Gå til innhold

Få isen ut av fryseren når det er masse oppi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan avrime fryseren fortest og best når det er matvarer i som ikke må tine? Det har kommet is langs kantene. 

Hvordan holder du det ryddig i fryseboksen?

Takker! 

Anonymkode: 82540...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan avrime fryseren fortest og best når det er matvarer i som ikke må tine? Det har kommet is langs kantene. 

Hvordan holder du det ryddig i fryseboksen?

Takker! 

Anonymkode: 82540...1a3

Av-is fryseren når det er mindre enn -5 grader ute. Legg all maten ut (gjerne i lukket plastboks), og av-is fryseren fort som faen, skru fryseren på igjen og oppi igjen med maten :) 

Anonymkode: 7851e...207

• Nyttig 6
Skrevet

kan være lurt å prøve spise seg ut av fryseren først, så er det mindre mat å håndtere :nikke: 

• Liker 4
Skrevet

Frys ned colaflasker etc og lag din egen kjøleboks mens du avrimer

Anonymkode: e07df...629

Skrevet

Vent til vinteren slik at du kan fryse det ned i snøen mens du avrimer fryseren. 

Du kan gjøre dette på mange måter, men det enkelste er å ta ut strømmen, sette en kjele på et gryteunderlag) med kokende vann oppi og la det defroste. Gjenta prosessen til alt er smeltet. Vask fryseren nøye og tørk veggene til slutt. Legg maten tilbake igjen.

Kommer fra en dame som har sittet i timesvis med en hårføner for å tine vekk issvuller i en integrert fryseboks i et kjøleskap 😆

Anonymkode: 00cb4...9fa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vent til vinteren slik at du kan fryse det ned i snøen mens du avrimer fryseren. 

Du kan gjøre dette på mange måter, men det enkelste er å ta ut strømmen, sette en kjele på et gryteunderlag) med kokende vann oppi og la det defroste. Gjenta prosessen til alt er smeltet. Vask fryseren nøye og tørk veggene til slutt. Legg maten tilbake igjen.

Kommer fra en dame som har sittet i timesvis med en hårføner for å tine vekk issvuller i en integrert fryseboks i et kjøleskap 😆

Man trenger mer enn én gryte for en stor fryser. Kan også bruke varme håndklær, hårføner osv. bytt ut vannet ofte, det vil fort bli kaldt neddi der 😂

Skrevet

Jeg kjøpte defrost og skal aldri gå tilbake. 👌

Under ti tusen for kombiskap med defrost.

Anonymkode: cfea6...249

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man skal ikke gjøre dette med nyere frysere, det ødelegger de. 

Anonymkode: 12991...51c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg valgte å gjøre det på den varmeste tiden av sommeren. Da hadde jeg spist opp det som var nyest og kastet frosne bær og annet som jeg heller kjøper nytt igjen. Det tar kort tid når verden er varm hele døgnet, pluss ei gryte eller to med varmt vann fra springen. Nå er den god som ny og jeg skal lære å ikke la det bli så mye is neste gang før jeg lar det smelte. :) Æresord. 

Skrevet

Jeg legger maten over i en annen fryseboks. Går ikke an å avvise med mat i. 

Anonymkode: 92049...d0b

• Liker 1
Skrevet

Du bør gjøre det om vinteren, og gjerne når det er -20 grader. Fryseren holder jo rundt -18 grader.

Ta ut alt og sett det ut og dekk til så ikke fugler og dyr får tak i det. Best å ha det i en garasje eller annet innelukket sted som er like kaldt som ute.

Ta ut kontakten og la fryseren stå åpen. Haster ikke så veldig når maten oppbevares ute ved den temperaturen. 

Anonymkode: 609af...087

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg legger maten over i en annen fryseboks. Går ikke an å avvise med mat i. 

Anonymkode: 92049...d0b

Samme her. Spiser meg gjennom mesteparten i fryseren og legger resten over i en portabel fryseboks. Så slår jeg den bare av og lar den stå noen timer. 

Eller så gjør jeg det på vinteren med -10 grader ute. 

Skrevet

La maten pakket inn under dyna, men fryseren min er bare på ca 100 liter eller noe sånt (smal en)

Anonymkode: c0d0a...020

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør gjøre det om vinteren, og gjerne når det er -20 grader. Fryseren holder jo rundt -18 grader.

Ta ut alt og sett det ut og dekk til så ikke fugler og dyr får tak i det. Best å ha det i en garasje eller annet innelukket sted som er like kaldt som ute.

Ta ut kontakten og la fryseren stå åpen. Haster ikke så veldig når maten oppbevares ute ved den temperaturen. 

Anonymkode: 609af...087

ikke alle som bor i Nord.

Har vi kanskje maks minus 3-5 noen dager i året.

Jeg pleie som regel å gjør det når det nærme seg tomt, har en liten fryser i kjøleskapet som jeg kan legge noen småting i.

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode forslag her. Jeg gikk for en annen variant da den store fryseren i garasjen skulle avrimes:

Jeg tømte den, og brukte en stump 2tom x 3tom (altså en kort stump av konstruksjonsvirke) til å banke av de feite isrendene som hadde bygget seg opp. Det gikk overraskende enkelt. Jobben var gjort på fem minutter, inkl tiden det tok å måke vekk et spann med is. En liten gummihammer eller lignende hadde sikkert gjort samme nytten. Trengte ikke å skru av fryseren engang.

Anonymkode: bca7c...375

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange gode forslag her. Jeg gikk for en annen variant da den store fryseren i garasjen skulle avrimes:

Jeg tømte den, og brukte en stump 2tom x 3tom (altså en kort stump av konstruksjonsvirke) til å banke av de feite isrendene som hadde bygget seg opp. Det gikk overraskende enkelt. Jobben var gjort på fem minutter, inkl tiden det tok å måke vekk et spann med is. En liten gummihammer eller lignende hadde sikkert gjort samme nytten. Trengte ikke å skru av fryseren engang.

Anonymkode: bca7c...375

Det kan fungere for frysebokser, men ikke for fryseskap der isen sitter rundt elementene. 

Skrevet (endret)

Mens jeg koker opp vann i storegryter, rydder jeg ut mat fra frysen. Setter så alle de glovarmegrytene rundt omkring i fryseren, så tiningen skjer veldig fort. Vannet fra is renner ut, så langs kantene på gulvet har jeg lagt flere håndklær til å ta imot. Vips så er det tint. Jeg tørker. Og så setter jeg på plass igjen.

Tar av fryseren mens jeg holder på 

Endret av exictence
Skrevet

Tømmer fryseren fullstendig og avrimer den minst annenhvert år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare gjør det raskt. Tar 5-10 minutter. Det tåler maten.

Anonymkode: 60182...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Den enkleste måten er å tømme fryseren, legge det over i et fryseskap/boks som aldri trenger å avrimes, bytt plass på de to skapene/boksene. La det gamle stå til all isen er smeltet, tørk det av, selg det/gi bort på finn.no.

Anonymkode: 7ca91...ccd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...