Gå til innhold

Fobi/frykt/angst for brann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen er i samme båt 😶‍🌫️

Har i hele mitt liv hatt brann som min absolutt største skrekk, og i veldig mange år gikk det greit nok. For halvannet år siden ble det plutselig mye vørre, uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor for det skjedde ikke noe spesielt.

Bor i enebolig alene (unngikk å kjøpe leilighet/rekkehus/flermannsbolig fordi jeg ikke stoler på at naboer har like rigid brannsikkerhet som meg selv.. 🙈), og det er første gang jeg bor alene (gjort i tre år nå), i starten elsket jeg å være for meg selv men etterhvert ble jeg mer og mer redd. Jeg får fullstendig angstanfall hvis jeg innbiller meg at det lukter brent eller røyk, eller hvis røykvarsleren går. Det har blitt så ille at det går ut over livskvaliteten, jeg kan grue meg til å dra hjem på kvelden. Uten sovetabletter (lavdose) er natten fullstendig sjanseløs. Særlig å lukte noe som minner om brann, eller tro at jeg lukter noe (fantom-lukt) er det værste. 

Ironien er at jeg kun er redd hjemme. Er jeg på besøk hos noen bryr jeg meg ikke om de fyrer opp peisen eller tretti stearinlys, men hjemme hos meg finnes det ikke en fyrstikk en gang.. 

Går til samtale hos psykolog via kommunen en gang i måneden, men det har foreløpig vært mest fokus på tryggingen jeg bedriver (sjekke komfyr, ovn, stikkontakter, etc, har vært hos psykiater som avkreftet mistanke om ocd). 

Har hatt min mor boende her noen uker nå pga et angstanfall som var ganske jævlig, men hun skal reise bort i to uker snart og jeg gruer meg allerede som f.. Har begrenset med omgangskrets, og ingen jeg kan spørre om å komme hit dersom jeg får et anfall, av familie har jeg bare mor igjen. Pappa var min absolutte bauta men han gikk bort for noen år siden. 

Er det noen som har opplevd eller lever i samme situasjon, om noen har noen konkrete tips eller råd? 😔 Er så sliten av dette at jeg ikke helt veit hvor jeg skal gjøre av meg snart. 

Anonymkode: 8bc59...858

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du er så sliten at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg og du allerede for i terapi så tenker jeg at medisiner kan være et alternativ å utforske. Dvs. legetime. Hvis ikke det er psykiater du går til da? Noen kaller alle slags behandlere for psykolog.

Anonymkode: 17e04...7da

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Når du er så sliten at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg og du allerede for i terapi så tenker jeg at medisiner kan være et alternativ å utforske. Dvs. legetime. Hvis ikke det er psykiater du går til da? Noen kaller alle slags behandlere for psykolog.

Anonymkode: 17e04...7da

Er definitivt psykolog og ikke psykiater jeg går til. Det var legen som henviste meg dit. Vi har snakket såvidt om preparater men det er helst ikke noe jeg vil gå på Ifh til resten av hverdagen min, siden dette hovedsakelig er et problem på kveldstid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...