Gå til innhold

Daglig mosjon av hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her varierer det veldig fra dag til dag. Regner det er de ikke interessert i noe mer enn en rask tissetur 3-5 ganger ila dagen. En helt gjennomsnittlig dag består vel av rundt 10-15 minutter morgentur, 30 min - halvannen times tur , en kort luftetur etter mat og så 10-15 minutters kveldstur. Balanserte og fornøyde hunder det aldri er noe tull med. Jeg går absolutt ikke tur flere timer hver eneste dag, men de har det veldig fint uansett. 

Anonymkode: d4abb...abc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

6 timer tur daglig er for spesielt interesserte både med og uten hund.

Nei hu er 4 år

Anonymkode: 7e3d6...81b

Det er for de som har kunnskap om og tar på alvor hvilken hund man har skaffet seg. 

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Klarer han såpass lange turer? 🙂  Mi er 11 og blir ganske sliten og vil hjem etter 3 timer med en helt rolig tur, 

Anonymkode: ee556...b5e

Åja, gjerne lengre også, men døgnet har ikke nok timer 😅 nå er det en viss forskjell på 9 og 11 år, og selvsagt individuelle forskjeller, men det er en frisk hund av aktiv rase med høyt driv.

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror heller de fleste er understimulert 😬

Anonymkode: 2a1f1...e2e

Jepp. Og folk sliter med "atferdsproblemer". Eller hunden "sover jo hele dagen".  Ser jo her i tråden hvor lite folk sier de aktiviserer. Triste greier. Hunder er ikke pelskledde accessoirer! 

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det må jeg si... Jeg anser meg selv for godt over gjennomsnittlig aktiv, men vi går ikke 6 timer tur daglig altså... Hvem i alle dager har tid til det??

Anonymkode: a2985...b05

Dette er snakk om en alaska husky, løpehunder med stort behov for fysisk aktivitet.. Det er noe man velger å ha hvis man har et liv der en har tid og mulighet til det. Det er en grunn til at alle mine hunder er omplasserte huskyer, de fleste fra finn ved ca 1 års alder da det går opp for folk hvor mye aktivisering de faktisk trenger for å ha det bra..

Skrevet

Jeg har også mellompuddel. Min har hundepass med andre hunder noen dager i uka. De dagene gjør jeg faktisk ikke så mye mer, for jeg merker at han blir fryktelig sliten av det. Når han har vært der, øker også risikoen for for eksempel utagering på tur eller dumme valg. Så da går jeg inn og bestemmer at det er mye hvile. 

Min får nok kanskje mindre tur og mosjon enn en del. Men han får samtidig mye hjernetrim, både i form av søk og trening til hundesporter. Og så er han alltid på den tynne siden, og dessverre øker ikke aktivitet appetitten på han her, så jeg begrenser fysisk aktivitet av den grunn. Samtidig som jeg jobber aktivt med å få i ham nok mat og bygge styrke. 

De vanlige turene våre går stort sett i sneglefart, og jeg tror rekorden på 1 km er rundt 30 min. Det gjør min langt mer fornøyd enn å løpe i 30 min (ja, jeg gjør begge deler), så da blir det som oftest det i hverdagen. 

På en vanlig dag der han skal til hundepasser. 10 min morgentur for å gjøre fra seg, så drar vi dit. 10 min når vi kommer hjem. Hvile. Så 20-30 min kveldstur. Litt søk/mental aktivisering hjemme. 

På dager der han ikke har pass, blir det samme morgentur. Så en eller annen form for søk eller aktivisering med mat. Enten en joggetur eller lengre gåtur. Alt fra 40 min til et par timer, avhengig av hvilke andre aktiviteter som er planlagt. Trening noen dager i uka sammen med andre hunder. Og samme kveldstur. 

Jeg vil nok påstå at min hund har det ganske så bra. Siden jeg er alene, er det mye takket investering i pass de dagene jeg må jobbe. 

Anonymkode: 9f184...a50

• Liker 3
Skrevet

Disclaimer, siden jeg innser at vi er blant de som går mye tur med hunden, siden 2-3 timer daglig er normalen. Både jeg og mannen jobber hovedsaklig hjemmefra og ungene er tenåringer, så det er mye mer tid å bruke på tur enn småbarnsfamilier med reisevei og kjøring på unger. Ja, hunden vår får mye tur, men det handler like mye om at vi eiere også trenger de turen ut av huset for bevegelse og frisk luft. Mye av hjernetrimmen vi driver med er også bakt inn i turen, jeg driver søk mens vi er på tur, nå er det f.eks. mye soppsøktrening. Lydighet og agility blir også trent på underveis på tur, så blir det litt mer variasjon for alle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer han såpass lange turer? 🙂  Mi er 11 og blir ganske sliten og vil hjem etter 3 timer med en helt rolig tur, 

Anonymkode: ee556...b5e

Jeg synes 6 timer tur hver dag høres mye ut for de aller fleste hunder. Om vi snakker 6 timer med aktiv gange. Jeg har border collie av gjeter linjer og ikke i sin beste alder kan jeg se for meg at hun hadde blomstret med 6 timer tur hver eneste dag. Hun kunne være med både sank i fjellet, gjøre "hundeparkour" og trekke på 2 mils skitur, så hun var på ingen måte dårlig kondisjonert.

Med fullt skjema flere dager på rad ble og blir hun likevell utslitt og har behov for hvile dag. Det samme har stemt for andre border collier vi har hatt, og jeg kjenner det igjen i hvor absolutt utmattet gjeterhunder på gård blir under sankeperioden. 6 timer bare "være med ut i verden" hadde passet min strålende hver dag. Snakker vi ren tur hadde 4 timer vært med enn nok! Mye handler nok om vane og, men om hund er frisk, sprek og tilfreds tenker jeg man kan være fornøyd. 

Anonymkode: fdf59...d72

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (1 time siden):

Det er for de som har kunnskap om og tar på alvor hvilken hund man har skaffet seg. 

Jeg er vokst opp med border collier,  vært kjæreste med menn som har sibirsk husky, lånt brukshunder til lang tur før jeg fikk hund selv. Ingen av disse har hatt 6 timer tur HVER dag. Kanskje en helg i ny og ne, hvor man var ute hele dagen. 

"Hva som er «godt nok» for en Alaska husky i et familiehjem

1. Daglig mosjon

Totalt 1,5–3 timer daglig aktivitet, fordelt på flere turer.

Morgentur: 15–30 min.

Ettermiddagstur: 45–90 min (hovedøkta).

Kveldstur: 20–40 min.

Små lufteturer på jobb/skole er et stort pluss.

👉 Variasjon er viktigere enn antall timer. En times tur i skog/mark der hunden får trekke, snuse og bruke hodet = mer verdt enn 3 timer rolig gatetrasking.

Du trenger ikke 6 timer daglig aktivitet for å gi en husky et godt liv. En balansert hverdag med 2–3 timer variert mosjon, litt hjernetrim, og masse kjærlighet hjemme er mer enn nok for de aller fleste – spesielt hvis hunden også får være en del av hverdagen din"

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes 6 timer tur hver dag høres mye ut for de aller fleste hunder. Om vi snakker 6 timer med aktiv gange. Jeg har border collie av gjeter linjer og ikke i sin beste alder kan jeg se for meg at hun hadde blomstret med 6 timer tur hver eneste dag. Hun kunne være med både sank i fjellet, gjøre "hundeparkour" og trekke på 2 mils skitur, så hun var på ingen måte dårlig kondisjonert.

Med fullt skjema flere dager på rad ble og blir hun likevell utslitt og har behov for hvile dag. Det samme har stemt for andre border collier vi har hatt, og jeg kjenner det igjen i hvor absolutt utmattet gjeterhunder på gård blir under sankeperioden. 6 timer bare "være med ut i verden" hadde passet min strålende hver dag. Snakker vi ren tur hadde 4 timer vært med enn nok! Mye handler nok om vane og, men om hund er frisk, sprek og tilfreds tenker jeg man kan være fornøyd. 

Anonymkode: fdf59...d72

Det er ingen som sier at de fleste hunder skal aktivt traske i 6 timer daglig.. Hvis du leser tråden, så ser du at "6-timern" kommer fra mitt innlegg som var svar til en med alaska husky. 

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er vokst opp med border collier,  vært kjæreste med menn som har sibirsk husky, lånt brukshunder til lang tur før jeg fikk hund selv. Ingen av disse har hatt 6 timer tur HVER dag. Kanskje en helg i ny og ne, hvor man var ute hele dagen. 

"Hva som er «godt nok» for en Alaska husky i et familiehjem

1. Daglig mosjon

Totalt 1,5–3 timer daglig aktivitet, fordelt på flere turer.

Morgentur: 15–30 min.

Ettermiddagstur: 45–90 min (hovedøkta).

Kveldstur: 20–40 min.

Små lufteturer på jobb/skole er et stort pluss.

👉 Variasjon er viktigere enn antall timer. En times tur i skog/mark der hunden får trekke, snuse og bruke hodet = mer verdt enn 3 timer rolig gatetrasking.

Du trenger ikke 6 timer daglig aktivitet for å gi en husky et godt liv. En balansert hverdag med 2–3 timer variert mosjon, litt hjernetrim, og masse kjærlighet hjemme er mer enn nok for de aller fleste – spesielt hvis hunden også får være en del av hverdagen din"

Hva som er godt nok er hva hunden selv velger, som var det jeg skrev, at min senior feks velger seg 6 timer ute på tur. 

Hva hunden finner seg i og evt mer eller mindre tilpasser seg, er noe helt annet. At du har vært kjæreste med noen som aktiviserte hundene slik eller slik er dog irrelevant.

Hvis du klarer å lese mine innlegg, så vil du kunne lese at jeg skriver 5 timer daglig aktivisering er minimum for hunder. 

(Aktivisering betyr aktiv våkentid. Men 3 timer daglig er for lite for en husky på jevnlig basis. Det er derfor jeg har fulltidsjobb med rehabilitering og omplassering av slike)

Edit: Ts spør ikke om husky, så jeg avstår fra ytterligere svar for å unngå mer avsporing. Hvis du lurer på mer kan du sende meg Pm.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er helt enig. Det man må huske er at en aktiv rase også kan være ganske ''lat''. Det kommer faktisk helt an på hvor aktiv hunden har vært opp igjennom livet sitt. Eier kjenner sin egen hund best og akkurat det kan man ikke si noe på. Det er viktig å vite at selv om man har en super aktiv hund som trenger å bruke kroppen og hodet mye så er det fortsatt mulig å overdrive! Men det kommer jo så klart an på individet, for eksempel; noen huskyer egner seg ikke som trekkhunder som kan løpe milevis. Og når det er snakk om husky så kan disse hundene løpe i timesvis, de er jo skapt for å trekke og løpe, så å si at denne rasen kan få 6 timer aktivisering hver eneste dag er ikke feil, men fra individ til individ er ikke 6 timer daglig nødvendig for at hunden skal ha det bra. Det er fullt mulig å overarbeide en hund selv om den har raseegenskaper som sier at den skal kunne takle det.

Anonymkode: 23018...00c

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (1 time siden):

Hva som er godt nok er hva hunden selv velger, som var det jeg skrev, at min senior feks velger seg 6 timer ute på tur. 

Hva hunden finner seg i og evt mer eller mindre tilpasser seg, er noe helt annet. At du har vært kjæreste med noen som aktiviserte hundene slik eller slik er dog irrelevant.

Hvis du klarer å lese mine innlegg, så vil du kunne lese at jeg skriver 5 timer daglig aktivisering er minimum for hunder. 

(Aktivisering betyr aktiv våkentid. Men 3 timer daglig er for lite for en husky på jevnlig basis. Det er derfor jeg har fulltidsjobb med rehabilitering og omplassering av slike)

Edit: Ts spør ikke om husky, så jeg avstår fra ytterligere svar for å unngå mer avsporing. Hvis du lurer på mer kan du sende meg Pm.

For noe sprøyt. De færreste hunder trenger fem timer aktivisering om dagen, da snakker vi enten problemhunder eller at aktiviseringen har elendig kvalitet. Hvis jeg jogger en mil med min hund er han 100 % like pigg når vi kommer hjem. Han tar seg kanskje en hvil i en times tid og så er deg påan igjen. Får han derimot en time med trening og snusing på tur, eller løpe løs i skogen i en time, da sover han hardt resten av dagen og våkner bare for å be om å få gå ut og tisse. 90 minutter holder mer enn nok for en gjennomsnittlig hund fordelt gjennom dagen. Da mener jeg selvsagt at den også ikke er alene mer enn maks en arbeidsdag (aldri alene igjen på kvelden), og at den vies oppmerksomhet og kos og selskap resten av døgnet. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (6 timer siden):

Kan du henvise til hvor i lovverket det står at hunder må luftes mer enn 70 minutter daglig? Det er mange gode argumenter for at friske hunder burde få mer de fleste dager, men jeg er veldig sikkert på at det er feil at det er lovpålagt. Man finner ikke noe så spesifikt i dyrevelferdsloven eller hundeloven. Mattilsynets veileder anbefaler heller ikke noe mer spesifikt enn lufting minst 3 dager daglig og tilstrekkelig med aktivitet. "For noen hunder kan leking i hagen og korte turer i hverdagen være tilstrekkelig" står det til og med. Noe jeg vil påstå er akkurat det denne brukerne skisserte av aktivitet. 

Det er minimum tre turer på 30 minutter eller te turer på samlet halvannen time om dagen som er gjeldene. Når dette er anbefalt for en miniatyrhund, så sier det seg sjøl at det er for lite for en stor og aktiv hund. 

Trist at det skal måtte lovverk til for å gjøre det beste for hunden din.

Anonymkode: 9a64a...79a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er minimum tre turer på 30 minutter eller te turer på samlet halvannen time om dagen som er gjeldene. Når dette er anbefalt for en miniatyrhund, så sier det seg sjøl at det er for lite for en stor og aktiv hund. 

Så du klarer ikke henvise til hvor i loven det står?

Anonymkode: 4b6fb...9b7

• Liker 4
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For noe sprøyt. De færreste hunder trenger fem timer aktivisering om dagen, da snakker vi enten problemhunder eller at aktiviseringen har elendig kvalitet. Hvis jeg jogger en mil med min hund er han 100 % like pigg når vi kommer hjem. Han tar seg kanskje en hvil i en times tid og så er deg påan igjen. Får han derimot en time med trening og snusing på tur, eller løpe løs i skogen i en time, da sover han hardt resten av dagen og våkner bare for å be om å få gå ut og tisse. 90 minutter holder mer enn nok for en gjennomsnittlig hund fordelt gjennom dagen. Da mener jeg selvsagt at den også ikke er alene mer enn maks en arbeidsdag (aldri alene igjen på kvelden), og at den vies oppmerksomhet og kos og selskap resten av døgnet. 

Hunders behov er ikke sprøyt. Døgnet har 24 timer. Veldig mange hunder sover bort livet sitt.  Eller de får "problematferd". Jeg er helt enig i at aktiviseringens kvalitet er viktig.

Jeg kan sitere meg selv:  "Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bør være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. "  "Aktivisering er aktiv våkentid. " (altså ikke søvn eller hvile).

https://www.paastreif.no/Hunders-normale-søvn-og-aktivitetsbehov  

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor har du dette fra??

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen er det ingen spesifikke krav til antall minutter daglig lufting for hunder i norske lover. Hunden min får definitivt mer enn tre korte lufteturer og lek i hagen som Mattilsynets veileder anbefaler for hunder med lavt aktivitetsnivå (merk deg ordene veileder og anbefaling her). Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har brukt norsk lov som utgangspunkt for hvordan jeg skal aktivisere hunden min. Med unntak av å følge båndtvangen, tildels (woops). Det er mer hensiktsmessig å henvise til anbefalinger fra hundekyndige, litteratur, forskning etc enn lovverket om man skal understreke poenget med hundens aktivitetsbehov. 

• Liker 3
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (30 minutter siden):

Igjen er det ingen spesifikke krav til antall minutter daglig lufting for hunder i norske lover. Hunden min får definitivt mer enn tre korte lufteturer og lek i hagen som Mattilsynets veileder anbefaler for hunder med lavt aktivitetsnivå (merk deg ordene veileder og anbefaling her). Jeg kan med hånda på hjerte si at jeg aldri har brukt norsk lov som utgangspunkt for hvordan jeg skal aktivisere hunden min. Med unntak av å følge båndtvangen, tildels (woops). Det er mer hensiktsmessig å henvise til anbefalinger fra hundekyndige, litteratur, forskning etc enn lovverket om man skal understreke poenget med hundens aktivitetsbehov. 

Akkurat!

Også må man huske at det finnes mye som er mere krevende enn x antall minutter på tur. Mine var på agilitytrening i kveld, og 3x5 minutter med fullt fokus på banen gjør dem mye mere slitne enn eks 30 min tur.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Arx skrev (14 minutter siden):

Akkurat!

Også må man huske at det finnes mye som er mere krevende enn x antall minutter på tur. Mine var på agilitytrening i kveld, og 3x5 minutter med fullt fokus på banen gjør dem mye mere slitne enn eks 30 min tur.

Ja, det er en annen dimensjon. Ei jeg hadde var lite vant til urbane miljøer og kunne flate ut og sove resten av dagen etter et par timer i by. Dette var en veldig aktiv hund.

Hun jeg har nå blir veldig sliten av å svømme og å løpe i høyt tempo. Litt over en time med mye eksplosivt tempo ifb med trekk, lek og/eller trening så kan det være stille resten av dagen. Hun blir også utslitt av å være rundt barn. Da tappes batteriene selv om hun ser ut til å være i dvalemodus omtrent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...