Gå til innhold

Mange bor i Oslo-området fordi det sies at «jobbene er her». Vel…Ikke bare jobbene er her, men også 500 andre søkere!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange flytter til Oslo fordi de vil bo i Oslo. Så begynner de å studere, og vil bli boende, så da blir de fordi «jobbene er her». Så etablerer de seg med barn, og da er tilhørigheten til barna argumentet.

Hvis man legger sammen alle faktorene, så lønner det seg sjelden å flytte til Oslo. Folk gjør det fordi de har lyst, og når de er blitt vant til byen vil de ikke til noe mindre.

Anonymkode: f8387...54a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Over 100 søkere på hver stilling min skole lyste ut i våres i alle fall, så jeg kan skrive under på at det er trykk på arbeidsmarkedet. 

Men samtidig så vil jeg også påstå at det på mange måter er lettere å få jobb her enn på små steder. I Oslo er det alltid mange mennesker på flyttefot, befolkningen er mobil. Fordi prisene er høye både på utleie- og kjøpsmarkedet flytter folk oftere, de har ikke råd til et «forever-home» med en gang. Store deler av befolkningen er heller ikke født og oppvokst her og har ikke nødvendigvis så dype røtter i enkeltnabolag. 

Typisk for Oslo er at det er flere om beinet på samme stilling, men også uendelig flere stillinger som åpner seg. Man må nok være forberedt på å søke mye og få flere avslag, men så dukker det opp mange flere muligheter også. 

Er du lærer vil jeg anbefale å fortsette søkingen gjennom skoleåret. Typisk er det de samme 700 nyutdannede/nyinnflyttede som søker på de samme 300 stillingene som blir lagt ut før sommerferien, men at mange av disse forsvinner, flytter vekk eller finner seg noe annet og ikke lengre er like aktive søkere når det etter hvert lyses ut stillinger høst og vinter. 

Anonymkode: b56a1...c41

Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Jo, man kan selvfølgelig flytte til en annen by, men hvorfor skal man på død og liv presse folk bort fra jobbene, vennene og familien? Det blir jo ramaskrik når folk fra bygdene presses bort derfra gjennom skolenedleggelser osv. Så hvorfor tenker ikke bygdefolk det samme når de flytter til Oslo og presser ut de lokale? 

Se på de voldsomme protestene mot turismen i Spania. Det er jo slemt 

Hvorfor er det verre at Oslo-folk blir "presset" vekk fra jobber, venner og familie enn at folk fra andre steder blir "presset" vekk fra venner og familie allerede når de skal ta utdannelse?

• Liker 5
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det verre at Oslo-folk blir "presset" vekk fra jobber, venner og familie enn at folk fra andre steder blir "presset" vekk fra venner og familie allerede når de skal ta utdannelse?

Man må ikke ta utdanning om man kommer fra en liten plass da man ikke trenger høy lønn pga lavere boligpriser. Man kan jobbe deltid på den lokale bensinstasjonen og overleve. Man kan og studere på nettet. Og de som flytter for studier er i samme situasjon som alle andre som skal studere. Det er altså et fellesskap i det. Mange reiser dessuten samtidig som skolevenner, og til de samme stedene

Oslofolk blir presset ut uansett om de skal studere eller ikke. De presses ut pga økonomi og ikke "grådighet" sånn som de som er fra mindre steder. Det er to forskjellige ting 

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Man må ikke ta utdanning om man kommer fra en liten plass da man ikke trenger høy lønn pga lavere boligpriser. Man kan jobbe deltid på den lokale bensinstasjonen og overleve. Man kan og studere på nettet. Og de som flytter for studier er i samme situasjon som alle andre som skal studere. Det er altså et fellesskap i det. Mange reiser dessuten samtidig som skolevenner, og til de samme stedene

Oslofolk blir presset ut uansett om de skal studere eller ikke. De presses ut pga økonomi og ikke "grådighet" sånn som de som er fra mindre steder. Det er to forskjellige ting 

Hvor mange tror du jobber på en bensinstasjon? 

Det handler ikke om å studere, det handler om å måtte flytte hjemmefra pga videregående utdanning.

Jeg skjønner godt at du ikke får venner utenfor Oslo, med den ekstremt nedlatende holdningen du har til folk på bygda.

• Liker 7
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Hvor mange tror du jobber på en bensinstasjon? 

Det handler ikke om å studere, det handler om å måtte flytte hjemmefra pga videregående utdanning.

Jeg skjønner godt at du ikke får venner utenfor Oslo, med den ekstremt nedlatende holdningen du har til folk på bygda.

Jeg har ikke nedlatende holdning til de som blir værende i bygdene, men de som drar. De som blir igjen tar vare på området forfedrene deres har bodd i utallige generasjoner- kanskje siden istiden tok slutt.

De som flytter derimot drar fra alt som ble skapt, lar bygdene dø ut, og flytter inn til byene samtidig som de presser andre ut. Det sistnevnte er sinnsykt egoistisk og jeg assosierer det med det de israelske bosetterne på Vestbredden gjør. De bruker riktignok ikke våpen, men de presser folk ut

Skrevet
Majer skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke nedlatende holdning til de som blir værende i bygdene, men de som drar. De som blir igjen tar vare på området forfedrene deres har bodd i utallige generasjoner- kanskje siden istiden tok slutt.

De som flytter derimot drar fra alt som ble skapt, lar bygdene dø ut, og flytter inn til byene samtidig som de presser andre ut. Det sistnevnte er sinnsykt egoistisk og jeg assosierer det med det de israelske bosetterne på Vestbredden gjør. De bruker riktignok ikke våpen, men de presser folk ut

Wow 🤢

• Liker 6
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Wow 🤢

Ja, jeg tenker det krever et voldsomt ego å presse ut helt vanlige snille folk. Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan få seg til å gjøre sånt mot andre

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (54 minutter siden):

Skal ikke folk i bygdene få utnytte sitt intellektuelle potensial og bruke evnene sine, bare fordi du mener de ikke behøver utdannelse siden boligprisene er lavere?

Det kan også bli mye innavl dersom alle på bygda skal bli der de er og ikke kan flytte på seg. 

Anonymkode: 628de...d3f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg tenker det krever et voldsomt ego å presse ut helt vanlige snille folk. Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan få seg til å gjøre sånt mot andre

Dette er jo bare usaklig.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal ikke folk i bygdene få utnytte sitt intellektuelle potensial og bruke evnene sine, bare fordi du mener de ikke behøver utdannelse siden boligprisene er lavere?

Det kan også bli mye innavl dersom alle på bygda skal bli der de er og ikke kan flytte på seg. 

Det viktigste er at det ikke går på bekostning av andre. Skal ikke de fra Oslo få utnytte det samme potensialet? 

Dette er jo bare usaklig.

På hvilken måte?

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (16 minutter siden):

Det viktigste er at det ikke går på bekostning av andre. Skal ikke de fra Oslo få utnytte det samme potensialet? 

På hvilken måte?

De som er fra Oslo har da alle muligheter til å studere om de klarer inntakskravene til de ulike studiene, men du vil visst at det bare skal være folk fra Oslo som kan få studere i Oslo?

Det er usaklig fordi det er uhyre generaliserende, og du har ingen forutsetninger for å kunne uttale deg om innflytteres «ego» eller om hvor «snille» osloborgerne eventuelt er. Det er som å høre en femåring: «de som kommer hit er dumminger og ødelegger for oss snillinger !»

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (20 timer siden):

For noe tull. 

Skal jeg bli boende der jeg er født, kun for å behage deg? Man velger faktisk ikke hvor man fødes og vokser opp. Jeg er oppvokst i Finnmark, men har aldri likt meg der. Jeg kunne ikke få flyttet raskt nok. 

Studietiden var en fantastisk mulighet til å få prøvd å bo nye steder, og studere hva man ville. Jeg har bodd i både Oslo, Bergen og flere mindre byer, alle med sine fordeler og ulemper. Har ikke satt min fot i Finnmark på over 20 år. Venner får man overalt.

Men Oslo-folk? Nei, de vil bo hjemme hos mor til de er 27, studere rett utenfor døren, og ha samme omgangskrets som på barneskolen. Så sutrer de over at det er dyrt med bolig og vanskelig å få jobb, og så skylder de altså på innflyttere. 

Nei, vettu hva. Skjerp dere.

Anonymkode: b3cd8...d28

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

For noe tull. 

Skal jeg bli boende der jeg er født, kun for å behage deg? Man velger faktisk ikke hvor man fødes og vokser opp. Jeg er oppvokst i Finnmark, men har aldri likt meg der. Jeg kunne ikke få flyttet raskt nok. 

Studietiden var en fantastisk mulighet til å få prøvd å bo nye steder, og studere hva man ville. Jeg har bodd i både Oslo, Bergen og flere mindre byer, alle med sine fordeler og ulemper. Har ikke satt min fot i Finnmark på over 20 år. Venner får man overalt.

Men Oslo-folk? Nei, de vil bo hjemme hos mor til de er 27, studere rett utenfor døren, og ha samme omgangskrets som på barneskolen. Så sutrer de over at det er dyrt med bolig og vanskelig å få jobb, og så skylder de altså på innflyttere. 

Nei, vettu hva. Skjerp dere.

Anonymkode: b3cd8...d28

Du flyttet av egen fri vilje. Oslofolk flytter fordi de blir tvunget. Det er en stor forskjell. Helt greit at du flytter på deg, men det er ikke greit å tvinge andre til å flytte fordi du har lyst til å henge i Oslo

Skrevet
Majer skrev (5 minutter siden):

Du flyttet av egen fri vilje. Oslofolk flytter fordi de blir tvunget. Det er en stor forskjell. Helt greit at du flytter på deg, men det er ikke greit å tvinge andre til å flytte fordi du har lyst til å henge i Oslo

Hvis de ikke vil bli tvunget ut av Oslo så må de gjøre seg så attraktive at de utkonkurrerer "bygdefolk" på jobbmarkedet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Hvis de ikke vil bli tvunget ut av Oslo så må de gjøre seg så attraktive at de utkonkurrerer "bygdefolk" på jobbmarkedet.

Bygdefolk har gjerne foreldre som ikke har lån pga billig bolig. Så disse foreldrene kan ofte gi ungene sine penger de kan kjøpe bolig for. Når man er ferdig med studiene og skal kjøpe har foreldrebanken mye å si. Og mange av de fra bygda flyttet hit da boligene var billigere enn nå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 17.50):

Her jeg bor skriker dem etter ingeniører innenfor IT, bygg, og industri.

Men siden det ikke er Oslo får dem lite søkere.

Dem skriker etter lærere, leger og helsepersonell også.

Masse jobber utenfor Oslo 

Anonymkode: f294d...243

Samme der jeg bor. Men for de i Oslo er det jo bygda. Selv om vi har alt

Her skriker de etter folk innen industri, lærere, helse, it, ingeniører   , mekanikere osv

Anonymkode: e82e2...253

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (14 minutter siden):

Bygdefolk har gjerne foreldre som ikke har lån pga billig bolig. Så disse foreldrene kan ofte gi ungene sine penger de kan kjøpe bolig for. Når man er ferdig med studiene og skal kjøpe har foreldrebanken mye å si. Og mange av de fra bygda flyttet hit da boligene var billigere enn nå

Det er svært få plasser det er så kjempebillige boliger som du går rundt og innbiller deg. Mange av dem med eneboliger ønsker å kjøpe en lettstelt leilighet når de blir pensjonister - de koster mer enn de får for eneboligen her på bygda. Det er derfor begrenset hvor mye de kan gi til barna for kjøpe bolig.

Kan du vise til statistikk som dokumenterer påstanden din om at bygdeungdom oftere får penger til bolig av foreldrene sin?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Det er svært få plasser det er så kjempebillige boliger som du går rundt og innbiller deg. Mange av dem med eneboliger ønsker å kjøpe en lettstelt leilighet når de blir pensjonister - de koster mer enn de får for eneboligen her på bygda. Det er derfor begrenset hvor mye de kan gi til barna for kjøpe bolig.

Kan du vise til statistikk som dokumenterer påstanden din om at bygdeungdom oftere får penger til bolig av foreldrene sin?

Nei, det har jeg ingen statistikk på. Poenget står allikevel. De som får penger av foreldrene og er fra bygda vil presse ut de som er fra byen, men som ikke får penger

Endret av Majer
Skriveleif
Skrevet
Majer skrev (14 minutter siden):

Nei, det har jeg ingen statistikk på. Poenget står allikevel. De som får penger av foreldrene og er fra bygda vil presse ut de som er fra byen, men som ikke får penger

Men hvis Oslo-folk gjør seg så attraktive på jobbmarked at "bygdefolk" ikke får jobb i Oslo trenger ikke "bygdefolkene" bolig i Oslo.

Ingen poeng står seg uten dokumentasjon.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...