AnonymBruker Skrevet 23. september #1 Skrevet 23. september Dere som har golden retriver, collie, kongepuddel, portugisisk vannhund eller lagotto, hvor mye mosjon får hundene deres per dag, og hvor mye trenger de? Anonymkode: 85d7b...f85
AnonymBruker Skrevet 23. september #2 Skrevet 23. september Min puddel får apportere frisbee/ball i 20 min eller sporsøk, også er den med på en løpetur 5-10km kommer an på vær og form. Anonymkode: 2a1f1...e2e 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #3 Skrevet 23. september Morgentur 08 på ca 20 min , med mye løping og lek med ball/frisbee på gress, og liten runde. Tur kl 15:30, ca 40 min, samme opplegg, men lengre runde. Kveldstur kl 21 ca 10-15 min runde. Anonymkode: ac370...cb6 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #4 Skrevet 23. september Min kongepuddel får langtur eller flere økter i helger og fridager, i hverdagene er det en hovedtur på ca 1-1,5 t og to turer på ca 20 min hver. På samtlige blir det både snusing og en del trening også fordi det er mye dyr, mange hundefolk og slikt her. Er jeg lat så går vi å kaster ball heller enn bare tur. Vi trener alltid litt lydighet da også helt naturlig med ballkastinga, ellers blir han for opphausa. Er jeg virkelig lat så går vi å trener ro ved fotballbanen😂 Anonymkode: 4c356...6ac 2 1
Arx Skrevet 23. september #5 Skrevet 23. september Portugisisk vannhund her. Vi har veldig varierende dager så ikke lett å gi et eksempel, men det stemmer godt med middels aktivitetsnivå som NKK oppgir. Bør få minst en god tur om dagen(i tillegg til lufteturer selvfølgelig), trives godt med å løpe eks ski/sykkel eller jogging, merker at de blir veldig fornøyde av å bruke hodet typ agility eller lydighet. 1
onyx Skrevet 23. september #6 Skrevet 23. september Lagotto, litt varierende men ligger nok på 2-3 timer 5 dager i uka, så er det gjerne et par dager som blir litt mindre. Bruker å gå skogstur på 1,5-2 timer på formiddagene og legger inn søketrening, litt lydighet og skogagility. Får som regel også kveldstur eller joggetur med mannen. Kommer fra aktive trøffellinjer, så det er en arbeidshund som liker å få brukt seg litt, men også fint tar et par dager i sofaen innimellom. Merker det etter 2-3 dager om det har vært lite tur og aktivitet, da blir hunden urolig og oppfinnsom.. Tror rasen regnes som middels krevende mosjonsmessig, hva nå enn det betyr. Det er smarte hunder som bør få bruke hodet og jobbe litt. Verdt å merke seg de kan vær sta og at de er sensitive hunder som ikke så lett tilgir feil fra eieren.... 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #7 Skrevet 23. september Utenom kortere tisseturer så pleide min golden retriever å få en god tur på mellom 45-90 minutter i hverdagen. I helgene var vi lenge ute i skogen på ettermiddagen. Anonymkode: e93d7...30a 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #8 Skrevet 23. september Takk dere som har svart! Vi planlegger nytt familiemedlem, og ble usikker på aktivitetsnivået som venter, da vi har sett både moderat og høyt nevnt for disse rasene, samtidig som hverdagen vi har sett hos de med disse rasene virker "normale". Med normalt tenker jeg minst 20+60+20, samt snusetid i hage, i tillegg er noen alltid hjemme, så hunden er med noen stort sett hele dagen. Men 2-3 timer høy intensitetstur daglig, pluss 20+20+snusing og søk, det blir for meget for oss 😅 Anonymkode: 85d7b...f85 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #9 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Morgentur 08 på ca 20 min , med mye løping og lek med ball/frisbee på gress, og liten runde. Tur kl 15:30, ca 40 min, samme opplegg, men lengre runde. Kveldstur kl 21 ca 10-15 min runde. Anonymkode: ac370...cb6 Dette er ALTFOR LITE! Au💔💔 håper virkelig du gjør en endring her!! Anonymkode: e4042...0b0 3 5
AnonymBruker Skrevet 23. september #10 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ALTFOR LITE! Au💔💔 håper virkelig du gjør en endring her!! Anonymkode: e4042...0b0 Skulle til å skrive det samme. Dette suger! Anonymkode: 23018...00c 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #11 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk dere som har svart! Vi planlegger nytt familiemedlem, og ble usikker på aktivitetsnivået som venter, da vi har sett både moderat og høyt nevnt for disse rasene, samtidig som hverdagen vi har sett hos de med disse rasene virker "normale". Med normalt tenker jeg minst 20+60+20, samt snusetid i hage, i tillegg er noen alltid hjemme, så hunden er med noen stort sett hele dagen. Men 2-3 timer høy intensitetstur daglig, pluss 20+20+snusing og søk, det blir for meget for oss 😅 Anonymkode: 85d7b...f85 Synes det høres innafor ut, men turen midt på dagen bør være 1,5 time dersom det er gåtur. Å tilvenne sykkel er lurt! Har man dårlig tid enkelte dager kan man sykle i 45 min og likevel får hunden utløp for energi og god trening. (Pass på at hunden er trent til det btw, tilpass tempo etter hundens kondisjon). Så klart er det ingen dyremishandling om man ikke hver dag går 1,5 time slavisk. Når hunden min var ung og sprek (15 år nå), hadde vi daglig tur midt på dagen minimum 1 time, og andre dager gikk vi både 2-3 timer. Fjellturer enda lengre. Variasjon er tydeligvis bra, hilsen han på 15 som fortsatt går daglig tur på 45-90 minutter 20 + 20 som tur morgen og kveld i tillegg er bra, men må luftes oftere om det ikke er mulighet for hunden å være ute i hagen? ☺️ Anonymkode: 95974...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #12 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er ALTFOR LITE! Au💔💔 håper virkelig du gjør en endring her!! Anonymkode: e4042...0b0 Helt enig.. med mindre det foreligger en medisinsk eller fysisk begrensing hos hunden så er dette fryktelig lite.. Anonymkode: 95974...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #13 Skrevet 24. september Og jeg lurer på hvor er alle disse folka som vandrer og løper og sykler med hundene sine på hverdagen, for det er først i helgene at de faste stiene våre blir oversvømt med hunder på tur. Er ganske tomt ellers i uka, både på dagtid og på kvelden. Anonymkode: ee556...b5e 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. september #14 Skrevet 24. september Jeg har alaska husky som ofte er med meg på jobb. Da får hu flere 10 minutters luftinger i løpet av dagen, 1 times tur etter jobb og 30 min før leggetid. De dagene hu hjemme mens jeg er på jobb, får hu 10-30 min før jeg reiser (alt etter hva jeg rekker) 1-1,5 time etter jobb og 30 min på kvelden. Hvordan vet dere hvordan hundes kondisjon er? Anonymkode: 7e3d6...81b
Svisle Skrevet 24. september #15 Skrevet 24. september Jeg har collie og her lufter de seg selv i hagen som er på 1,3 mål før jeg drar på jobb. Etter jobb blir det tur på alt fra 45 min til 1,5 time ofte etterfulgt av trening (spor, rally, lp eller nw). 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #16 Skrevet 24. september 2 timer tur i naturen daglig, mental trening 1-2 ganger i uken som tillegg, en sjelden gang istedenfor tur. Anonymkode: 85786...8a1
AnonymBruker Skrevet 24. september #17 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og jeg lurer på hvor er alle disse folka som vandrer og løper og sykler med hundene sine på hverdagen, for det er først i helgene at de faste stiene våre blir oversvømt med hunder på tur. Er ganske tomt ellers i uka, både på dagtid og på kvelden. Anonymkode: ee556...b5e Dessverre svært mange som aldri burde vært hundeeiere. 💔 Har man ikke tid/energi til å gi de optimalt liv i hverdagen fortjener man ikke ha hund. Anonymkode: 85786...8a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #18 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre svært mange som aldri burde vært hundeeiere. 💔 Har man ikke tid/energi til å gi de optimalt liv i hverdagen fortjener man ikke ha hund. Anonymkode: 85786...8a1 Det er nok svært mange hunder som må nøye seg med 30 minutter gatelangs daglig. Tviler på at barnefamilier der foreldrene er i full jobb har tid til 2 timer tur hver ettermiddag. Anonymkode: ec230...22e 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #19 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Morgentur 08 på ca 20 min , med mye løping og lek med ball/frisbee på gress, og liten runde. Tur kl 15:30, ca 40 min, samme opplegg, men lengre runde. Kveldstur kl 21 ca 10-15 min runde. Anonymkode: ac370...cb6 Det er jo mindre enn hva som er lovpålagt for ALLE hunder, for ikke å snakke om hva aktive hunderaser trenger! Jeg hadde ingen av dem, men mine fikk minst to timer sammenlagt og minst tretti min med intensivt tempo. Som regel mer, dette var et minimum på dårlige dager. Anonymkode: 9a64a...79a
AnonymBruker Skrevet 24. september #20 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er nok svært mange hunder som må nøye seg med 30 minutter gatelangs daglig. Tviler på at barnefamilier der foreldrene er i full jobb har tid til 2 timer tur hver ettermiddag. Anonymkode: ec230...22e Da håper jeg du melder ifra om de ikke tar til seg hva som nå har blitt lovpålagt. Det er ikke sånn at godt dyrehold er valgfritt fordi man har valgt å få både hund og barn.. Anonymkode: 9a64a...79a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå