Majer Skrevet 2. oktober #81 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fordi det finnes flere interessante, spennende, hyggelige mennesker enn de man tilfeldigvis gikk i klasse med en gang for 30 år siden. Å utvide horisonten sin er bare sunt, selv for Oslo-folk. Anonymkode: b3cd8...d28 Ja, men det må da være greit å ville bevare vennskap og? AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei jeg valgte ikke å bli lærer fordi jeg måtte flytte på meg. Merkelig påstand, og det vet du også at bare er tull 🤣. Da må jo lærere i Oslo slutte å klage hvis de må flytte også? Du mener jo det motsatte, at lærere i Oslo bør få bli i Oslo. Men så plutselig mener du at lærere må forvente å flytte på seg? Men gjelder det kanskje ikke lærere i Oslo, bare lærere andre steder i landet? Litt uklart hva det egentlig er du mener. Tror egentlig du bare ser på saken fra ditt eget ståsted. Kanskje du allerede har jobb i Oslo og ikke trenger å forholde deg til problemstillingen? Anonymkode: 93d78...d08 Jeg var kanskje litt krass der. Har en far som var lærer og jobbet til alle døgnets tider så jeg vet jo at det ikke er noen dans på roser. Det jeg mente var at man vet det ikke er mangel på lærere innen visse fag, og særlig ikke enkelte plasser. Det er sånt man ofte kan finne ut av før man studerer. Jeg har eks en kompis som ikke er den mest rmpstiske fyren i verden som endte opp som vernepleier fordi han visste det var trygt mtp bosetting 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #82 Skrevet 2. oktober Majer skrev (9 minutter siden): Ja, men det må da være greit å ville bevare vennskap og? Jeg var kanskje litt krass der. Har en far som var lærer og jobbet til alle døgnets tider så jeg vet jo at det ikke er noen dans på roser. Det jeg mente var at man vet det ikke er mangel på lærere innen visse fag, og særlig ikke enkelte plasser. Det er sånt man ofte kan finne ut av før man studerer. Jeg har eks en kompis som ikke er den mest rmpstiske fyren i verden som endte opp som vernepleier fordi han visste det var trygt mtp bosetting Jeg har ikke hatt noe imot å flytte på meg. Jeg visste jo tidlig at det er en mulighet. Alle skjønner jo det. Folk i Oslo bør også skjønne det. Men ingen velger læreryrket FORDI de vil flytte på seg. Mange får jobb i hjembyen også. Men det blir litt voldsomt å forvente at ingen i Oslo skal flytte ut av byen. Det er faktisk sånn at noen ganger må man flytte på seg. Jeg kunne sikkert fått fast jobb i Hamar etter noen år, men jeg ønsket ikke å jobbe i vikariater i årevis. Jeg ville ha fast jobb med en gang, og da måtte jeg ta et valg. Anonymkode: 93d78...d08 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #83 Skrevet 2. oktober Jeg tenker at selv om det er mange om beinet på jobber i Oslo, så er det totalt sett mange flere jobber. I tillegg til at det er et mye bredere spekter av jobber. I Oslo finnes jo stort sett alle de samme typene jobb som finnes andre steder i landet, men det finnes også en god del andre jobber, som kun finnes i Oslo. Om du er lærer, og ønsker å jobbe i Oslo, så er det ganske mange skoler i Oslo. Dermed er det også (totalt sett) behov for mange lærere. Det betyr ikke automatisk at det er underskudd av lærere i Oslo. Men det gjør det vel heller ikke i andre byer og tettsteder i Norge? Om bygda har EN skole, så er det jo ganske begrenset med lærere denne bygda trenger. Så om hele vennegjengen fra lærerstudiet ønsker å bo i samme bygd, så vil jo disse naturlig kjempe om de samme jobbene. Men om du er forsker innenfor en teknologi som kun bedrifter i Oslo-området driver med, så er det ganske vanskelig å finne en relevant jobb i den samme bygda. Nå er jo også jobbmarkedet i Oslo slik at mange fra områdene rundt Oslo, velger å søke spennende jobber i Oslo, samtidig som de blir boende utenfor Oslo. Og dermed er det ganske mange om beinet på jobbene i Oslo. Mange flere enn de som faktisk bor i Oslo. Mange som pendler motsatt vei, vil ofte velge å bosette seg nærmere jobb, fordi dette sparer både tid og penger. Mens de som bor utenfor Oslo og jobbe i Oslo, gjerne gjør dette fordi de sparer penger/får mye mer for pengene når de bor utenfor Oslo. Så, joda, jobbene finnes i Oslo. Og mange flytter til Oslo for å få jobb. Men noen jobber finnes også mange andre steder. Og da kan det ofte være lettere å få jobb om man er villig til å bo mindre urbant enn i Oslo. At jobbene finnes, betyr altså ikke at de nødvendigvis er lette å få. Det kan være andre som allerede har tatt dem, eller at det er mange andre som søker samme jobb. Anonymkode: 5f1b7...8b2 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #84 Skrevet 2. oktober Majer skrev (På 29.9.2025 den 13.15): Vås? Hvordan klarer du ikke å se at det rr galt å presse folk ut? Er du en av de som støtter israelske bosettere på Vestbredden og da? Ja jeg støtter de Anonymkode: fef8a...21f
enkefru Skrevet 3. oktober #85 Skrevet 3. oktober La denne i en annen tråd… som bekrefter TS påstand https://www.nrk.no/nordland/vanskelig-a-fa-jobb-i-store-byer_-slik-kan-du-lykkes-pa-arbeidsmarkedet-1.17570959 1
Majer Skrevet 3. oktober #86 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja jeg støtter de Anonymkode: fef8a...21f Ja, selv om jeg er helt uenig med deg angående israelske bosettere er det i hvertfall fint å se at du er konsekvent😊
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #87 Skrevet 4. oktober enkefru skrev (21 timer siden): La denne i en annen tråd… som bekrefter TS påstand https://www.nrk.no/nordland/vanskelig-a-fa-jobb-i-store-byer_-slik-kan-du-lykkes-pa-arbeidsmarkedet-1.17570959 For 10 år siden prøvde jeg å få jobb i bergen, men det var skikkelig vanskelig. Fikk noen timer som tilkallingsvikar, men det var det. Hadde ikke noe imot å søke jobb andre steder. Anonymkode: 93d78...d08 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå