Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det bør være nøyaktig likt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

…Men det er det jo ikke. En muslim er en troende person, som en kristen. 
En jøde kan være både troende eller ateist, eller kristen for den slags skyld, men hen vil alltid også være en jøde. 
Fordi etnoreligion. 
Mange jøder under Shoa som prøvde seg på, jammen jeg er jo kristen. Hjalp ikke det. 

Men ja, det må være lov å kritisere problematiske trekk ved jødedommen, så også islam og kristendom.

Å kritisere en gruppe av mennesker på bakgrunn av kun deres tro er vel litt på grensen uansett. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det bør være lov å kritisere alle religioner. 

Men forsøk å ha fokus på religionen, ikke på menneskene. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Burde være likt for alle, ja. Men tror mange i Europa og Vesten på en måte har «dårlig samvittighet» overfor jøder pga. andre verdenskrig, og at det kanskje gjør terskelen for å kritisere jødedommen høyere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Opplever det nøyaktig motsatt. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
anonym42 skrev (14 minutter siden):

Burde være likt for alle, ja. Men tror mange i Europa og Vesten på en måte har «dårlig samvittighet» overfor jøder pga. andre verdenskrig, og at det kanskje gjør terskelen for å kritisere jødedommen høyere.

Tull. Jødedommen og islam er ikke det samme. 
Islam= misjonerende religion.

Jødedommen= etnoreligion. 

Rart at så mange nordmenn ikke vet det. 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet
Forenkle skrev (12 minutter siden):

Det bør være lov å kritisere alle religioner. 

Men forsøk å ha fokus på religionen, ikke på menneskene. 

Og lytt til de som har frigjort seg. Voksne norsk-iranere som husker tiden før, under og etter revolusjonen i Iran i -79. 
Det er kun de som kritiserer den ene religionen som blir truet på livet..

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Bacteria skrev (3 minutter siden):

Tull. Jødedommen og islam er ikke det samme. 
Islam= misjonerende religion.

Jødedommen= etnoreligion. 

Rart at så mange nordmenn ikke vet det. 

Nettopp. Jødedommen er ikke misjonerende.

• Liker 7
Skrevet
anonym42 skrev (25 minutter siden):

Dette. De skal være fritatt for det meste i all sin tid, virker det som. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
BobbySocks skrev (19 minutter siden):

Da har jeg et spørsmål; hva konkret er det du ønsker å kritisere jødedommen for?

Grunnen til at jeg spør, er at jødedommen er mange forskjellige ting. 
Nordmenn vet fint lite om hva den går ut på. 

Endret av Bacteria
  • Liker 7
Skrevet
BobbySocks skrev (21 minutter siden):

Ja, nettopp. Og sånn spesifikt, hva er det jøder skal være fritatt for, mener du?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Det bør være nøyaktig likt

Det er jo omvendt? Kritiserer man en muslim er man en hatefull rasist, kritiserer man en jøde er det fordi man ikke støtter barnedrap… Man kan fritt kritisere jøder uten å risikere sanksjoner fra samfunnet. Kritiserer man en muslim blir man kansellert, risikerer å miste jobben og får merkelapp rasist til evig tid. Dersom en jødisk barnehageunge blir trakassert er svarer «det er jo ikke greit men hvis ikke Israel hadde vært så slemme ville det ikke skjedd…». 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Dersom en jødisk barnehageunge blir trakassert er svarer «det er jo ikke greit men hvis ikke Israel hadde vært så slemme ville det ikke skjedd…». 

Her dikter du bare. Det er ingen som mener det er rett å trakassere barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Forenkle skrev (13 minutter siden):

Nei, og jeg tror du må lese igjen. Ingen sier at det er greit, MEN. Det er ikke greit, MEN Israel. Det er ikke greit, MEN, barna i Gaza. Skylden skyves tilbake til konflikten i Midtøsten i stedet for å bare stoppe på at det ikke er greit, punktum. Jeg har sett samme retorikk brukt når palestinske barn blir drept - det er jo veldig leit, MEN Hamas. Det er jo veldig leit, MEN 7.oktober og selvforsvar. Forskjellen er at det ikke er sosialt akseptert å si sånt om de palestinske barna, så svært få gjør det under fullt navn, kun f.eks. her på KG. Mens ang jødehat og jødehets er det nå helt sosialt akseptert i Norge å skyve skylden tilbake på Israel og jøder. 

I USA går det nok litt mer begge veier, alt etter om man er på Høyre- eller Venstre-siden, men her i Norge er det ensidig kun sosialt akseptert å støtte palestinerene 100 % og helt ukritisk.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Mens ang jødehat og jødehets er det nå helt sosialt akseptert i Norge å skyve skylden tilbake på Israel og jøder. 

Kritikk av Israel er sosialt akseptert. Jødehat er derimot ikke sosialt akseptert.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Forenkle skrev (24 minutter siden):

Så hvorfor er det nødvendig å ha vakthold rundt jødiske barnehagebarn?

8 år gamle fotball-gutter ble kansellert fra fotball i Danmark. 

Og mye mer i Europa de siste årene.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
BareMay skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor er det nødvendig å ha vakthold rundt jødiske barnehagebarn?

8 år gamle fotball-gutter ble kansellert fra fotball i Danmark. 

Og mye mer i Europa de siste årene.

Noen mennesker gjør totalt uakseptable ting, det nekter jeg ikke for. Så "ingen" var nok feil i min kommentar. Jeg trekker det tilbake.

Men folke opinionen og "det sosialt akseptable" inkluderer verken trakassering av barn eller vold. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Venter i fortsatt spenning på hva i jødedommen enkelte er så gira på å kritisere her. 

• Liker 9
Skrevet
Forenkle skrev (28 minutter siden):

Kritikk av Israel er sosialt akseptert. Jødehat er derimot ikke sosialt akseptert.

der får vi være uenige. Det får mye mer konsekvenser sosialt sett om man kommer med hat mot muslimer enn om man kommer med hat mot jøder. Og skulle noen bli irettesatt for å komme med jødehat så er det lett fiksbart med å vise til palestina-saken og kanskje bare moderere seg litt. Noe lignende ville ikke fungert for en som kom med muslimhat.

Forenkle skrev (25 minutter siden):

Noen mennesker gjør totalt uakseptable ting, det nekter jeg ikke for. Så "ingen" var nok feil i min kommentar. Jeg trekker det tilbake.

Men folke opinionen og "det sosialt akseptable" inkluderer verken trakassering av barn eller vold. 

Uenig. Nei, det er ikke helt sosialt akseptert med vold eller trakassering av barn, selv om de er jødiske, men man vil få mer forståelse for det enn om man trakasserte muslimske barn, og hvis palestina-aktivister kaster stein på et jødisk arrangement vil ikke det få i nærheten like store reaksjoner som om f.eks. SIAN kom og kastet stein på et muslimsk arrangement.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Venter i fortsatt spenning på hva i jødedommen enkelte er så gira på å kritisere her. 

Jeg kan komme på masse kritikkverdig i jødedommen, men ser ikke relevansen i denne diskusjonen? Jeg synes alle de tre abrahamske religionene er søppel og svært skadelige for verden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...