AnonymBruker Skrevet 22. september 2025 #1 Skrevet 22. september 2025 Ja, det er en ting. Jeg leser at; Bipolar dissosiasjon refererer til dissosiative symptomer som personer med bipolar lidelse opplever, som for eksempel frakobling fra seg selv, følelser eller omgivelser. Disse opplevelsene, inkludert depersonalisering (følelse av uvirkelighet) og derealisering (følelse av å være løsrevet fra virkeligheten), kan utløses av alvorlige humørsvingninger og korrelerer ofte med dårligere behandlingsresultater. Selv om det ikke er en formell diagnose av en dissosiativ lidelse i seg selv, kan disse symptomene være en betydelig del av opplevelsen av bipolar lidelse og kan til og med være en risikofaktor for tilstandens utvikling. Noen som har hatt mistanke/ erfaring med dette?. Mer om det her; https://www.healthline.com/health/bipolar/bipolar-dissociation#dissociation-in-bipolar-disorder Anonymkode: eabf0...12a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #2 Skrevet 23. september 2025 Hvordan er det et bipolar symptom, er ikke bipolar og være enten depressiv eller maniske? Anonymkode: fc66f...0ff
AnonymBruker Skrevet 23. september 2025 #3 Skrevet 23. september 2025 Jeg er bipolar, og har opplevd psykose et par ganger i forbindelse med depresjon. Jeg hadde da slike symptomer. Men det var psykosen som gjorde det, så er ikke sikker på om andre uten psykose vil oppleve slike symptomer? Anonymkode: 98ca2...305 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #4 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er bipolar, og har opplevd psykose et par ganger i forbindelse med depresjon. Jeg hadde da slike symptomer. Men det var psykosen som gjorde det, så er ikke sikker på om andre uten psykose vil oppleve slike symptomer? Anonymkode: 98ca2...305 Men er ikke psykose at man har vrangforestillinger eller hallusinasjoner? Anonymkode: fc66f...0ff
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #5 Skrevet 24. september 2025 Jo, delvis. Men i forkant og i mine psykoser, har jeg opplevd sterk depersonalisering og derealisering. Anonymkode: 98ca2...305 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #6 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, delvis. Men i forkant og i mine psykoser, har jeg opplevd sterk depersonalisering og derealisering. Anonymkode: 98ca2...305 Men hvordan merker du forskjell på det og på når det er psykose? kan man ikke ha DP/dr uten at det er psykoser? Anonymkode: fc66f...0ff
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #7 Skrevet 24. september 2025 Jeg har bipolar 1. Har opplevd dissosiasjon flere ganger. Anonymkode: d10e2...630 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #8 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, delvis. Men i forkant og i mine psykoser, har jeg opplevd sterk depersonalisering og derealisering. Anonymkode: 98ca2...305 Jeg synes norske leger setter et så skarpt skille mellom dissosiasjon og bipolar med psykose eventuelt bare psykose. Men er det egentlig det? Er ikke det noe mange med bipolar og psykose kan kjenne på som en del av symptom-bildet? Anonymkode: eabf0...12a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #9 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er ikke psykose at man har vrangforestillinger eller hallusinasjoner? Anonymkode: fc66f...0ff Jo, men da er det kanskje ikke rart at hjernen zoomer ut og at man ikke helt kjenner seg tilstede?? Anonymkode: eabf0...12a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #10 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, men da er det kanskje ikke rart at hjernen zoomer ut og at man ikke helt kjenner seg tilstede?? Anonymkode: eabf0...12a Mulig det. Jeg har ikke bipolar men jeg kjenner meg igjen i symmtomeke som skrives om i hovedinnlegget. Er livredd for at det er at jeg er i psykose. Men jeg trodde egentlig ikke det. Derfor jeg lurer på forskjellen. kan man ikke få slike symptomer hvis man er i høyt stres eller angst eller traume eller slik feks? Uten at man er psykotisk? Anonymkode: fc66f...0ff
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #11 Skrevet 24. september 2025 Jeg visste ikke at det var psykose når det sto på. Men merket absolutt at noe var galt. Ble skikkelig redd. Har også slike symptomer uten at det utvikler seg til psykose… Anonymkode: 98ca2...305
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #12 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg visste ikke at det var psykose når det sto på. Men merket absolutt at noe var galt. Ble skikkelig redd. Har også slike symptomer uten at det utvikler seg til psykose… Anonymkode: 98ca2...305 Hva er og hvordan merker du forskjellen? Anonymkode: fc66f...0ff
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #13 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er og hvordan merker du forskjellen? Anonymkode: fc66f...0ff AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er og hvordan merker du forskjellen? Anonymkode: fc66f...0ff Forskjellen er at ved psykose utviklet det seg til at jeg fikk vrangforestillinger i form av å være overbevist om at jeg var blitt en annen person. Utseendet var helt forandret (i mitt hode, ingen andre så det), jeg hørte lyder ingen andre hørte og jeg klarte ikke «bestemme» over egen kropp og egne tanker… tankene ble veldig raske og jeg klarte ikke «ta tak» i en tanke om gangen. Blandt annet. Anonymkode: 98ca2...305
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå