Gå til innhold

Hvorfor snakkes det ikke om at 46% av norske unge menn støtter Trump eller at 36% av frp velgerne har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Majer skrev (21 timer siden):

Ja, men det forutsetter også at de har kunnskapen til å ta del i demokratiet. Det vokser fremdeles opp folk som ikke leser bøker hver uke, ikke studerer og kun følger med på tiktok og youtube

Du er nok primær eksempelet på hvorfor ung menn går til høyre siden i politikken. Venstresiden har det svært vanskelig for å trekke unge menn. Og du forstår nok ikke hvorfor unge menn stemmer frp men er nok primæreksempelet på den manglende kunnskapen venstresiden har. 

Dette er typisk venstre fasisme. "det er greit å mene hva du vil så lenge du er enig med meg" Om andre mennesker ønsker å stemme FRP så har de lov til det. Det er hva et demokrati er. Det er kvalmt å lese slike holdninger som du har og de hører virkelig ikke til å venstre siden i politikken heller. 

Som du sier her selv "men det forutsetter også at de har kunnskapen til å ta del i demokratiet" Så vi skal ha en elite som skal bestemme over oss da eller? Er du og fire andre mennesker som skal bestemme over hva vi andre skal mene siden jeg ikke har lest de samme bøkene som deg?

Hilsen en annen fra venstresiden

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Haldrup skrev (22 timer siden):

Og du synes at venstresiden klarer det bedre?

Med tanke på den store klima bløffen, og alle de ekstra utgiftene som vi blir offer for... og det tilmed helt unødvendig..! 

Venstresidens evige jag etter å redde verden.... Som bare resulterer i et utsultet Norge, uten noen fremtid... 

Jeg synes det er på salig tide at høyre med FRP i spissen tar over styringen, slik at vi kan komme på rett kjøl igjen.... Slik at nasjonen Norge har en fremtid, og ikke bare som et forsynings skap for resten av EU... 

EU har allerede sugerøret sitt langt ned i den Norske statskassen og melker oss for alt det er verdt, og venstresiden bifaller det alt de kan.... Nei Vi har hatt nok av venstresiden sitt tullball, nok for mange år frem i tid...! 

Det er da ingen forskjell på AP og Høyre/Frp, når det gjelder å flytte makt fra Stortinget til Europa parlamentet. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
piggrokken skrev (2 timer siden):

Tror mange unge (og andre) støtter Trump fordi vi ikke bor der. Istedenfor får vi nøye redigerte tiktoks fulle av "episke burns" laget av fanboys. Trump og republikanerne river ned trygdeytelser for at de på toppen skal få skattekutt. I USA går mange med helt vanlige inntekter på MATKUPONGER (https://www.cbpp.org/research/food-assistance/snap-helps-millions-of-workers-in-low-paying-jobs). Jeg er overbevist om at om den norske Trumpfansen kunne bo i USA noen måneder, ville 95 prosent vært med på første flyet hjem til kjære, gamle Norge. Og før noen kommenterer: Jeg synes ikke demokratene er ikke stort bedre.

Om den gjengse amerikaner som er for helsetilbud som vi har her, hadde forstått at ikke bare de rike skulle betalt mer skatt, men at alle måtte skatte betydelig høyere, hadde det blitt revolusjon i gatene der borte.

Amerika med høyere skatt, mindre våpen og ingen Trump hadde iallefall vært en god start.

Medianlønnen i USA er langt høyere enn i stort sett samtlige europeiske land. Mao, den vanlige amerikaner har langt bedre råd enn den vanlige europeer. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income

Endret av thomH
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (13 timer siden):

Flott med FRP ! Gleder meg til de er i regjering ved neste valg. Nå skal sosialistene vanstyre i 4 år til. Håper du fortsatt har jobb og et sted å bo etter at SV har skremt resten av næringslivet ut av landet. 

Alle får jobb i helsevesenet, fungerer helt fint så lenge vi har en pengebinge.  😉

• Liker 2
Skrevet
thomH skrev (22 timer siden):

Det vil bety fundamentalt gode endringer. Lavere skatt og redusert innvandring er svært fornuftig. 

Synes du ikke det er litt rart at 36% av de som støter "svært fornuftig" politik også støter Trump? Burde de ikke være i stand til å se at manglende ytringsfrihet, mindre vaksiner og retsikerhet ikke er så fornuftig, om de faktisk er i stand til å se hva som er fornuftig mener jeg? Jeg tenket at det at store deller av et parti sine velgere (og også sentrale politikere) støter MAGA betyr at man ikke trenger å være så rasjonel for å støte partiet....

• Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (22 timer siden):

Norge er et av de landene som har klart seg best siden andre verdenskrig. Hvorfor vil noen sjanse på å gjøre store endringer? Vi ser eks at den eneste grunnen til at amerikansk økonomi ikke har blitt skakkjørt under Trump er at han truer andre land til å gå med på avtaler som gir USA penger. Norge kan ikke true  på samme måte

Selv nordk venstreside unngår å statliggjøre ting som allerede er privatisert. Vi har altså en stabilitet her til lands. Unntaket er frp som vil gjøre det ene og det andre til tross for at historien viser at det ikke har fungert i andre land- eks vil de gjeninnføre kursplanene som Sverige viste at ikke fungerte fordi mange tiår siden

Det er flere "hav" mellom AP anno 60 tallet og AP anno 2025. Den gangen for 50 år siden var AP et parti som ønsket å bygge Norge. I dag jobber de for å rive det ned. Skylden kan du legge på svake feministiske menn helt ute av stand til å ta avgjørelser på egen hånd. Du ser det over hele Europa, som er i økonomisk og kulturelt forfall.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 23.9.2025 den 5.23):

Simen Velle er en av de som har vært positive. Skal vi virkelig la frp få være store i et demokrati som Norge? Det vil jo innebære fundamentale endringer

Unge menn går mot høyre fordi hele venstresiden hater dem. Det er det enkle svaret, så kan vi sikkert grave litt dypere.
Media poster anti menn/maskulinitet artikler ukentlig. De er ikke nødvendigvis like synlige alle sammen, men de fungerer som "død ved 1000 nålstikk". Her under er en av de nylige, den handler i tillegg om rasisme så da er det en vinn/vinn for media. En artikkel om rasistiske menn, blir ikke bedre enn dette.

https://www.nrk.no/stor-oslo/xl/rasisme-i-datinglivet_-hvordan-seksualisering-og-fetisjering-rammer-kvinner-med-minoritetsbakgrunn-1.17496794 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Majer skrev (22 timer siden):

Det er ikke tilfeldig nei. Vi så eks under andre vereneskrig at mange uten utdanning og fremtidshåp gikk til NS. Store forskjeller skaper grobunn for høyreekstremisme. Det er et tegn på at forskjellene må ned- ikke at man bør gjøre det de mener... se eks til Midtøsten og Latin-Amerika

Folk er nok mer opplyst og mindre hjernevasket i dag enn for 100 år siden. Kan ikke helt sammenligne den ensporede og statskontrollerte propagandaen man fikk før andre verdenskrig og den tilgangen man har til fri informasjon i dag.

Klart det vil finnes ekstremister i dag også, til begge sider, men ikke slik man så det før.

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Median lønnen er sikkert en god trøst til alle milionene av vanlige amerikanere som bor på gata....

Poenget er at for vanlige folk, som medianen fanger best, er USA et godt land å bo i. Den vanlige amerikaner har bedre levestandard enn den vanlige europeer. Det samme gjelder de fleste desiler, med unntak av kanskje den laveste desilen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (19 minutter siden):

Synes du ikke det er litt rart at 36% av de som støter "svært fornuftig" politik også støter Trump? Burde de ikke være i stand til å se at manglende ytringsfrihet, mindre vaksiner og retsikerhet ikke er så fornuftig, om de faktisk er i stand til å se hva som er fornuftig mener jeg? Jeg tenket at det at store deller av et parti sine velgere (og også sentrale politikere) støter MAGA betyr at man ikke trenger å være så rasjonel for å støte partiet....

Manglende ytringsfrihet? Er du seriøs? De siste 10-15 årene har venstresiden jobbet aktivt og systematisk for å begrense ytringsfriheten. De har bl.a. innført "hatytringslover" som begrenser uønskede ytringer, og aktivt jobbet for å sensurere sosiale medier (dsa) for det de til enhver tid omtaler som "desinformasjon". Å klage på Trumps angrep på ytringsfriheten er skamløst hykleri. 

Når det gjelder f.eks. vaksiner, er det helt greit å være skeptisk. I USA tilbys barn vaksiner mot 16 sykdommer, mens i Norge tilbys det vaksiner mot kun 12 vaksiner. Det er en reell diskusjon om enkelte vaksiner er hensiktsmessig. Videre, skepsisen mot vaksiner skyldes primært sentrum-venstres hysteri og løgner om covid-vaksinen. Det ble f.eks. påstått at vaksinene stanset covid-smitte og at de ga en bedre beskyttelse enn naturlig immunitet, til tross for at man allerede i 2021 visste at dette var feil. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er minst like skremmende at nærmere 10 % i Norge stemmer på et parti som vi ha kommunisme til landet og melde Norge ut av NATO og EØS. Vi er nabo til Russland for Gods sake. Snakker vi om hvem som bør ha stemmerett ville jeg tenkt at disse Rødt-folka kan flytte over landegrensen og se hvor flott det er å leve i Russland - så får vi se om de fortsatt vil ha et slikt samfunn innført hos oss når de kommer tilbake. Alle kommunistiske land har et strengt hierarki og ingen har til nå klart å ikke ende opp med i diktator i øverste posisjon, men likevel tenker man at det er kjempesmart?

At republikanere innfører proteksjonisme og retter fokus mot individet, egen vinning og eget land er ikke noen ovarraskelse, og jeg er ganske så sikker på at det å støtte republikanerne ikke automatisk betyr at man liker Trump (selv om man stemmer på ham som representant for partiet fordi man ikke vil ha demokratene til makten). Jeg tror nok veldig mange republikanere (og FrP-velgere for den sakens skyld) synes at Trump er gal altså. Så er det en del i USA som ikke kan si det høyt for da får de sparken - de sitter nok stille i båten skal du se selv om jeg antar at diskusjonene går på bakrommet.

Selv Bush virker jo som Steven Hawking i sammenligning med en snakkende Trump, men samtidig skal man jo ikke fornekte at Trump har fått satt Europa i gang med å bidra til NATO og bygge opp et eget forsvar - så kan man diskutere om målet helliger midlet. 

Forøvrig: å kneble meningsmotstandere er jo en direkte motsetning til demokrati. Kanskje det passer bra inn i venstresidens ønske om å gjøre Norge til en kommunistisk stat? Individet har ikke talerett i hverken Russland eller Kina heller.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
thomH skrev (2 timer siden):

Manglende ytringsfrihet? Er du seriøs? De siste 10-15 årene har venstresiden jobbet aktivt og systematisk for å begrense ytringsfriheten. De har bl.a. innført "hatytringslover" som begrenser uønskede ytringer, og aktivt jobbet for å sensurere sosiale medier (dsa) for det de til enhver tid omtaler som "desinformasjon". Å klage på Trumps angrep på ytringsfriheten er skamløst hykleri. 

Når det gjelder f.eks. vaksiner, er det helt greit å være skeptisk. I USA tilbys barn vaksiner mot 16 sykdommer, mens i Norge tilbys det vaksiner mot kun 12 vaksiner. Det er en reell diskusjon om enkelte vaksiner er hensiktsmessig. Videre, skepsisen mot vaksiner skyldes primært sentrum-venstres hysteri og løgner om covid-vaksinen. Det ble f.eks. påstått at vaksinene stanset covid-smitte og at de ga en bedre beskyttelse enn naturlig immunitet, til tross for at man allerede i 2021 visste at dette var feil. 

Jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at vi må kunne ta opp alle temaer- eks trans og kirurgi, men vi må samtidig sikre at det er faktabasert. For at det skal gå må man sikre konsekvenser for usannheter og ting som ikke er dokumentert, samt sørge for at befolkningen forstår forskning, kunnskapasert praksis etc

• Liker 1
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er minst like skremmende at nærmere 10 % i Norge stemmer på et parti som vi ha kommunisme til landet og melde Norge ut av NATO og EØS. Vi er nabo til Russland for Gods sake. Snakker vi om hvem som bør ha stemmerett ville jeg tenkt at disse Rødt-folka kan flytte over landegrensen og se hvor flott det er å leve i Russland - så får vi se om de fortsatt vil ha et slikt samfunn innført hos oss når de kommer tilbake. Alle kommunistiske land har et strengt hierarki og ingen har til nå klart å ikke ende opp med i diktator i øverste posisjon, men likevel tenker man at det er kjempesmart?

At republikanere innfører proteksjonisme og retter fokus mot individet, egen vinning og eget land er ikke noen ovarraskelse, og jeg er ganske så sikker på at det å støtte republikanerne ikke automatisk betyr at man liker Trump (selv om man stemmer på ham som representant for partiet fordi man ikke vil ha demokratene til makten). Jeg tror nok veldig mange republikanere (og FrP-velgere for den sakens skyld) synes at Trump er gal altså. Så er det en del i USA som ikke kan si det høyt for da får de sparken - de sitter nok stille i båten skal du se selv om jeg antar at diskusjonene går på bakrommet.

Selv Bush virker jo som Steven Hawking i sammenligning med en snakkende Trump, men samtidig skal man jo ikke fornekte at Trump har fått satt Europa i gang med å bidra til NATO og bygge opp et eget forsvar - så kan man diskutere om målet helliger midlet. 

Forøvrig: å kneble meningsmotstandere er jo en direkte motsetning til demokrati. Kanskje det passer bra inn i venstresidens ønske om å gjøre Norge til en kommunistisk stat? Individet har ikke talerett i hverken Russland eller Kina heller.

Kan du dokumentere at 10% av befolkningen stemmer på et parti som vil ha kommunisme i Norge? Her tar du langt på vei og bekrefter min påstand. Hvis folk ikke engang vet hva kommunisme er så har de heller ikke grunnlag for å stemme. Det ødelegger demokratiet 

• Liker 2
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Kan du dokumentere at 10% av befolkningen stemmer på et parti som vil ha kommunisme i Norge? Her tar du langt på vei og bekrefter min påstand. Hvis folk ikke engang vet hva kommunisme er så har de heller ikke grunnlag for å stemme. Det ødelegger demokratiet 

Det ser du jo på valgresultatet. Jeg tror ikke de fleste av de som har stemt på dem vet at Rødt er basert på Marxisme. For det er de fortsatt. Jeg tror (håper) heller ikke de forstår konsekvensen av å slippe et parti til makta som vil melde Norge ut av NATO og EØS.

Men alle har stemmerett, det er jo det som er demokrati. Det er sykt mange uopplyste folk som kjøper propaganda og enkel retorikk, men disse er også innbyggere i landet vårt. Krever du mastergrad for å stemme vil det bli veldig skjevt.

Når det så er sagt er det kanskje på tide å sette krav til kompetansen våre folkevalgte må ha. Til eksempel utdanning og ekte arbeidserfaring innenfor det området de skal lede. En finansminister som ikke kan samfunnøkonomi, en helseminister som ikke har jobbet i helsevesenet eller en justisminister som ikke kan juss, det burde vi faktisk ikke være fornøyd med.

• Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at vi må kunne ta opp alle temaer- eks trans og kirurgi, men vi må samtidig sikre at det er faktabasert. For at det skal gå må man sikre konsekvenser for usannheter og ting som ikke er dokumentert, samt sørge for at befolkningen forstår forskning, kunnskapasert praksis etc

Hvem skal sikre dette og hvordan skal de sikre dette? De fleste samfunnsrelevante temaer er basert på usikker kunnskap, og i mange tilfeller handler det i realiteten om avveininger.

Ta f.eks. klimavitenskap. Ja, det er overveldende sannsynlig at menneskelig aktivitet påvirker klimaet. Men, temperaturøkningen gitt en viss økning av co2 i atmosfæren er veldig usikker (sanns. et sted mellom 2-5 grader C). Hva denne temperaturøkningen medfører av ekstremvær er enda mer usikkert. FNs klimapanel har f.eks. konkludert med at det er ingen observert økning i flom. Disse usikkerhetene er bare starten på problemet. For hvor mye ressurser skal man bruke på å redusere klimagassutslipp? Hvis utgiftene er større enn nytten, som f.eks. ved energifattigdom, så er det lite smart. 

Det samme gjelder f.eks. smitteverntiltak under covid. Munnbind har aldri hatt noen betydelig effekt på smittespredning, men likevel påsto helsemyndigheter verden rundt at munnbind reddet liv. Ren løgn. 

Hva med meninger som er fremstilt noe spisset? F.eks. at forskjeller mellom kvinner og menn i arbeidslivet er utelukkende biologisk, og ikke kulturelt skapt. Det er basert på en viss sannhet, men samtidig noe overdrevet og unyansert. 

Hva med temaer man ikke vet hva som er sant? Enten fordi man mangler kunnskap, eller fordi temaet er så komplekst at det er umulig å kunne fremstille sann kunnskap. 

Folk som skriver slikt som deg har svært sjelden tenkt gjennom hva dette innebærer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal love deg at de som sitter og styrer Norge i dag, verken bryr seg om deg eller de som kommer etter oss. De bryr seg kun om hva vennene deres i Brussel sier og gjør. De er helt ute av stand til å ta en eneste avgjørelse på vegne av oss.

Hva du eller jeg tenker om miljø har null påvirkning på kloden sin temperatur eller værforhold. Hele Norge kan slutte å eksistere og verden hadde sett helt lik ut. Norge står for 2 prosent av oljeproduksjonen og utslipp på promille nivå. Hva det er i snitt per person er uinteressant fordi det har ingen påvirkning utover å gi oss dårlig samvittighet. Når skammen er høy, og samvittigheten dårlig nok, så gir folk fra seg sparepengene sine. Eller frykten for at Russerne kommer, ser du ikke hvordan alt er skapt for å trigge negative følelser?

Når folk åpent står frem og sier at Miljø og Gaza er mine viktigste saker foran dette valget vi nettopp hadde, så burde alle røde lamper lyse. 2 saker helt uten betydning og påvirkningsmuligheter for Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 23.9.2025 den 11.00):

Ja, men det forutsetter også at de har kunnskapen til å ta del i demokratiet. Det vokser fremdeles opp folk som ikke leser bøker hver uke, ikke studerer og kun følger med på tiktok og youtube

Hva gjør deg mer egnet til å stemme enn andre i dette samfunnet?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (14 timer siden):

Det ser du jo på valgresultatet. Jeg tror ikke de fleste av de som har stemt på dem vet at Rødt er basert på Marxisme. For det er de fortsatt. Jeg tror (håper) heller ikke de forstår konsekvensen av å slippe et parti til makta som vil melde Norge ut av NATO og EØS.

Men alle har stemmerett, det er jo det som er demokrati. Det er sykt mange uopplyste folk som kjøper propaganda og enkel retorikk, men disse er også innbyggere i landet vårt. Krever du mastergrad for å stemme vil det bli veldig skjevt.

Når det så er sagt er det kanskje på tide å sette krav til kompetansen våre folkevalgte må ha. Til eksempel utdanning og ekte arbeidserfaring innenfor det området de skal lede. En finansminister som ikke kan samfunnøkonomi, en helseminister som ikke har jobbet i helsevesenet eller en justisminister som ikke kan juss, det burde vi faktisk ikke være fornøyd med.

Jeg tror en overvekt av uføre stemte Rødt i år - utelukkende pga Mimir og hans engasjement for de uføre, uten at de har satt seg inn i hva mer Rødt står for. 😬

Jeg tror også mange syke og uføre fryktet borgelig regjering utelukkende pga Erna. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jdjdkdudjbs skrev (23 timer siden):

Rødt i 2025 er ikke kommunistisk,  Rødt er et sosialistisk parti som ønsker mer demokrati for folk flest, og ikke slik Høyre og Frp ønsker, mer demokrati for de som har mest. 

Rødt ønsker Ikke,  kommunisme slik vi har sett i Sovjetunionen, Nord Korea og Kina. 

Rødt ønsker ikke at staten skal ta din private bolig, tvert i mot, de ønsker at de fleste skal eie egen bolig, og hegner om eiendomsretten.

https://roedt.no/sarpsborg-og-omegn/hva-er-partiet-rodt

Endret av Apis
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...