AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #1 Skrevet 23. september 2025 Hei, fint om de som har erfaringer med dette svarer da det er veldig spesielt for meg. Jeg har flyttet fra et sted for 5 år siden. I området vokste jeg opp og etablerte meg med hus og familie noen år senere. Nå bor jeg et annet sted, men kjører av og til forbi. I helgen var jeg på tur med kjæresten og da vi kjører hjem så ser jeg for meg at jeg skal kjøre dit som jeg er fra, altså "hjem" til dit jeg og eksmannen bodde. Jeg opplever også å føle eller tro at jeg er på soverommet der vi bodde når jeg våkner om morgenen. Det er slitsomt fordi jeg må orientere meg selv på nytt og vil jo gjerne være til stede i livet jeg har nå. Opplevd traumer i barndom og oppvekst, samt noe mer i voksen alder. Men har det egentlig bra nå. Anonymkode: 0fd0b...340
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #2 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, fint om de som har erfaringer med dette svarer da det er veldig spesielt for meg. Jeg har flyttet fra et sted for 5 år siden. I området vokste jeg opp og etablerte meg med hus og familie noen år senere. Nå bor jeg et annet sted, men kjører av og til forbi. I helgen var jeg på tur med kjæresten og da vi kjører hjem så ser jeg for meg at jeg skal kjøre dit som jeg er fra, altså "hjem" til dit jeg og eksmannen bodde. Jeg opplever også å føle eller tro at jeg er på soverommet der vi bodde når jeg våkner om morgenen. Det er slitsomt fordi jeg må orientere meg selv på nytt og vil jo gjerne være til stede i livet jeg har nå. Opplevd traumer i barndom og oppvekst, samt noe mer i voksen alder. Men har det egentlig bra nå. Anonymkode: 0fd0b...340 Og spørsmålet er da om flere har lignende opplevelser? Gått til Psykolog, der ble det sagt at det var minner som dukket opp og jeg ikke skulle tro det var noe "galt". Anonymkode: 0fd0b...340
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #3 Skrevet 23. september 2025 Jeg har en dissosiativ diagnose. Og erfarer mye mistet tid, fragmenterte minner og deler. Men det at jeg våkner og føler det som at jeg er der jeg bodde før har jeg aldri tenkt på som noe relatert til dissosiasjon. Jeg har tenkt at det bare handler om vane å gjøre. For meg omstille jeg meg bare i løpet av noen sekunder. Samme med å kjøre feil, har sonet ut og endt opp utenfor mitt gamle hus. Ser på dette som uproblematisk. Hva gjør at det stresser deg sånn? Anonymkode: 1d6d5...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #4 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en dissosiativ diagnose. Og erfarer mye mistet tid, fragmenterte minner og deler. Men det at jeg våkner og føler det som at jeg er der jeg bodde før har jeg aldri tenkt på som noe relatert til dissosiasjon. Jeg har tenkt at det bare handler om vane å gjøre. For meg omstille jeg meg bare i løpet av noen sekunder. Samme med å kjøre feil, har sonet ut og endt opp utenfor mitt gamle hus. Ser på dette som uproblematisk. Hva gjør at det stresser deg sånn? Anonymkode: 1d6d5...3cd Jeg føler meg ikke til stede liksom når dette skjer. Jeg blir litt forvirret når jeg realitetsorienterer meg selv.. Har bodd her i mitt nye hus i fem år og har jo ny kjæreste. Akkurat som om jeg ikke greier å følge med livet føles det litt som. Fint det du sier, at du ikke stresser med det. Anonymkode: 0fd0b...340
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #5 Skrevet 23. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en dissosiativ diagnose. Og erfarer mye mistet tid, fragmenterte minner og deler. Men det at jeg våkner og føler det som at jeg er der jeg bodde før har jeg aldri tenkt på som noe relatert til dissosiasjon. Jeg har tenkt at det bare handler om vane å gjøre. For meg omstille jeg meg bare i løpet av noen sekunder. Samme med å kjøre feil, har sonet ut og endt opp utenfor mitt gamle hus. Ser på dette som uproblematisk. Hva gjør at det stresser deg sånn? Anonymkode: 1d6d5...3cd Jeg har også dissosiativ lidelse og er enig med deg. Det ts beskrives høres ikke ut som dissosiering. Et eksempel på dissosiering hadde jo vært om ts mistet kontakten med omverden/sonet ut som følge av en traumer reaksjon fordi hun kjørte forbi et sted som var forbundet med noe vondt. Anonymkode: 63bc1...848 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #6 Skrevet 24. september 2025 Jeg ville stolt på psykologen her Jeg har også en dissosiativ lidelse, for meg er det som at jeg mister tid, er veldig glemsk (en annen del legger fra seg bilnøklene, feks, så finner jeg de ikke igjen), jeg glemmer hvor jeg skal eller hvor jeg har vært eller hva jeg har snakket om. Anonymkode: 0e13b...fdb
Jente50 Skrevet 25. september 2025 #7 Skrevet 25. september 2025 (endret) Takk for svar. Jeg lurer vel på om jeg har en del ubevisst og ubearbeidet og kroppen på en måte beskytter meg mot dette ved å gi meg følelsen av trygghet. Og da får meg til å tro at jeg er et annet sted. Jeg har også symptomene med at det føles uvirkelig og hjernen har bruddstykker av hva som skjer. Blir for innviklet å forklare alt rundt så det blir kanskje vanskelig å forstå og uttale seg også 😊 Endret 25. september 2025 av Jente50 Jeg er ts, glemte å være anonym. Men gjør vel ikke noe.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #8 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 0.36): Jeg føler meg ikke til stede liksom når dette skjer. Jeg blir litt forvirret når jeg realitetsorienterer meg selv.. Har bodd her i mitt nye hus i fem år og har jo ny kjæreste. Akkurat som om jeg ikke greier å følge med livet føles det litt som. Fint det du sier, at du ikke stresser med det. Anonymkode: 0fd0b...340 Hm, det høres jo ikke noe godt ut å ha det sånn. Det kan jo også være en form for depersonalisering og derealisasjon, har du lest om det? Tror du det har sammenheng med at livet egentlig er godt nå, eller står du i noen spesielle stressorer for tiden? Fikk du noen gang hjelp for traumene dine? Sender gode tanker din vei, godt du tar det opp og vil hjelpe deg selv. Anonymkode: 1d6d5...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #9 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 1.30): Jeg har også dissosiativ lidelse og er enig med deg. Det ts beskrives høres ikke ut som dissosiering. Et eksempel på dissosiering hadde jo vært om ts mistet kontakten med omverden/sonet ut som følge av en traumer reaksjon fordi hun kjørte forbi et sted som var forbundet med noe vondt. Anonymkode: 63bc1...848 Tja, det er utallige ting som kan trigge oss, til og med det å ha det bra. Så det er ikke så lett for oss å si hva som er og ikke er dissosiasjon. Det er flere ganger deler av meg har tatt over i små øyeblikk når jeg har det veldig fint for eksempel, og så blitt redd fordi de blir overveldet og ikke forstår sammenhengen til den virkeligheten de erfarte. De aller fleste triggerne mine er også ting som virker uforståelig for meg, så det kunne vært at det var slik for TS. Anonymkode: 1d6d5...3cd
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #10 Skrevet 26. september 2025 Jente50 skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Jeg lurer vel på om jeg har en del ubevisst og ubearbeidet og kroppen på en måte beskytter meg mot dette ved å gi meg følelsen av trygghet. Og da får meg til å tro at jeg er et annet sted. Jeg har også symptomene med at det føles uvirkelig og hjernen har bruddstykker av hva som skjer. Blir for innviklet å forklare alt rundt så det blir kanskje vanskelig å forstå og uttale seg også 😊 Jeg tror du kan stole på deg selv her, lytt til hva du trenger, og søk hjelp dersom det trengs. ❤️ Anonymkode: 1d6d5...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #11 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror du kan stole på deg selv her, lytt til hva du trenger, og søk hjelp dersom det trengs. ❤️ Anonymkode: 1d6d5...3cd Ts har gått til psykolog som sa at dette var minner. Godt mulig ts ikke helt klarer å få frem hvordan det føles og kjennes, men utfra det hun beskriver minner det ikke om dissosiering men mer om gamle vaner og rutiner. Anonymkode: aead0...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #12 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tja, det er utallige ting som kan trigge oss, til og med det å ha det bra. Så det er ikke så lett for oss å si hva som er og ikke er dissosiasjon. Det er flere ganger deler av meg har tatt over i små øyeblikk når jeg har det veldig fint for eksempel, og så blitt redd fordi de blir overveldet og ikke forstår sammenhengen til den virkeligheten de erfarte. De aller fleste triggerne mine er også ting som virker uforståelig for meg, så det kunne vært at det var slik for TS. Anonymkode: 1d6d5...3cd Jeg tror ikke at du forstod kommentaren min, for jeg vet at man trigget av å ha bra. Det jeg svarte på var ts beskrivelse av hva hun opplevde når hun kjørte forbi det stedet/ Anonymkode: 63bc1...848
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #13 Skrevet 26. september 2025 Jente50 skrev (55 minutter siden): Takk for svar. Jeg lurer vel på om jeg har en del ubevisst og ubearbeidet og kroppen på en måte beskytter meg mot dette ved å gi meg følelsen av trygghet. Og da får meg til å tro at jeg er et annet sted. Jeg har også symptomene med at det føles uvirkelig og hjernen har bruddstykker av hva som skjer. Blir for innviklet å forklare alt rundt så det blir kanskje vanskelig å forstå og uttale seg også 😊 Det er ikke ment som kritikk, men når psykologen din også mener at dette ikke høres ut som dissosiering så lurer jeg på hvorfor det er «viktig» for deg at det er noe annet enn minner. Anonymkode: 63bc1...848
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #14 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke at du forstod kommentaren min, for jeg vet at man trigget av å ha bra. Det jeg svarte på var ts beskrivelse av hva hun opplevde når hun kjørte forbi det stedet/ Anonymkode: 63bc1...848 At jeg deler et annet perspektiv enn deg betyr verken at jeg misforstod kommentaren din, eller at jeg antok at du ikke vet det perspektivet jeg delte. Anonymkode: 1d6d5...3cd
Jente50 Skrevet 27. september 2025 #15 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 2.52): Det er ikke ment som kritikk, men når psykologen din også mener at dette ikke høres ut som dissosiering så lurer jeg på hvorfor det er «viktig» for deg at det er noe annet enn minner. Anonymkode: 63bc1...848 Det er jo ikke godt å føle at man ikke er til stede i livet man lever. Jeg spurte etter evt andres erfaringer for å prate litt om det. Kanskje forstå mer. Har mange minner om ulike ting, det oppleves ikke likt som dette. Synes også det er litt vanskelig å forklare, så om det blir litt uklart så får det bare være det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå