Gå til innhold

Flere som har fått sammenbrudd etter operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok silikon for 2uker siden og følte meg så sårbar og hormonell og på gråten idag. Fikk nesten sammenbrudd(gråt og var jelt utslitt etterpå). Som om masse følelser og ting bare samlet seg og tok over og det ble overveldende. Kanskje det å ikke kunne gjøre noe første uken og føle seg udugelig og alene eller annet gjør det verre.  Noen andre som har opplevd det? Feks etter fødsel har man barseltårene, kan det være noe sånn etter silikonoperasjon og? 

Anonymkode: 3fe3a...49e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig at man blir veldig emosjonell en stund etter en stor operasjon. Gi deg selv litt omsorg, følg reglene du har fått etter operasjonen og det blir bedre.

Anonymkode: e9794...6b9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at man blir veldig emosjonell en stund etter en stor operasjon. Gi deg selv litt omsorg, følg reglene du har fått etter operasjonen og det blir bedre.

Takk for svar. Det kan være. Ikke operert før så var ikke helt klar på at det skulle bli slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tok silikon for 2uker siden og følte meg så sårbar og hormonell og på gråten idag. Fikk nesten sammenbrudd(gråt og var jelt utslitt etterpå). Som om masse følelser og ting bare samlet seg og tok over og det ble overveldende. Kanskje det å ikke kunne gjøre noe første uken og føle seg udugelig og alene eller annet gjør det verre.  Noen andre som har opplevd det? Feks etter fødsel har man barseltårene, kan det være noe sånn etter silikonoperasjon og? 

I forbindelse med fødsel er det jo hormoner involvert. Det er det ikke med en silikonoperasjon. Så hos deg er det  nok en ren psykologisk reaksjon. Men rekonvalesens etter operasjoner er ofte like tøft psykologisk som fysisk pga alt en ikke kan gjøre (sykemelding fra jobb, kan ikke trene eller løfte tunge ting) og da kan en lett bli frustrert.

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

I forbindelse med fødsel er det jo hormoner involvert. Det er det ikke med en silikonoperasjon. Så hos deg er det  nok en ren psykologisk reaksjon. Men rekonvalesens etter operasjoner er ofte like tøft psykologisk som fysisk pga alt en ikke kan gjøre (sykemelding fra jobb, kan ikke trene eller løfte tunge ting) og da kan en lett bli frustrert.

Ja kan være det og alt jeg ikke kan gjøre når jeg til vanlig jobber og gjør mye. Ble veldig rolig og forsiktig i 2uker no.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja kan være det og alt jeg ikke kan gjøre når jeg til vanlig jobber og gjør mye. Ble veldig rolig og forsiktig i 2uker no.

Ja, og trening og løfting må du vente enda lenger med, så det kan være veldig frustrerende hvis du til vanlig har en aktiv hverdag. 

Skrevet

Nei, jeg har de siste 20 årene hatt 8 store operasjoner, men ikke følt på noe sånn som du har det. 

Anonymkode: b09af...899

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Ja, og trening og løfting må du vente enda lenger med, så det kan være veldig frustrerende hvis du til vanlig har en aktiv hverdag. 

Ja kan være delvis derfor og kanskje jobbet nye for å fortrenge andre ting og så kommer alt på en gang. Kanskje mensen er på vei så da koker det i hop!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja kan være delvis derfor og kanskje jobbet nye for å fortrenge andre ting og så kommer alt på en gang. Kanskje mensen er på vei så da koker det i hop!

Husk at det blir bedre, ta en dag av gangen.

Skrevet

Jeg tenkte egentlig at det kunne være PMS når jeg leste HI og nå ser jeg at du skriver at mensen kanskje er på vei. Det stemmer nok.

Anonymkode: 23ab7...af3

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte tenke meg om nå, eneste operasjon jeg har tatt var å ta ut visdomstenner, jeg fallt sammen etter det, bare gråt, følte meg så ekstremt sårbar og rå bare. Jeg vet ikke men kanskje all bedøvelsen roet ned kroppen så resten kom til overflaten eller noe, jeg har traumer fra fortiden

Hvis du har noen dårlige opplevelser, holder på å få mensen og kommer deg fysisk samtidig nå, er det nok en perfekte blanding på dårlig dager. Det blir bedre 🤗

Anonymkode: e4fad...56b

Skrevet

Det kan og være ettervirkninger av stress og spenninger før og underveis, man er også psykisk sårbar under narkose, man må stole totalt på noen andre. Pluss på smerter, smertestillende og PMS og så har du en deilig suppe. Ikke noe rart man kan få en knekk.

