Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
TheOneLinePuncher skrev (14 minutter siden):

Friske kan nok helt sikkert feiltolke dette. Men vil dette da gjelde i alle situasjoner?

Det er nok en salig blanding av ikke-reelle uføre, hvor mange de enn måtte være. Noen har svindlet, andre er blitt bedre med tiden men ser seg ikke syn med å gå tilbake til jobb. Pga de kanskje er utdaterte, eller at de faktisk trives med sin uføre tilværelse om de er blitt i bedre form.

Uansett er det ikke noe vi vanlig dødelige får gjort med situasjonen.

Hva med en hypokonder? Er det en "reell ufør", eller en svindler? De tror jo selv på at sine plager er reelle.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
LeveMannen skrev (Akkurat nå):

Hvis man når som helst plutselig ikke kan arbeide, eller man må ha dagevis med avslapningsperioder før og etter en aktivitet som det hevdes her så sier det seg selv at man ikke kunne ha deltatt på en ukes camp innen en fysisk og mentalt krevende aktivitet.

Nei, det sier ikke seg selv. En uke er en uke, ikke resten av året. Du vet heller ikke hvorfor de er ufør eller hva de gjør resten av tiden. 

Skrevet
LeveMannen skrev (Akkurat nå):

Hva med en hypokonder? Er det en "reell ufør", eller en svindler? De tror jo selv på at sine plager er reelle.

Jeg har ingen anelse. Dette overlater jeg til systemet å ta stilling til.

• Liker 1
Skrevet
AnnnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det sier ikke seg selv. En uke er en uke, ikke resten av året. Du vet heller ikke hvorfor de er ufør eller hva de gjør resten av tiden. 

Alle blir sliten etter en slik camp og må ha avslapping etterpå. At den uføre har klart seg gjennom hele uken innvaliderer hele argumentet om at h*n ikke har arbeidevne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TheOneLinePuncher skrev (Akkurat nå):

Går en hypokondor gjennom den mølla som det tydeligvis er for å bli ufør,så legger jeg skylda på systemet. Altså legene og NAV. Det skal jo egentlig ikke gå an. Det skal jo være en svært så lang og nøye prosess.

Er det en som "kjenner en" så velger jeg heller å tro på at legene og NAV har gjort det riktige,og at disse utenomforstående faktisk ikke vet annet en det de ser..  

• Liker 1
Skrevet
TheOneLinePuncher skrev (3 minutter siden):

Og hva med meg som ikke vil jobbe, men heller har lyst til å ha evig ferie med lønn? Burde ikke jeg få trygd?

• Nyttig 2
Skrevet
Fant80 skrev (1 minutt siden):

Går en hypokondor gjennom den mølla som det tydeligvis er for å bli ufør,så legger jeg skylda på systemet. Altså legene og NAV. Det skal jo egentlig ikke gå an. Det skal jo være en svært så lang og nøye prosess.

Er det en som "kjenner en" så velger jeg heller å tro på at legene og NAV har gjort det riktige,og at disse utenomforstående faktisk ikke vet annet en det de ser..  

Du har nok ikke den fjerneste anelse om hvor overbeviste og pågående en del hypokondere er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
LeveMannen skrev (1 minutt siden):

Og hva med meg som ikke vil jobbe, men heller har lyst til å ha evig ferie med lønn? Burde ikke jeg få trygd?

Jo, vær så god. Bare å prøve🫢

• Liker 1
Skrevet
LeveMannen skrev (6 minutter siden):

Alle blir sliten etter en slik camp og må ha avslapping etterpå. At den uføre har klart seg gjennom hele uken innvaliderer hele argumentet om at h*n ikke har arbeidevne.

Nei. Hørt om adrenalin? Hørt om at mange kronisk syke har en sykdom som påvirker nervesystemet og når de mobiliserer krefter får de så mye adrenalin at de fremstår energiske, skjerpa og nesten uovervinnelige? (Samtidig som de ikke sover og har mange rare symptomer pga adrenalinet som henger seg opp og gjør at de føler de ikke engang trenger søvn denne uken…).  

Hva tror du skjer når adrenalinet går ut noen dager etter eventet?

De blir dårlig. Veldig, veldig dårlig. 

Skrevet
LeveMannen skrev (17 minutter siden):

Det er vel en form for angst. De vil jo få mye behandling før de får ufør i alle fall. 

Skrevet
LeveMannen skrev (13 minutter siden):

Nei, det burde du ikke. For mange ville da gjort dette. Men noen gjør det nok likevel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
LeveMannen skrev (14 minutter siden):

Du har nok ikke den fjerneste anelse om hvor overbeviste og pågående en del hypokondere er.

Men du har innsikt i dette?

Skrevet
Fant80 skrev (15 minutter siden):

jeg har et familiemedlem som er hypokonder. Vært 20 år i mølla, søker på uføretrygd for alt mulig som foregår opp i hodet, og får selvsagt avslag på søknad om uføretrygd når mangelen på fremtidig inntektsevne er begrunnet med egen diagnostiser kreft osv. blitt kaster ut fra dps, får ingen oppfølging av legekontoret ( ringer 2 ganger i uka for hurtigtime  og blir selvsagt avvist ) . Har ikke inntektsevne på noen måte , og lever på familie. 
jeg mener vedkommende skulle ha hatt uføretrygd, selvsagt ikke fordi hun er i ferd med og bli blind ,og har kreft ,og kneet er i ferd med og knekke i to,  men fordi hun tror på alt dette og ikke har klart og tjene en krone til eget livsopphold på 30 år. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
LeveMannen skrev (På 23.9.2025 den 15.27):

Overaskende mange som plutselig får mindre vondt i vilja når de ikke får masser av penger for å sitta på sofaen...

Kanskje Jan kunne jobbe likevel selv om han har sosial angst og depresjon, når alternativet er ingen penger.

Kanskje Olga kunne jobbe likevel selv med migrenen hun klager over som ingen objektive tester kan vise når alternativet er ingen penger.

Den store majoriteten av uføre diagnoser er psykiske lidelser og muskel og skjelett plager som begge har til felles at det ikke er noen objektive tester som påviser sykdommen. Diagnosene er basert på passientens egen beskrivelse av sine plager.

A-hunter skrev (På 23.9.2025 den 15.30):

Fordi uførhet er en del av problemet. Ikke hele, men det er vel heller ingen som sier.

Velferdsstaten er et spleiselag som går med dundrende 600 milliarder kroner i underskudd hver eneste år. For å få dette i balanse må hver skattebetaler doble skatten sin. Med nesten 400.000 nordmenn i arbeidsfør alder (ca 3 mill mennesker) på uføretrygd er dette helt klart en faktor som påvirker hvordan samfunnet kan bruke fellesskapets midler på velferd. Med takten i økningen av antall uføre er det helt åpenbart at bunnen av velferdsstaten vil falle sammen i fremtiden. Det er dramatisk og det må jo helst endres før det er for sent.

Særlig dramatisk er det jo for nettopp de som ikke evner å sørge for eget livsopphold på grunn av sykdom.

Jeg sliter med å forstå at det faktisk finnes mennesker som ikke ser sammenhengen mellom manglende helsehjelp og uførhet. For ja, jeg er 100% enig i at å bli varig ufør pga psykisk sykdom er helt horribelt - men hva skal menneskene med psykiske lidelser gjøre - når uføretrygd er det eneste tiltaket Norge har tilgjengelig for dem? Det er hårreisende at det er mulig å få ung uføre (altså før man har fylt 26 år) pga psykisk lidelse..men det er alternativet når Norge velger å bortprioritere helsevesenet som tidligere plukket opp psykiske lidelser. Nå er det 1 års ventetid for å få en psykologtime - om man kvalifiserer for hjelp. Det er sprøtt. All den tid psykiske lidelser har en tendens til å forverre seg uten adekvat hjelp. 
Ca 650 mennesker tar livet sitt hvert år i Norge..650 mennesker som kunne ha jobbet og betalt skatt, hvert eneste år - ja om Norge hadde vært villige til å gi dem hjelp. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Vera skrev (16 minutter siden):

Jeg sliter med å forstå at det faktisk finnes mennesker som ikke ser sammenhengen mellom manglende helsehjelp og uførhet. For ja, jeg er 100% enig i at å bli varig ufør pga psykisk sykdom er helt horribelt - men hva skal menneskene med psykiske lidelser gjøre - når uføretrygd er det eneste tiltaket Norge har tilgjengelig for dem? Det er hårreisende at det er mulig å få ung uføre (altså før man har fylt 26 år) pga psykisk lidelse..men det er alternativet når Norge velger å bortprioritere helsevesenet som tidligere plukket opp psykiske lidelser. Nå er det 1 års ventetid for å få en psykologtime - om man kvalifiserer for hjelp. Det er sprøtt. All den tid psykiske lidelser har en tendens til å forverre seg uten adekvat hjelp. 
Ca 650 mennesker tar livet sitt hvert år i Norge..650 mennesker som kunne ha jobbet og betalt skatt, hvert eneste år - ja om Norge hadde vært villige til å gi dem hjelp. 

Nå er det så mange trygdede i Norge, være seg pensjonister, uføre, AAP eller lignende, at det er ren utopi å tro at alle disse kan få fullgod hjelp fra de få fulltidsarbeidende som er igjen.

10 % av befolkningen mellom 18-67 år er uføretrygdet. 1 av 10!! Så syk blir man altså av å bo i ett av verdens rikeste land. Den siste perspektivmeldingem viser at hos unge voksne mellom 18-27 står det enda dårligere til. Der har hele 17 % falt utenfor samfunnet, og er hverken i skolegang eller i arbeid. 

I tillegg har vi over 1 million pensjonister i landet, og andelen er sterkt stigende. 

Ca 2,8 millioner nordmenn mottar ytelser fra NAV i form av f eks arbeidsavklaringspenger, dagpenger, og økonomisk sosialhjelp. 

Drøyt en tredjedel av statsbudsjettet hvert år brukes kun til trygdeytelser via NAV.

Selvfølgelig har vi ikke lenger mulighet for å gi alle fullgod helsehjelp. Når mer enn 30 % av landets innbyggere påberoper seg kronisk sykdom og dårlig helse, så sier det seg selv at man ikke klarer å ta unna. I tillegg skal man også ta seg av alle barna under 18 år. 

Endret av Rastebenk
  • Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (6 minutter siden):

Nå er det så mange trygdede i Norge, være seg pensjonister, uføre, AAP eller lignende, at det er ren utopi å tro at alle disse kan få fullgod hjelp fra de få fulltidsarbeidende som er igjen.

10 % av befolkningen mellom 18-67 år er uføretrygdet. 1 av 10!! Så syk blir man altså av å bo i ett av verdens rikeste land. Den siste perspektivmeldingem viser at hos unge voksne mellom 18-27 står det enda dårligere til. Der har hele 17 % falt utenfor samfunnet, og er hverken i skolegang eller i arbeid. 

I tillegg har vi over 1 million pensjonister i landet, og andelen er sterkt stigende. 

Ca 2,8 millioner nordmenn mottar ytelser fra NAV i form av f eks arbeidsavklaringspenger, dagpenger, og økonomisk sosialhjelp. 

Drøyt en tredjedel av statsbudsjettet hvert år brukes kun til trygdeytelser via NAV.

Selvfølgelig har vi ikke lenger mulighet for å gi alle fullgod helsehjelp. Når mer enn 30 % av landets innbyggere påberoper seg kronisk sykdom og dårlig helse, så sier det seg selv at man ikke klarer å ta unna. I tillegg skal man også ta seg av alle barna under 18 år. 

Den største andel ung ufør er mennesker med medfødte diagnoser som autisme, psykisk utviklinghemming, downs syndrom, eller medfødte alvorlige sykdommer, osv. Mange av disse er også i jobb i VTA-bedrifter, men er i statistikken som ufør. 

• Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig har vi ikke lenger mulighet for å gi alle fullgod helsehjelp. Når mer enn 30 % av landets innbyggere påberoper seg kronisk sykdom og dårlig helse, så sier det seg selv at man ikke klarer å ta unna. 

Det er jo akkurat denne forenklede tankegangen som ødelegger for forebygging av mennesker som faller utenfor. 
Hvorfor er det så mange ungdommer som faller utenfor? Man må tørre å gå inn i selve kjernen av problemet, om man skal finne løsninger som fungerer..Bør vi se på skolesystemet vi har? Gjøre noe med de teoretiske kravene på yrkesfag feks? Legge opp til at ikke alle fungerer som studenter? At det også er mulig å få seg en meningsfull hverdag om man ikke velger VGS? At det er mulig å gjennomføre grunnskolen uten 5 dager teoretisk skole 10 år i strekk?   Jeg vet at det nesten er en umulighet å få seg fast jobb uten utdannelse for en ungdom..bør vi jenke på kvalifikasjonskravene? I tillegg har roboter tatt over mye arbeid..eller hva med gamlingene som skal stå i jobb til de blir 72 år, minst - hva skjer da med ungdommene i andre enden som står klar til å ta over? De faller utenfor. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TheOneLinePuncher skrev (3 timer siden):

Jeg har ingen formening om hvor mange de er, men det er påfallende at så utrolig mange påstår de kjenner en eller flere.

Det er neppe slik at alle disse som påstår de kjenner noen, tar feil alle som en. Det ville i så fall vært helt enestående.

Og det er i så fall systemet en må gå løs på, ikke den enkelte uføretrygdete. Svindlere eller ei, det er det samme systemet som har sluppet dem gjennom. 

Nettopp!!! Det er systemet som er problemet, ikke den enkelte uføre. Og det gjelder heller ikke bare uføretrygd, men langt flere trygdeytelser.

Faktum er at 26 prosent av nordmenn i arbeidsfør alder forsørges av staten, eller som Martin Bech Holte sier, de lever i «offentlig finansiert utenforskap». Dette utenforskapet bidrar ikke bare til å velte velferdsstaten, og alle de tingene som i årtier har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i. Å være i utenforskap i seg selv er også en ulykke for enkeltindividet.

Anbefaler for øvrig boka til Holte, Landet som ble for rikt, på det varmeste.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vera skrev (33 minutter siden):

Det er jo akkurat denne forenklede tankegangen som ødelegger for forebygging av mennesker som faller utenfor. 
Hvorfor er det så mange ungdommer som faller utenfor? Man må tørre å gå inn i selve kjernen av problemet, om man skal finne løsninger som fungerer..Bør vi se på skolesystemet vi har? Gjøre noe med de teoretiske kravene på yrkesfag feks? Legge opp til at ikke alle fungerer som studenter? At det også er mulig å få seg en meningsfull hverdag om man ikke velger VGS? At det er mulig å gjennomføre grunnskolen uten 5 dager teoretisk skole 10 år i strekk?   Jeg vet at det nesten er en umulighet å få seg fast jobb uten utdannelse for en ungdom..bør vi jenke på kvalifikasjonskravene? I tillegg har roboter tatt over mye arbeid..eller hva med gamlingene som skal stå i jobb til de blir 72 år, minst - hva skjer da med ungdommene i andre enden som står klar til å ta over? De faller utenfor. 

Jeg klarer da fint å ha flere tanker i hodet på en gang, selv om jeg ikke redegjør for alle tanker i hvert eneste innlegg. Jeg har selv nevnt i tidligere i denne tråden at jeg mener vi har et ekskluderende skolevesen som forventer 5 timer daglig med stilltiende rumpesitting av 5 år gamle gutter på skolen, samt et ekskluderende arbeidsliv hvor det forventes minimum 13 års skolegang for å kunne få et lavtlønnet jobb. Kombiner dette med at selv boliger ute på landsbygda går for 3-4 millioner, og at nær alle enkle jobber er effektivisert/automatisert bort 🙁

Endret av Rastebenk
Skrevet
Miss_Alba skrev (23 minutter siden):

Nettopp!!! Det er systemet som er problemet, ikke den enkelte uføre. Og det gjelder heller ikke bare uføretrygd, men langt flere trygdeytelser.

Faktum er at 26 prosent av nordmenn i arbeidsfør alder forsørges av staten, eller som Martin Bech Holte sier, de lever i «offentlig finansiert utenforskap». Dette utenforskapet bidrar ikke bare til å velte velferdsstaten, og alle de tingene som i årtier har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i. Å være i utenforskap i seg selv er også en ulykke for enkeltindividet.

Anbefaler for øvrig boka til Holte, Landet som ble for rikt, på det varmeste.

Men om systemet er slik at det lar seg utnytte, hva hindrer da syndere i å bruke dette for alt det er verdt? 

Om så er så er det kun moral og holdninger som holder igjen. Det er egentlig forferdelig at vi ikke vet hvor stort omfanget av dette er.

Mulig vi hadde fått hakaslepp og granatsjokk, mulig ikke. Vi får neppe vite.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...