Gå til innhold

Mange bor i Oslo-området fordi det sies at «jobbene er her». Vel…Ikke bare jobbene er her, men også 500 andre søkere!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

Men hvis Oslo-folk gjør seg så attraktive på jobbmarked at "bygdefolk" ikke får jobb i Oslo trenger ikke "bygdefolkene" bolig i Oslo.

Ingen poeng står seg uten dokumentasjon.

Alle fra Oslo kan ikke gjøre seg mer attraktive enn alle fra bygda. Det blir umulig. Og det skaper enda mer usunt press på de unge. Folk må forstå at det er slemt å få andre til å flytte. Litt som å ikke slå eller ikke stjele

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Majer skrev (2 minutter siden):

Alle fra Oslo kan ikke gjøre seg mer attraktive enn alle fra bygda. Det blir umulig. Og det skaper enda mer usunt press på de unge. Folk må forstå at det er slemt å få andre til å flytte. Litt som å ikke slå eller ikke stjele

Du får bare sitte der og sutre, livet ditt blir sikkert bedre av det. Du får uansett ikke overbevist meg med våset ditt.

• Liker 4
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (13 minutter siden):

Du får bare sitte der og sutre, livet ditt blir sikkert bedre av det. Du får uansett ikke overbevist meg med våset ditt.

Vås? Hvordan klarer du ikke å se at det rr galt å presse folk ut? Er du en av de som støtter israelske bosettere på Vestbredden og da?

Skrevet
Majer skrev (25 minutter siden):

Vås? Hvordan klarer du ikke å se at det rr galt å presse folk ut? Er du en av de som støtter israelske bosettere på Vestbredden og da?

Det er rett og slett kvalmt at du sammenligner Oslo med Vestbredden og jeg kommer ikke til å diskutere mer med deg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Får heller ikke jobb som lærer, men i Kristiansand…

Glu 5-10 med matte, engelsk, samf, religion og mat og helse. Over 400 stp

Anonymkode: df265...072

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er det ganske høy bruk av tilkallingsvikarer som arbeider 100 % over flere år. Så lenge dette er lovlig, så blir det vanskeligere å få seg fast stilling. Arbeidsgiverne vil heller ha en roterende stab med vikarer som har lav ansiennitet, i stedet for å ha en fast stab med faste ansatte som står i stillingen over lengre tid.

"la oss heller legge ut én 60 % stilling, én 35 % stilling, og to vikar-stillinger på 2.5 % hver" liksom...  

Anonymkode: 0e135...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 29.9.2025 den 9.40):

Du flyttet av egen fri vilje. Oslofolk flytter fordi de blir tvunget. Det er en stor forskjell. Helt greit at du flytter på deg, men det er ikke greit å tvinge andre til å flytte fordi du har lyst til å henge i Oslo

Flaks for deg at jeg ikke liker Oslo og ikke ville bodd der om noen betalte meg for det😂

Anonymkode: b3cd8...d28

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Flaks for deg at jeg ikke liker Oslo og ikke ville bodd der om noen betalte meg for det😂

Sant! Jeg hadde ikke bodd her selv heller hvis det ikke var for familie og venner 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 8.23):

Men Oslo-folk? Nei, de vil bo hjemme hos mor til de er 27, studere rett utenfor døren, og ha samme omgangskrets som på barneskolen. Så sutrer de over at det er dyrt med bolig og vanskelig å få jobb, og så skylder de altså på innflyttere. 

Nei, vettu hva. Skjerp dere.

Vær så snill å ikke tro at Oslo-folk er som Majer. Han er et meget spesielt tilfelle. De fleste av oss fra Oslo får oss jobb her eller i nærheten hvis vi ønsker det, og klarer vi det ikke så flytter vi ut. Det betyr ikke at noen "presser oss ut" som Majer påstår. 

Anonymkode: 7c936...f80

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er så bra med Oslo? 

Anonymkode: 0a668...649

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

Sant! Jeg hadde ikke bodd her selv heller hvis det ikke var for familie og venner 

Du vet at man kan bli venner med folk selv om man ikke gikk på barne- og ungdomsskolen sammen med dem, sant?

Det går også an å ha kontakt med familie selv om man bor mer enn 15 minutter unna hverandre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vær så snill å ikke tro at Oslo-folk er som Majer. Han er et meget spesielt tilfelle. De fleste av oss fra Oslo får oss jobb her eller i nærheten hvis vi ønsker det, og klarer vi det ikke så flytter vi ut. Det betyr ikke at noen "presser oss ut" som Majer påstår. 

Du høres ut som en av de som har fått bo i Oslo.... 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vet at man kan bli venner med folk selv om man ikke gikk på barne- og ungdomsskolen sammen med dem, sant?

Det går også an å ha kontakt med familie selv om man bor mer enn 15 minutter unna hverandre.

Ja, men det er også begrensninger på hvor mange vennskap man kan opprettholde. Jeg har venner fra barnehage, barneskole, ungdomsskole, vgs og studier- alt i Oslo. Mener du at folk som blir presset ut skal straffes dobbelt og altså kutte kontakten med vennskap man har opprettholdt gjennom et liv? Jeg har fått noen vennskap som voksen og, men de dabber av fordi jeg ikke har tid til å opprettholde dem i tillegg til de gamle 

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (10 minutter siden):

Ja, men det er også begrensninger på hvor mange vennskap man kan opprettholde. Jeg har venner fra barnehage, barneskole, ungdomsskole, vgs og studier- alt i Oslo. Mener du at folk som blir presset ut skal straffes dobbelt og altså kutte kontakten med vennskap man har opprettholdt gjennom et liv? Jeg har fått noen vennskap som voksen og, men de dabber av fordi jeg ikke har tid til å opprettholde dem i tillegg til de gamle 

Presset i Oslo skyldes også politiske valg. Man har valgt (gjennom stemmer til partiene) å opprettholde en omfattende distriktspolitikk som innebærer mye mer spredt bosetning enn f. eks. Sverige. Dette koster også en god del midler da man må vedlikeholde forholdsvis dyr infrastruktur, som ellers kunne blitt brukt til å stimulere boligbygning eller utbredre infrastruktur og områder i tettsteder og byer som kunne forenklet og rasjonalisert mer boligbygning. Sagt med andre ord, man har valgt å bruke uforholdsmessig mye på steder der de fleste ikke bor. 

Det er også et politisk valg å ikke legge til rette for en viss regulering i utleiemarkedet, som f. eks. også i Sverige, for å i større grad sørge for mer rasjonelle leiepriser. 

Videre er det et politisk valg å opprettholde forholdsvis stor innvandring. Jeg vet det har blitt strammet inn noe, men alle trenger et sted å bo. Andelen som bosetter seg i byene er typisk større enn antallet boliger som oppføres, så da blir det jo dyrere. 

Anonymkode: a700e...eaa

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Du har for mange venner, altså... Det er et luksusproblem som du neppe får særlig sympati for.

Jeg har null kontakt med de jeg gikk på barne-, ungdomsskole og VGS med. Vi har vokst fra hverandre, og vi har ingenting til felles. Jeg har bodd i 11 kommuner og jeg har fått venner og bekjente overalt. Vi holder kontakten via sosiale medier.

Jeg kan ta toget til Oslo på én time, det er null stress å dra dit hvis jeg har lyst til å møte noen. Trenger jeg å overnatte bor jeg på hotell, det har jeg råd til med pengene jeg sparer på å bo billig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Det gjelder da ikke bare Oslo. Jeg kommer fra Hamar og det er helt umulig å få fast jobb som lærer der. Jeg måtte flytte til Akershus. Jeg har også flere venner som har måtte flytte på seg for jobb. Vi er en liten vennegjeng hvor ingen bor i samme by. Hun ene bor 3 timer å kjøre unna meg, hun andre 6 t å kjøre unna. Ingen av mine søsken bor i hjembyen heller. 

Det går da helt fint. Mange må faktisk flytte for å få jobb. Om man kommer fra Hamar, Oslo, Bergen, Tromsø eller Gudbrandsdalen. Det kan hende enkelte områder er enklere å få seg jobb i.  I Akershus er det ingen slike utdannelser, så det er litt enklere. Det er flere ledige stillinger ute nå ser jeg. I Hamar og Oslo f.eks er det nesten umulig fordi det er så mange uteksaminerte studenter som søker jobb. Mange har allerede en fot innenfor som vikar. 

Jeg har mange kolleger fra Oslo og Hedmark. Flere har søkt her nettopp fordi de ikke har fått jobb i hjemtraktene.

Man får til å trives til slutt, det trengs bare litt innsats.

Anonymkode: 93d78...d08

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sett litt på markedet for lærere her jeg bor. 3t unna Oslo, mindre by. Det er null(!) Ledige stillinger som lærer ute. Kommunen sliter i tillegg med økonomi, og har ansettelsesstopp. Det går vel av 1-2 lærere med pensjon av og til, men de stillingene skal bare fases ut.. pga økonomien... Så det er jo ikke rart at folk sliter med å finne jobb...  

Anonymkode: b421b...4b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det gjelder da ikke bare Oslo. Jeg kommer fra Hamar og det er helt umulig å få fast jobb som lærer der. Jeg måtte flytte til Akershus. Jeg har også flere venner som har måtte flytte på seg for jobb. Vi er en liten vennegjeng hvor ingen bor i samme by. Hun ene bor 3 timer å kjøre unna meg, hun andre 6 t å kjøre unna. Ingen av mine søsken bor i hjembyen heller. 

Det går da helt fint. Mange må faktisk flytte for å få jobb. Om man kommer fra Hamar, Oslo, Bergen, Tromsø eller Gudbrandsdalen. Det kan hende enkelte områder er enklere å få seg jobb i.  I Akershus er det ingen slike utdannelser, så det er litt enklere. Det er flere ledige stillinger ute nå ser jeg. I Hamar og Oslo f.eks er det nesten umulig fordi det er så mange uteksaminerte studenter som søker jobb. Mange har allerede en fot innenfor som vikar. 

Jeg har mange kolleger fra Oslo og Hedmark. Flere har søkt her nettopp fordi de ikke har fått jobb i hjemtraktene.

Man får til å trives til slutt, det trengs bare litt innsats.

Nei, men du valgte å bli lærer som gjør at du måtte flytte på deg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har for mange venner, altså... Det er et luksusproblem som du neppe får særlig sympati for.

Jeg har null kontakt med de jeg gikk på barne-, ungdomsskole og VGS med. Vi har vokst fra hverandre, og vi har ingenting til felles. Jeg har bodd i 11 kommuner og jeg har fått venner og bekjente overalt. Vi holder kontakten via sosiale medier.

Jeg kan ta toget til Oslo på én time, det er null stress å dra dit hvis jeg har lyst til å møte noen. Trenger jeg å overnatte bor jeg på hotell, det har jeg råd til med pengene jeg sparer på å bo billig.

Hva er galt med å beholde vennene man har?

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke "fått" bo i Oslo, jeg betaler dyrt for å bo her. Og det er absolutt verdt det. 

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (4 timer siden):

Fordi det finnes flere interessante, spennende, hyggelige mennesker enn de man tilfeldigvis gikk i klasse med en gang for 30 år siden.

Å utvide horisonten sin er bare sunt, selv for Oslo-folk.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (15 timer siden):

Nei jeg valgte ikke å bli lærer fordi jeg måtte flytte på meg. Merkelig påstand, og det vet du også at bare er tull 🤣. Da må jo lærere i Oslo slutte å klage hvis de må flytte også? Du mener jo det motsatte, at lærere i Oslo bør få bli i Oslo. Men så plutselig mener du at lærere må forvente å flytte på seg? Men gjelder det kanskje ikke lærere i Oslo, bare lærere andre steder i landet? Litt uklart hva det egentlig er du mener. Tror egentlig du bare ser på saken fra ditt eget ståsted. Kanskje du allerede har jobb i Oslo og ikke trenger å forholde deg til problemstillingen?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...