Søker råd! Skrevet 23. september #1 Skrevet 23. september Jeg bor i en sentral by i nordnorge. Jeg har vann og ved i boden og flere gasstanker til stormkjøkken og enorme mengder bokser med makrell i tomat...men det føles jo helt jalla med masse vann i boden når problemet her i nordnorge ikke er mangel på ferskvann, men geografisk nærhet til Russland, og byen utgjør et knutepunkt for transport. Min bestemor levde gjennom 2. verdenskrig. Det var et enormt traume for henne - så mye at hun aldri snakket om det-det eneste hun har sagt er at det var grusomt. På en måte sitter krigen liksom i min kropp, selv om min mor ble født noen år etter freden. Jeg prøver å forestille meg å leve gjennom angrep, tenk om det blir her slik som i Ukraina? Hvor lang tid har man på å stikke på et fly og reise til nærmeste frie sone? Hvor mye penger må man ha spart opp for å ha råd til dette? 11
Tiuren Skrevet 23. september #2 Skrevet 23. september (endret) Vannet er mest viktig i tilfelle forurensning av drikkevann, som i sabotasje eller atomstrid. Om russerene kommer er det bare å gjøre som du får beskjed om fra norske styresmakter, og håpe du blir evakuert fort nok. Om russer fronten kommer fortere en du kan evakuere er det bare å knaske p-piller og håpe på å overleve de rituelle russiske "forlystelsene". Endret 23. september av Tiuren 7 2
CAPS LOCK Skrevet 23. september #3 Skrevet 23. september Tiuren skrev (4 minutter siden): Om russer fronten kommer fortere en du kan evakuere er det bare å knaske p-piller og håpe på å overleve de rituelle russiske "forlystelsene". Jeg har ikke hørt om tilfeller hvor russiske soldater voldtar ukrainske kvinner. 1
Værre Skrevet 23. september #4 Skrevet 23. september Du har lite å frykte. Kommer krigen til Europa og Norge vil det bli som i Ukraina. Folk flest lever trygt. Noen få miltære mål og uheldige sivile vil få droner i hodet. Jeg anser nord norge som tryggere enn her på Østlandet. 4 1
Brukernavn84 Skrevet 23. september #5 Skrevet 23. september CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke hørt om tilfeller hvor russiske soldater voldtar ukrainske kvinner. Da har du ikke fulgt godt med. 28 21
CAPS LOCK Skrevet 23. september #6 Skrevet 23. september Brukernavn84 skrev (2 minutter siden): Da har du ikke fulgt godt med. Har du noen kilder på at dette har forekommet? 1
Tiuren Skrevet 23. september #7 Skrevet 23. september CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke hørt om tilfeller hvor russiske soldater voldtar ukrainske kvinner. Det har jeg lest flere rapporter om, både fra Ukraina og andre steder. Egentlig alle steder der russiske soldater har rykket frem 19 8
Brukernavn84 Skrevet 23. september #8 Skrevet 23. september CAPS LOCK skrev (Akkurat nå): Har du noen kilder på at dette har forekommet? Nei, for det er godt kjent og det er ikke trådens tema. Den som er interessert kan lett finne mange gode kilder på dette og lignende forhold. 21 4
CAPS LOCK Skrevet 23. september #9 Skrevet 23. september Tiuren skrev (2 minutter siden): Det har jeg lest flere rapporter om, både fra Ukraina og andre steder. Egentlig alle steder der russiske soldater har rykket frem Har media omtalt dette, i så fall hvilke, og jeg vil ha linker
Tiuren Skrevet 23. september #10 Skrevet 23. september (endret) CAPS LOCK skrev (4 minutter siden): Har du noen kilder på at dette har forekommet? noe slikt: https://www.nrk.no/urix/_anna_-ble-voldtatt-av-russisk-soldat-1.15931362 https://www.aftenposten.no/verden/i/dwwnEX/fn-utsending-voldtekter-er-en-del-av-russlands-strategi-i-ukraina https://www.aftenposten.no/verden/i/g693yk/russiske-soldater-har-tatt-i-bruk-et-grusomt-vaapen-naa-blir-noedprevansjon-hastet-inn-i-ukraina https://www.nrk.no/nyheter/fn-utsending_-voldtekt-brukes-som-vapen-i-ukraina-1.16139340 Det tok 3 minutt.... Endret 23. september av Tiuren 17 2 17
Vinterjenta Skrevet 23. september #11 Skrevet 23. september CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Har du noen kilder på at dette har forekommet? Kunne kommet med en hel rekke kilder, men la oss fokusere på tema. 11 1
CAPS LOCK Skrevet 23. september #12 Skrevet 23. september Tiuren skrev (1 minutt siden): noe slikt: https://www.nrk.no/urix/_anna_-ble-voldtatt-av-russisk-soldat-1.15931362 https://www.aftenposten.no/verden/i/dwwnEX/fn-utsending-voldtekter-er-en-del-av-russlands-strategi-i-ukraina https://www.aftenposten.no/verden/i/g693yk/russiske-soldater-har-tatt-i-bruk-et-grusomt-vaapen-naa-blir-noedprevansjon-hastet-inn-i-ukraina Takk! Dette var nytt for meg
moomino Skrevet 23. september #13 Skrevet 23. september Det sies en bør ha mellom 1000 til 3000 kr pr hodet i kontanter. Hvor lang tid en har til å komme unna er nok opp og ned. Fly blir nok raskt stengt ned. Er og en årsak til vi har diesel bil, vi har stor tank med drivstoff til en hvert tid, pluss den kan gjøres im til å gå på matolje eller annen olje. Vann er en ting de fort kan forgifte spesielt hvis det er registrert si. Drikkevann kilde. Men én kam fint lage beholdere selv til å samle inn i
K.B. Skrevet 23. september #14 Skrevet 23. september Det er litt å male fanden på veggen dette. Et direkte Russisk angrep er det urolig lav sjans for, en bakke invasjon er rett og slett ikke mulig, Russland har ikke styrker til å gjennomføre noe sånt. Men ha ekstra vann, hermetikk og annet nødutstyr er jo alltid greit å ha. Men hvis Russland plutselig finner 300.00 soldater og noen tusen tanks og invaderer et NATO land, så er svaret: fight like hell! Det betyr ikke nødvendigvis at du er ved frontlinjen, men bidrar til operasjonene med dine kunnskaper, være seg som å jobbe på sykehus, digital krigføring eller de hundrevis av andre måtene man kan indirekte påvirke resultatet. 11 1 3
Tiuren Skrevet 23. september #15 Skrevet 23. september K.B. skrev (26 minutter siden): Det er litt å male fanden på veggen dette. Et direkte Russisk angrep er det urolig lav sjans for, en bakke invasjon er rett og slett ikke mulig, Russland har ikke styrker til å gjennomføre noe sånt. Men ha ekstra vann, hermetikk og annet nødutstyr er jo alltid greit å ha. Men hvis Russland plutselig finner 300.00 soldater og noen tusen tanks og invaderer et NATO land, så er svaret: fight like hell! Det betyr ikke nødvendigvis at du er ved frontlinjen, men bidrar til operasjonene med dine kunnskaper, være seg som å jobbe på sykehus, digital krigføring eller de hundrevis av andre måtene man kan indirekte påvirke resultatet. Enig i det, en bakkeinvasjon er lite trolig på mange år. Er også helt enig i hva man gjør i tilfelle krig, man kjemper eller støtter. 2
Flintis Skrevet 23. september #16 Skrevet 23. september Søker råd! skrev (2 timer siden): Jeg bor i en sentral by i nordnorge. Jeg har vann og ved i boden og flere gasstanker til stormkjøkken og enorme mengder bokser med makrell i tomat...men det føles jo helt jalla med masse vann i boden når problemet her i nordnorge ikke er mangel på ferskvann, men geografisk nærhet til Russland, og byen utgjør et knutepunkt for transport. Min bestemor levde gjennom 2. verdenskrig. Det var et enormt traume for henne - så mye at hun aldri snakket om det-det eneste hun har sagt er at det var grusomt. På en måte sitter krigen liksom i min kropp, selv om min mor ble født noen år etter freden. Jeg prøver å forestille meg å leve gjennom angrep, tenk om det blir her slik som i Ukraina? Hvor lang tid har man på å stikke på et fly og reise til nærmeste frie sone? Hvor mye penger må man ha spart opp for å ha råd til dette? Jeg tenker det kan være greit å ha gyldig pass. Kanskje det er lurt å bli kjent med folk som har med transport å gjøre båt, fly, buss, lastebil osv..i tillegg til egen transport da.
Søker råd! Skrevet 23. september Forfatter #17 Skrevet 23. september Tiuren skrev (39 minutter siden): Enig i det, en bakkeinvasjon er lite trolig på mange år. Er også helt enig i hva man gjør i tilfelle krig, man kjemper eller støtter. Ut fra hva jeg leser, er det tale om fem år fra en eventuell seier i Ukraina. 1
K.B. Skrevet 23. september #18 Skrevet 23. september Søker råd! skrev (32 minutter siden): Ut fra hva jeg leser, er det tale om fem år fra en eventuell seier i Ukraina. Jeg tror et sånt estimat er basert på dårlig statistikk. Ikke bare går ting dårlig i Russland økonomisk, men lav levealder, brain drain og økende dissens blant befolkningen, samt at Ukraina krigen koster Russland bokstavlig talt alt de har uten å få den store uttellingen for det, gjør at det hele minner mye om Operasjon Barbarossa, som var begynnelsen på slutten for Nazistene. 5
Uglems Skrevet 23. september #19 Skrevet 23. september Kan man overgi seg ? Liksom gå over til Russland sin side fremfor å være krigsoffer ? 1
Gregarious Skrevet 23. september #20 Skrevet 23. september K.B. skrev (1 time siden): Det er litt å male fanden på veggen dette. Et direkte Russisk angrep er det urolig lav sjans for, en bakke invasjon er rett og slett ikke mulig, Russland har ikke styrker til å gjennomføre noe sånt. Men ha ekstra vann, hermetikk og annet nødutstyr er jo alltid greit å ha. Men hvis Russland plutselig finner 300.00 soldater og noen tusen tanks og invaderer et NATO land, så er svaret: fight like hell! Det betyr ikke nødvendigvis at du er ved frontlinjen, men bidrar til operasjonene med dine kunnskaper, være seg som å jobbe på sykehus, digital krigføring eller de hundrevis av andre måtene man kan indirekte påvirke resultatet. Dette er antageligvis korrekt i dag, men ikke nødvendigvis om relativt kort tid. Et russisk angrep på Nord-Norge som ledd i å etablere en buffersone mot Murmansk er i hvert fall plausibelt i en krisesituasjon, siden området er blant de mest kritiske punktene for Russland. Da det er hjemmet til Nordflåten og store deler av den sjøbaserte atom-avskrekkingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå