Gå til innhold

Frekt å spørre om noen vurderer å selge?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du bør i såfall tilby mer enn prisantydning.  

Anonymkode: 76c8f...e69

Det er ikke så greit å vite prisantydning om salgsprosessen ikke har startet ennå. Da må man i såfall få tak i en takst først. 

Anonymkode: 0a68a...a11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I mitt området er det mange boliger som går 1 million over takst rett som det er. Jeg hadde nok solgt til noen som kunne gi 1.5 millioner over takst, etter å ha hentet inn 4-5 forskjellige prisvurderinger. 

Men det beste er å legge igjen en lapp i postkassen og skrive noe ala "er det noen i gate X som vurderer å selge boligen sin ila de neste 2 årene? Vi er en småbarnsfamilie som liker området fordi XXX, og kunne vært intressert i å kjøpe. Ta kontakt om du er intressert så kan vi se om det blir en match :) "

Da bør dere virkelig å en plan på forhånd om hvor mye dere vil gi, og spille med ganske åpne kort. Hadde jeg fått nyss i at det var en person som kastet bort tiden min så hadde jeg ikke solgt uansett, og blitt ganske irritert. 

Anonymkode: 13b66...1b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt - og jeg påpeker at det nok er alderen som spiller inn. Jeg sier bare at det kan oppleves som krenkelse av privatlivets fred, og om man vet at noen beboere er over åtte så kanskje man skal ta hensyn til det?

Min mormor følte at noen ventet og gledet seg til at hun skulle dø, og hun har bedt sine barn om å love å aldri selge til denne damen som henvendte seg. Brevet beskrev også huset og hagen (som i utgangspunktet ikke synes fra veien) veldig detaljert, og følte derfor at noen hadde vært inne i hagen hennes. Hadde det vært mer en generell henvendelse som sa noe om at de ønsket å kjøpe noe i dette området, og ikke vært så spesifikk på hennes epletrær og ripsbusker, så kan det hende hun ikke hadde følt på det samme. 

Jeg sier ikke at dette er uhørt, men at det går an å tenke over om det kan gjøres på en måte som ikke føles innvaderende. 

Bare en refleksjon sammen med alle de andre reflektsjonene, også får TS gjøre som hun selv tenker er rett.

Anonymkode: 8dcea...31e

Ingen fare for at TS skal fremkalle samme frykt hos noen, uansett hvor gamle de er.

Det er jo bare for TS å skrive at hun er interessert i rekkehusene på X adresse, og deretter gjøre det klart at samme henvendelse også har blitt sendt til alle naboene i den veien/gaten.

Anonymkode: b8d57...3a7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts vil ikke by mye mer, max litt over prisantydning (som hun ikke vet hva er heller, trolig mer enn hun tror). 

Anonymkode: 8dc6e...f30

Grunnen til at jeg skrev det var nok fordi det ble solgt to rekkehus i det området i sommer. Begge to ble solgt etter flere måneder (3-5 måneder) og under takst (vet dette da jeg fikk melding da det kom inn bud).

Men, jeg er i utgangspunktet egentlig villig til å gi mer da det virkelig er drømmeboligen. Er jo noe man kunne forhandlet. 

TS

Anonymkode: b96e3...bb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar 😊

Jeg tror vi kanskje ender med å legge en lapp i postkassene til de aktuelle husene. Vil så klart formulere meg på mest mulig høflig måte og håper at det blir sett på som kompliment og ikke for invaderende. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør om man skal selge så bør man jo sette prisen høyt for da er det selgers marked.

Anonymkode: 1b6ac...316

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Absolutt - og jeg påpeker at det nok er alderen som spiller inn. Jeg sier bare at det kan oppleves som krenkelse av privatlivets fred, og om man vet at noen beboere er over åtte så kanskje man skal ta hensyn til det?

Min mormor følte at noen ventet og gledet seg til at hun skulle dø, og hun har bedt sine barn om å love å aldri selge til denne damen som henvendte seg. Brevet beskrev også huset og hagen (som i utgangspunktet ikke synes fra veien) veldig detaljert, og følte derfor at noen hadde vært inne i hagen hennes. Hadde det vært mer en generell henvendelse som sa noe om at de ønsket å kjøpe noe i dette området, og ikke vært så spesifikk på hennes epletrær og ripsbusker, så kan det hende hun ikke hadde følt på det samme. 

Jeg sier ikke at dette er uhørt, men at det går an å tenke over om det kan gjøres på en måte som ikke føles innvaderende. 

Bare en refleksjon sammen med alle de andre reflektsjonene, også får TS gjøre som hun selv tenker er rett.

Anonymkode: 8dcea...31e

Min første tanke var at man ikke kan ta hensyn til at folk kan være oversensitive hele tiden, men med den ekstra informasjonen du kommer med her er jeg helt enig i at det var en unødvendig påtrengende og ufin måte å kontakte henne på. 

Anonymkode: 1362c...14f

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg ledd og slettet meldingen eller kastet brevet. For her selger jeg aldri en eiendom privat. Så du hadde fint måtte ha ventet til huset eventuelt kom på markedet, og blitt med i en vanlig budrunde.

Anonymkode: c51d0...bfe

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Grunnen til at jeg skrev det var nok fordi det ble solgt to rekkehus i det området i sommer. Begge to ble solgt etter flere måneder (3-5 måneder) og under takst (vet dette da jeg fikk melding da det kom inn bud).

Men, jeg er i utgangspunktet egentlig villig til å gi mer da det virkelig er drømmeboligen. Er jo noe man kunne forhandlet. 

TS

En kan virkelig lure på hvorfor du ikke benyttet sjansen når to rekkehus faktisk var til salgs i flere måneder.

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Om folk ønsker å selge, så gjør de det på en eller annen måte. Først da er det greit å melde seg som kjøper.

Du skriver jo at et par hus var tilsalgs der, - hvorfor passet du ikke på da? Er det et spesifikt hus du gjerne skulle hatt? Altså det er ikke noe o.k. å få greie på at noen gjerne skulle hatt kloa i huset ditt, og nærmest står og venter på at du skal selge! Kan hende de har pusset opp, lagt masse penger i det og vil bo der så lenge som mulig.

Anonymkode: 33553...a6d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, men husene er jo ikke tilsalgs! 

Anonymkode: 33553...a6d

Du må beregne deg frem til hva en mulig pris er (kvadratmeterpris i området, se på ulike boligpriskalkulatorer el.), så legge på en god slump penger på toppen av det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En kan virkelig lure på hvorfor du ikke benyttet sjansen når to rekkehus faktisk var til salgs i flere måneder.

De lå ikke inntil skogkanten, men midt i boligfeltet, så var ikke de jeg så etter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Samboer og jeg ønsker å flytte snart da vi har fått barn og trenger mer plass, men er litt kresne på hva vi ser etter. Jeg har forelsket meg helt i et boligfelt med rekkehus og har veldig ønske om å kjøpe en av seks rekkehus som ligger med bakhagen mot skogen. Problemet er at ingen av de er til salgs per nå.

Jeg har vurdert å kontakte huseierne (f.eks. legge brev i postkassen, eller sende en tekstmelding) og uttrykke min interesse for å kjøpe eiendommen deres, men når jeg har delt denne tanken med familie og venner så mener de det er frekt å kontakte folk på den måten.. Jeg selv hadde blitt glad om noen tok kontakt. Dersom jeg vurderte å selge så hadde det vært fint å slippe meglerutgifter osv, og dersom det var uaktuelt å selge så ville jeg bare ansett det som et kompliment at huset mitt er av interesse for andre. Hus i dette området ligger jo ofte ute i mange uker uten å bli solgt. Vi ville betalt tilsvarende prisantydning, mulig noe mer.

Hva tenker dere? Skal jeg droppe å ta kontakt? Dersom du hadde tatt kontakt, hva ville du skrevet?

Ta ofte en gå tur forbi, å ser du noen ute der. Så skryt litt å heller si. Kunne gjerne bodd her, du vet ikke om noen vurdere å selge?.😀

Anonymkode: 360b6...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De lå ikke inntil skogkanten, men midt i boligfeltet, så var ikke de jeg så etter.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilket boligfelt dette er..

Anonymkode: 92e4b...237

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge brevet er høflig og litt standar så ser jeg ikke problemet. I gata mi vet jeg blant annet at ene naboen min solgte nettopp, det har ligget i planene deres i 1-2år allerede. Og har en annen nabo som også snakker om å flytte innen få år. 

jeg fikk tips om en bolig som venn av sjefen min skulle selge. De hadde drøyd fordi de ikke orket prosessen med å legge den ut på markedet. Nå ble ikke den aktuell for meg, mtp prisen. De fikk vel og merke mindre enn de ville jeg skulle gi (pluss måtte betale megler og den delen.).

kompis av mannen fikk flyer i posten om noen som skulle kjøpe opp bruktbiler av ett veldig kjent merke. Tilfeldigheter så har vi ett familiemedlem som satt med den type bil, og ikke visste hvordan vedkommende skulle bli kvitt den. Så vinn vinn situasjon. 

Anonymkode: 4adec...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig frekt å legge en lapp i postkassen. Jeg tror heller ikke jeg hadde tatt en sånn lapp på alvor 

Hvorfor kan du ikke se på det som allerede ligger ute på finn som normale folk?

Anonymkode: 49945...afe

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen betaler 2-3 millioner over takst selger jeg kjapt. Om ikke, så blir vi boende. En må jo ha ny bolig også

Anonymkode: 93845...97b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble spurt om jeg ville selge, helt ok dét. 

Anonymkode: 029de...25a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Samboer og jeg ønsker å flytte snart da vi har fått barn og trenger mer plass, men er litt kresne på hva vi ser etter. Jeg har forelsket meg helt i et boligfelt med rekkehus og har veldig ønske om å kjøpe en av seks rekkehus som ligger med bakhagen mot skogen. Problemet er at ingen av de er til salgs per nå.

Jeg har vurdert å kontakte huseierne (f.eks. legge brev i postkassen, eller sende en tekstmelding) og uttrykke min interesse for å kjøpe eiendommen deres, men når jeg har delt denne tanken med familie og venner så mener de det er frekt å kontakte folk på den måten.. Jeg selv hadde blitt glad om noen tok kontakt. Dersom jeg vurderte å selge så hadde det vært fint å slippe meglerutgifter osv, og dersom det var uaktuelt å selge så ville jeg bare ansett det som et kompliment at huset mitt er av interesse for andre. Hus i dette området ligger jo ofte ute i mange uker uten å bli solgt. Vi ville betalt tilsvarende prisantydning, mulig noe mer.

Hva tenker dere? Skal jeg droppe å ta kontakt? Dersom du hadde tatt kontakt, hva ville du skrevet?

Gir dere over prisantydning og slippe megler og de er intr i å selge går det nok fint. Men sjeldent folk vil styre på for å selge til dere så dere får det dere vil og de skal flytte fra sitt.  Her i borettslaget går ting plutselig 1mill over takst. Tviler på at folk hadde solgt til takst. Ett godt bud haddr vel blitt mer vurdert. Legg en lapp i postkassen. Helt ok tenker jeg. Ikke ring på dørene.

Anonymkode: dd8ba...3d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være veldig lurt, ja. Mange har i bakhodet at de kanskje ønsker å flytte, og det er som du sier bare en fordel for alle å slippe det meste et salg innebærer. Men da må dere gi et stykke over prisantydning for å ha håp, «i bytte» mot at de ikke skal legge boligen på markedet.

Vi har solgt til naboer på denne måten to ganger, veldig vellykket. SÅ deilig å slippe visninger. Sparte masse på det. Ble veldig fornøyd med salgssum begge gangene.

Anonymkode: fb93c...ed9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...