Gå til innhold

Katter & tannstein

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den forrige katten vår vår vant med tørrfor fra Kiwi da den kom til oss og nektet å spise noe annet, så da fikk hun det +våtfor som var fisk.

Godteriet hun fikk vår Dreamies, og veterinæren påpekte aldri at hun hadde tannstein som måtte fjernes.

Så fikk vi ny katt som har fått tørrfor fra veterinær eller dyrebutikk+kokt fisk eller innmat, og godteriet er frysetørket kylling.

Hvert år når vi er på undersøkelse påpeker veterinær at tannstein må fjernes og at katten er lett rød i tannkjøttet, så da må katten i narkose og fjerne tannstein.

Synes det er så merkelig at noen katter spiser kvalitetsfor og får lett tannstein, mens andre spiser junkfood og har ikke tannstein?

Anonymkode: 34cf3...db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel med dyr som med mennesker. Jeg har lite tannstein og andre har mye, jeg verken spiser eller pusser noe bedre enn andre.

Anonymkode: 41e9f...138

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 23.35):

Den forrige katten vår vår vant med tørrfor fra Kiwi da den kom til oss og nektet å spise noe annet, så da fikk hun det +våtfor som var fisk.

Godteriet hun fikk vår Dreamies, og veterinæren påpekte aldri at hun hadde tannstein som måtte fjernes.

Så fikk vi ny katt som har fått tørrfor fra veterinær eller dyrebutikk+kokt fisk eller innmat, og godteriet er frysetørket kylling.

Hvert år når vi er på undersøkelse påpeker veterinær at tannstein må fjernes og at katten er lett rød i tannkjøttet, så da må katten i narkose og fjerne tannstein.

Synes det er så merkelig at noen katter spiser kvalitetsfor og får lett tannstein, mens andre spiser junkfood og har ikke tannstein?

Katter er som oss,individuelle. Vi hadde tre katter når jeg vokste opp og de fikk selvsagt det samme katteforet men det var kun en av de som slet med tannstein. Etter at jeg flyttet hjemmefra for en god del år siden har jeg hatt noen katter og det har vært det samme der. Noen har fått tannsten ,andre ikke.

Anonymkode: 9b24d...423

Skrevet

Hvorfor gjør du ikke som veterinæren anbfelaer da? Mye tannsykdom kan skjule seg under tannsteinen.

Hilsen dyrlege.

Anonymkode: c7d27...ae5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor gjør du ikke som veterinæren anbfelaer da? Mye tannsykdom kan skjule seg under tannsteinen.

Hilsen dyrlege.

Anonymkode: c7d27...ae5

Jeg uttrykte meg litt klønete ved å skrive "hvert år", men mente i fjor og i år.

I fjor påpekte dyrlegen at han hadde litt tannstein som kunne fjernes, men også kunne ventes med til i år.

I år var det mer tannstein, og da bestilte jeg time for fjerning av den, men det er 4 mnd ventetid fordi det er kun en dyrlege som behandler dyr i narkose, så den 10.10 har katten time.

Hvis du ikke er klar over det så er dyrleger enormt dyre, og tannstein fjerning i narkose koster fra 3500.- og oppover+ at han skal ha årlig vaksine også.

Tidligere i år har jeg brukt nesten 7000,- på utredning på hvorfor han pisser inne, så jeg har hatt mye utgifter til katten+ prøvd ut ulike spesialfor/Feliway/Anxitane ol, så det har gått mye penger ut, og forsikringen dekker 0,- (Helt latterlig med forsikring, så kommer til å si opp forsikring, og heller betale det det koster hos dyrleger.)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

(Helt latterlig med forsikring, så kommer til å si opp forsikring, og heller betale det det koster hos dyrleger.)

ts

Du har ikke opplevd hva skade eller sykdom kan koste, det er derfor du sier at forsikring ikke er noen vits. Det blir fort 5-sifrede beløper. Har du ikke forsikring da vil du stå og vurdere avliving av den katten du hadde brukt så "mye" penger på. Vær smart 

Anonymkode: 6c4cc...a98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke opplevd hva skade eller sykdom kan koste, det er derfor du sier at forsikring ikke er noen vits. Det blir fort 5-sifrede beløper. Har du ikke forsikring da vil du stå og vurdere avliving av den katten du hadde brukt så "mye" penger på. Vær smart 

Ja jeg skjønner det hvis katten får en alvorlig sykdom, men har oppdaget at det ikke er mange "vanlige" ting man får støtte til.

Hvilke sykdommer tenker du på?

Ts

Skrevet

katten vår spiser dental fra nuturiam 

• Nyttig 1
Skrevet

Fordi dyr er individer som oss… kjæresten går til tannlegen hvert 10. år og må ikke fjerne tannsten, jeg må gå 2 ganger i året.

Anonymkode: b1ef9...f37

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja jeg skjønner det hvis katten får en alvorlig sykdom, men har oppdaget at det ikke er mange "vanlige" ting man får støtte til.

Ts

TR… tidligere FORL. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig. Mod forsikring dekker til 90k, det brukte vi løpet av 3 mnd. 2 operasjoner osv på over 120k til sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Mod forsikring dekker til 90k, det brukte vi løpet av 3 mnd. 2 operasjoner osv på over 120k til sammen. 

Mod= min*

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg uttrykte meg litt klønete ved å skrive "hvert år", men mente i fjor og i år.

I fjor påpekte dyrlegen at han hadde litt tannstein som kunne fjernes, men også kunne ventes med til i år.

I år var det mer tannstein, og da bestilte jeg time for fjerning av den, men det er 4 mnd ventetid fordi det er kun en dyrlege som behandler dyr i narkose, så den 10.10 har katten time.

Hvis du ikke er klar over det så er dyrleger enormt dyre, og tannstein fjerning i narkose koster fra 3500.- og oppover+ at han skal ha årlig vaksine også.

Tidligere i år har jeg brukt nesten 7000,- på utredning på hvorfor han pisser inne, så jeg har hatt mye utgifter til katten+ prøvd ut ulike spesialfor/Feliway/Anxitane ol, så det har gått mye penger ut, og forsikringen dekker 0,- (Helt latterlig med forsikring, så kommer til å si opp forsikring, og heller betale det det koster hos dyrleger.)

ts

At en forsikring ikke dekker det du beskriver er overhodet ikke rart. Leste du egentlig hva forsikringen dekket før du kjøpte den?

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Jeg måtte oppsøke Veterinærvakt på en lørdagsnatt fordi min frøken ikke spiste ikke drakk og ikke gikk på do. På Veterinærvakta ble det konstatert at hun hadde urinveisinfeksjon som kan få fatale konsekvenser for katter .Og alt av undersøkelser,medikamenter både i forbindelse med selve undersøkelser og medisiner hun skulle bruke i ettertid pluss de ekstra utgiftene man møter på når man er nødt til å oppsøke en veterinærvakt i helg  som i tillegg går over i natt endte opp med en utgift ta over 20.000. Så jeg skal love deg jeg var takknemlig for at jeg hadde forsikring.

Anonymkode: 9b24d...423

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi dyr er individer som oss… kjæresten går til tannlegen hvert 10. år og må ikke fjerne tannsten, jeg må gå 2 ganger i året.

Samme her. Det har med mengde kalk i spytte å gjøre, og det er individuelt. Har ingen sammenheng med kosthold.

Anonymkode: e9c58...439

Skrevet

Katter er, som mennesker, ulike.

Jeg har/har hatt fire. De har alltid fått kvalitetsfôr. Ene må fjerne tannstein annethvert år. Ene fikk en liten antydning 9 år gammel, men har enda ikke måttet fjerne. ingenting på de andre. Alt hos samme veterinær. 

(har forøvrig aldri hatt forsikring. betaler bare hva det koster når det kreves, det lønner seg på sikt. Forutsatt at man har pengene på konto, selvfølgelig). 

Anonymkode: 801aa...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...