AnonymBruker Skrevet 22. september #1 Skrevet 22. september Jeg er 46 år og var for ett år siden med på å starte et kor for voksne. Mange av oss kjenner hverandre fra tidligere da en del av oss gikk sammen i ungdomskor, mens andre er kommet til det siste året. En veldig hyggelig gjeng egentlig, og jeg har en god tone med de fleste. De fleste av oss er med både for det sosiale og for å synge sammen. I pausen snakker jeg med de jeg havner ved siden av i pausekroken. Det jeg synes er sårt er at jeg virker helt usynlig for de to som synger samme stemme som meg, og som jeg står ved siden av når vi synger. Jeg kjenner de fra før av, men omgås ikke på fritiden. Har ingen grunn til å tro at de har noe imot meg. De to diskuterer stykkene vi synger underveis, hvordan notene skal tolkes osv, og deler tips og triks med hverandre, men de tar aldri meg med i disse utvekslingene. Hvis jeg forsøker å stille dem spørsmål eller si noe så er det som om de ikke hører meg. Nå resulterer det i at jeg etter hver øvelse sitter med en kjip følelse i kroppen, i stedet for å føle meg positiv og glad. Føler meg liksom avvist og dum, hvis det gir mening. Jeg har forsøkt å si i en litt spøkefull tone at de må dele lure tips med meg også, og da sier de ja, men de gjør det aldri likevel. Lurer på om noen har et tips eller to til hvordan jeg kan lære meg å takle dette på en bedre måte slik at jeg ikke kjenner på denne ekle følelsen etter hver korøvelse.. Anonymkode: 3cd9d...e63 1 10
AnonymBruker Skrevet 22. september #2 Skrevet 22. september Har ikke noen tips, men skjønner følelsen din og du har jo prøvd å komme litt inn med dem. Ikke så lett ❤️ Anonymkode: f454a...a6e 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #3 Skrevet 23. september Synes de to oppfører seg lumpent mot deg. De utestenger deg jo. Er du mye flinkere til å synge enn de? Anonymkode: 7d851...0cc 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. september #4 Skrevet 23. september Så vondt å høre TS❤️ Jeg ville prøvd å vært tydelig og sagt ifra om at du ikke synes noe om denne oppførselen til dem. Hvis ikke det fungerer ville jeg hørt med dirigenten. Du skal ikke gå med en slik følelse på korøving. Anonymkode: e50c4...003 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #5 Skrevet 23. september Bytte til annen under-gruppe? Det der blir ikke bra. Anonymkode: 6a0ec...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 23. september #6 Skrevet 23. september Jeg vet ikke hvor stort kor det er, men med bare 3 på en stemme så høres det ikke så stort ut. Evt har dere delt opp i 1 og 2 sopran/alt. Dersom det siste er alternativet så ville jeg forhørt meg om å få flytte til en av de andre nærmeste stemmene. Du kan si at du ønsker å prøve å utvikle stemmen din og har lyst å teste ut en stemme opp/ned. Det beste hadde vel vært om det kom flere på din stemme. Men det er vel ikke så lett å styre. Det jeg tror jeg hadde gjort var å ikke bry meg om dem og fokusert fullstendig på sangen og de andre hyggelige folkene i pausen. Anonymkode: 881d0...e01 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. september #7 Skrevet 23. september Hei TS. Så rart denne tråden skulle komme opp nå😅 kan føle meg som deg. Jeg går også i kor men der er det ganske mange og litt stort alderssprang. Jeg har blitt kjent med noen, men oppfatter at noen også kan ta litt avstand og er vanskelig å komme inn på. Sist øving ble jeg irettesatt på en sang/ dans vi hadde av ei eldre og det føltes ikke bra. Sliter litt med å vite om det var velment eller var fordi vedkommende ikke liker meg. Aldri pratet med damen noe særlig og vi er ikke i samme stemmegruppe. Lurer kanskje litt på om dette er en kultur som egentlig skal være velmenende eller om jeg overtenker? Så da sitter vi her i samme bås begge to TS og føler på litt det samme «utenforståendeskapet». men jeg skal fortsette jeg altså, elsker å synge og er der for sang og utvikling. Da velger jeg heller det.. så prøver jeg å ikke ta det andre så tungt. Som regel er det overtenking og at folk ikke helt skjønner at de kan virke utestengende. Sender deg gode tanker:) klem Anonymkode: 04ef3...0d9 3
AnonymBruker Skrevet 23. september #8 Skrevet 23. september Ts her, takk for tilbakemeldinger! Vi skal snart delta på en konkurranse, så jeg kan ikke bytte stemme nå, og har egentlig ikke lyst til det heller. Irriterer meg bare at jeg sitter igjen med den dårlige følelsen etter hver øvelse. Heldigvis slipper det taket dagen etter, når jeg kan tenke rasjonelt og at jeg har venner på andre arenaer som er bra! Hvis noen har lært seg et tankesett som gjør det lettere å riste av seg slike opplevelser tar jeg imot med takk!🥰 Til ab #7, synd å høre at du sitter med samme opplevelse, men fint at du tenker å fortsette. Det er som du skriver ofte overtenking som gjør at slike småting blir lagt for mye vekt på av oss. Klem til deg også 🥰 Anonymkode: 3cd9d...e63 1
AnonymBruker Skrevet 23. september #9 Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her, takk for tilbakemeldinger! Vi skal snart delta på en konkurranse, så jeg kan ikke bytte stemme nå, og har egentlig ikke lyst til det heller. Irriterer meg bare at jeg sitter igjen med den dårlige følelsen etter hver øvelse. Heldigvis slipper det taket dagen etter, når jeg kan tenke rasjonelt og at jeg har venner på andre arenaer som er bra! Hvis noen har lært seg et tankesett som gjør det lettere å riste av seg slike opplevelser tar jeg imot med takk!🥰 Til ab #7, synd å høre at du sitter med samme opplevelse, men fint at du tenker å fortsette. Det er som du skriver ofte overtenking som gjør at slike småting blir lagt for mye vekt på av oss. Klem til deg også 🥰 Anonymkode: 3cd9d...e63 Hei, jeg som var anonymbruker nr 7. er det bare dere tre i stemmegruppen burde du jo inkludert eller evt lage en messengergruppe eller noe hvor dere kan kommunisere sammen hvis det er snakk om ekstraøvinger utenom kor øvelse. Kanskje det hadde vært en ide. tja jeg begynte for et par år siden og sliter med å finne min plass. Pga turnusarbeid har jeg ikke fått deltatt på så mye øvinger som kanskje er ønsket fra de andre også. Men jeg husker sanger veldig godt med stemmen min og kommer inn i det ganske fort, kan heller ikke noter så veldig, men det kommer seg og jeg har gehør heldigvis. Er desverre forskjellige individer i et kor og noen er mer imøtekommende enn andre. Er ikke sikkert du trenger å jobbe med deg selv her heller men at disse to er en «klikk» og vanskelig å komme inn på. Hvis det vedvarer ville jeg evt tatt kontakt med stemmefører eller dirigent. ang tankegangen din har jeg ikke noe annet råd enn å ha tro på deg selv og forsøke å møte opp med blanke ark og heve deg over det. Du må tenke at du er der for deg selv og for gøy og synge. Men det er ikke lett da det krever en del kommunikasjon fra noen som ikke kan/ vil kommunisere. ❤️ jeg er egentlig en ganske sikker person men opplevd mobbing i tidligere år så bare en irettesettelse eller at noen ikke kommuniserer med meg tilbake kan sette meg langt tilbake i tid. Jeg tror veien å gå er å forstå seg selv og sin reaksjon og prøve å overbevise seg selv at det kan være forskjellige grunner til at man ikke når inn til enkelte. Trenger overhodet ikke ha noe med deg å gjøre. Synd du også skal oppleve det ekkelt å dra på øvelse og sitte igjen med vonde følelser. Kjenner meg godt igjen så takk for innlegget ditt❤️ også må du tenke på at du har vært med å startet et kor og at det finnes mennesker der som ønsker å prate med deg, og da ser du vel det at du er flink og respektert blant mange andre.. enn disse to ❤️ klem igjen til deg Anonymkode: 04ef3...0d9
AnonymBruker Skrevet i går, 07:17 #10 Skrevet i går, 07:17 Jeg håper det blir bedre! Jeg går også i kor. Jeg har opplevd det samme som deg, men det er noen år siden. Jeg holdt meg for meg selv, men det var sårt. Anonymkode: 06a01...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå