RedFox81 Skrevet 25. september #41 Skrevet 25. september Jeg har selv vurdert om hvorfor er det slik at blant unge norske menn er det mange som støtter Trump. Det virker så fjernt fra livet vårt her i Norge. Men det er jo nettopp det også - jeg tror at mange menn, kanskje spesielt de som føler seg ikke så vellykket som de selv ønsker, eller føler at de ikke helt finner sin plass, eller bare unge og rebelske, de svarer at de støtter Trump som en protest, som en rebelsk utrop. Jeg leste et lang intevju med en ung, manlig Trump-supporter i Norge, og det er det han selv beskrev, at det begynte å si at han er for Trump på trass, for å få oppmerksomhet og reaksjoner i et klasserom, for å gjøre seg synlig, men jo mer han leste om Trump ifra amerikanske, høyre potiliske kilder, jo mer fikk han sans for han og hans politikk. Men altså, jeg tror at dette er en protest mot etablerte, kjedelige, tradisjonele - og hvis det er noen som skal protestere mot samfuns etablerte normer, så er det unge gutter, de er skapt for det. samtidig som jeg må jo påpekke at vi kan ikke ta det for sannhet, at 46% av norske menn søtter Trump. Det er én undersøkelse som kom med disse tall, der spurte de totalt 110 mennesker, av begge kjønn. Mer om det her -> https://www.faktisk.no/artikkel/sa-sikker-er-trump-malingen-av-unge-norske-menn/122099 Vi har andre undersøkelser, som stilte spørsmål annerledes, og spurte andre folk, og fikk helt andre tall. Der spørsmålet var "ville du stemt på Harris, Trump eller tredje kandidat" f.eks, svarte bare 10% at de ville stemt på Trump. Så vi kan ikke ta det for god fisk, og jeg tror virkelig ikke det, at "50% av norske menn ville stemt på Trump". 1
umAxa Skrevet 25. september #42 Skrevet 25. september (endret) RedFox81 skrev (24 minutter siden): Men altså, jeg tror at dette er en protest mot etablerte, kjedelige, tradisjonele - og hvis det er noen som skal protestere mot samfuns etablerte normer, så er det unge gutter, de er skapt for det. Du har nesten rettt. Det stemmer at FRP og Trump og det som er langt ute på ytre høyre har en del opposisjon stemmer - og det går en høyrebølge stort sett over hele den vestlige kulturen. Men hva de er i opposisjon mot er ikke det "etablerte, kjedelig, tradisjonelle" - den tid er faktisk langt forbi. Årsaken til at det er en reel høyrebølge nå, er egentlig svært enkel; det har vært en tilsvarende like stor venstrebølge. Man kan følge stegene bakover de siste 10-15 årene - ja til og med 40-50 år tilbake da pendelen begynte å svinge mot venstre siden, i form av liberale og post-modernistiske tanker og kulturer, idealisme og naiv politikk. For de som er f.eks født på 2000 tallet, og aldri opplevd tiden før 2000, vil tro at 2000 tallets venstrelente kultur er normalen - vi har altså lett for å glemme at vi er/var egentlig ett venstre ytterpunkt. Naturligvis blir alt til høyre for ett venstre ytterpunkt, inkludert midtpunktet, sett på som truende høyrebølge. Videre er det også lett å glemme at lille Norge er også et ekstremt ytterpunkt sammenlignet med resten av verden: Selv om det skylles en stort høyerbølge over vestlige verden akkurat nå, så forble Norge et politisk (og nokså kulturelt) venstrelent - som bevist i valget. Endret 25. september av umAxa 1
RedFox81 Skrevet 25. september #43 Skrevet 25. september umAxa skrev (1 time siden): Du har nesten rettt. Det stemmer at FRP og Trump og det som er langt ute på ytre høyre har en del opposisjon stemmer - og det går en høyrebølge stort sett over hele den vestlige kulturen. Men hva de er i opposisjon mot er ikke det "etablerte, kjedelig, tradisjonelle" - den tid er faktisk langt forbi. Årsaken til at det er en reel høyrebølge nå, er egentlig svært enkel; det har vært en tilsvarende like stor venstrebølge. Man kan følge stegene bakover de siste 10-15 årene - ja til og med 40-50 år tilbake da pendelen begynte å svinge mot venstre siden, i form av liberale og post-modernistiske tanker og kulturer, idealisme og naiv politikk. For de som er f.eks født på 2000 tallet, og aldri opplevd tiden før 2000, vil tro at 2000 tallets venstrelente kultur er normalen - vi har altså lett for å glemme at vi er/var egentlig ett venstre ytterpunkt. Naturligvis blir alt til høyre for ett venstre ytterpunkt, inkludert midtpunktet, sett på som truende høyrebølge. Videre er det også lett å glemme at lille Norge er også et ekstremt ytterpunkt sammenlignet med resten av verden: Selv om det skylles en stort høyerbølge over vestlige verden akkurat nå, så forble Norge et politisk (og nokså kulturelt) venstrelent - som bevist i valget. Jeg er ikke av den samme oppfatning som deg, politisk sett. Jeg tror på økende humanisme blant menneskeheten generelt, godt beskrevet av blant annet Steven Pinker i flere av hans bøker. Jeg tror vår bevegelse mot venstre, av hele jurdkloden og ikke bare Norge, bevegelsen mot mer humane verdier og mer rettferdighet og akseptanse for alle, selv marginale grupper, er en naturlig og kontinuerlig utvikling. Som er ustoppelig. Sanheten er at absolutt alle land beveger seg mot venste, Norge, Norden, Skandinavia er i front men er ikke unike ifht generele tendenser. Denne utviklingen gjelder for så vidt unge menn på lik linje som alle andre grupper. Og hvis hundre år siden ville unge menn vært overrepresentert i voldelig kriminalitet, ran, drap, i store prosent, nå er også de mye mer fredelige. Men de trenger å vise sin rebelske side, og om det er å stemme på Trump eller FRP i protest, så må jo det nesten bli sånn. Bedre det enn å gå og slåsse med kniver på gata, eller ha pistoldueller hvis man er rikere, slik som de ville gjort for bare 120 år siden.
umAxa Skrevet 25. september #44 Skrevet 25. september Pippi Lotta skrev (På 24.9.2025 den 9.15): Synes du ikke det er litt rart at 36% av de som støter "svært fornuftig" politik også støter Trump? Burde de ikke være i stand til å se at manglende ytringsfrihet, mindre vaksiner og retsikerhet ikke er så fornuftig, om de faktisk er i stand til å se hva som er fornuftig mener jeg? Jeg tenket at det at store deller av et parti sine velgere (og også sentrale politikere) støter MAGA betyr at man ikke trenger å være så rasjonel for å støte partiet.... Det er ingen som mener at bibel-i-hånden-maga Trump supporter står for fornuftigheten annet enn dem selv. Det samme kan faktisk sies om langt ut på venstre radikale som mener at det finnes million ulike kjønn. De også mener at de selv er "fornuftig" sinnet. Så det er bare øyet som ser, ofte gjennom tjukke fargede glass - som sier noe om viktigheten om ytringsfrihet - slik at man kan få bredde med å låne de tjukke brillene til hverandre, og i prosessen gjøre sitt eget litt mindre tjukt. Å sensurere en opposisjon mening er noe av det verste man kan gjøre. 2
umAxa Skrevet 25. september #45 Skrevet 25. september (endret) RedFox81 skrev (1 time siden): Jeg er ikke av den samme oppfatning som deg, politisk sett. Jeg tror på økende humanisme blant menneskeheten generelt, godt beskrevet av blant annet Steven Pinker i flere av hans bøker. Jeg tror vår bevegelse mot venstre, av hele jurdkloden og ikke bare Norge, bevegelsen mot mer humane verdier og mer rettferdighet og akseptanse for alle, selv marginale grupper, er en naturlig og kontinuerlig utvikling. Som er ustoppelig. Sanheten er at absolutt alle land beveger seg mot venste, Norge, Norden, Skandinavia er i front men er ikke unike ifht generele tendenser. Jeg vet ikke hva du legger i meg politisk sett, for å konkludere at vi er uenig. I det store strøk over millioner av år så stemmer det at globalt så har menneskeligheten beveget seg mer mot "humane verdier", som ofte bygges på felleskapets beste. Dette er fordi vi tross alt er et vesent som har vokst voldsomt fordi vi er sterkere sammen som en gruppe vs å prøve å overleve alene. Verdt å huske at vi har ikke alltid vært på toppen av food-chainen. Så sterkere sammen blir selvsagt en av våre mest hellige verdier: Religioner gjennom tidene oppstår som følge. Religioner betyr regler og levesett, som er til for at vi skal forene oss - det gunster vår overlevelse. Resonnerer vi enda et steg tilbake, så må vi forene oss fordi vi i utgangspunktet er ulike. Vi har ulike meninger, kommer med ulike bakgrunn, ulike opplevelser, og ulike ønsker for livene våre. Hvor ulike er vi? Jo omtrent like mange ulike og unike meninger som det er mennesker. Venstre rir fortsatt på mantraen at vi er sterkere sammen og eneste måten vi får det til på, er å utviske ulikheter. Du er smart nok til å gjenkjenne dagens politikk som har et overordnet mål om dette. Her er hvor gummien treffer asfalten: Lykke til med å gjøre oss like. Av ren fri vilje er vi er faktisk forskjellige. Du vil gjerne X, og noen andre vil gjerne gjøre Y. Eneste måten å oppnå total likhet er å strupe egenvilje, enten via indoktrinering eller tvang. Så venstres sosiale mantra er faktisk en ideologi. Din påstand om at "absolutt alle land beveger seg mot venstre" har faktisk blitt utøvd tidligere; kommunismen: Ingen ulikheter og alt er felleskap. Dette gikk ikke så bra, og verden har som følge blitt mindre "beveget seg mot venstre" som følge. Vi trenger selvsagt ikke å bevege seg så radikalt ut på venstre, men faktum er at vi er ett sted mellom "Felleskapets beste" og "Individets beste", og det svinges mellom venstre og høyre. At det svinges så mye mot høyre for tiden, er bare et tegn på at det har vært mye i det venstre territoriet i en lang tid, selv om man ikke er klar over det eller nekter å tro på det selv. Alt som skjer i dag er bare en reaksjon av hva som skjedde i går - og man må bare følge sporene bakover for å forstå hva som skjer i dag. Her er en enkel test: "Menn og kvinner er ulike. Ikke alle menn kan alt det kvinner kan, og ikke alle kvinner kan det menn kan. Ergo likestilling er ett luftslott." Bare dette enkle sitatet får enkelt borgere av KG (spesielt på 2021) til å få klørne sine ute - som sier noe om hvor langt ute på venstre kulturen har vært, gjerne i åresvis. Du selv trekker jo "unge gutter" som stadig eksempel som beviser at det det er en forskjell på menn og kvinner. Dette segwayer fint til neste tema: Sitat Denne utviklingen gjelder for så vidt unge menn på lik linje som alle andre grupper. Og hvis hundre år siden ville unge menn vært overrepresentert i voldelig kriminalitet, ran, drap, i store prosent, nå er også de mye mer fredelige. Men de trenger å vise sin rebelske side, og om det er å stemme på Trump eller FRP i protest, så må jo det nesten bli sånn. Bedre det enn å gå og slåsse med kniver på gata, eller ha pistoldueller hvis man er rikere, slik som de ville gjort for bare 120 år siden. Nja, nok en gang så er du inne på noe, men bommer i sin helhet. Menn er ikke rebeller fordi de er rebeller. Dette er en typisk misforståelse, og faktisk en misforståelse som har oppstått pga av venstrelent kultur vil jeg påstå. Det er ikke en ren tilfeldighet at unge menn gruppen flokker seg til FRP og ytre høyre. Venstre kultur og politikk har ignorert dem i åresvis. Menn er "rebeller" fordi det ligger i naturen til menn å tilføre noe. Av evolusjonære årsaker så har menn maur i rompen, og må få utløpet sitt på ett hvis: enten via å skape og bygge noe, eller ødelegge noe. Eksemplene dine med vold i gaten, ran og drap er på grunn av gjengkultur først og fremst - og fellesnevner med gjengkulturer er at de er et resultat av unge menn som har blitt overlatt til seg selv (med maur i rompen). Ergo gutter og unge menn bør ikke være førerløs på gata, hverken den digitale eller faktiske gata. Dynamitttønna som unge menn er, har stor potensiale for å ødelegge men også bygge - og alt som trengs er visdom og noe til å lede dem i den retning av å bygge. Så hva er visdom? Hva leder unge gutter til å bli gode menn? Hva gir unge gutter en vei og rolle å følge? Tja, hva med en god maskulin frontfigur? En farsrolle? En superhelt? Går vi tilbake til 2021 (eller bare forblir i 2025), så er slike ord en trussel for venstre radikale kultur - fordi i likhetens navn og likestilling, så er dette "gamle utdaterte kjønnsroller" og vi skal ikke ha dem. Jeg gjentar igjen: Det er ikke en ren tilfeldighet at unge menn gruppen flokker seg til FRP, ytre høyre, Trumpister og den slags. Venstre kultur og politikk har ignorert dem i åresvis. Endret 25. september av umAxa
Tiuren Skrevet 25. september #46 Skrevet 25. september Majer skrev (På 23.9.2025 den 11.00): Ja, men det forutsetter også at de har kunnskapen til å ta del i demokratiet. Det vokser fremdeles opp folk som ikke leser bøker hver uke, ikke studerer og kun følger med på tiktok og youtube Nei, faktisk ikke. Det at enhver idiot sin stemme har like stor betydning er kjennetegnet på et demokrati, det du ønsker er noe annet
Rhodiola Skrevet 25. september #47 Skrevet 25. september Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, brukerforfølgelse, brukerdebatt, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå