Gå til innhold

Mange bor i Oslo-området fordi det sies at «jobbene er her». Vel…Ikke bare jobbene er her, men også 500 andre søkere!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle tåler å flytte på seg for noen år for å få arbeidserfaring. Om man ikke har tungt omsorgsansvar for noen.

Noen år i Nord-Troms og Finnmark lønner seg økonomisk også.

Anonymkode: 9856b...abf

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mange ledige lærerjobber i Akershus :)

Anonymkode: 93d78...d08

Nei, det er det ikke 

Anonymkode: 19d50...f8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er det ikke 

Anonymkode: 19d50...f8e

Ikke akkurat nå, hovedutlysningen er over nå. Men søk neste år. Da jeg søkte jobb her fikk jeg to jobbtilbud. Det ene tilbudet fikk jeg på intervjuet. Det var forsåvidt etter hovedutlysningen, men før skolestart. De trenger også lærere i Eidsvoll, det er ikke langt fra Oslo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hæ?

Jeg anser ikke dette som et Oslo-spesifikt problem, men som kjent evner ikke Oslofolk å se resten av landet :P Skal sies at jeg har bodd flere år i Oslo, men mistet heldigvis ikke oppfattelsen av Norge er noe større enn vår hovedstad.

Men hva er vitsen lurer TS på - vitsen med å bo i Oslo? Nei, den er ikke stor.

Anonymkode: 239d6...281

For oss er det jobb, samme med søsken og ektefelle.

Greia med å flytte til hjembyen for oss er at når man først får den omtrent aldri interessante stillinga så er man fastlåst.

Oppdager man da dårlig trivsel pga arbeidsmiljø - eller - nedskjæringer så er man nokså fucked. 

Lærerjobb er supervanskelig. 

Anonymkode: 00df7...d71

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (23 timer siden):

Vel, jeg er jo fra Oslo og kjenner ikke folk andre steder. Er ikke bare-bare å flytte på seg da. De fleste i bygdene har kjent hverandre siden de var små. De fleste single damene på min alder har barn, og det er langt flere menn enn kvinner der

Jeg flyttet til en by jeg aldri hadde vært i før, pga jobb. Ikke noe problem. Venner og familie kan man møte i helgene. Bedre enn å være arbeidsledig, som var alternativet 

• Liker 5
Skrevet

akkurat for lærere så er det vel jobb mange plasser, men er en del fagfelt der det nok er begrenset av jobb rundt forbi

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg flyttet til en by jeg aldri hadde vært i før, pga jobb. Ikke noe problem. Venner og familie kan man møte i helgene. Bedre enn å være arbeidsledig, som var alternativet 

Nja, jeg kjenner en som flyttet på seg på den måten. Hun hadde en tidligere psykisk belastning da, men kort fortalt ble hun til slutt ufør. Staten hadde spart mye penger dersom folk kunne bodd der de var fra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At det er i Oslo-området jobbene er, betyr ikke at alle får jobb her. 
Det er betraktelig flere lærer-stillinger i Oslo-området, i forhold til f.eks Tromsø, Alta eller andre mindre steder, selv om det ikke alltid er tilgjengelige stilinger. 

La oss si at 10% av lærere sier opp sin stilling hvert år, og det blir ledig stilling. 
I Oslo er det 500 lærere, som da gir 50 ledige stillinger hvert år som du kan søke på. 
I Tromsø er det 50 lærere, det gir 5 ledige stillinger. 

Søker du jobb i butikk, så er det klart du har bedre sjanse til å få jobb om du kan søke i 500 butikker, enn om det kun er 5 butikker i ditt område. 

Anonymkode: 76d32...cee

Skrevet
Majer skrev (14 timer siden):

Nja, jeg kjenner en som flyttet på seg på den måten. Hun hadde en tidligere psykisk belastning da, men kort fortalt ble hun til slutt ufør. Staten hadde spart mye penger dersom folk kunne bodd der de var fra

Jeg kjenner mange som flyttet på seg på den måten (meg selv inkludert) og de aller fleste bor fortsatt der de flyttet til og alle i full jobb.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være verre for Oslo-folk å flytte pga jobb enn for alle oss andre.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner mange som flyttet på seg på den måten (meg selv inkludert) og de aller fleste bor fortsatt der de flyttet til og alle i full jobb.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være verre for Oslo-folk å flytte pga jobb enn for alle oss andre.

Det er jo fordi folk flytter til Oslo. Annenhver person man møter er jo tilflytter. Sånn er det ikke i bygda faren min er fra. Der er det vel fire av omtrent seksti som ikke er fra området 

• Liker 3
Skrevet
Majer skrev (Akkurat nå):

Det er jo fordi folk flytter til Oslo. Annenhver person man møter er jo tilflytter. Sånn er det ikke i bygda faren min er fra. Der er det vel fire av omtrent seksti som ikke er fra området 

Jeg bor ikke i Oslo og de færreste av mine venner som har flyttet pga jobb bor eller har bodd i Oslo.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom med master og bor i Oslo. Har søkt jobb i over tre måneder i Oslo og omegn, og får intervjuer, men ingen jobbtilbud. Alle sier at det er mye bedre jobbmuligheter i Oslo, men synes selv det er et vanskelig marked.

Anonymkode: 642bc...973

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et kjempevanskelig arbeidsmarked i Oslo hvis man er høyt utdannet og ute etter en jobb med grei lønn og levelige arbeidsforhold som tar seg kombinere med familieliv. Hvis man kan jobbe tider hvor andre har fri eller er villig til å vær tilkallingsvikar eller ha flere små stillinger i feks helsevesenet eller serveringsbransjen, så er det lett å få seg jobb i Oslo. 

Jeg søker også på jobber og konkurrerer som regel med minst 150 andre.....

Anonymkode: 20b15...4cf

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 23.9.2025 den 12.21):

Vel, jeg er jo fra Oslo og kjenner ikke folk andre steder. Er ikke bare-bare å flytte på seg da. De fleste i bygdene har kjent hverandre siden de var små. De fleste single damene på min alder har barn, og det er langt flere menn enn kvinner der

Jeg er i fra Oslo, født og oppvokst.

Solgte og flyttet til ei lita fjellbygd for noen siden og har aldri sett meg tilbake.

Man kan fint leve det gode liv selvom det ikke er single damer i bygda. Er jo litt stusslig om man er avhengig av en dame for å leve det gode liv.

Anonymkode: 906af...cc9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 15.17):

Virker som du regner alt utenfor Oslo som «bygd»? Spesiell definisjon.

Anonymkode: 628de...d3f

Det er jo ikke langt unna sannheten. Vokste opp i Trondheim selv, og det nærmeste man kommer by i Trondheim er de  to første bokstavene i bygd.

AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 12.12):

Men da har du jo åpenbart ikke flyttet langt. Hadde jeg skulle tatt en helgetur til Trondheim hadde jeg kanpt rukket å ta en kopp kaffe før jeg måtte snu igjen for å kunne være på jobb mandag morgen.

Majer skrev (På 25.9.2025 den 16.38):

Det er definitivt lettere å få venner når man er blant andre tilflyttere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jdz skrev (10 timer siden):

Det er jo ikke langt unna sannheten. Vokste opp i Trondheim selv, og det nærmeste man kommer by i Trondheim er de  to første bokstavene i bygd.

Men da har du jo åpenbart ikke flyttet langt. Hadde jeg skulle tatt en helgetur til Trondheim hadde jeg kanpt rukket å ta en kopp kaffe før jeg måtte snu igjen for å kunne være på jobb mandag morgen.

Det er definitivt lettere å få venner når man er blant andre tilflyttere.

Ja, jeg klarer ikke tro at flere her inne er seriøse når de mener det er like lett å få omgangskrets i en bygd uten tilflytting hvor alle kjenner hverandre siden de var små som Oslo hvor det er ekstremt stor tilflytting- særlig i studietiden

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg klarer ikke tro at flere her inne er seriøse når de mener det er like lett å få omgangskrets i en bygd uten tilflytting hvor alle kjenner hverandre siden de var små som Oslo hvor det er ekstremt stor tilflytting- særlig i studietiden

Hvorfor snakker du om bygd som det eneste alternativet til Oslo? Det finnes andre byer i Norge, men du anerkjenner dem kanskje ikke som det?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor snakker du om bygd som det eneste alternativet til Oslo? Det finnes andre byer i Norge, men du anerkjenner dem kanskje ikke som det?

Jo, man kan selvfølgelig flytte til en annen by, men hvorfor skal man på død og liv presse folk bort fra jobbene, vennene og familien? Det blir jo ramaskrik når folk fra bygdene presses bort derfra gjennom skolenedleggelser osv. Så hvorfor tenker ikke bygdefolk det samme når de flytter til Oslo og presser ut de lokale? 

Se på de voldsomme protestene mot turismen i Spania. Det er jo slemt 

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (17 minutter siden):

I byene kjenner ikke alle alle fra de var små, vi kjenner ikke mange hundre tusen mennesker personlig.

Jeg synes faktisk folk i Oslo på mange måtet er mer "bygdete" enn i Bergen her jeg bor, mange i Oslo beveger seg nesten vare i bydelen de bor og jobber i mens folk i Bergen forholder seg til hele byen + omland. Jeg har selv tatt deler av studiene i Oslo, og folk i Oslo vet jo ikke hvor steder i egen by er.

Anonymkode: b9e35...651

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (8 minutter siden):

Jo, man kan selvfølgelig flytte til en annen by, men hvorfor skal man på død og liv presse folk bort fra jobbene, vennene og familien? Det blir jo ramaskrik når folk fra bygdene presses bort derfra gjennom skolenedleggelser osv. Så hvorfor tenker ikke bygdefolk det samme når de flytter til Oslo og presser ut de lokale? 

Se på de voldsomme protestene mot turismen i Spania. Det er jo slemt 

Ble ramaskrik i Oslo også da en foreslo å legge ned flere barneskoler der. 

Anonymkode: b9e35...651

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...