Det fine er at kroppen har gått av å gråte sånn skikkelig blant, så det er jo i grunn bare positivt. 

Skrevet

Takk for svar alle. Ja det er vel en god blanding av alt 😊 

Skrevet

Ikke sammenbrudd akkurat, men jeg var ganske nedfor og sårbar i en uke etter en kosmetisk operasjon. Jeg tror faktisk det er mye følelser involvert i kosmetiske operasjoner. Utseendet er så sårbart tema og det er ikke noe man kan snakke så høyt om. Så når man endelig får korrigert på det som har plaget en, vil jeg tro at det utløser mye følelser. En av dem for meg var glede og lettelse. En annen var skam over at jeg som en frisk person brukte mange titalls tusen på å løse et overflatisk problem. Jeg vet det er mange som ville dømt meg hardt og stygt for det. Men det går over og nå er jeg bare kjempeglad for at jeg opererte. Det går over for deg også snart. 

Anonymkode: 99bf5...0f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke sammenbrudd akkurat, men jeg var ganske nedfor og sårbar i en uke etter en kosmetisk operasjon. Jeg tror faktisk det er mye følelser involvert i kosmetiske operasjoner. Utseendet er så sårbart tema og det er ikke noe man kan snakke så høyt om. Så når man endelig får korrigert på det som har plaget en, vil jeg tro at det utløser mye følelser. En av dem for meg var glede og lettelse. En annen var skam over at jeg som en frisk person brukte mange titalls tusen på å løse et overflatisk problem. Jeg vet det er mange som ville dømt meg hardt og stygt for det. Men det går over og nå er jeg bare kjempeglad for at jeg opererte. Det går over for deg også snart. 

Anonymkode: 99bf5...0f7

Tusen takk som deler. Forstår deg godt. Så glad du er fornøyd. Håper du har det bedre :)

Skrevet

Jeg har hatt narkose to ganger, begge gangene har jeg opplevd en veldig mørk tid etterpå. En ukes tid. Kroppen har egentlig kommet seg etter operasjonen, men huet er ikke med. 

Syns andre gangen var verst, jeg klarte ikke en gang se på sårene mine. Det var som om hele kroppen var fremmed, som at dette ikke hadde skjedd meg. 

Det var skummelt, jeg slet veldig. Men på et eller annet tidspunkt gikk det over. Tror jeg. 

Anonymkode: 102e0...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt narkose to ganger, begge gangene har jeg opplevd en veldig mørk tid etterpå. En ukes tid. Kroppen har egentlig kommet seg etter operasjonen, men huet er ikke med. 

Syns andre gangen var verst, jeg klarte ikke en gang se på sårene mine. Det var som om hele kroppen var fremmed, som at dette ikke hadde skjedd meg. 

Det var skummelt, jeg slet veldig. Men på et eller annet tidspunkt gikk det over. Tror jeg. 

Takk for svar. Høres ikke godt ut. Så bra det gikk over. Var helt nytt for meg dette her. Alltid vært den sterke og aldri gråter eller blir overveldet på denne måten.  Bare å puste og komme seg oppå igjen og la kroppen hvile. Håper du har det bedre no :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Høres ikke godt ut. Så bra det gikk over. Var helt nytt for meg dette her. Alltid vært den sterke og aldri gråter eller blir overveldet på denne måten.  Bare å puste og komme seg oppå igjen og la kroppen hvile. Håper du har det bedre no :)

Kanskje det nettopp er det, hvis du vanligvis er uanfektet av ting så kom ting frem nå på en måte

Anonymkode: e4fad...56b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er fem år siden andre operasjon, 15 siden den første. Det var en forbigående blues, eller blues er litt feil, for det var SVART. Men det gikk over. Tror det var en form for bearbeiding av hva kroppen hadde vært gjennom, som hodet ikke husket? gir det mening? 

alt føles så fremmed etter narkosen, hodet hang ikke helt med. 

Skrevet

Jeg husker jeg sa til meg selv kort tid etter operasjonen: Takk og lov for at jeg har ammet flere barn og har hatt den påkjenningen! 

Husker ikke helt hvorfor, men om du ikke har ammet tidligere, kan det bli litt mye..... 

Lykke til!

Anonymkode: 158fe...141

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...