Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker og søker. Har vært på et fåtalls intervju, men ikke kommet videre. Har sikkert sendt 30 søknader i løpet av et år. 

Er det virkelig så vanskelig å få jobb som sykepleier på dagtid? Bor i storby. Har også søkt i kommuner som grenser. 

Har 10års erfaring. Men har dessverre ikke videreutdanning. Hvilke videreutdanninger eller kurs gir lettere arbeidstid på dag?

Anonymkode: 1cf6f...e6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig fordi det er så mange om beinet. 

Å ta master i helsesykepleie er et alternativ for å få dagjobb, men har ofte rundt B i snitt for å komme inn. Ellers trengs det vel ofte folk på utdanningene. Kanskje kan du få jobb på sykepleierutdanningen med noen slags pedagogikk som videreutdanning. 

Anonymkode: c8f93...d6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg søker og søker. Har vært på et fåtalls intervju, men ikke kommet videre. Har sikkert sendt 30 søknader i løpet av et år. 

Er det virkelig så vanskelig å få jobb som sykepleier på dagtid? Bor i storby. Har også søkt i kommuner som grenser. 

Har 10års erfaring. Men har dessverre ikke videreutdanning. Hvilke videreutdanninger eller kurs gir lettere arbeidstid på dag?

Poliklinikk?

Palliativ utdanning f.eks.?

Anonymkode: ac7ba...f0f

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk helse (psykisk helsearbeid eller psykososialt arbeid med barn og unge), jordmor eller helsesykepleier bør være ganske trygt i alle fall. Alternativt familieterapi, helseinformatikk eller folkehelse. 

Det skal mye til å få dagstilling uten relevant videreutdanning, det kan du egentlig glemme hvis du bor i sentrale strøk. 

Anonymkode: 93ee4...64a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk helsearbeid. Du kan jobbe i poliklinikk, f.eks. psykose, rus og avhengighet, spis m.m. Du kan også jobbe i kommunen i psykisk helseteam, rusteam osv. Det er knallfine jobber! Jeg har vært innom de fleste av de jeg nevner i min yrkeskarriere som psykiatrisk sykepleier. 

Anonymkode: 4ed9f...066

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å søke stillinger som jobbveilder i f.eks. Fretex, NAV, «vekstbedrifter» eller Fontenehus. Eventuelt miljøterapeut på ulike dagsentre.

Ikke mye prosedyrer akkurat, men det er iallfall på dagtid.

Anonymkode: 8396c...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet fikk man ikke ren dagstilling uten videreutdanning. 

Anonymkode: a72d3...53c

AnonymBruker
Skrevet

Operasjonssykepleier, lett å få dagjobb, men krever jo at du tar videreutdanning. For å få jobb på spl utdanningen mp du ha minimum master. Jordmor som noen over foreslår er også et turnusyrke. Psykiatri er i akke fall enklere med dagjobb en somatikk i kommunen.

Anonymkode: c07d5...898

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 20.09):

Psykisk helse (psykisk helsearbeid eller psykososialt arbeid med barn og unge), jordmor eller helsesykepleier bør være ganske trygt i alle fall. Alternativt familieterapi, helseinformatikk eller folkehelse. 

Det skal mye til å få dagstilling uten relevant videreutdanning, det kan du egentlig glemme hvis du bor i sentrale strøk. 

Anonymkode: 93ee4...64a

Fødes det bare barn på dagtid?

Anonymkode: 8b86d...e86

AnonymBruker
Skrevet

Kan det lønne seg å gjøre noe helt annet for å få dagjobb? En videreutdanning tar raskt minst to år deltid. Og ingen garanti at det finnes dagjobb for en nyutdannet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som underviser i helsefag på vgs. Hun har ingen videreutdanning, men her er det mangel på kvalifisert arbeidskraft. Så er vel kanskje ikke mulig å få en slik jobb i en by uten å minst ta ett årsstudium i pedagogikk? Men kanskje det kunne vært noe?

Anonymkode: de070...a36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 20.01):

. Kanskje kan du få jobb på sykepleierutdanningen med noen slags pedagogikk som videreutdanning. 

Anonymkode: c8f93...d6e

Da må du ha master - minst. Og det de vil ha er universitetspedagogikk. Et emne du ikke får til å ta uten å være ansatt ved et universitet, som regel. Å ta annen pedagogikk hjelper lite. Og uansett vil de som sagt at du skal ha master, ofte også doktorgrad. Dessuten er det dårligere betalt i akademia enn på sykehus. 

Anonymkode: 43c7a...123

• Liker 2
Skrevet

Videreutdanning i psykisk helse var min vei til dagstilling. Mange team knyttet til psykisk helse jobber kun dag. Man kan også få seg jobb på dps, som ruskonsulent eller lignende. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (På 24.9.2025 den 21.14):

Videreutdanning i psykisk helse var min vei til dagstilling. Mange team knyttet til psykisk helse jobber kun dag. Man kan også få seg jobb på dps, som ruskonsulent eller lignende. 

Er det krav om at man har erfaring innen psykiatri for å søke denne videreutdanning? Har jobbet 13 år i somatikken. 

Anonymkode: f49a8...403

AnonymBruker
Skrevet

Blir feil om en velger jobb kun på grunn av dagtid. En skal være motivert, engasjert og egnet for jobben også. 

Anonymkode: 882fd...ac3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det krav om at man har erfaring innen psykiatri for å søke denne videreutdanning? Har jobbet 13 år i somatikken. 

Anonymkode: f49a8...403

Jeg tror det er forskejllig fra videreutdanning til videreutdanning. Den jeg tok hadde krav om at man hadde minst 50 prosent stilling innen feltet når man starter på videreutdanningen. Andre igjen løser det med en praktisperiode i løpet av utdanningen.

Jeg ville dog funnet en løsning så du fikk jobbet litt innen rus/psykisk helse før du tar en videreutdanning. Jeg syns det er en fantastisk jobb, men det er et felt du må ha en viss interesse for å faktisk trives i. Ingen dagstilling er verdt å grue seg til å gå på jobb. 

Endret av Wilma89
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er forskejllig fra videreutdanning til videreutdanning. Den jeg tok hadde krav om at man hadde minst 50 prosent stilling innen feltet når man starter på videreutdanningen. Andre igjen løser det med en praktisperiode i løpet av utdanningen.

Jeg ville dog funnet en løsning så du fikk jobbet litt innen rus/psykisk helse før du tar en videreutdanning. Jeg syns det er en fantastisk jobb, men det er et felt du må ha en viss interesse for å faktisk trives i. Ingen dagstilling er verdt å grue seg til å gå på jobb. 

Enig.

Du vil neppe få en dagstilling uten noe erfaring først også, det er populære jobber.

Anonymkode: f8988...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 21.19):

Fødes det bare barn på dagtid?

Anonymkode: 8b86d...e86

Mange jordmødre jobber på helsestasjonen og jobber bare dagtid. Ikke alle jordmødre jobber med fødsler. 

Anonymkode: 0dc78...31e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...