AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:28 #1 Skrevet mandag kl. 20:28 Jeg har slitt med vekten hele livet. Føler jeg har slanket meg siden jeg var 10, noe jeg egentlig har også. Lettelsen var stor når jeg fikk resept på Wegovy for jeg var ikke SÅ stor. (86 kg og 163 cm) Jeg begynte i februar og er nå oppe på 1.7 mg og har vært der siden mai. Vekten begynte for alvor å røre seg nå i sommer så nå er jeg 72 kg. Jeg burde vært overlykkelig, men jeg er livredd for framtiden. Og jeg spiser for lite. Jeg trener Hyrox og styrke 3-4 ganger i uken og vet inntaket mitt er altfor lavt. (Ta et eksempel på en vanlig dag da. Frokosten min er stor og bra, men ikke middag. 3 kokte egg på knekkebrød + frukt. Middag i går var hjemmelaget gryterett hvor jeg spiste like mye som 2-åringen. Og det var inntaket for hele dagen.) Alt av matglede er drept og ingenting smaker godt lengre. Hadde vært overlykkelig om jeg slapp å spise i det hele tatt. Jeg vurderer å gå ned i dose, men er samtidig livredd for å bli der jeg var. Konstant matstøy, alltid sulten, alltid fokus på mat, alltid krangle med meg selv, alltid dårlig samvittighet om jeg tok et dårlig valg og listen fortsetter. Jeg bygger jo heller ikke muskler med de få kaloriene jeg får i meg i løpet av dag og det er jo det som egentlig er målet mitt. Komme i skikkelig god form og bli sterk! Hver dag er ikke like tragisk som den jeg nevnte over her, noen middager går bedre. Og utrolig nok har jeg energi og trøkk på trening. Progresjon har jeg også så kroppen responderer bra til tross for lite inntak. Jeg kan mye om ernæring og har utdanning innenfor feltet så det er ikke kunnskapen det skorter på. Men nå er jeg i villrede hva jeg skal gjøre framover. Jeg stoler ikke på kroppen min hvis jeg slutter og jeg er egentlig forberedt på å bruke sprøytene livet ut men naturligvis ikke denne dosen siden jeg ikke får i meg mat. Jeg begynte med proteinpulver nå i dag til tross for at det går mot alt jeg tror på. (Ren mat er best, biotilgjengeligheten på protein fra feks kjøtt vs shake er en million ganger bedre osv) Har jo trodd det skulle gå over siden de fleste går på full dose men når det ikke har gjort det siden mai så vet jeg jammen meg ikke? Hva ville du gjort her? Jeg ser jo selv når jeg skriver dette innlegget at jeg må gå ned i dose og i verste fall øke igjen, men om livet mitt blir sånn liksom. Null interesse for mat og at det vokser i munnen av tanken på kyllingfilet (som jeg egentlig er så glad i!) Jeg savner matglede men jeg savner ikke 86 kg meg som hadde vondt i alle ledd, miserabel i egen kropp og en forferdelig fysisk dårlig form. Dette ble langt, takk for at du orket å lese 😅 Anonymkode: ccbd1...127 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:12 #2 Skrevet mandag kl. 21:12 Jeg ville gått noe ned i dose, og økt litt på matinntal av gode proteiner og grønnsaker. Man skal helst holde seg på laveste mulig virksomme dose, det kan høres ut som at din er litt høy. Jeg står på 0,5 og kjenner at jeg må jobbe en del med meg selv for ikke å trøstespise/kjedespise etc, men det virker mildt på apetitt generelt og metthetsfølelse, så jeg tenker å holde meg der en stund. Går sakte ned. Anonymkode: e7346...213 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:16 #3 Skrevet mandag kl. 21:16 Det skal nok gå bra å gå litt ned i dose. Har troen på at du kan finne en middelvei her ❤️ Anonymkode: e973a...995
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 04:43 #4 Skrevet tirsdag kl. 04:43 Det du nevner du spiser er slik jeg spist hele livet omtrent og jeg er slank og trener mye. Det er dessverre så lite man kan spise for å være slank. Jeg har masse matglede men spiser mini porsjoner, tar aldri to ganger og spiser meg msks 80 % mett. Du har feil oppfatning om hva som gir matglede. Det er ikke å stappe i seg i mengder men nyte det man faktisk spiser Anonymkode: bb965...4c7 2 2 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 04:48 #5 Skrevet tirsdag kl. 04:48 Medaljen bak? Det betyr jo ingenting? Mener du baksiden av medaljen? Anonymkode: 13264...a36 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:34 #6 Skrevet tirsdag kl. 06:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du nevner du spiser er slik jeg spist hele livet omtrent og jeg er slank og trener mye. Det er dessverre så lite man kan spise for å være slank. Jeg har masse matglede men spiser mini porsjoner, tar aldri to ganger og spiser meg msks 80 % mett. Du har feil oppfatning om hva som gir matglede. Det er ikke å stappe i seg i mengder men nyte det man faktisk spiser Anonymkode: bb965...4c7 Dette! Om du har vært en som har spist på følelser, så er det ikke rart at du får en reaksjon på det, men jeg tipper det vil gå over. Wegovy er et verktøy, så du må finne dine varige løsninger for fremtiden, det å tåle å være sulten, det å forsyne seg med mindre osv. Og ja, gå ned en styrke på dosen om det er så ille🙏 Anonymkode: 47b93...156 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:39 #7 Skrevet tirsdag kl. 06:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du nevner du spiser er slik jeg spist hele livet omtrent og jeg er slank og trener mye. Det er dessverre så lite man kan spise for å være slank. Jeg har masse matglede men spiser mini porsjoner, tar aldri to ganger og spiser meg msks 80 % mett. Du har feil oppfatning om hva som gir matglede. Det er ikke å stappe i seg i mengder men nyte det man faktisk spiser Anonymkode: bb965...4c7 Matglede for meg er ikke å stappe i seg, men at mat smaker godt. At man gleder seg til sosiale lag med middag. At middag ikke vokser i munnen på tanken av det. Hvor har jeg skrevet at jeg vil stappe i meg mengder? Anonymkode: ccbd1...127 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:40 #8 Skrevet tirsdag kl. 06:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Medaljen bak? Det betyr jo ingenting? Mener du baksiden av medaljen? Anonymkode: 13264...a36 Tenkte det samme. Medaljens bakside ved bruk av Wegovy, mente hun nok. Anonymkode: 702f8...f85 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:40 #9 Skrevet tirsdag kl. 06:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette! Om du har vært en som har spist på følelser, så er det ikke rart at du får en reaksjon på det, men jeg tipper det vil gå over. Wegovy er et verktøy, så du må finne dine varige løsninger for fremtiden, det å tåle å være sulten, det å forsyne seg med mindre osv. Og ja, gå ned en styrke på dosen om det er så ille🙏 Anonymkode: 47b93...156 Aldri spist på følelser, bare vært veeeldig glad i mat 😅 Men ja, Wegovy fikser ikke hodet. Anonymkode: ccbd1...127
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:41 #10 Skrevet tirsdag kl. 06:41 Jeg har en god venn som har fått denne sprøyten og som deg opplevde hun at matlysten ble borte, noe som jo er halve poenget.. samtidig som forbrenningen øker NÅR man spiser noe osv osv fodri den påvirker blodsukkeret.. Over tid er det bedre å gå ned sakte slik kroppen og huden kan justere seg enn å gå ned raskt, sammen med trening - og jo, trening funker selv om du ikke spiser nettopp fordi kroppen da tærer på fettlageret ditt. Anonymkode: ee7ff...b88
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:52 #11 Skrevet tirsdag kl. 06:52 Lavkarbo, renvarer og periodisk faste i stedet for medisiner. Kan spise seg god og mett, og metthetssignalene fungerer igjen slik de skal. Har gått ned 20 kg selv uten medisiner, er aldri sulten etter jeg startet med dette og all matstøy er borte. Men må spise rent, spiser jeg tull begynner jo hodet å rulle igjen. Anonymkode: 5f95c...e95 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:52 #12 Skrevet tirsdag kl. 06:52 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har slitt med vekten hele livet. Føler jeg har slanket meg siden jeg var 10, noe jeg egentlig har også. Lettelsen var stor når jeg fikk resept på Wegovy for jeg var ikke SÅ stor. (86 kg og 163 cm) Jeg begynte i februar og er nå oppe på 1.7 mg og har vært der siden mai. Vekten begynte for alvor å røre seg nå i sommer så nå er jeg 72 kg. Jeg burde vært overlykkelig, men jeg er livredd for framtiden. Og jeg spiser for lite. Jeg trener Hyrox og styrke 3-4 ganger i uken og vet inntaket mitt er altfor lavt. (Ta et eksempel på en vanlig dag da. Frokosten min er stor og bra, men ikke middag. 3 kokte egg på knekkebrød + frukt. Middag i går var hjemmelaget gryterett hvor jeg spiste like mye som 2-åringen. Og det var inntaket for hele dagen.) Alt av matglede er drept og ingenting smaker godt lengre. Hadde vært overlykkelig om jeg slapp å spise i det hele tatt. Jeg vurderer å gå ned i dose, men er samtidig livredd for å bli der jeg var. Konstant matstøy, alltid sulten, alltid fokus på mat, alltid krangle med meg selv, alltid dårlig samvittighet om jeg tok et dårlig valg og listen fortsetter. Jeg bygger jo heller ikke muskler med de få kaloriene jeg får i meg i løpet av dag og det er jo det som egentlig er målet mitt. Komme i skikkelig god form og bli sterk! Hver dag er ikke like tragisk som den jeg nevnte over her, noen middager går bedre. Og utrolig nok har jeg energi og trøkk på trening. Progresjon har jeg også så kroppen responderer bra til tross for lite inntak. Jeg kan mye om ernæring og har utdanning innenfor feltet så det er ikke kunnskapen det skorter på. Men nå er jeg i villrede hva jeg skal gjøre framover. Jeg stoler ikke på kroppen min hvis jeg slutter og jeg er egentlig forberedt på å bruke sprøytene livet ut men naturligvis ikke denne dosen siden jeg ikke får i meg mat. Jeg begynte med proteinpulver nå i dag til tross for at det går mot alt jeg tror på. (Ren mat er best, biotilgjengeligheten på protein fra feks kjøtt vs shake er en million ganger bedre osv) Har jo trodd det skulle gå over siden de fleste går på full dose men når det ikke har gjort det siden mai så vet jeg jammen meg ikke? Hva ville du gjort her? Jeg ser jo selv når jeg skriver dette innlegget at jeg må gå ned i dose og i verste fall øke igjen, men om livet mitt blir sånn liksom. Null interesse for mat og at det vokser i munnen av tanken på kyllingfilet (som jeg egentlig er så glad i!) Jeg savner matglede men jeg savner ikke 86 kg meg som hadde vondt i alle ledd, miserabel i egen kropp og en forferdelig fysisk dårlig form. Dette ble langt, takk for at du orket å lese 😅 Anonymkode: ccbd1...127 Jeg har brukt Wegovy i halvannet år og gått ned 45kg. Stått på maks dose i et år. Har litt erfaring. Det kan hjelpe å gå ned i dose, men om du velger å fortsette der du er, vil mest sannsynlig kroppen vende seg til Wegovy etter hvert og du vil få tilbake matgleden og matlysten igjen. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å måtte leve resten av livet uten å ha glede av mat. Selv har jeg mer matlyst nå etterhvert, selv på full dose, og det begynner å bli vanskelig å fortsette å gå ned i vekt, noe jeg bør klare for jeg er ikke i mål ennå. Anonymkode: 5a7e5...377 1 1
aksase Skrevet tirsdag kl. 06:55 #13 Skrevet tirsdag kl. 06:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lavkarbo, renvarer og periodisk faste i stedet for medisiner. Kan spise seg god og mett, og metthetssignalene fungerer igjen slik de skal. Har gått ned 20 kg selv uten medisiner, er aldri sulten etter jeg startet med dette og all matstøy er borte. Men må spise rent, spiser jeg tull begynner jo hodet å rulle igjen. Anonymkode: 5f95c...e95 Det fungerer nok for noen, og veldig flott at det fungerer for deg, men for mange av oss som går på Wegovy er dette ting vi har prøvd opptil flere ganger i tillegg til mange andre dietter og slanketips uten at det har fungert for oss. Og for noen er også Wegovy bare enda en av en masse ting som ikke fungerer.....
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:12 #14 Skrevet tirsdag kl. 07:12 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har slitt med vekten hele livet. Føler jeg har slanket meg siden jeg var 10, noe jeg egentlig har også. Lettelsen var stor når jeg fikk resept på Wegovy for jeg var ikke SÅ stor. (86 kg og 163 cm) Jeg begynte i februar og er nå oppe på 1.7 mg og har vært der siden mai. Vekten begynte for alvor å røre seg nå i sommer så nå er jeg 72 kg. Jeg burde vært overlykkelig, men jeg er livredd for framtiden. Og jeg spiser for lite. Jeg trener Hyrox og styrke 3-4 ganger i uken og vet inntaket mitt er altfor lavt. (Ta et eksempel på en vanlig dag da. Frokosten min er stor og bra, men ikke middag. 3 kokte egg på knekkebrød + frukt. Middag i går var hjemmelaget gryterett hvor jeg spiste like mye som 2-åringen. Og det var inntaket for hele dagen.) Alt av matglede er drept og ingenting smaker godt lengre. Hadde vært overlykkelig om jeg slapp å spise i det hele tatt. Jeg vurderer å gå ned i dose, men er samtidig livredd for å bli der jeg var. Konstant matstøy, alltid sulten, alltid fokus på mat, alltid krangle med meg selv, alltid dårlig samvittighet om jeg tok et dårlig valg og listen fortsetter. Jeg bygger jo heller ikke muskler med de få kaloriene jeg får i meg i løpet av dag og det er jo det som egentlig er målet mitt. Komme i skikkelig god form og bli sterk! Hver dag er ikke like tragisk som den jeg nevnte over her, noen middager går bedre. Og utrolig nok har jeg energi og trøkk på trening. Progresjon har jeg også så kroppen responderer bra til tross for lite inntak. Jeg kan mye om ernæring og har utdanning innenfor feltet så det er ikke kunnskapen det skorter på. Men nå er jeg i villrede hva jeg skal gjøre framover. Jeg stoler ikke på kroppen min hvis jeg slutter og jeg er egentlig forberedt på å bruke sprøytene livet ut men naturligvis ikke denne dosen siden jeg ikke får i meg mat. Jeg begynte med proteinpulver nå i dag til tross for at det går mot alt jeg tror på. (Ren mat er best, biotilgjengeligheten på protein fra feks kjøtt vs shake er en million ganger bedre osv) Har jo trodd det skulle gå over siden de fleste går på full dose men når det ikke har gjort det siden mai så vet jeg jammen meg ikke? Hva ville du gjort her? Jeg ser jo selv når jeg skriver dette innlegget at jeg må gå ned i dose og i verste fall øke igjen, men om livet mitt blir sånn liksom. Null interesse for mat og at det vokser i munnen av tanken på kyllingfilet (som jeg egentlig er så glad i!) Jeg savner matglede men jeg savner ikke 86 kg meg som hadde vondt i alle ledd, miserabel i egen kropp og en forferdelig fysisk dårlig form. Dette ble langt, takk for at du orket å lese 😅 Anonymkode: ccbd1...127 Jeg hadde vell omtrent samme utgangspunkt som deg før Wegovy reisen. 165 cm og 90 kg, - er i dag like høy og 60kg nå. Jobber nå med å bygge muskler. For å gå ned i vekt så må man ned i kalorier. Hele poenget er jo å ikke få i seg nok, for kroppen skal spise av lagrene. Skjønner at du vil bli sterk, men akkurat nå skal du jo egentlig ikke bygge muskler, men begrense muskeltapet under vektnedgangen. Ikke stress med at du skal presse i deg mere mat. Du har lager av fett som kroppen kan tære av. Du bærer mat på deg. La det du spiser være sunt og næringsrikt så er det bra nok. Proteinshake er og bra. Fokuser på vektnedgangen, og styrketrening for å beholde muskler - så kommer «byggefasen» 🏋️♀️ senere. En ting av gangen. Anonymkode: 676af...149
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:09 #15 Skrevet tirsdag kl. 11:09 Jeg er slank (tynn?) og har vært det hele livet. Jeg, og sikkert mange andre slanke medsøstre, har det slik som du har det nå. Vi spiser fordi vi må, fordi det er sosiale forventninger eller fordi vi tenker at kroppen trenger "drivstoff", ikke fordi det er så veldig godt alltid. Selvsagt finnes det mat jeg liker bedre enn annen mat, men noen veldig "matglede" kan jeg ikke si at jeg har, og det har jeg tenkt at er bra, så holder jeg meg fortsatt slank. Kanskje må du velge mellom en slankere kropp og matglede en stund til, så kan du sikkert nedjustere dosen og få større matglede igjen. Eventuelt kan du slutte av nå, og kanskje risikere å legge på deg igjen. Anonymkode: 0cb1c...83c 2
Amatariel Skrevet tirsdag kl. 11:41 #16 Skrevet tirsdag kl. 11:41 Det kan være en helt annen dose du burde ha. Skal absolutt gå an å finne en mellomting... jeg startet på wegovy for 1 år siden nå, og jeg er på 0,75. Føler ikke behovet for å øke når matstøyen er borte og vekten tikker ned. Finnes jo flere lavere doser enn du er på, så ville absolutt forsøkt å gå ned noe (trenger ikke slutte helt nei)
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:46 #17 Skrevet tirsdag kl. 12:46 Lag deg en rutine som vil fungere i fremtiden også. Feks 4 faste måltider med ernæringsmessig riktig innhold, posjonene kan variere alt etter «hvor du er i sulten»/effekt av virkestoff i kroppen. Tren moderat i perioder med vektnedgang, dette stresser mange av kroppens system parallelt med vektnedgangen. Hilsen en som er på max dose. Anonymkode: eca2f...84d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:56 #18 Skrevet tirsdag kl. 18:56 Dere som snakker om matglede og at den kan bli ødelagt; jeg mener at det går an å gå ned i vekt, spise sunt og samtidig ha stor matglede. Nå er jeg "heldig" og liker veldig godt sunn mat, men f.eks. går jeg hver fredag på restaurant, spiser snop og chips i helgene, og har take away av og til. Jeg vet det kan være vanskelig, men jeg har tro på en balanse. Det som er riktig for meg, trenger ikke være det for andre, men for at jeg skal "holde ut", må jeg kunne kose meg. PS: Har ikke gått på Wegovy e.l., så kan ikke uttale meg om endret sultfølelse osv. Ville bare dele mine tanker 😊 Anonymkode: f7363...3cd 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:24 #19 Skrevet tirsdag kl. 20:24 Først rene fakta: Å ha gått ned 14 kg på 7 måneder er overhodet ikke voldsomt eller et tegn på at man "spiser altfor lite". Du har hatt en fin og sunn vektnedgang. Men reagerer på måten du formulerer deg på. Du er "livredd" for å gå opp igjen i vekt og du er "livredd" fordi du tror du spise for lite. Hva med å heller jobbe med å finne en middelvei hvor du har matglede av de mindre porsjonene og samtidig gleder deg over at du er kvitt matstøyen? Du skriver langt, men det er en ting her som jeg tror er sentralt "Og utrolig nok har jeg energi og trøkk på trening". Jeg har selv gått ned 32 kg, og i de periodene jeg virkelig spiste for lite (ikke bare noe jeg følte i hodet) så hadde jeg ingen energi til trening. Det ble for meg faktisk en ledetråd eller oppvekker om å spise litt mer. Og det handler ikke bare om dagsinntak, men inntak over tid, gjerne flere uker. Jeg kunne ha god energi på trening etter en helg med litt pizza eller smågodt selv om jeg bare hadde spist salat og knekkebrød i noen dager før jeg trente. Vil anbefale deg å koble av hodet på all krisemaksimeringen og rett og slett stole på vekten. Når du er i mål og holder en jevn vekt, ja da får du i deg det du skal. Uansett hva hodet forteller deg. Matglede er moderasjon. Anonymkode: 8a804...1eb 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:52 #20 Skrevet tirsdag kl. 20:52 Men du har jo åpenbart for stor dose hvis du har mistet all matlyst. Reduser dosen umiddelbart? Litt selvkontroll må du nok belage deg på uansett med sprøyter Anonymkode: f87cd...bde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå