Gå til innhold

Frekt å spørre om noen vurderer å selge?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte på denne måten i 2011. Fikk en mill mer enn huset var verdt 👍

Anonymkode: d18a5...a41

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna om noen private skulle kludre med postkassen min. Jeg ønsker ikke post fra folk jeg ikke kjenner. Og hvis jeg ønsker å selge, så ligger jeg den ut på Finn.no

Irriterende med folk som tar seg ekstra friheter. Du får vente som alle andre også legge inn et ekstra godt bud for å vise din interesse når den dagen kommer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Eg ringte og spurte på ein hyttetomt. Det var ikkje ein hyttetomt men vi såg et område vi kunne tenke oss til hytte. Fikk kjøpt den. Eg hadde veldig lyst på fritidsbolig, hytte på denne plassen. Eg spurte og på eit hus(ringte på) og ein om ein annan tomt. Desse sa nei. Hadde aldri fått tak i denne tomten om eg ikkje hadde vert litt frampå. Det er ein liten plass kun 25 minutter fra huset vårt, ved sjøen.  Er her 2-3 døgn i veka.

AnonymBruker
Skrevet

Vi vil gjerne ha noen som ringer på eller legger lapp i postkassa og vil kjøpe huset vårt til eller over takst. Vi vurderer å flytte nærmere barnas skole og venner, vil selge før vi kjøper og syns det hadde vært greit å slippe å legge huset ut for salg. 

Jeg solgte faktisk også leiligheten min på den måten en gang, men de som kjøpte den ga mer enn jeg hadde regnet med å få.  

Anonymkode: 0b09f...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor legger flere ut på ulike grupper for bydeler/områder og spør om noen har tenkt å selge i nærmeste fremtid. Selv om dere har forelsket dere i ett hus, kan det hende noe annet er av interesse også. Hvert fall hvis dere er heldig og får noen bilder.

Anonymkode: 028ab...170

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad jeg bor et sted der ikke slik er aktuelt. Jeg ville ledd og lukket døra foran nesa på vedkommende. Jeg er heldigvis ikke en desperat type som lar andre provosere fram mine valg i livet. 

Anonymkode: a000a...754

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

En nabo hos meg fikk til et middelaldrende par hvor kona hadde fått en alvorlig og potesielt dødelig sykdom og var mer opptatt av huset og det skulle selges.  

Ikke gjør det, du blir nabolaget snakkis. 

Jeg har derimot sett i lokale Facebook grupper at folk er interessert i å kjøpe og om noen vet om noe som snart kommer for salg. Det er helt innenfor. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da håper jeg dere gav godt over takst ellers så tapte jo selger penger.

Anonymkode: c51d0...bfe

Vi ble enig om en pris alle var fornøyd med. Mye for selger, ikke så mye for oss i forhold til hva som fantes på markedet.

Får selvsagt ikke kjøpt off market til takst. Da vil man ha boligen og er ikke ute etter «et godt kjøp». Det må man betale for.

Skrevet

Jeg ville ansett det som frekt om noen kom på døra her, eller la et brev i postkassa med spørsmål om jeg ville selge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det er frekt eller ikke ville kommet helt ann på prisen for min del. Hadde jeg fått et brev eller sms, hvor de utrykket et ønske om å kjøpe der de sa at de var villige til å betale en del mer en hva jeg ville fått viss jeg hypotetisk sett la det ut og det ble vill budkrig. Da hadde jeg vurdert det, og ikke syntes det var frekt.

Men viss jeg fikk et skambud, eller de sa at de kunne kjøpe det til prisantydning så hadde jeg syns det var frekt.

Det hele kommer ann på penger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 7.35):

Opplevd to ganger - synes det er råfrekt og ufint og vet at når jeg en dag skal selge vil jeg unngå disse og deres familier. 
Det første paret mente de trengte huset mitt mer enn meg som var slenr med barn - det var nærme skolen og vennene deres… bortskjemte møkkafolk som i tillegg drar ungene og deres venner inn i det - min opplevelse er at de mangler noe vesentlig mellom ørene i tillegg til normal folkeskikk. Par nr 2 var yngre og kom på døra- argumenterte også med at de var familie som ønsket bo her jeg bor og at huset og hagen er for stort for meg - de hadde itillegg planer om å skille ut en tomt i hagen min for å finansiere kjøpet - ga pent beskjed om at jeg ikke var interessert men også hun ( yngre dame) ga seg ikke og ville argumentere før hun startet spille på følelser- hun var gravid - de trengte et sted å bo før barnet kom osv… 

erfaringen her er altså at de mister gangsynet og tråkker langt over - folk jeg absolutt ikke vil handle med- hvilken garanti hadde jeg hatt etter et salg for at de ikke er kjøpere som lager bråk / reklamasjon for alle småting? Huset er gammelt og selv om jeg har bodd her i 20 år er det garantert ting som vil dukke opp ved ny renovering - denne typen folk som tar kontakt fordi de vil ha har jo alt vist at de ikke eier grenser og gjerne tråkker på andre bare de oppnår noe selv .. 

Anonymkode: dee1a...c51

Her er en oppskrift på hvordan det ikke skal gjøres. 

Anonymkode: 07b66...f70

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde dette to måneder etter å ha flytta inn. Bor alene med mitt barn. Ble mobbet av nabo som trakasserte oss døgnet rundt. Og så opplevde å få lapp inn døra med forslag om å flytte… Det ødela dagen min. Hadde nettopp flytta inn, hadde ikke planlagt å flytte men det bidro til mer mistrivsel. Jeg var også hjemme hele dagen så hun kunne ha ringt på og ikke dytta lapp inn døra mi. Bor også innerst slik at de må gå ekstra inn til meg for å gjøre dette. Ubehagelig. Vedkommende satte seg til med klappstol i sommer rett utenfor vår stue og glante inn i tillegg.

Jeg syns det er veldig frekt, taktløst og ufint. Det finnes andre hus til salgs. Du kan også heller ringe megler for å høre hva som kommer til salgs eller som er skjult fra markedet. Å holde på sånn og legge igjen lapper er frekt og unødvendig.

Som en annen skrev her: det gir inntrykk av at personen tror hun kan styre over andre og få alt hun peker på. Det er ikke sånn verden fungerer. Respekter hjemmet til andre mennesker.

Anonymkode: 7c4e7...23f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 10.33):

HELT normalt i andre land. Nordmenn er så sære 😅

Anonymkode: 69c1b...013

Nei det er det ikke. 

Anonymkode: 7c4e7...23f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 18.05):

Samboer og jeg ønsker å flytte snart da vi har fått barn og trenger mer plass, men er litt kresne på hva vi ser etter. Jeg har forelsket meg helt i et boligfelt med rekkehus og har veldig ønske om å kjøpe en av seks rekkehus som ligger med bakhagen mot skogen. Problemet er at ingen av de er til salgs per nå.

Jeg har vurdert å kontakte huseierne (f.eks. legge brev i postkassen, eller sende en tekstmelding) og uttrykke min interesse for å kjøpe eiendommen deres, men når jeg har delt denne tanken med familie og venner så mener de det er frekt å kontakte folk på den måten.. Jeg selv hadde blitt glad om noen tok kontakt. Dersom jeg vurderte å selge så hadde det vært fint å slippe meglerutgifter osv, og dersom det var uaktuelt å selge så ville jeg bare ansett det som et kompliment at huset mitt er av interesse for andre. Hus i dette området ligger jo ofte ute i mange uker uten å bli solgt. Vi ville betalt tilsvarende prisantydning, mulig noe mer.

Hva tenker dere? Skal jeg droppe å ta kontakt? Dersom du hadde tatt kontakt, hva ville du skrevet?

Anonymkode: b96e3...bb3

Jeg har opplevd dette og nei, det var virkelig ikke noe jeg ble «glad» for. De hadde til og med bilde av seg selv og ungene og jeg opplevde det mer eller mindre som tigging; «pils la meg få kjøpe huset ditt fordi jeg vil bo der du bor, se på meg og ungene mine» .

Patetisk og provoserende, det er ikke mitt problem at du vil bo i mitt hus og jeg får MINDRE lyst til å selge til nettopp deg om du er så frekk og freidig og tror at jeg plutselig får mer lyst til å flytte hele min familie for å tekkes dine behov. Det er kroneksempelet på hvor ego enkelte folk har blitt i dag!

Hvis jeg skal selge gjør jeg selvsagt det på ett åpent marked med flest mulig kjøpere tilgjengelig! 

Anonymkode: ceb04...400

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke respondert negativt, men hadde foretrukket en lapp i postkassen. Jeg setter dog generelt ikke pris på fremmede på døren, uansett hva det gjelder. Eller, kan gjøre unntak for barn på Halloween🙈

AnonymBruker
Skrevet

Var vitne til en annen vri i en barnebursdag for mange år siden ( bhg barn så alle hadde med en foreldre) da fant en mor ut at hun ville bo der bursdagen var - de var jo en familie på 4 mens hun som hadde bursdagen var alene med to barn og trengte ikke så mye plass. Argumenterte med at hu. Hadde mann, trengte mer plass, det var nærme skolen ( gjalt også bursdagsbarnet men det var barn av alenemora og ikke noe verd) nærme vennene deres osv. Flere tilstedeværende var rimelig sjokka! Vertinna dempet det ned og forsøkte avlede/ forsiktig si det var særlig aktuelt men hun kjørte på - tålmodig dame vi andre hadde hivd ut gjesten. Ble ikke noe husbytte gitt med en unge som aktivt har utestengt vertinnas barn md foreldrenes hjelp i åresvis etterpå og ødelagt alt som heter klassemiljø - som beskrevet ovenfor - folk uten folkeskikk eller grenser - siste noen av oss som var tilstede vil handle med - og vi minnes den pågående førskolelærerens oppførsel godt- dras frem jevnlig når dattera der styrer på - vi vet alle hvor det kommer fra. 

Anonymkode: dee1a...c51

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 12.30):

De lå ikke inntil skogkanten, men midt i boligfeltet, så var ikke de jeg så etter.

Anonymkode: b96e3...bb3

Så hvorfor sammenligner du prisene, når det su sikler på hent tydelig har mye bedre beliggenhet?

AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 13.57):

Jeg syntes ikke det er frekt,men ville nok ringt på.Foreldrene mine skal selge til våren,tenkt så greit vis noen hadde vist interesse før det faktisk skal ut.Kansje det er gamle folk som bor der dere vil bo å.

Anonymkode: 0d9f4...e9e

Jeg hadde følt det var hinsides invaderende og frekt om folk kom og ringte på døra for å spørre om å få kjøpe huset mitt 😳

På generell basis, hadde noen budt 3 millioner eller mer over takst hadde jeg solgt. Hvis ikke hadde det vært uaktuelt.

Anonymkode: 145c4...3b9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ok å legge en lapp i postkassen eller slå av en prat med de som bor der hvis dere allerede er bekjente på noe vis. 

Ikke ok å ringe på, og absolutt ikke ok å argumentere med hvorfor du fortjener å bo der eller tigge/appellere til følelser gjennom å vis bilder av barn e.l

Anonymkode: c520d...e45

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av oss gjorde det. De ringte på døra og spurte om de kunne få kjøpe eiendommen for x-antall kroner. Det gjorde de, og de som bodde der hadde ikke vurdert å selge. Men er prisen høy nok, så går det.

Anonymkode: 0eb72...3a8

AnonymBruker
Skrevet

OM man skal selge så ønsker man jo en høyest mulig pris, og ved en budrunde så kan den bli ganske høy. Bare ved å selge til den første som tilbyr seg, så vil man potensielt gå glipp av mange penger. 

Jeg ville ha oppfattet det som at de ønsket å unngå en budrunde og få en billig bolig når de går på døra sånn. 

Her jeg bor blir folk boende lenge, og sjelden hus er tilsalgs. Skjønner ikke at det å kjøpe og selge hus så ofte skal være så vanlig?

Nei, kjøp når folk legger huset sitt ut for salg, og på den måten viser at de ønsker å selge!

Anonymkode: 33553...a6d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...