Yuvia Skrevet 24. september 2025 #61 Skrevet 24. september 2025 To turer på en time hver dag, hun går løs hele tiden og får springe og kose seg noen ganger jogger vi og da blir det mer og noen helger er det dagsturer. Ellers tilgang på hage hele tiden. bordee collie. Fin og avbalansert og fornøyd med livet. Men her har vi hjemmekontor så hun er ikke alene hjemme: 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #62 Skrevet 24. september 2025 Å spørre folk om hvor lange turer de går og timer mosjon pr dag er akkurat likedan som å spørre folk hvor mye alkohol de drikker. Alle svarer her ang tid på turer må du redusere med minst 1/3, for å komme til ca sannhet. Anonymkode: e8c8a...309 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #63 Skrevet 25. september 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (14 timer siden): Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bær være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. Dessverre er det vedlig mange hunder som kjeder vettet av seg.. Hunder må også lære at det ikke skjer noe hele tiden. Man lever med en hund og ikke for den. Anonymkode: ee556...b5e 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #64 Skrevet 25. september 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (11 timer siden): Dette er snakk om en alaska husky, løpehunder med stort behov for fysisk aktivitet.. Det er noe man velger å ha hvis man har et liv der en har tid og mulighet til det. Det er en grunn til at alle mine hunder er omplasserte huskyer, de fleste fra finn ved ca 1 års alder da det går opp for folk hvor mye aktivisering de faktisk trenger for å ha det bra.. Yepp, mange velger rase basert på utseende. "Har alltid ønsket meg en X, de er så fine..." Anonymkode: ee556...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #65 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes 6 timer tur hver dag høres mye ut for de aller fleste hunder. Om vi snakker 6 timer med aktiv gange. Jeg har border collie av gjeter linjer og ikke i sin beste alder kan jeg se for meg at hun hadde blomstret med 6 timer tur hver eneste dag. Hun kunne være med både sank i fjellet, gjøre "hundeparkour" og trekke på 2 mils skitur, så hun var på ingen måte dårlig kondisjonert. Med fullt skjema flere dager på rad ble og blir hun likevell utslitt og har behov for hvile dag. Det samme har stemt for andre border collier vi har hatt, og jeg kjenner det igjen i hvor absolutt utmattet gjeterhunder på gård blir under sankeperioden. 6 timer bare "være med ut i verden" hadde passet min strålende hver dag. Snakker vi ren tur hadde 4 timer vært med enn nok! Mye handler nok om vane og, men om hund er frisk, sprek og tilfreds tenker jeg man kan være fornøyd. Anonymkode: fdf59...d72 Viktige poeng, hvile er like viktig som mosjon. Nå er min hund såpass opp i åra og med noen helseplager, så hun får selv bestemme både tempoet og varigheten av våre turer. Er blitt mange meditasjonsturer med mye sniffing og rullings i gresset. Det er greit det, viktig at vi får oss frisk luft. Anonymkode: ee556...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #66 Skrevet 25. september 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (15 timer siden): Det er for de som har kunnskap om og tar på alvor hvilken hund man har skaffet seg. Hvordan fungerer det med jobb? Eller er du ufør, eller lever av hunder? Jeg har ikke 6 timer til å gå tur etter arbeidsdag i hvertfall, men jeg har 1,5-2 timer etter arbeidsdag til tur. Bruker mye mer tid på hunden enn kun turen . Han skal ha mat og stell, kos og lek. Skulle jeg da gått 6 timer så hadde vi jo brukt 8-9 timer på alt til sammen. Hadde ikke hatt tid til å spise middag selv eller vaske klær Anonymkode: 95974...fb0 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #67 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer det med jobb? Eller er du ufør, eller lever av hunder? Jeg har ikke 6 timer til å gå tur etter arbeidsdag i hvertfall, men jeg har 1,5-2 timer etter arbeidsdag til tur. Bruker mye mer tid på hunden enn kun turen . Han skal ha mat og stell, kos og lek. Skulle jeg da gått 6 timer så hadde vi jo brukt 8-9 timer på alt til sammen. Hadde ikke hatt tid til å spise middag selv eller vaske klær Anonymkode: 95974...fb0 Hvis du leser det personen skriver så beregnes mat, stell og lek som aktivisering. Mine hunder får f.eks. fryst vom i kong og på slikkematte, og bruker en halvtime på å spise et måltid. Vipps der gikk det en hel time med aktivisering bare ved å gi dem mat. Jeg går ut i hagen og gjemmer masse godbiter, og slipper dem ut for å søke etter dem. Da går det 20 minutter til, så nesten 1,5 time med aktivisering uten at jeg egentlig trenger å gjøre noe særlig. Jeg har puddel, de trenger masse hodetrim. Så jeg har mange sånne type aktiviteter jeg kan sette opp, også kan de aktivisere seg selv mens jeg gjør andre ting. De får nok ikke 6 timer akkurat, men nærmere 3,5-4 timer. Med mindre de skal ha fullklipp da blir det faktisk 6 timer, for jeg regner med det krever litt hjernekapasitet for å stå tålmodig i 2 timer med bad/føning/saks/barbering. De ligger nå i hvert fall rett ut når jeg er ferdig. Anonymkode: 2a1f1...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #68 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan fungerer det med jobb? Eller er du ufør, eller lever av hunder? Jeg har ikke 6 timer til å gå tur etter arbeidsdag i hvertfall, men jeg har 1,5-2 timer etter arbeidsdag til tur. Bruker mye mer tid på hunden enn kun turen . Han skal ha mat og stell, kos og lek. Skulle jeg da gått 6 timer så hadde vi jo brukt 8-9 timer på alt til sammen. Hadde ikke hatt tid til å spise middag selv eller vaske klær Anonymkode: 95974...fb0 Ufør med kapasitet til å gå tur 6 timer daglig rimer vel ikke helt. Anonymkode: a2985...b05 2 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #69 Skrevet 26. september 2025 Jeg har jakthund. Noen dager får den kun tisseturer i nærmiljøet, andre dager springe fri på fjellet i noen timer. Snørekjøring, lange gåturer, fjellturer.. I helgene med mye fysisk aktivitet, får den en hviledag på mandag, fordi hunder trenger også å restituere. Om jeg går 2-3 timer på fjellet, så springer den fritt, og leter etter fuggel. Det vil si den løper langt, og hardt, og er på jobb. Det jeg prøver å si, er at ingen dag er lik, og hunden tilpasser seg helt fint til dette. Hvile er også viktig, om man har en aktiv hund pg livsstil. Ingen er påskrudd 100% hver dag. Jeg har en harmonisk og glad hund. Jeg tilpasser aktiviteten ut i fra hvilke dager der jeg kan gi best kvalitet mtp resten av livet - derfor får den også NOK aktivitet ila en uke. Trenger ikke være like mye hver dag. Mange trener nok hunden alt for lite, men tror at om man kjenner sin hund, så klarer man å gi hunden det den trenger av tur og aktivisering. Anonymkode: d441b...c58 3 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #70 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 8.36): Ufør med kapasitet til å gå tur 6 timer daglig rimer vel ikke helt. Anonymkode: a2985...b05 Man kan være ufør av psykiske årsaker. uansett var ikke det poenget. Anonymkode: 95974...fb0 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #71 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 8.36): Hvis du leser det personen skriver så beregnes mat, stell og lek som aktivisering. Mine hunder får f.eks. fryst vom i kong og på slikkematte, og bruker en halvtime på å spise et måltid. Vipps der gikk det en hel time med aktivisering bare ved å gi dem mat. Jeg går ut i hagen og gjemmer masse godbiter, og slipper dem ut for å søke etter dem. Da går det 20 minutter til, så nesten 1,5 time med aktivisering uten at jeg egentlig trenger å gjøre noe særlig. Jeg har puddel, de trenger masse hodetrim. Så jeg har mange sånne type aktiviteter jeg kan sette opp, også kan de aktivisere seg selv mens jeg gjør andre ting. De får nok ikke 6 timer akkurat, men nærmere 3,5-4 timer. Med mindre de skal ha fullklipp da blir det faktisk 6 timer, for jeg regner med det krever litt hjernekapasitet for å stå tålmodig i 2 timer med bad/føning/saks/barbering. De ligger nå i hvert fall rett ut når jeg er ferdig. Anonymkode: 2a1f1...e2e Nei, personen jeg svarte går tur med senior hund 6 timer daglig, i tillegg til annen aktivisering Anonymkode: 95974...fb0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #72 Skrevet 26. september 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 24.9.2025 den 13.25): Det var ekstremt lite for en så aktiv type hund, er det en liten valp eller en veldig gammel/ syk på noen måte? Min senior på 9 år går helst 6 timer på tur daglig (det er tur den selv velger, noe i nabolag og størstedel i skog eller områder der den kan jakte på smågnagere ) og unghundene på 1-2 år trenger i tillegg å springe endel mil i uka. I tillegg kommer ren mental aktiviserig som tur på dyrebutikken, felleskjøpet, håndteringstrening, besøk hos hundevenner, godbitsøk, triksetrening etc. Denne svarte jeg på. Anonymkode: 95974...fb0
Eureka! Skrevet 29. september 2025 #73 Skrevet 29. september 2025 Jeg tror det ville vært nyttig om flere heller regnet timer motsatt; hvor mange timer i døgnet får hunden IKKE noen form for aktivisering? For et flokkdyr er det naturlig utrygt å være alene, selv om de lærer at det er trygt. Ren mosjon er noe eget, antall timer man faktisk går tur, jogger, sykler osv., men hunder har behov for mer enn kun mosjon. Om man turer fjell og mark 4-5 timer om dagen, tror jeg at den hunden som ligger for seg selv på plassen sin de resterende 20 timene i døgnet, ikke er en glad hund. Mens den hunden som får kortere turer men deltar på alt familien gjør, er en gladere hund. 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #74 Skrevet 30. september 2025 Eureka! skrev (20 timer siden): Jeg tror det ville vært nyttig om flere heller regnet timer motsatt; hvor mange timer i døgnet får hunden IKKE noen form for aktivisering? For et flokkdyr er det naturlig utrygt å være alene, selv om de lærer at det er trygt. Ren mosjon er noe eget, antall timer man faktisk går tur, jogger, sykler osv., men hunder har behov for mer enn kun mosjon. Om man turer fjell og mark 4-5 timer om dagen, tror jeg at den hunden som ligger for seg selv på plassen sin de resterende 20 timene i døgnet, ikke er en glad hund. Mens den hunden som får kortere turer men deltar på alt familien gjør, er en gladere hund. Ja. Og en annen ting ; hvordan er disse turene folk her snakker om ? Er de lagt opp sånn at de ivaretar hunden eller eiers behov ? Mtp snusetid, underlag,nye steder,vær,temperatur osv. Viktig å huske på at turene er til for hunden først og fremst. Anonymkode: 59b5c...398 1 3
Majer Skrevet 30. september 2025 #75 Skrevet 30. september 2025 Pleide å ha en kongepuddel som gikk 20 min om morgenen, 45 på dagen og 25 om kvelden. Men da var jeg barn. Skulle nok gått litt mer 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #76 Skrevet 30. september 2025 Et lite tips på sommeren er kanotur med svømming til hunden. Kongepuddlene vi har hatt har i hvert fall fått aller best trening av å svømme ut å hente pinner vi kaster ut i vannet siden de kun har en hastighet når de svømmer, og det er full gass... de får sove godt etter en slik tur. Også sliter det ikke på leddene deres heller. Eneste ulempen er at de kan få øreproblemer hvis det blir igjen vann i ørene som det jo gjør på hunder med hengende ører. Anonymkode: 5e19b...f41
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #77 Skrevet 30. september 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 24.9.2025 den 13.14): Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bær være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. Dessverre er det vedlig mange hunder som kjeder vettet av seg.. Dere glemmer at alt hunden blir med på er inntrykk og mental stimuli. Det trenger ikke alltid være en konkret oppgave. Jeg har selv en veldig aktiv, smart hund, og det er ingenting hun blir trøttere av enn å følge med på mine nieser og nevøer når de leker. Hun sitter bare og ser på dem, deltar når de ber henne om det, men er dypt konsentrert og blir helt utmattet. Hun elsker også å kjøre bil, så hvis jeg må mange ærend en dag er hun alltid med. Sørger da for å stoppe og gå tur et sted hun ikke er så godt kjent sånn at hun får mye spennende lukter, men turen trenger ikke være 3 timer lang. 20 min på et nytt, morsomt sted gjør henne mer tilfreds enn trimmeturen vi ofte går hjemme på 1,5 timer. Hun sitter bak meg når jeg lager mat, vi ser på fuglene i nabolaget i vinduet sammen, hun flyr rundt og passer på meg mens jeg trener, vi tar litt pelsstell eller en dusj - alt dette er ting hun konsentrerer seg for og som gjør henne trøtt. Utenom dette får hun selvfølgelig tur. Noen dager er det 4 kortere turer på 15-20 min pga leddsmerter på vår andre hund, andre dager deler vi oss så mannen tar den syke, jeg tar lille loppe på en lengre tur. De dagene hovedturen blir litt kortet ned leker vi gjemsel ekstra mye inne, samt lek med ball. Snusematte får de hver dag, frokosten gis alltid på slikkematte. Å aktivisere en hund er ikke ensbetydende med trim eller lydighetstrening. Selvfølgelig skal de ha trim, men mine kan du glemme dra på 6 timer tur daglig. Alt de opplever er aktivitet, det de vil ha er positiv oppmerksomhet og tiden vår. Også velger man selvfølgelig ikke en jakthund hvis man bare ser på jakt på tv, eller border collie om man bor på 30 kvm i Oslo sentrum. Velg en rase som passer livssituasjon. Anonymkode: 3f0c0...c7f 6 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #78 Skrevet 30. september 2025 VisningsnavnPÅKREVD skrev (På 24.9.2025 den 13.14): Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bær være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. Dessverre er det vedlig mange hunder som kjeder vettet av seg.. Dette er jo bare tull og tøys. Hadde det vært tilfelle, så hadde det ikke vært nærmere 600K hunder i Norge. Anonymkode: 51d7b...e07
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #79 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 8.36): Ufør med kapasitet til å gå tur 6 timer daglig rimer vel ikke helt. Anonymkode: a2985...b05 Det er skremmende mange som faktisk har kommet seg på uføretrygd som klarer alt mulig annet enn å faktisk jobbe. Jeg vet faktisk om en hundetrener som er ufør, og tar kontant betaling for hundetrening. Anonymkode: 51d7b...e07 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #80 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er skremmende mange som faktisk har kommet seg på uføretrygd som klarer alt mulig annet enn å faktisk jobbe. Jeg vet faktisk om en hundetrener som er ufør, og tar kontant betaling for hundetrening. Anonymkode: 51d7b...e07 Må bare skyte inn at vi er mange som ikke klarer det også, og ikke nødvendigvis bare pga fysiske plager. Jeg blir like sliten av å måtte småprate med naboen som jeg blir av å klippe plenen. To timer skogstur er lettere enn 30 minutters handletur på butikken. Anonymkode: 85d7b...f85 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå