Gå til innhold

Plutselig fått kattunge i leilighet uten dyretillatelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt råd. For noen dager siden ringte det på døra mi i blokka, og da jeg åpnet sto det en bag utenfor med en bitteliten kattunge oppi. Jeg ble helt satt ut, men kunne jo ikke bare la den bli ute alene. Så nå har jeg plutselig en kattunge i leiligheten helt uten planlegging.

Problemet er at leiligheten min har forbud mot dyr. Jeg har hatt kattungen i noen dager nå, og den er søt og frisk fra det jeg ser. Husren også. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre videre, mest sannsynlig tar jeg vare på den en stund til den er litt eldre, og så prøver å gi den bort, men jeg er ikke helt sikker. Har gitt den navn og blitt ganske glad i den allerede. Usikker på skjønn siden den er så liten. Planlegger veterinær sjekk men har ikke fått ordnet det ennå.

Spørsmålene mine er:

1. Hva er lurt å gjøre i denne situasjonen?

2. Er det best å si fra til utleier nå med en gang, eller prøve å finne en løsning først? Tror dere det hadde blitt tillat siden situasjonen er spesiell?

Til eventuelle utleiere her inne: hva ville dere synes hvis en leietaker kom og fortalte dere om en sånn situasjon?    

Vil si jeg synes situasjonen bør være ganske sympatisk for utleieren og fra min erfaring er han veldig hyggelig og avslappet. Bor i et annet fylke en leiligheten og kommer bare innom om sommeren for hage arbeid og sånn fra min erfaring så er veldig hands off. Eier også de fleste møblene i leiligheten selv. Alt som potensielt kan bli kloret på ihvertfall (sofa, seng, stoler etc).

Setter veldig pris på alle råd og svar.

Anonymkode: 81572...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt meg en prat med huseier, for da har du alt ditt på det rene :) de fleste huseiere er i stand til å vise skjønn, så jeg vil tro dere blir enige om en fornuftig løsning. 

Ta også kontakt med dyrebeskyttelsen for tips og råd. Veterinær for sjekk. 

Anonymkode: bc081...ecd

• Liker 7
Skrevet

Her er det noe som ikke helt stemmer. Så liten at du ikke kan se kjønnet, men alikevel husren... Neh. 

Og at noen setter igjen en kattunge, ringer på og så stikker før du får åpna. Nei den må du dra lenger utpå landet med. 

Anonymkode: 8c4f9...0ac

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette høres ut som en historie du har funnet på. Jeg som utleier hadde ikke trodd på deg dessverre, og så utgjør det jo ingen forskjell heller. Ikke lov med dyr, betyr ikke lov med dyr, selv om historien er fin. 
Har dere en Facebook gruppe/side for blokka? Det må jo være noen i blokka sin. Eventuelt gitt den til dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner som hjelper/omplasserer katter. Men som sagt, historien er nok for god til å være sann☺️

Anonymkode: eeb08...f62

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! Jeg trenger litt råd. For noen dager siden ringte det på døra mi i blokka, og da jeg åpnet sto det en bag utenfor med en bitteliten kattunge oppi. Jeg ble helt satt ut, men kunne jo ikke bare la den bli ute alene. Så nå har jeg plutselig en kattunge i leiligheten helt uten planlegging.

Problemet er at leiligheten min har forbud mot dyr. Jeg har hatt kattungen i noen dager nå, og den er søt og frisk fra det jeg ser. Husren også. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre videre, mest sannsynlig tar jeg vare på den en stund til den er litt eldre, og så prøver å gi den bort, men jeg er ikke helt sikker. Har gitt den navn og blitt ganske glad i den allerede. Usikker på skjønn siden den er så liten. Planlegger veterinær sjekk men har ikke fått ordnet det ennå.

Spørsmålene mine er:

2. Er det best å si fra til utleier nå med en gang, eller prøve å finne en løsning først? Tror dere det hadde blitt tillat siden situasjonen er spesiell?

Til eventuelle utleiere her inne: hva ville dere synes hvis en leietaker kom og fortalte dere om en sånn situasjon?    

Vil si jeg synes situasjonen bør være ganske sympatisk for utleieren og fra min erfaring er han veldig hyggelig og avslappet. Bor i et annet fylke en leiligheten og kommer bare innom om sommeren for hage arbeid og sånn fra min erfaring så er veldig hands off. Eier også de fleste møblene i leiligheten selv. Alt som potensielt kan bli kloret på ihvertfall (sofa, seng, stoler etc).

Djeez.

Du kan ikke bare skaffe deg katt på denne måten. Er du tolv år mentalt?

Anonymkode: 53fd4...5d2

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det noe som ikke helt stemmer. Så liten at du ikke kan se kjønnet, men alikevel husren... Neh. 

Og at noen setter igjen en kattunge, ringer på og så stikker før du får åpna. Nei den må du dra lenger utpå landet med. 

Anonymkode: 8c4f9...0ac

Jeg er enig i at det høres ut som et eventyr at noen etterlot en liten katt i en veske utenfor leiligheten min. Noe rett ut av en disney film. Må spørre, om jeg sitter og finner på dette, hva har skjønnet med katten noe å si? Om dette er noe jeg sitter å dikter opp for å prøve å beholde en katt jeg hadde adoptert hvordan hadde det hjulpet meg å skrive at jeg ikke kan skjønnet dens? Er det mer greit å ha en ho eller han katt liksom? 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres ut som en historie du har funnet på. Jeg som utleier hadde ikke trodd på deg dessverre, og så utgjør det jo ingen forskjell heller. Ikke lov med dyr, betyr ikke lov med dyr, selv om historien er fin. 
Har dere en Facebook gruppe/side for blokka? Det må jo være noen i blokka sin. Eventuelt gitt den til dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner som hjelper/omplasserer katter. Men som sagt, historien er nok for god til å være sann☺️

Anonymkode: eeb08...f62

Synd. Gir meg ikke godt intrykk om hva utleieren kommer til å si xD. Tviler på at noen som etterlater en kattunge hos en fremmed sier at den er sin på facebook. Tar kontakt med utleier snarest og snakker om situasjonen personlig tenker jeg. Fra min erfaring er han hyggelig og mer tillitsfull enn forum Internet folk. Om han ikke tror meg får det bare være sånn. Mulig vi finner en løsning uansett. Som sagt er jeg usikker på om jeg skal prøve å adoptere den videre eller beholde den for nå. 

Skrevet
Discoelgato skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig i at det høres ut som et eventyr at noen etterlot en liten katt i en veske utenfor leiligheten min. Noe rett ut av en disney film. Må spørre, om jeg sitter og finner på dette, hva har skjønnet med katten noe å si? Om dette er noe jeg sitter å dikter opp for å prøve å beholde en katt jeg hadde adoptert hvordan hadde det hjulpet meg å skrive at jeg ikke kan skjønnet dens? Er det mer greit å ha en ho eller han katt liksom? 

Ro ro

Anonymkode: 54541...5d6

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde tatt meg en prat med huseier, for da har du alt ditt på det rene :) de fleste huseiere er i stand til å vise skjønn, så jeg vil tro dere blir enige om en fornuftig løsning. 

Ta også kontakt med dyrebeskyttelsen for tips og råd. Veterinær for sjekk. 

Anonymkode: bc081...ecd

Blir å kontake ham snart ja. Håper det ordner seg fint for alle og pus ungen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ro ro

Anonymkode: 54541...5d6

Er rolig jeg. Bare lurer på hvorfor det spesifikt skapte ugler i mosen liksom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Spørsmålene mine er:

Noen ringte på hoveddøra, du slapp dem inn, og når du åpna ytterdøra di stod det bare en kattunge der? Eller mener du at noen andre har sluppet dem inn i blokka, også har dem satt igjen kattungen utenfor døra di, ringt på og løpt?😂

Anonymkode: 96f79...de7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spørsmålene mine er:

Dett er jo bare tull så klart, og du må nok finne på en bedre historie enn det der hvis huseier skal tro deg.

I min utleieleilighet er det null prosent aktuelt med dyr, uansett hvordan de dukker opp. Det er naturligvis for å unngå unødvendig slitasje, skader og lukt, og dette forekommer jo uavhengig av hvilken måte dyret ble anskaffet på. Så det hadde ikke vært aktuelt å beholde den katten uansett om historien din hadde vært sann.

Anonymkode: e091a...c81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 5d0df...b3e

• Nyttig 1
Skrevet

En kattunge er her jeg bort verdt flere tusen kroner på finn. Det er ikke lenger nødvendig å sette dem på en fremmed trapp.

Jeg er selv utleier. Jeg sier konsekvent nei til dyr selv om jeg elsker dyr. Fordi neste leietager kan være hyperallergisk.

Anonymkode: abf15...003

• Liker 2
Skrevet

Rar historie, kontakt dyrebeskyttelsen først uansett. Les kontrakten din igjen, og nekte dyr er ikke så enkelt, det eneste du trenger for og beholde er en god grunn. 

Anonymkode: 294a6...0b3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilket kjønn! Ikke skjønn.

Anonymkode: 931fd...f56

• Nyttig 5
Skrevet

Som alltid skal ts tas... så kjedelig at folk ikke bare kan la være å svare hvis de ikke tror på historien. Kan man ikke bare svare på det ts spør om? Hva spiller det for rolle om hi er sånn eller ikke? 

ts snakk med eier. Hadde det vært min så hadde han sikkert godkjent det, hvis jeg betalte inn litt mer depositum eller noe. Forbud mot dyr betyr ikke alltid forbud mot dyr. 

Anonymkode: 90a4e...09d

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvilket kjønn! Ikke skjønn.

Anonymkode: 931fd...f56

Og ts, kjønn er så definitivt relevant for en huseier!

Og du kan fint klare å se kjønn uansett hvor liten den er. 

Men uansett, historien henger jo ikke på greip så jeg ville aldri ha trodd deg. Hadde mistet tiltro til deg som leietaker.  

Anonymkode: 6c8c2...d2b

• Nyttig 1
Skrevet

Som huseier hadde jeg ikke trodd på deg, og jeg hadde ikke latt deg beholde katten. Jeg elsker katter og hunder, men når både mann og barn er allergiske er det ikke aktuelt å ha en katt/hund i huset. 

Anonymkode: a0cc7...e38

Skrevet

Forresten, det finnes da vel ingen som ville fått en kattunge på døren uten at man kontakter dyrebeskyttelsen og eventuelt politiet? Å sette fra seg dyr i poser utenfor døren til fremmede er ulovlig. Du kunnevært bortreist. Kattungen kunne dødd. Slikt havner i media når det skjer, av god grunn. 

Jeg tror 0% på denne versjonen 😂

Anonymkode: 6c8c2...d2b

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...