Gå til innhold

Hvis Russland angriper Norge, hva i huleste skal man gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 23.9.2025 den 17.49):

Jeg har ikke hørt om tilfeller hvor russiske soldater voldtar ukrainske kvinner. 

Skjer i alle kriger vil jeg tro

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Skjer i alle kriger vil jeg tro

Russerne er notorisk kjent for seksuell vold, les f eks om frykten for russernes herjinger i Tyskland da Hitlers regime falt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
elisa1819 skrev (1 time siden):

Russerne er notorisk kjent for seksuell vold, les f eks om frykten for russernes herjinger i Tyskland da Hitlers regime falt.

kan hende men skjer i de fleste kriger når det er lovløse tilstander.  Da kan damer bare fort bli ett høl å bruke. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg orker ikke en til krig. Har vokst opp i krig og det endrer deg som menneske for alltid. Ha hjemme nok mat og husk at kaffe og tobakk er gull for å kunne selge for å overleve. Det første som forsvinner er strømmen, butikkene og lagere tømmes fort og ved bakkeinnvasjon grensene stengt. I mitt land hadde vi gode tilfluktsrom og der oppholdte vi oss hver gang vi hørte sirene. Det har vi desverre ikke i Norge. Ha tomme sekker hjemme som du kan fylle med jord eller sand og legg de utenfor vinduer hvis du bor i kjellerleilighet( tryggeste leiligheter) I tilfeller du hører klappelyd skal bombe/granat eksplodere i nærheten av deg og kast deg ned i bakken og dekk hodet. Krukke med matolje og litt filt eller bomull kan funke som lys og brenner lenge. Vi har blitt grantert og drept med russisk våpen i Bosnia. De støttet serberne. Å ha bil er gull, men har kommer de fleste til å slite med elbil. En diesel/bensin bil er noe som hjelper deg å bevege deg til tryggere sone ved eskalering. 

Alt i alt er krig noe drit. Du mister mange du er glad , men det er samtidig så mye styrke i deg for å fortsette å forsvare familien og landet ditt. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skal kjempe så godt du kan for at de skal få minst mulig fotfeste, til resten av NATO får kastet seg rundt og kommet oss til unnsetning. Det er det vi skal gjøre.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (13 timer siden):

kan hende men skjer i de fleste kriger når det er lovløse tilstander.  Da kan damer bare fort bli ett høl å bruke. 

Det skjer i okkuperte områder fer innbyggere blir fanget i større rom og da kommer soldatene og velger ut kvinner og yngre jenter. Det er en bosnisk bok ,, Jeg tryglet dem om å drepe meg,, med historier av kvinner som ble voldtatt av serbiske soldater. Støre byer er geneøt mye vanskeligere å ta over og de baserer seg på små steder det er det mindre motstand . 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg jobber innen helse og omsorg, kommer nok til å møte på jobb der, ved krig og store naturkatastrofer, til vi får en vis oversikt. Vis ikke blir innkalt til militæret. Hjemme så har jeg begynt å lage beredskapslager

• Liker 2
Skrevet

Det er mye som er negativt med krig, men det kan også ha noen gode konsekvenser som lavere boligpriser i byene. Alt er ikke svart-hvitt selv om det er mye negativitet knyttet til det

Gjest Husflue
Skrevet
Majer skrev (11 minutter siden):

Det er mye som er negativt med krig, men det kan også ha noen gode konsekvenser som lavere boligpriser i byene. Alt er ikke svart-hvitt selv om det er mye negativitet knyttet til det

Den Wall street-hai kommentaren der var utrolig kynisk, men for all del!! Kjøp opp billige frogner leiligheter og kjør el bil. Så skal du se hvem som overlever lengst. 

Du kan jo alltids begynne å ta ut noen millioner cash å legge under hodeputen. 

Skrevet (endret)
elisa1819 skrev (På 25.9.2025 den 16.36):

Det er helt riktig. 
I gamle dager, riktig gamle, var det helt grei og akseptert oppførsel i krig å plyndre og voldta fiendens sivile. Var faktisk under den amerikanske borgerkrigen på 1860-tallet at en fyr utviklet regler mot dette, som ble forløperen til bl.a. Geneve-konvensjonen. Virker som dette henger litt igjen når vi det kommer til russerne. 
Var helt forferdelig det den tyske befolkningen opplevde i 45. 

En ting må sies da. Den røde arme frigjorde Finnmark. De trakk seg tilbake, og har ikke hørt noe om seksuell  vold mot sivilbefolkningen. 

Endret av Bacteria
Skrev sivil i st for seksuell
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Husflue skrev (1 time siden):

Den Wall street-hai kommentaren der var utrolig kynisk, men for all del!! Kjøp opp billige frogner leiligheter og kjør el bil. Så skal du se hvem som overlever lengst. 

Du kan jo alltids begynne å ta ut noen millioner cash å legge under hodeputen. 

Nei, men det kan hjelpe folk som er fra byene til å få flyttet hjem til sine nære og kjære. En krig vil føre til at mange av de som ikke er fra byene flytter hjem og gir plass for de som er mest motiverte. Det hjelper altså grupper som i dag blir forsømt 

Skrevet

Da er det bare å ta beina fatt og komme seg så langt unna Norge du kan. 

Det viktigste du bør foreberede for slike situasjoner er ikke vann og hermetikk. Men det klargjøring av en sikker fluktrute til et trygt land. 

Man kan ikke lagre vann og hermetikk i boden for en krig som vil vare i tiår. Det er bare å komme seg vekk først som sist. Med mindre du vil kjempe ved fronten. Men da vil du får forsyninger fra forsvaret. Det er ingen skam å flykte. Særlig hvis du uansett er utenfor det alderspennet som forsvaret rekrutterer fra. 

Skrevet
markpe skrev (7 timer siden):

Da er det bare å ta beina fatt og komme seg så langt unna Norge du kan. 

Det viktigste du bør foreberede for slike situasjoner er ikke vann og hermetikk. Men det klargjøring av en sikker fluktrute til et trygt land. 

Man kan ikke lagre vann og hermetikk i boden for en krig som vil vare i tiår. Det er bare å komme seg vekk først som sist. Med mindre du vil kjempe ved fronten. Men da vil du får forsyninger fra forsvaret. Det er ingen skam å flykte. Særlig hvis du uansett er utenfor det alderspennet som forsvaret rekrutterer fra. 

Men hvor kan det være lurt å flykte til, har du noen gode forslag? 

Jeg anser ikke flykt som et alternativ, er bare nysgjerrig på hva du egentlig tenker. 

• Liker 3
Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Jeg anser ikke flykt som et alternativ, er bare nysgjerrig på hva du egentlig tenker. 

Lurer jeg også på. Spørs jo litt hvor du bor da, tenker at kysten på nordvestlandet er litt kjip å komme seg fra. 
Var jøder her under krigen som slet med å komme seg unna… resultatet vet vi. 
Tror faren til SV-politiker Teo Korotzinsky gjemte seg i marka gjennom hele krigen.

Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Lurer jeg også på. Hjelper ikke å flytte til et annet sted i Europa. Og vi kommer oss ikke vekk med fly under et angrep fra Russland 

Skrevet

Begynne å studere russisk.

Skrevet
Stoltskeiv skrev (21 minutter siden):

Lurer jeg også på. Hjelper ikke å flytte til et annet sted i Europa. Og vi kommer oss ikke vekk med fly under et angrep fra Russland 

Om RU angriper NO har vi en verdenskrig. Det vil trolig finnes noen steder som er roligere en andre, men vanskelig å finne noen steder man kan fortsette et rolig og behagelig liv... Og enda vanskeligere å forutsi hvor det skulle være. 

• Nyttig 2
Skrevet
Tiuren skrev (7 timer siden):

Om RU angriper NO har vi en verdenskrig. Det vil trolig finnes noen steder som er roligere en andre, men vanskelig å finne noen steder man kan fortsette et rolig og behagelig liv... Og enda vanskeligere å forutsi hvor det skulle være. 

Jeg tror infrastrukturen kollapser ved en slik situasjon

Skrevet
elisa1819 skrev (På 25.9.2025 den 16.36):

Akkurat som soldater driver på i alle andre kriger. Hvis du tror voldtekt i krig som et resultat av både machokultur og taktikk er kun et russisk fenomen vet du lite om krig. 

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (9 timer siden):

Jeg lurer også, bare sånn rent teoretisk. For uansett hvilke land jeg tenker på finner jeg grunner til at det er et dårlig egna sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...