AnonymBruker Skrevet 22. september #1 Skrevet 22. september Jeg er på vei inn i overgangsalderen (er 46 år), og merker at jeg blir mer og mer kald og avvisende ovenfor samboeren min, til hans store fortvilelse. Og min også egentlig. Jeg prøver virkelig å ta vare på forholdet, men helt ærlig så er jeg bare veldig «fed up». Det er ingenting galt med samboeren min, han er ikke en typisk unnasluntrer som man ofte leser om her på KG, og det er heller ikke det at jeg har lyst på noen annen mann. Egentlig er det kanskje det motsatte: jeg vil bare være i fred. Sexlysten min har blitt mindre og mindre de siste årene, og jeg har også traumer etter at en kjæreste i tenårene voldtok meg flere ganger, sexlivet er derfor vanskelig. Jeg har hatt mye pliktsex i 20- og 30-årene, før jeg skjønte at det var skadelig, og nå er det som om kroppen min bare skriker nei. Jeg synes det er så forvirrende - jeg er jo veldig glad i ham, og vi har to barn i barneskolealder sammen. Jeg har ikke lyst til å ødelegge dette, samtidig føler jeg nesten avsky enkelte ganger han vil ha et kyss eller kose med meg (som i å ta på meg, ikke bare klem). Jeg blir også veldig fort irritert over småting, som at han kremter mye, er litt tafatt, bare lager kjedelig mat osv. Sier selvfølgelig ikke noe om dette til ham, men det er veldig vanskelig å skulle gå rundt å late som at alt er tipp topp. Er det noen som har stått i det samme som kan fortelle om sine erfaringer med dette? Ps: jeg tar østrogen og progesteron. Det har hjulpet mot hetetokter, dårlig søvn og leddsmerter, men altså ikke dette. Prøvde testosteron også, men fikk veldig mye betennelser i kroppen og måtte slutte før jeg rakk å merke om det hadde noen effekt på sexlysten. Anonymkode: 7c6ae...6e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #2 Skrevet 22. september I gode og onde dager..... det går over, hold ut! Anonymkode: 60c00...045 2
AnonymBruker Skrevet 22. september #3 Skrevet 22. september Min erfaring = Nei. Det blir ikke bedre dessverre. Min kone er kommet over overgangsalderen og aldri har vi hatt så lite sex og intimitet 😭 Vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jeg vært 20 år yngre så hadde jeg tatt ut skilsmisse, men med alt vi har sammen er det ikke så enkelt. Anonymkode: 1d666...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #4 Skrevet 22. september Dette handler ikke om overgangsalderen TS, men at du rett og slett har blitt lei av mannen din. Dette er helt normalt blandt kvinner, og representerer menns største problem i et forhold. Anonymkode: 86aa8...c19 7
AnonymBruker Skrevet 22. september #5 Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette handler ikke om overgangsalderen TS, men at du rett og slett har blitt lei av mannen din. Dette er helt normalt blandt kvinner, og representerer menns største problem i et forhold. Anonymkode: 86aa8...c19 Dette tror jeg du har helt rett i. Kvinnene blir etter hvert lei "gubbene", men TS sier at hun vil ikke ha en ny mann. Hun har også hatt mye pliktsex og det ødelegger mye. Jeg ville heller vært uten sex enn at hun skulle ha pliktsex med meg. Dette må være noe begge vil og nyter. Jeg ville gjort ALT for at hun skulle få sexlysten tilbake. Jeg har foreslått åpen forhold, trekant med en ekstra mann bare for at hun skulle få oppleve god sex igjen, men neida. Hun har ikke lyst til å få lyst så da nytter det ikke. Anonymkode: 1d666...3f1
AnonymBruker Skrevet 22. september #6 Skrevet 22. september Jeg lurte veldig på dette selv. Var det overgangsalderen eller at jeg var lei mannen ? Jeg syntes mannen var ekkel, tafatt og ubrukelig. Ville ikke ha sex med han, hadde heller sex med meg selv. Han irriterte meg noe grenseløst. Dette pågikk i over 1 år. Konfererte mye med min mor og søster. Fant ut at jeg var fint ferdig med mannen da jeg innså at jeg ikke ville bli gammel med han. Jeg hadde ikke lyst til å sitte alene sammen med han når barna var flyttet ut. Da var det egentlig bare en vei å gå og det var ut av ekteskapet. K47 Anonymkode: 7101e...5a4 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #7 Skrevet 22. september Jeg ble slik i forholdet med eksen men var ikke overgangsalderen. Ellers var alt identisk. Endte med skilsmisse og jeg fant en ny mann alt ble helt annerledes med. Nå er jeg sikkert på vei inn i overgangsalderen men er helt vill med ham. Anonymkode: 896eb...03f 1
AnonymBruker Skrevet 22. september #8 Skrevet 22. september Virker som damer tror de har monopol på å bli lei partneren. Skal LOVE dere at menn også blir lei partneren. Minst like mange tilfeller. Men det er kanskje ikke politisk korrekt å si. Damen til en venn av meg avsluttet nylig forholdet. Aldri sett han så lykkelig som etter at hun flyttet ut. Anonymkode: 27163...973
Engel Skrevet 23. september #9 Skrevet 23. september Ville foreslå hormonterapi, siden det ofte kan hjelpe på humørutfordringer og sexlyst, men siden du alt har prøvd det så tenker jeg at parterapi er verdt å prøve? Prøve å komme til bunns i hvorfor du føler som du gjør. Og om det er håp for forholdet videre.
AnonymBruker Skrevet 23. september #10 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Virker som damer tror de har monopol på å bli lei partneren. Skal LOVE dere at menn også blir lei partneren. Minst like mange tilfeller. Men det er kanskje ikke politisk korrekt å si. Damen til en venn av meg avsluttet nylig forholdet. Aldri sett han så lykkelig som etter at hun flyttet ut. Anonymkode: 27163...973 Selvfølgelig går det begge veier. Men dette er jo KG og mesteparten av de som kommenterer her er vel kvinner og deres syn på ting. Like så at det fins narcissistiske menn som at det finnes narcissistiske kvinner. Forskning viser likevel at menn enten tåler bedre at det går litt dårlig eller de ikke forstår at det går dårlig. Kvinner er vel mer var på stemningen i parforhold Anonymkode: 7101e...5a4 1 1
Trolltunge Skrevet 23. september #11 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Virker som damer tror de har monopol på å bli lei partneren. Skal LOVE dere at menn også blir lei partneren. Minst like mange tilfeller. Men det er kanskje ikke politisk korrekt å si. Damen til en venn av meg avsluttet nylig forholdet. Aldri sett han så lykkelig som etter at hun flyttet ut. Anonymkode: 27163...973 Jeg kan ikke si at jeg som kvinne engang har vurdert å hevde monopol på å bli lei partner, men tror kvinner generelt vet at menn også kan ønske brudd. Så er det heller ingen konkurranse om det å være ulykkelig i et forhold, det er bare en fryktelig kjip og vanskelig situasjon å komme i. Uansett hvem som vil ut. Dette er kjipt og vanskelig selv om det er enighet om brudd, om man har hatt et langt forhold. Når forhold har fungert dårlig over tid er det dessuten helt vanlig å være lettet etter at det er avgjort og utført. Ideelt sett er begge lykkelige i et forhold, og det varer, så noe konkurranse om å gå lei og ville ha brudd finnes ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. september #12 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Virker som damer tror de har monopol på å bli lei partneren. Skal LOVE dere at menn også blir lei partneren. Minst like mange tilfeller. Men det er kanskje ikke politisk korrekt å si. Damen til en venn av meg avsluttet nylig forholdet. Aldri sett han så lykkelig som etter at hun flyttet ut. Anonymkode: 27163...973 Nå handler jo denne tråden om det er en sammenheng mellom følelsen av å være lei og overgangsalder så da er kommentaren din litt malplassert. Når kvinner kommer i overgangsalderen kan vi få mer angst og depresjoner også. Humøret svinger gjerne mer enn før og mange opplever at de blir mer sint en før også. Alt irriterer. Da er det jo helt legitimt å undre seg over at denne aversjonen mot mannen kanskje har en sammenheng med overgangsalderen dersom det inntreffer på nogenlunde samme tid. Så ja, det er mye mulig at overgangsalderen gjør disse følelsene sterkere og hvis de kun har dukket opp samtidig som de andre symptomene så ville jeg kanskje ikke reist fra mannen sånn just med det første. Har det derimot vert noe som har gnaget i mange år så har du trolig fått nok og kroppen sier tydelig ifra Anonymkode: 4aa64...087 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #13 Skrevet 23. september Ts, du bør kanskje sjekke om verdiene dine er normale. Jeg gikk på hrt i to år, økte mengde og byttet type uten at det ble så voldsomt mye bedre. Ettersom årene går må dosen justeres, må også se til at det du tar faktisk virker (tabletter, transdermalt, kombiprodukter etc). Jeg var så lei for tre mnd siden jeg kunne spy og jeg gråt masse for mannen er jo grei, jeg bil bare være i fred. Kom til legen for noe annet og det ble tatt blodprøver og det viste at jeg var lav på d-vitamin og alt for lav på østrogen i fht hva jeg burde vert iom jeg bruker plaster. Opp med dosen og fylle på med d-vitamin og nå etter tre mnd er alt mye bedre og jeg er veldig glad jeg beholdt mannen (og han holdt ut med meg). Anonymkode: 1ba59...9a6 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 23. september #14 Skrevet 23. september Kanskje det beste for dere begge to er å skilles?
AnonymBruker Skrevet 23. september #15 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er på vei inn i overgangsalderen (er 46 år), og merker at jeg blir mer og mer kald og avvisende ovenfor samboeren min, til hans store fortvilelse. Og min også egentlig. Jeg prøver virkelig å ta vare på forholdet, men helt ærlig så er jeg bare veldig «fed up». Det er ingenting galt med samboeren min, han er ikke en typisk unnasluntrer som man ofte leser om her på KG, og det er heller ikke det at jeg har lyst på noen annen mann. Egentlig er det kanskje det motsatte: jeg vil bare være i fred. Sexlysten min har blitt mindre og mindre de siste årene, og jeg har også traumer etter at en kjæreste i tenårene voldtok meg flere ganger, sexlivet er derfor vanskelig. Jeg har hatt mye pliktsex i 20- og 30-årene, før jeg skjønte at det var skadelig, og nå er det som om kroppen min bare skriker nei. Jeg synes det er så forvirrende - jeg er jo veldig glad i ham, og vi har to barn i barneskolealder sammen. Jeg har ikke lyst til å ødelegge dette, samtidig føler jeg nesten avsky enkelte ganger han vil ha et kyss eller kose med meg (som i å ta på meg, ikke bare klem). Jeg blir også veldig fort irritert over småting, som at han kremter mye, er litt tafatt, bare lager kjedelig mat osv. Sier selvfølgelig ikke noe om dette til ham, men det er veldig vanskelig å skulle gå rundt å late som at alt er tipp topp. Er det noen som har stått i det samme som kan fortelle om sine erfaringer med dette? Ps: jeg tar østrogen og progesteron. Det har hjulpet mot hetetokter, dårlig søvn og leddsmerter, men altså ikke dette. Prøvde testosteron også, men fikk veldig mye betennelser i kroppen og måtte slutte før jeg rakk å merke om det hadde noen effekt på sexlysten. Anonymkode: 7c6ae...6e0 Kunne du tenkt deg at han har sex med noen andre? Anonymkode: 63720...e80
AnonymBruker Skrevet 23. september #16 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kunne du tenkt deg at han har sex med noen andre? Anonymkode: 63720...e80 Han blir vel ikke mindre tafatt og kjedelig av å ha sex med andre? Anonymkode: ca000...3d6
AnonymBruker Skrevet 23. september #17 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Virker som damer tror de har monopol på å bli lei partneren. Skal LOVE dere at menn også blir lei partneren. Minst like mange tilfeller. Men det er kanskje ikke politisk korrekt å si. Damen til en venn av meg avsluttet nylig forholdet. Aldri sett han så lykkelig som etter at hun flyttet ut. Anonymkode: 27163...973 Jada. Menn blir også absolutt lei. Men de er så sinnsykt feige og veike og tør ikke avslutte en dritt selv. De venter og venter og håper hun skal avslutte lidelsen. Noen forsurer til og med tilværelsen ytterligere for å prøve å fremskynde brudd. Men å bryte selv? Aldri. Anonymkode: 896eb...03f 2
AnonymBruker Skrevet 23. september #18 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 23.38): Virker som damer tror de har monopol på å bli lei partneren. Skal LOVE dere at menn også blir lei partneren. Minst like mange tilfeller. Men det er kanskje ikke politisk korrekt å si. Damen til en venn av meg avsluttet nylig forholdet. Aldri sett han så lykkelig som etter at hun flyttet ut. Anonymkode: 27163...973 Siden hun gjorde det slutt, så var hun nok lykkelig hun også. Dessuten kan det være en fasade for skjule sorgen over bruddet. Eller hun var en heks og han var Guds gave til kvinner. Bare spekulasjoner. Uansett bruddårsak, så er det trist at forhold ryker. At forelskelsen går over til hat Anonymkode: 7101e...5a4
AnonymBruker Skrevet 24. september #19 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 23.05): Dette handler ikke om overgangsalderen TS, men at du rett og slett har blitt lei av mannen din. Dette er helt normalt blandt kvinner, og representerer menns største problem i et forhold. Anonymkode: 86aa8...c19 At hormoner ikke spiller inn er ganske naivt. Det sier seg selv at når kroppen er ferdig med å formere seg og kjønnshormonene daler, ja da skrumper lysten inn. Dette er en ganske så naturlig prosessog en del av livet. En kan "lure" hjernen ved å bytte ut partner, men det fungerer kun en kort stund. Anonymkode: 1e3cf...c88
AnonymBruker Skrevet 24. september #20 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 23.05): Dette handler ikke om overgangsalderen TS, men at du rett og slett har blitt lei av mannen din. Dette er helt normalt blandt kvinner, og representerer menns største problem i et forhold. Anonymkode: 86aa8...c19 Dette er tull! Manglende sexlyst ved overgangsalder er helt normalt, bare å Google. Det har ingenting med manglende kjærlighet til mannen å gjøre. Kvinnens fruktbare alder er jo over. Anonymkode: 4c9ad...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå