AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:17 #1 Skrevet mandag kl. 17:17 Et vennepar fikk nylig en prematur baby. Ikke veldig alvorlig, men de må blip å sykehuset i hvert fall noen uker såvidt jeg har skjønt. Vi tenkte å stikke innom med en liten care package, men aner ikke hva man trenger ikke en sånn situasjon. Vi skal bake boller, men hva annet kan man sette pris på? De er glad i quiz så tenkte egentlig å kjøpe en quizbok fordi jeg ser for meg at de kanskje har litt dødtid, er det helt tullete? Har de egentlig fullt opp hele dagen lang? Hva hadde du satt pris på å få? De bor veldig nær sykehuset og hun har vært innlagt en stund allerede så de har nok det de trenger av hygieneprodukter og klær. Og et annet spørsmål, er det noe man burde spørre om/unngå å spørre om? Jeg har jo bare hatt to vanlige fødsler (med noen mindre komplikasjoner) så jeg har ikke kjent på kroppen det de har stått i/står i. Derfor vil jeg unngå å si dumme (men velmenende) ting. Anonymkode: 4f5a6...de0 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:30 #2 Skrevet mandag kl. 17:30 Bare vær helt vanlig? Det eneste jeg fryktet med høst-prematur baby var RS viruset. Så vær friske og ha god håndhygiene Anonymkode: 2b096...f52 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:31 #3 Skrevet mandag kl. 17:31 Jeg fikk i uke 34 og det siste vi hadde var dødtid.. Det var sinnsykt slitsomt med pumping hver 3. Time, amming av et sugesvakt barn og veiing før og etter amming, sondemating hver 3. Time, passe på temperaturen til baby siden hen ikke kunne regulere tempen og måtte ha varmemadrass og mye mer. Min var bare på pustestøtte i 1 døgn, så når hen var av pustestøtten var vi alle på familierom sammen. De som føder mye tidligere enn meg bodde gjerne på hotellet fordi babyen deres lå i kuvøse og noen intubert osv, så de kan kanskje ha litt mer dødtid hvis man kan si det sånn, men så er det en overveldende situasjon der det ikke er mye rom for annet slik som quiz. Boller er jo koselig. Jeg tenker ang mat og sånn så kan det hende de trenger det mer når de kommer hjem. Satte enormt pris på de som kom på døra vår med middag og var her en halvtime før de dro igjen siden vi var så slitne. Jeg satt også stor pris på en venninne som kom med en pose med prematurtøy til oss på sykehuset, så du kan jo spørre om de har det eller om du skal skaffe. Lindex har noe bomullstøy i strl 44, og selv om min drukna i det så var det bedre enn ingenting Anonymkode: 38ec7...354
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:10 #4 Skrevet mandag kl. 18:10 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare vær helt vanlig? Det eneste jeg fryktet med høst-prematur baby var RS viruset. Så vær friske og ha god håndhygiene Anonymkode: 2b096...f52 Haha, selvsagt skal vi være vanlig. Spør jo bare om tips til hva vi kan ta med og om det evt er noe vi bør styre unna eller bør spørre om. Vi hadde kolikkbaby i 8 måneder og jeg holdt seriøst på å klikke av velmenende råd som "sov når baby sover" og "det går over", så vil helst unngå å være en av de irriterende folkene selv 😅 Anonymkode: 4f5a6...de0 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:12 #5 Skrevet mandag kl. 18:12 Det er nok et stort spenn på hvordan man opplever første tid med prematur. Er barnet veldig tidlig født får ikke foreldre delta like mye på stell og trenger kanskje litt mer avveksling, samtidig så er ekstremt premature ofte ustabile, så mye kan svinge raskt hvis de er dårlige. «Lett» premature barn er ofte som en vanlig nyfødt som ofte har større behov for jevn mating og kan være slitsomt på andre måter, men det er ingen fasit her. Jeg tenker at det du kan gjøre er å si at du tenker på dem og tilby hjelp samtidig som du ikke maser eller trenger deg på. Det siste vi trengte da vårt barn var prematur og alvorlig syk var typiske «barselgaver», verken til foreldre eller baby, selv om det er godt ment så kan det være litt krevende å skulle få masse ting hvis man ikke vet hva status på barn er om en time eller neste dag. Det blir mye mer stas når man faktisk får komme hjem med barnet sitt. 😊 Ellers så synes jeg at vi satte mest pris på praktisk hjelp da det er strevsomt å brått bli innlagt på ubestemt tid. Har de eldre barn/kjæledyr som trenger pass? Planter som må vannes? Noe du kan enten kjøre og kjøpe for de eller ta med hjemmefra? Anonymkode: 200ba...4b0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:13 #6 Skrevet mandag kl. 18:13 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg fikk i uke 34 og det siste vi hadde var dødtid.. Det var sinnsykt slitsomt med pumping hver 3. Time, amming av et sugesvakt barn og veiing før og etter amming, sondemating hver 3. Time, passe på temperaturen til baby siden hen ikke kunne regulere tempen og måtte ha varmemadrass og mye mer. Min var bare på pustestøtte i 1 døgn, så når hen var av pustestøtten var vi alle på familierom sammen. De som føder mye tidligere enn meg bodde gjerne på hotellet fordi babyen deres lå i kuvøse og noen intubert osv, så de kan kanskje ha litt mer dødtid hvis man kan si det sånn, men så er det en overveldende situasjon der det ikke er mye rom for annet slik som quiz. Boller er jo koselig. Jeg tenker ang mat og sånn så kan det hende de trenger det mer når de kommer hjem. Satte enormt pris på de som kom på døra vår med middag og var her en halvtime før de dro igjen siden vi var så slitne. Jeg satt også stor pris på en venninne som kom med en pose med prematurtøy til oss på sykehuset, så du kan jo spørre om de har det eller om du skal skaffe. Lindex har noe bomullstøy i strl 44, og selv om min drukna i det så var det bedre enn ingenting Anonymkode: 38ec7...354 Takk for at du deler. Da dropper vi den quizboka 🤣 Vi har ingen planer om å bli lenge, bare stikke innom med boller. Kommer også til å besøke dem senere, men akkurat nå bor vi i nærheten og er selv i permisjon så det er lettere å stille opp ekstra akkurat nå enn når vi flytter om en måned og jeg er tilbake i jobb Skal også høre om de trenger noe. Anonymkode: 4f5a6...de0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:31 #7 Skrevet mandag kl. 18:31 Quizbok hadde jeg aldri hatt tid til, det jeg hadde satt mest pris på er snacks som er lett å spise i farta, samt middag! Sykehusmat er utrolig kjipt i lengden, så middag utenfra var det beste jeg kunne få. Anonymkode: 90a99...98b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:09 #8 Skrevet mandag kl. 20:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Quizbok hadde jeg aldri hatt tid til, det jeg hadde satt mest pris på er snacks som er lett å spise i farta, samt middag! Sykehusmat er utrolig kjipt i lengden, så middag utenfra var det beste jeg kunne få. Anonymkode: 90a99...98b Takk for svar. Skjønte på svaret til en annen at det ikke er tid til andre ting en babyen så quizboken er herved droppet! 😅 Vet ikke hvorfor jeg tenkte det er dødtid med prematurt barn, var jo null dødtid med barn født til termin 🤣 Middag og snacks er et godt forslag, skal høre med dem om de har noen ønsker ❤️ Anonymkode: 4f5a6...de0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:26 #9 Skrevet mandag kl. 20:26 Parfymefri god håndkrem og lipsyl. Mye håndvask og tørr luft på sykehus. Dersom de skal sitte mye og lenge med baby på brystet - kanskje et gaveabonnement på en lydboktjeneste? Anonymkode: 12610...2e7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:21 #10 Skrevet tirsdag kl. 07:21 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Parfymefri god håndkrem og lipsyl. Mye håndvask og tørr luft på sykehus. Dersom de skal sitte mye og lenge med baby på brystet - kanskje et gaveabonnement på en lydboktjeneste? Anonymkode: 12610...2e7 Takk for tips ❤️ Anonymkode: 4f5a6...de0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:53 #11 Skrevet tirsdag kl. 12:53 Jeg fikk baby i uke 28 og var nesten 8 uker på sykehus. Tiden gikk ganske fort og jeg hadde aldri dødtid med faste tider for pumping døgnet rundt, kenguru osv. Det gikk i ett! Men veldig hyggelig at du tenker på foreldrene og vil gjøre noe fint ❤️ Boller og snacks er supert. Broren min hadde med seg digg take-away en dag, et kjærkomment avbrekk fra sykehusmaten. Anonymkode: 9cacf...fe9 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:53 #12 Skrevet tirsdag kl. 14:53 Nå fikk ikke vi ha besøk, men vi kom i den knipa at vi ikke hadde mer rent tøy på ett tidspunkt. Så det jeg satte mest pris på var hjelp til å vaske tøy. Ikke bodde vi i nærheten av sykehuset heller. Men det var guffent å spørre etter hjelp til å vaske klær. Jeg vekslet mellom barsel og intensiven med meg og barnet lå på nyfødtintensiv. vi hadde heller ikke klær til barnet. Familiene var så negative til at jeg skulle kjøpe str 50, det var bortkastet i følge dem. så jeg kjøpte nesten alt i 56. Brukte str 44 i 11 uker.. Anonymkode: 44ff7...bad 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:40 #13 Skrevet tirsdag kl. 16:40 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for svar. Skjønte på svaret til en annen at det ikke er tid til andre ting en babyen så quizboken er herved droppet! 😅 Vet ikke hvorfor jeg tenkte det er dødtid med prematurt barn, var jo null dødtid med barn født til termin 🤣 Middag og snacks er et godt forslag, skal høre med dem om de har noen ønsker ❤️ Anonymkode: 4f5a6...de0 Barnet vårt måtte ligge 7-8 timer i maskin med alvorlig gulsot, og vi var på sykehuset i to uker, og jeg satt veldig pris på at folk kom med blader jeg kunne lese og slappe av med, iskaffe, snacks osv. Jeg satt også pris på et avbrekk i kiosken med en venninne som kom en tur mens babyen var igjen på rommet. Så man er ulike! Spør! Anonymkode: 79655...588
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:51 #14 Skrevet tirsdag kl. 16:51 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Takk for at du deler. Da dropper vi den quizboka 🤣 Vi har ingen planer om å bli lenge, bare stikke innom med boller. Kommer også til å besøke dem senere, men akkurat nå bor vi i nærheten og er selv i permisjon så det er lettere å stille opp ekstra akkurat nå enn når vi flytter om en måned og jeg er tilbake i jobb Skal også høre om de trenger noe. Anonymkode: 4f5a6...de0 Jeg har to premature barn. Er dem på sykehuset enda så hadde jeg villa tankt på mat. Er dem hjemme så hadde jeg spurt om dem trenger hjelp med noe. Ta oppvasken eller se etter babyen mens hun dusjer. Begge mine ble så vant med kroppskontakt at jeg fikk ikke gjort noe i hjemmet. Ble glad når mannen kom hjem slik at jeg kunne dusje. Og mat er også viktig når man går hjemme. Anonymkode: 2590b...4e4
Melus Skrevet 21 timer siden #15 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 22.09): Takk for svar. Skjønte på svaret til en annen at det ikke er tid til andre ting en babyen så quizboken er herved droppet! 😅 Vet ikke hvorfor jeg tenkte det er dødtid med prematurt barn, var jo null dødtid med barn født til termin 🤣 Middag og snacks er et godt forslag, skal høre med dem om de har noen ønsker ❤️ Anonymkode: 4f5a6...de0 Det kommer nok an på hvor prematurt barnet er. Vår er født i uke 24 og vi hadde en del «dødtid» da hun måtte hvile i kuvøsen utenom kengurutid. Synes ikke det var en dum tanke med quizbok, men det er jo individuelt hvor mye tid og «ork» man har til slike ting. Veldig hyggelig at dere vil gjøre noe fint for dem! Vi ble veldig glad for snacks, og mat. Og svigermor som vasket huset vårt før vi kom hjem fra sykehuset. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå