Gå til innhold

Daglig mosjon av hund

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo mindre enn hva som er lovpålagt for ALLE hunder, for ikke å snakke om hva aktive hunderaser trenger!

Jeg hadde ingen av dem, men mine fikk minst to timer sammenlagt og minst tretti min med intensivt tempo.

Som regel mer, dette var et minimum på dårlige dager.

Anonymkode: 9a64a...79a

Glemte å si at vi minimum ukentlig dro på ett eller annet "eventyr" enten på nytt sted, eller favorittstedet i marka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er jo mindre enn hva som er lovpålagt for ALLE hunder, for ikke å snakke om hva aktive hunderaser trenger!

Jeg hadde ingen av dem, men mine fikk minst to timer sammenlagt og minst tretti min med intensivt tempo.

Som regel mer, dette var et minimum på dårlige dager.

Kan du henvise til hvor i lovverket det står at hunder må luftes mer enn 70 minutter daglig? Det er mange gode argumenter for at friske hunder burde få mer de fleste dager, men jeg er veldig sikkert på at det er feil at det er lovpålagt. Man finner ikke noe så spesifikt i dyrevelferdsloven eller hundeloven. Mattilsynets veileder anbefaler heller ikke noe mer spesifikt enn lufting minst 3 dager daglig og tilstrekkelig med aktivitet. "For noen hunder kan leking i hagen og korte turer i hverdagen være tilstrekkelig" står det til og med. Noe jeg vil påstå er akkurat det denne brukerne skisserte av aktivitet. 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da håper jeg du melder ifra om de ikke tar til seg hva som nå har blitt lovpålagt. 

Det er ikke sånn at godt dyrehold er valgfritt fordi man har valgt å få både hund og barn.. 

Hva er nå blitt lovpålagt?

Anonymkode: ec230...22e

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet

Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bær være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. Dessverre er det vedlig mange hunder som kjeder vettet av seg..

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har alaska husky som ofte er med meg på jobb. Da får hu flere 10 minutters luftinger i løpet av dagen, 1 times tur etter jobb og 30 min før leggetid.

De dagene hu hjemme mens jeg er på jobb, får hu 10-30 min før jeg reiser (alt etter hva jeg rekker) 1-1,5 time etter jobb og 30 min på kvelden. 

Hvordan vet dere hvordan hundes kondisjon er?

Anonymkode: 7e3d6...81b

Det var ekstremt lite for en så aktiv type hund, er det en liten valp eller en veldig gammel/ syk på noen måte? 

Min senior på 9 år går helst 6 timer på tur daglig (det er tur den selv velger, noe i nabolag og størstedel i skog eller områder der den kan jakte på smågnagere ) og unghundene på 1-2 år trenger i tillegg å springe endel mil i uka. I tillegg kommer ren mental aktiviserig som tur på dyrebutikken, felleskjøpet, håndteringstrening, besøk hos hundevenner, godbitsøk,  triksetrening etc. 

Skrevet

Jeg har en mellompuddel. I ukedagene får han 1 times tur før jobb, og så én tur på 1 - 1,5 time og en på ca. 20 min. i løpet av dagen. I helgene blir det litt mer. Men jeg er egentlig mer bekymret for om det er for mye?

Uansett: Virker som mange er er opptatt av å gå langt og lenge med hunden, men jeg tror det er mange faktorer som er minst like viktige. Hjernetrim? Kos og lek? Jeg er dessverre for slapp når det kommer til mental stimulering, tror jeg. 

Også er det jo ganske forskjell på om hunden har tilgang til hage eller ikke, eller? Vil tro at en hund som kan løpe og leke fritt i hagen hele dagen, har mindre behov for lange turer enn en som bor i en liten leilighet. 

Anonymkode: 3250e...3ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
VisningsnavnPÅKREVD skrev (18 minutter siden):

Hunder skal få minst 5 timer aktivisering daglig, dette bær være en miks av fysisk og mental aktivitet, tilpasset etter rase, individ og alder. Dessverre er det vedlig mange hunder som kjeder vettet av seg..

Det er mulig det er ideelt, men det er jo ikke særlig realistisk? Det er jo all min fritid utenom soving, jobb og reise til og fra jobb. Når skal jeg dusje, lage middag, og hjelpe ungene med leksene? 

Endret av Langedrag
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet

Jeg har en mellompuddel. I ukedagene får han 1 times tur før jobb, og så én tur på 1 - 1,5 time og en på ca. 20 min. i løpet av dagen. I helgene blir det litt mer. Men jeg er egentlig mer bekymret for om det er for mye?

Uansett: Virker som mange er er opptatt av å gå langt og lenge med hunden, men jeg tror det er mange faktorer som er minst like viktige. Hjernetrim? Kos og lek? Jeg er dessverre for slapp når det kommer til mental stimulering, tror jeg. 

Også er det jo ganske forskjell på om hunden har tilgang til hage eller ikke, eller? Vil tro at en hund som kan løpe og leke fritt i hagen hele dagen, har mindre behov for lange turer enn en som bor i en liten leilighet. 

Anonymkode: 3250e...3ab

Det avhenger av rase/type hund hvor mye den har behov for av hhv fysisk/mental aktivitet. Selv om hunden er i hagen hele dagen trenger den fortsatt tur ut, tenk deg selv å bare være hjemme uten annet stimuli enn det samme ukebladet dag etter dag..

Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet
Langedrag skrev (2 minutter siden):

Det er mulig det er ideelt, men det er jo ikke særlig realistisk? Det er jo all min fritid utenom soving, jobb og reise til og fra jobb. Når skal jeg dusje, lage middag, og hjelpe ungene med leksene? 

Det bør det være, har du valgt å skaffe hund. Du kan aktivisere hunden mens du dusjer, lager middag, osv. Kong, godbitsøk, snusematte, margbein/tygg feks. Men det er jo noe man bør sette seg inn i før man skaffer seg hund.. 

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (8 minutter siden):

Det bør det være, har du valgt å skaffe hund. Du kan aktivisere hunden mens du dusjer, lager middag, osv. Kong, godbitsøk, snusematte, margbein/tygg feks. Men det er jo noe man bør sette seg inn i før man skaffer seg hund.. 

Han skulle blitt ganske feit hvis han skulle hatt 2-3 timer med kong/godbitsøk/snusematte hver dag. Og selv om du har hunden med deg på noe i fem timer hver dag, så er det jo kjøring til og fra skogen og hundehallen, venting i bilen mens de andre trener sine hunder osv. Så det vil uansett bli vesentlig mindre enn fem timer aktivitet. Kanskje mulig med fem timer hvis man er både ufør og aktivt «driver med hund». Men tviler veldig sterkt på at dette er den gjengse familiehunden sitt liv. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke rart så mange hunder er overstimulert med disse kravene flere har om 25 timer med aktivisering i døgnet 😁

Anonymkode: 0de14...e36

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke rart så mange hunder er overstimulert med disse kravene flere har om 25 timer med aktivisering i døgnet 😁

Anonymkode: 0de14...e36

Tror heller de fleste er understimulert 😬

Anonymkode: 2a1f1...e2e

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest Slettet-0rsAvewCRW
Skrevet (endret)
Langedrag skrev (10 minutter siden):

Han skulle blitt ganske feit hvis han skulle hatt 2-3 timer med kong/godbitsøk/snusematte hver dag. Og selv om du har hunden med deg på noe i fem timer hver dag, så er det jo kjøring til og fra skogen og hundehallen, venting i bilen mens de andre trener sine hunder osv. Så det vil uansett bli vesentlig mindre enn fem timer aktivitet. Kanskje mulig med fem timer hvis man er både ufør og aktivt «driver med hund». Men tviler veldig sterkt på at dette er den gjengse familiehunden sitt liv. 

Her var det mye rart..Hunden trenger ikke bli feit fordi den bruker lenger tid på å spise maten sin.. Kjøring til skog og hundehall er ikke noe som fins i min verden, men trenger man det-  alle kan vel gå en tur med hunden hjemmefra. Igjen, man plikter som hundeeier å tilgodese dens behov. Ellers får man faktisk være ansvarlig og avstå fra å skaffe seg hund. 

Som sagt, er det nok dessverre mange "familiehunder" som kjeder vettet av seg.. med de konsekvenser det har.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
skriveleif
Skrevet

Hva er lovpålagt da? Og hvordan trener dere hunden mentalt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Tror heller de fleste er understimulert 😬

Anonymkode: 2a1f1...e2e

Noen må også holde seg i mange timer før de får gjort fra seg. Vondt å tenke på. 

Anonymkode: ee556...b5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er ALTFOR LITE! Au💔💔

håper virkelig du gjør en endring her!!

Anonymkode: e4042...0b0

Det er omtrent like mye som min hund fikk de siste årene han levde. 

Hunder er tilpasningsdyktige og lærer seg fort rutinene til eieren 😊 

Synes ikke nødvendigvis at hunden til den du siterer lever et dårlig liv. Hundeeier kjenner sin egen hund best. 

• Liker 3
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (1 time siden):

Det var ekstremt lite for en så aktiv type hund, er det en liten valp eller en veldig gammel/ syk på noen måte? 

Min senior på 9 år går helst 6 timer på tur daglig (det er tur den selv velger, noe i nabolag og størstedel i skog eller områder der den kan jakte på smågnagere ) og unghundene på 1-2 år trenger i tillegg å springe endel mil i uka. I tillegg kommer ren mental aktiviserig som tur på dyrebutikken, felleskjøpet, håndteringstrening, besøk hos hundevenner, godbitsøk,  triksetrening etc. 

Klarer han såpass lange turer? 🙂  Mi er 11 og blir ganske sliten og vil hjem etter 3 timer med en helt rolig tur, 

Anonymkode: ee556...b5e

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (2 timer siden):

6 timer tur daglig er for spesielt interesserte både med og uten hund.

Nei hu er 4 år

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

6 timer tur daglig er for spesielt interesserte både med og uten hund.

Ja det må jeg si... Jeg anser meg selv for godt over gjennomsnittlig aktiv, men vi går ikke 6 timer tur daglig altså... Hvem i alle dager har tid til det??

Anonymkode: a2985...b05

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har portugisisk vannhund. Varierer veldig hvor lange turer vi går med han. I sommer gikk vi lange overnattingsturer i fjellet. Nå i hverdagen går vi iallfall to lengre turer med han. I tillegg til  tre, fire kortere turer i nabolaget for at han skal få tisse.

Anonymkode: 67f9c...526

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...