elisa1819 Skrevet 23. september #21 Skrevet 23. september Uglems skrev (6 minutter siden): Kan man overgi seg ? Liksom gå over til Russland sin side fremfor å være krigsoffer ? Hvis du selger sjela di og alle prinsipper du har, har du tapt for evig tid. 9
Uglems Skrevet 23. september #22 Skrevet 23. september elisa1819 skrev (Akkurat nå): Hvis du selger sjela di og alle prinsipper du har, har du tapt for evig tid. Nei selger ikke sjelen min, men jeg har ikke noe konkurranseinstinkt . 1
K.B. Skrevet 23. september #23 Skrevet 23. september (endret) Gregarious skrev (20 minutter siden): Dette er antageligvis korrekt i dag, men ikke nødvendigvis om relativt kort tid. Et russisk angrep på Nord-Norge som ledd i å etablere en buffersone mot Murmansk er i hvert fall plausibelt i en krisesituasjon, siden området er blant de mest kritiske punktene for Russland. Da det er hjemmet til Nordflåten og store deler av den sjøbaserte atom-avskrekkingen. Jeg tror vi undervurderer i hvor dårlig stand Russisk militære er. Joda Nordflåten er skremmende på papiret, men som vi ser i svartehavsflåten, så er det dårlig trening, utdaterte eller dårlig vedlikeholdte systemer og alt bærer preg av 20 år på sparebluss og ikke minst, tenk deg hva korrupsjon har gjort med denne delen av Russlands forsvar, som på mange måter er den dyreste å drifte. Jeg sier ikke vi skal kalle Russland en papirtiger, det er å undervurdere, men jeg tror at ting står langt verre til, også i marinen enn hva vi har trodd, litt som hvor forbauset vesten var i starten av Ukraina krigen over hvor dårlig stand og utdatert Russisk materiell var og hvor elendig treningen deres er og at tankegodset har egentlig ikke endret seg siden andre verdenskrig. Endret 23. september av K.B. 3 7
elisa1819 Skrevet 23. september #24 Skrevet 23. september Uglems skrev (1 minutt siden): Nei selger ikke sjelen min, men jeg har ikke noe konkurranseinstinkt . Da er du feig. For å si som filosofen Kant, hvordan hadde verden sett ut hvis alle tenkte som deg? Stikkord: 80 år med nazisme. Ikke interessert i det, nei? Da må du stå oppfor det du mener og ikke tenke på småting, som kjøpmannskap og vinning og tap ("Du må ikke sove", A. Øverland, seint på 1930-tallet). 4 5
Stonegiant Skrevet 23. september #25 Skrevet 23. september Jeg har allerede sikret meg oppholdstillatelse for livet i et land langt unna Europa. Flykter umiddelbart om noe skulle skje. Mitt liv skal ikke ofres for noen som helst nasjon. Jeg går heller over til russisk side enn å dø fra familien min, om det skulle komme helt til det punktet. 1 1
elisa1819 Skrevet 23. september #26 Skrevet 23. september Stonegiant skrev (4 minutter siden): Jeg har allerede sikret meg oppholdstillatelse for livet i et land langt unna Europa. Flykter umiddelbart om noe skulle skje. Mitt liv skal ikke ofres for noen som helst nasjon. Jeg går heller over til russisk side enn å dø fra familien min, om det skulle komme helt til det punktet. Du skal være veldig glad for at ikke alle tenker som deg, for da hadde vi vært del av et nazistisk Stor-Europa nå. 2 7
Stonegiant Skrevet 23. september #27 Skrevet 23. september elisa1819 skrev (Akkurat nå): Du skal være veldig glad for at ikke alle tenker som deg, for da hadde vi vært del av et nazistisk Stor-Europa nå. Ja, jeg er evig glad for de som ofret seg. Jeg er feig. Innrømmer det.
Snabeltann Skrevet 23. september #28 Skrevet 23. september Du bør jo melde deg til tjeneste! Det bør alle, kjempe mot!
elisa1819 Skrevet 23. september #29 Skrevet 23. september Stonegiant skrev (Akkurat nå): Ja, jeg er evig glad for de som ofret seg. Jeg er feig. Innrømmer det. Jeg er glad for at du ser det, at verden hadde vært et enda verre sted hvis alle fulgte magefølelse og egoisme. 1
Kvittre Skrevet 23. september #30 Skrevet 23. september Uglems skrev (22 minutter siden): Nei selger ikke sjelen min, men jeg har ikke noe konkurranseinstinkt . Har du noen garanti for at Russland vinner til slutt da? Du har sikkert hørt om landsforrædere fra sist Norge var i krig? 6
Thildamor Skrevet 23. september #31 Skrevet 23. september Flintis skrev (1 time siden): Jeg tenker det kan være greit å ha gyldig pass. Kanskje det er lurt å bli kjent med folk som har med transport å gjøre båt, fly, buss, lastebil osv..i tillegg til egen transport da. Luftrommet blir jo stengt, så fly er jo det siste en kan tenke på. 2
isakmann Skrevet 23. september #32 Skrevet 23. september Uglems skrev (48 minutter siden): Kan man overgi seg ? Liksom gå over til Russland sin side fremfor å være krigsoffer ? Her kan du lese om de som tenkte som deg for 85 år siden https://snl.no/landssvikoppgjøret 3 2
isakmann Skrevet 23. september #33 Skrevet 23. september Stonegiant skrev (31 minutter siden): Jeg har allerede sikret meg oppholdstillatelse for livet i et land langt unna Europa. Flykter umiddelbart om noe skulle skje. Mitt liv skal ikke ofres for noen som helst nasjon. Jeg går heller over til russisk side enn å dø fra familien min, om det skulle komme helt til det punktet. Er nok ikke så enkelt som du kanskje tror. Hvis Russland angriper Norge, da er i isåfall hele Nato i krig. Kanskje drar det med seg Kina, nord Korea og dermed Japan og sør Korea. Spørsmålet blir da, hvor skal du dra, og framfor alt, komme trygt fram. Vi møter oss i såfall i døra. Må kanskje flykte til land hvor vi nekter å ta imot flyktninger nå. Kan bli takk for sist.. 3
Rhodiola Skrevet 23. september #34 Skrevet 23. september Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, spam (innlegg kun bestående av lenke), ryktespredninger, brukerdebatt og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
piggrokken Skrevet 23. september #35 Skrevet 23. september Uglems skrev (1 time siden): Kan man overgi seg ? Liksom gå over til Russland sin side fremfor å være krigsoffer ? Det kan man, men da risikerer man et hel..... problem om de taper, som de som samarbeidet med tyskerne forrige krig. Barna deres lider den dag idag... 4
Flintis Skrevet 23. september #36 Skrevet 23. september Thildamor skrev (1 time siden): Luftrommet blir jo stengt, så fly er jo det siste en kan tenke på. Ok.
Tiuren Skrevet 23. september #37 Skrevet 23. september Stonegiant skrev (1 time siden): Jeg har allerede sikret meg oppholdstillatelse for livet i et land langt unna Europa. Flykter umiddelbart om noe skulle skje. Mitt liv skal ikke ofres for noen som helst nasjon. Jeg går heller over til russisk side enn å dø fra familien min, om det skulle komme helt til det punktet. Så heldig du er, en verdenskrig kommer nok ikke dit... 5
Babos Skrevet 23. september #38 Skrevet 23. september Værre skrev (4 timer siden): Du har lite å frykte. Kommer krigen til Europa og Norge vil det bli som i Ukraina. Folk flest lever trygt. Noen få miltære mål og uheldige sivile vil få droner i hodet. Jeg anser nord norge som tryggere enn her på Østlandet. Å hvorfor tror du det? Russerne vil invadere Nord-Norge. Det de trenger mest fra Norge er kystlinjen. Pluss at de er nærmeste nabo. Tror du skal lese litt om hvordan militæret drilles ang eventuelle angrep/invasjon fra Russland. Østlandet er ikke sentralt i den planen 3 1
Tiuren Skrevet 23. september #39 Skrevet 23. september Gregarious skrev (1 time siden): Dette er antageligvis korrekt i dag, men ikke nødvendigvis om relativt kort tid. Et russisk angrep på Nord-Norge som ledd i å etablere en buffersone mot Murmansk er i hvert fall plausibelt i en krisesituasjon, siden området er blant de mest kritiske punktene for Russland. Da det er hjemmet til Nordflåten og store deler av den sjøbaserte atom-avskrekkingen. Det ville vært en utrolig desperat handling, russland vet at de da føkker med NATO og at NATO har en kapasitet som langt overgår deres egen. Det mest sannsynlige er etter min mening at de tøffer seg til havs og på Svalbard, da er det vanskeligere reagere like kontant. 1 1
Gjest Husflue Skrevet 24. september #40 Skrevet 24. september Å skape frykt er Ikke ukjent fenomen i krig og rykter om krig. Vi må gjerne være våkne, men ikke bli så lammet at det skal gå ut over livskvaliteten med disse tankene. Jeg ville fokusert mindre på en beredskapsplan med et lager av hermetikk, varme klær, alternativ til kommunikasjon når det er strømbrudd osv. Hvis dette gjør en tryggere, så gjør man det. Vi har Nato i ryggen. Det har vært sterk opptrapping på forsvar i nord. Jeg tenker da på deg, Ts og andre som får sterkere frykt. Nordmenn er jo generelt ellers i dvale og tenker dette vil ikke påvirke meg. Kanskje du/dere ville blitt overrasket hvor mye det ligger i oss mennesker når det gjelder overlevelse og kjempe for vår frihet og for våre rettigheter. Vi ønsker ikke å bli kneblet og tatt over en annen makt der vi ikke lenger har ytringsfrihet. Der man blir fengslet, torturert, voldtatt og drept for å si i mot. Vi ønsker ikke leve i diktaturer og kommunisme. Vi ønsker å leve fritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå