på ski, ofte får de løpt 2 mil 3-7 dager i uka, avhengig av føre og vær. Under båndtvang og om temperaturen er grei så får de trekke på kickbike, en liten 10km tur går rimelig raskt. Eller vi trener mye apportøver. Høst og på vinteren (hvis vi ikke snørekjører) er de gjerne løse og vi jakter eller trener på fugl og da får de fort løpt 1-5mil i løpet av dag. Hundene mine har et veldig aktivt liv, de har stor variasjon mellom aktive dager og dager hvor det ikke skjer så mye og det tåler de veldig greit. For meg er hundeholdet en livsstil da jeg konkurrerer med de. 

Anonymkode: ae77b...bf0

Skrevet

Har golden, redningshund. 
vi går sjelden tur. en og annen fjelltur blir det og hun får doturer morgen og kveld. 

ellers er det fellestrening 4 dager i uka, med søkstrening. Så trener vi lydighet og spor og andre ting de dagene det ikke er trening. Sykkelturer/skiturer for formens del jevnlig. 

også har vi dager vi gjør ingenting. Da får hun gått på do, men ellers gjør vi ingenting. 
hun er tilfreds og avbalansert. 

veldig mange hunder er understimulert. Veldig mange av atferdsproblemer kan løses med mer aktivitet. Ballkasting er bare stress!

Anonymkode: af9ae...653

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har golden, redningshund. 
vi går sjelden tur. en og annen fjelltur blir det og hun får doturer morgen og kveld. 

ellers er det fellestrening 4 dager i uka, med søkstrening. Så trener vi lydighet og spor og andre ting de dagene det ikke er trening. Sykkelturer/skiturer for formens del jevnlig. 

også har vi dager vi gjør ingenting. Da får hun gått på do, men ellers gjør vi ingenting. 
hun er tilfreds og avbalansert. 

veldig mange hunder er understimulert. Veldig mange av atferdsproblemer kan løses med mer aktivitet. Ballkasting er bare stress!

Høres ut som et herlig hundeliv. Jeg synes det er viktig å presisere litt hva man mener med at ballkasting er bare stress. Som jeg skjønner det er normalt å bruke leker som belønning når man trener søk? Jeg har brukt mye ball i trening av flere border collier. Man får virkelig frem stålfokus og ball er en veldig forsterkende belønning når man trener. Det gjør det lettere for hunden å ignorere forstyrrelser i miljøet ute. Har både lest og hørt der sagt av flere at border collies blir "ødelagt" av ballkasting, men det er ikke min erfaring i det hele tatt. Det er en veldig god belønning og forsterker. En avbalansert og frisk hund tar heller ikke skade av en liten økt med ballkasting. 

Anonymkode: fdf59...d72

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som et herlig hundeliv. Jeg synes det er viktig å presisere litt hva man mener med at ballkasting er bare stress. Som jeg skjønner det er normalt å bruke leker som belønning når man trener søk? Jeg har brukt mye ball i trening av flere border collier. Man får virkelig frem stålfokus og ball er en veldig forsterkende belønning når man trener. Det gjør det lettere for hunden å ignorere forstyrrelser i miljøet ute. Har både lest og hørt der sagt av flere at border collies blir "ødelagt" av ballkasting, men det er ikke min erfaring i det hele tatt. Det er en veldig god belønning og forsterker. En avbalansert og frisk hund tar heller ikke skade av en liten økt med ballkasting. 

Anonymkode: fdf59...d72

Som belønning og forsterker er det supert. Men mange går ut med hunden, kaster ball i 20 min og det er det. Det skaper stress.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Reglene er minimum 2 turer på 30 minutter så vedkommende er ikke langt unna å oppfylle de reglene selvom flere hevder at hun er veldig langt unna. Når det er sagt så bør store hunder få mer mosjon enn minimums reglene.

Selv har jeg en Golden retriver som går med meg til jobb (30 minutter), får en tur på 30 minutter midt på dagen og går med meg hjem fra jobb. Vi er som regel ute på en lengre tur på kvelden, men i de sjeldne tilfellene jeg ikke har tid til det så har hun uansett mye utetid i vår inngjerdet hage på 2 mål. I helgene blir det lengre turer enn i hverdagen. 

Anonymkode: 57a38...def

Hvilke regler??

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 4.10.2025 den 15.06):

Jeg har hund som jobb og hobby, det er en livsstil. Men godt å dratt inn snakk om uføre i denne tråden, det er jo typisk KG. 

Men selv om man jobber 8 timer med noe annet, har døgnet fortsatt 24 timer, og har man skaffet seg hund er man forpliktet til å dekke dens behov. Hunden skal ikke måtte kjede bort livet sitt fordi folk ikke er sitt ansvar bevisst.

Man jobber 8 timer, skal gjerne sove i 8 timer, har hus og hjem, ærender osv. Jeg sier ikke at hunden skal få 1 time av dagen til kos og tur. Det krever en del timer å ha hund. MEN 6 timers tur hver dag, det tror jeg de aller færreste får til i hverdagen. 

Jeg har ikke mulighet til det i hvertfall. Men jeg er sammen med hunden min hele dagen etter jobb. Vi går lang tur på ettermiddagen og ellers mye kos og lek. I helgene og feriene gikk vi lange fjellturer. Han er for gammel til det nå, dessverre, men har hatt et langt og innholdsrikt liv. 

Anonymkode: 95974...fb0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sioux skrev (På 1.10.2025 den 2.28):

En hund kan faktisk være terapeutisk for folk som sliter med sosial angst, agorafobi o.l. da den er både en pådriver til å komme seg ut, og en buffer mot omgivelser.

Hverken dyr eller barn skal skaffes for å skulle oppnå slikt. Det er eierens plikt å skulle gi dyret man har påtatt seg et godt liv. 

Det er forøvrig mange som føler seg mer ensomme med hund siden man blir veldig hjemmebundet, og spesielt om hunden utvikler noen adferdsutfordringer man burde ta høyde for.

Anonymkode: 85786...8a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk til alle dere som har svart! Jeg skulle ønske fokuset hadde holdt seg på hva hundene var fornøyde med, ikke hva menneskene mente og syntes med gullkant på, men det er vel trenden her på forumet, så det lever vi med 😅 

Tenker jeg konkluderer med at vi er gode nok for en hund de helt vanlige dagene. Og så kommer jo all treningen i tillegg, planlegger å drive med en eller annen hundesport. Men jeg ser at jeg skal finne meg en hundepark vi kan leie for en skikkelig utblåsning med jevne mellomrom, for enn hvor mye jeg skulle ønske jeg turde å sykle med hund, så tror jeg ikke nervene holder 😂

Skrevet

Det er skikkelig trist hvor mange som absolutt skal ha hund når alle jobber og er opptatt og kanskje ikke engang er noen typiske ‘’sportsmennesker’’ !!!! 
Tenk hvor mange dyr som bare ligger der hele dagen for å vente til halv 5 når eier kommer hjem for å få gå Max 20-30 minutt .!!! 😩😫 Å når turen er over så er alt over ..? Da er det bare å være inne resten av kvelden å kanskje få tisse utfor huset før leggetid. 
Blir så provosert over mange mennesker som skal ha alt bare for å ha det! 
Å noen sier de har fått tips av kennel og oppdretter å ha hunden i bur når de er på jobb !?!? Hva faen er det slags ide? Dette er jo direkte dyreplageri. Kan ikke skjønne hvorfor noen mener det roer ned hunden !? Blir så siiinnsykt provosert når jeg hører noen si det ,og man ikke kan si noe sånn egentlig ….eller kan jo si noe, men de mener fortsatt at de har rett !!!!! 
En hund skal ikke tilbringe 6-9 timer i et bur i hjemmet !!!???? 

Dyrehold er noe av det mest provoserende jeg vet om!!! 

Anonymkode: e31de...088

• Liker 3
Skrevet

Det er skikkelig trist hvor mange som absolutt skal ha hund når alle jobber og er opptatt og kanskje ikke engang er noen typiske ‘’sportsmennesker’’ !!!! 
Tenk hvor mange dyr som bare ligger der hele dagen for å vente til halv 5 når eier kommer hjem for å få gå Max 20-30 minutt .!!! 😩😫 Å når turen er over så er alt over ..? Da er det bare å være inne resten av kvelden å kanskje få tisse utfor huset før leggetid. 
Å noen sier de har fått tips av kennel og oppdretter å ha hunden i bur når de er på jobb !?!? Hva faen er det slags ide? Dette er jo direkte dyreplageri. Kan ikke skjønne hvorfor noen mener det roer ned hunden !? Blir så siiinnsykt provosert når jeg hører noen si det ,og man ikke kan si noe sånn egentlig ….eller kan jo si noe, men de mener fortsatt at de har rett !!!!! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor i alle dager har du dette fra?? Det er ingen her som har sagt at de har hunden 6-9 timer i bur og kun går max 20-30 min om dagen. Så hvem er det du kjefter på her? 

Hvis du tror dét er dyrehold, har du misforstått. 

Anonymkode: e8c8a...309

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor i alle dager har du dette fra?? Det er ingen her som har sagt at de har hunden 6-9 timer i bur og kun går max 20-30 min om dagen. Så hvem er det du kjefter på her? 

Hvis du tror dét er dyrehold, har du misforstått. 

Anonymkode: e8c8a...309

Nei unnskyld jeg mente ikke at noen her i tråden gjør det! Jeg bare kom innpå temaet om hund og turgåing så ble jeg bare så revet med i tankene på alle hunder spesielt som får et tragiskt liv..!! Passa ikke inn i tråden (ser den) men ble bare så revet med og nei der var ingen i denne tråden som var dyre mishandlere!!

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei unnskyld jeg mente ikke at noen her i tråden gjør det! Jeg bare kom innpå temaet om hund og turgåing så ble jeg bare så revet med i tankene på alle hunder spesielt som får et tragiskt liv..!! Passa ikke inn i tråden (ser den) men ble bare så revet med og nei der var ingen i denne tråden som var dyre mishandlere!!

Du har et par gode poeng da. Jeg har bodd i flere land der mange hunder tilbringer minst 16 timer i bur. De er der både når folk er på jobb og om natten. Ofte også under måltider, og blir ellers forvist til buret når de er i veien.

Burene blir markedsført og solgt som noe uunnværlig i oppdragelsen og safe den som møter alle hundens behov. De blir rolige i bur også. Klart det, har de noe valg da? Og folk som bruker bur vil kjempe med nebb og klør og henvise til vitenskap som rettferdigjør et slikt hundeliv.

Endret av Sioux
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...