Mezzosoprena Skrevet onsdag kl. 13:33 #141 Skrevet onsdag kl. 13:33 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke lov å dele PIN-koden med andre. Anonymkode: 8d841...b2c AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke lov ? Så hver gang jeg springer på butikken for mannen og bruker kortet hans, gjør jeg noe ulovlig.Wow, neste gang skal jeg ta på svart Hoodie og solbriller for å virke mindre kriminell og ingen gjenkjenner meg Anonymkode: e7d6d...220 Det er ikke straffbart, men ifølge bankens avtaler vil du stille dårligere i en eventuell svindelsak hvis det viser seg at du her delt koden med andre. Så den som svarer deg er noe unyansert i sitt svar med at det ikke er lov 🙂 Men det er nok fullstendig normalt for partnere å bruke hverandres kort ja, og det er slettes ikke ulovlig 🙂
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:42 #142 Skrevet onsdag kl. 13:42 Han har fortalt meg den sikkert en million ganger, men den er glemt neste gang jeg trenger den. Så må alltid spørre han om koden og får den alltid uten problem. Ikke at jeg bruker mobilen hans så ofte, men av og til så låner jeg den hvis jeg f.eks. skal sjekke noe fort og ikke har min lett tilgjengelig. Han kan min. Anonymkode: 55fb7...e98
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:44 #143 Skrevet onsdag kl. 13:44 Mezzosoprena skrev (8 minutter siden): Men det er nok fullstendig normalt for partnere å bruke hverandres kort ja, og det er slettes ikke ulovlig 🙂 Klarer man ikke å følge avtalen man har med banken så kan man ikke ha kort: Feks finansavtaleloven: § 4-23.Plikter ved utstedelse og bruk av betalingsinstrument (1) Konto og betalingsinstrument skal brukes i samsvar med vilkårene for utstedelse og bruk. Så snart betalingsinstrumentet er mottatt, skal kunden ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte personlig sikkerhetsinformasjon. Fra vilkår hos Nordea: "Betalingskortene er personlige og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn den de er utstedt til. " "De personlige kodene/sikkerhetsinformasjonen må ikke røpes eller tilgjengeliggjøres for noen, heller ikke overfor politiet, banken, disponenter, familiemedlemmer eller verger. " Anonymkode: 8d841...b2c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:49 #144 Skrevet onsdag kl. 13:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Begge kan hverandres, men det er bare for å kunne videresende bilder, endre sang i bilen, ordne noe mens den andre er opptatt osv. Hadde aldri falt meg inn å snoke Hadde han der i mot vært veldig motvillig og hemmelighetsfull ovenfor telefonen sin ville jeg blitt mistenksom Anonymkode: 32936...839 Hadde noen vært veldig på at de skulle ha tilgang til min telefon, så hadde jeg blitt mistenksom.. Jeg er privat på mobil og PC. Ovenfor alle, venner, familie, eventuelle kjærester.. Aldri vært utro, det er bare mye der som er mitt og bare mitt - nærbilder av cellulittene mine, samtaleloggen på ChatGPT, KG-historikken for den saks skyld.. samma hva det er, man har rett til privatliv. Jeg er også allergisk mot sjalu og kontrollerende mennesker - og jeg mener faktisk det er litt kontrollerende å mene at man ikke får ha rett til å verne om sitt privatliv. Anonymkode: 1ecd0...8e1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:49 #145 Skrevet onsdag kl. 13:49 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du vil gå inn på døde sin telefon for å melde på Facebook, for å nå email, for å svare på meldinger - ja. Dette er noe du kommer til å trenge å gjøre for dine foreldre, din partner og også, gud forby, dine barn.. Anonymkode: 60cb8...673 Jeg gikk aldri inn på mine foreldre sin med bil da de døde. Det som er på mobilen er privat og er man død så har man avslutta all kommunikasjon. Jeg kommer aldri til å gå inn på andre sin mobil,det blir aldri min business. Anonymkode: 6ed2f...247 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:57 #146 Skrevet onsdag kl. 13:57 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gikk aldri inn på mine foreldre sin med bil da de døde. Det som er på mobilen er privat og er man død så har man avslutta all kommunikasjon. Jeg kommer aldri til å gå inn på andre sin mobil,det blir aldri min business. Anonymkode: 6ed2f...247 Jeg gikk inn for å slette, melde av, og nullstille. Og legge ut en melding på Facebook, som gjorde at alle de nærmeste fikk med seg hva som hadde skjedd, og begravelse. Lastet ned mange bilder som ellers ville gått tapt. Det er jo noe de fleste ønsker? For ligger det der, selv i skyen et sted, er det jo andre som kan få tilgang. Og selvfølgelig - i likhet som da jeg låner mannens telefon. Man vet jo virkelig hva man kan gå inn på, og ikke. Anonymkode: 77f40...ce6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:58 #147 Skrevet onsdag kl. 13:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gikk inn for å slette, melde av, og nullstille. Og legge ut en melding på Facebook, som gjorde at alle de nærmeste fikk med seg hva som hadde skjedd, og begravelse. Lastet ned mange bilder som ellers ville gått tapt. Det er jo noe de fleste ønsker? Anonymkode: 77f40...ce6 Hvis noen poster noe med min profil på Facebook etter min død skal jeg hjemsøke! Det er fullstendig overtramp. Anonymkode: 8d841...b2c 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:01 #148 Skrevet onsdag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis noen poster noe med min profil på Facebook etter min død skal jeg hjemsøke! Det er fullstendig overtramp. Anonymkode: 8d841...b2c Det var i enighet. Noe som også er diskutert med mine nærmeste. Slik jeg håper og regner med de fleste har gjort når det gjelder hva som skal skje etter at en selv dør. Jeg vil ikke at det skal være åpne profiler der det legges inn kommentarer og hjerter inn i evigheten. Jeg vil ikke det skal finnes profiler. Eller en telefon fult av innhold. En kort beskjed om hva som har skjedd skal gis, informasjon om begravelse. Så sletting. Anonymkode: 77f40...ce6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:04 #149 Skrevet onsdag kl. 14:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil ikke at det skal være åpne profiler der det legges inn kommentarer og hjerter inn i evigheten. Jeg vil ikke det skal finnes profiler. Eller en telefon fult av innhold. Anonymkode: 77f40...ce6 Facebook har system for at pårørende kan slette profiler på avdøde. Anonymkode: 8d841...b2c 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:07 #150 Skrevet onsdag kl. 14:07 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja ser ikke problemet. skaper ikke akkurat tilitt det. Anonymkode: dfa9f...b5c Jeg opplever det som motsatt. Føler man er behov for å kunne kode til sin partners telefon, så er det manglende tillit der i utgangspunktet. I praksis ser jeg ikke dette som noe problem. Har aldri hatt en kjæreste som ønsket kode til telefonen min. Ikke skjønner jeg helt hva de som ønsker tilgang tror de kan finne ut av å snoke/sjekke telefoner? Man er jo passe hjerneskadet om man har spor av utroskap på telefonen sin. Den såkalte «tilliten» man opplever er falsk. Å gi noen tilgang til en telefon som ikke har spor av noe snusk, handler ikke om å få tilllt, det er å manipulere. Anonymkode: c7419...4ef 1
Mezzosoprena Skrevet onsdag kl. 14:23 #151 Skrevet onsdag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Klarer man ikke å følge avtalen man har med banken så kan man ikke ha kort: Feks finansavtaleloven: § 4-23.Plikter ved utstedelse og bruk av betalingsinstrument (1) Konto og betalingsinstrument skal brukes i samsvar med vilkårene for utstedelse og bruk. Så snart betalingsinstrumentet er mottatt, skal kunden ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte personlig sikkerhetsinformasjon. Fra vilkår hos Nordea: "Betalingskortene er personlige og skal ikke overdras eller på annen måte overlates til eller brukes av andre enn den de er utstedt til. " "De personlige kodene/sikkerhetsinformasjonen må ikke røpes eller tilgjengeliggjøres for noen, heller ikke overfor politiet, banken, disponenter, familiemedlemmer eller verger. " Anonymkode: 8d841...b2c Du har helt rett i dette og det var det jeg også skrev. Men siden sanksjonen av overtredelse av det, er at man ikke har samme rett til erstatning ved evt. svindelsaker, så gjelder fortsatt akkurat det jeg skrev. Altså, man havner ikke i fengsel av å gi samboer pin-koden sin 🙂 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:35 #152 Skrevet onsdag kl. 14:35 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Facebook har system for at pårørende kan slette profiler på avdøde. Anonymkode: 8d841...b2c Har du lest om hvor tungt det er i praksis.... Den type tidsbruk unner jeg ikke mine nærmeste. Og hva med telefonen, som er full av ting du ikke vil andre skal se, og som for alltid skal ligge i skyen i backupløsninger? Og andre profiler - de fleste har jo ikke bare facebook i disse dager. Anonymkode: 77f40...ce6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:36 #153 Skrevet onsdag kl. 14:36 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg opplever det som motsatt. Føler man er behov for å kunne kode til sin partners telefon, så er det manglende tillit der i utgangspunktet. I praksis ser jeg ikke dette som noe problem. Har aldri hatt en kjæreste som ønsket kode til telefonen min. Ikke skjønner jeg helt hva de som ønsker tilgang tror de kan finne ut av å snoke/sjekke telefoner? Man er jo passe hjerneskadet om man har spor av utroskap på telefonen sin. Den såkalte «tilliten» man opplever er falsk. Å gi noen tilgang til en telefon som ikke har spor av noe snusk, handler ikke om å få tilllt, det er å manipulere. Anonymkode: c7419...4ef Ingen har sagt de ønsker koden for å snoke. Men at det er veldig praktisk i et forhold der man er trygg på hverandre, og lever livet sammen. Anonymkode: 77f40...ce6 2
Slarti Skrevet onsdag kl. 14:53 #154 Skrevet onsdag kl. 14:53 Nei Jeg kan ikke noen av hennes passord eller koder. Hun kan ingen av mine.
Slarti Skrevet onsdag kl. 14:55 #155 Skrevet onsdag kl. 14:55 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og hva med telefonen, som er full av ting du ikke vil andre skal se, og som for alltid skal ligge i skyen i backupløsninger? Alt av koder og passord ligger i en safe hos advokatkontoret, og Instrukser om hva som skal gjøres ved min død Edit: minus bank siden pårørende får tilgang automatisk Endret onsdag kl. 14:58 av Slarti 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:55 #156 Skrevet onsdag kl. 14:55 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da kan man jo bare holde den opp mot ansiktet hans et øyeblikk. Eller streame fra sin egen telefon. Anonymkode: cc644...1d6 Hva har du å skjule om du ikke kan dele koden med partneren din hadde jeg lurt på da. Glad jeg ikke lever i et sånt forhold der koden til enhver pris ikke skal gis ut. Anonymkode: 1a6b8...458 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:56 #157 Skrevet onsdag kl. 14:56 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ingen har sagt de ønsker koden for å snoke. Men at det er veldig praktisk i et forhold der man er trygg på hverandre, og lever livet sammen. Anonymkode: 77f40...ce6 Mange sier de ønsker koden «fordi det viser tillit». Noe som selvfølgelig er sprøyt. Anonymkode: c7419...4ef 2
Bælfeit Skrevet onsdag kl. 14:59 #158 Skrevet onsdag kl. 14:59 Har kode til konas tlf og pc,hun har på min.Vi ser på tv via pc noen ganger og bruker den som er tilgjengelig.Har aldri snoket på tlf hennes,tror ikke hun sjekker min heller.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:00 #159 Skrevet onsdag kl. 15:00 Av og til. Jeg har en tendens til å bytte av og til så da går det noen måneder uten at hun får det med seg Anonymkode: ef2ff...0f6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:02 #160 Skrevet onsdag kl. 15:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange sier de ønsker koden «fordi det viser tillit». Noe som selvfølgelig er sprøyt. Anonymkode: c7419...4ef Da har vi ikke lest samme tråd. Anonymkode: 77f40...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå