Gå til innhold

Frekt å spørre om noen vurderer å selge?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er selvsagt overhodet ikke frekt på noen måte, men dere må jo sukre pillen såpass at noen faktisk vurderer det. Ellers er det bare bortkastet tid og energi. Folk flest skjønner at de stort sett kan tjene mer på å selge i markedet når de selv ønsker tilpasset markedssituasjonen.

Det ville for eksempel være på grensen til frekt å tilby markedspris minus halve meglerkostnaden ("sånn at begge tjener på det"), men absolutt ikke frekt å tilby 10-15% over markedspris og at kjøper dekker alle omkostninger og utvask. 

Jeg eier en landbrukseiendom og her er det da stadig folk innom som vil kjøpe hele eller deler av den (skog, jord eller annen utmark). Det er jo ikke frekt om man takler å få et nei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overhodet ikke frekt så lenge man formulerer seg på en høflig måte og evt tar en avvisning uten å diskutere på det. Hadde jeg fått en lapp i posten hadde jeg blitt litt smigret og så lagt den til side (ingen planer om å selge), hadde noen kommet på døra hadde jeg takket for besøket og sagt "takk, men nei takk". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det er frekt,men ville nok ringt på.Foreldrene mine skal selge til våren,tenkt så greit vis noen hadde vist interesse før det faktisk skal ut.Kansje det er gamle folk som bor der dere vil bo å.

Anonymkode: 0d9f4...e9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skal man på død og liv prøve og kjøpe en rekkehus leilighet til flere milioner over takst da kan man jo heller bruke di pengene på et ny luksus hus istedet 

det er jo ikke sikkert at det ser noe pent i di leilighetene en gang

hadde noen spurt om å kjøpe vårt hus så hadde vi bedt om værtfall 5mil over takst 

Anonymkode: 49945...afe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syntes ikke det er frekt,men ville nok ringt på.Foreldrene mine skal selge til våren,tenkt så greit vis noen hadde vist interesse før det faktisk skal ut.Kansje det er gamle folk som bor der dere vil bo å.

Anonymkode: 0d9f4...e9e

Ikke ring på til fremmede nei! 

Anonymkode: d5a8f...457

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 1.57):

Jeg synes det er frekt! Du får heller by på hus som faktisk er tilsalgs.

Folk selger jo ikke husene sine om noen tilfeldige tilbyr seg. Hvorfor tror du at de ønsker å selge? Kan hende de trives der og vil bo der resten av livet.

Dessuten er det sånn at folk som ønsker å selge vil ha mest mulig for husene sine. De kontakter megler og vil gjerne ha flere som er interessert, slik at det blir en budrunde. Selger liksom ikke til første som tropper opp på døra! 

Anonymkode: 33553...a6d

Jo, det gjør folk.... Mange sitter i mange år og tenker at de skulle ha solgt huset sitt fordi de trenger noe mindre, men de kommer aldri så langt som til å ta kontakt med megler osv for det er så mye styr. Og hvis de ikke ønsker å selge, så sier de jo bare det??? De er jo ikke forpliktet til å gjøre det, hvis noen kommer på døra? 

Har hørt flere som har solgt pga folk har oppsøkt dem. 

Anonymkode: cc5ee...aad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du gjøre. Vet om flere som har solgt på den måten. 

Anonymkode: 6bf96...95f

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd flere ganger at ukjente har tatt kontakt for å spørre om jeg vil selge huset. Helt ærlig så er jeg litt lei av det og opplever det som frekt, og mas og utidig. Sist noen kom på døra sa jeg bare ‘nei’ og lukket igjen. Gidder ikke mer. 

Anonymkode: adb78...f17

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville oppfattet det som utrolig frekt, og slett ikke kontaktet deg, om jeg så hadde tenkt å selge. 
Jeg er overrasket over svarene her. Folk bor da i hjemmene sine, og er det en fin lettsolgt bolig vet de da det. 
Og å banke på😳

Jeg ville unngått deg, med mindre det er snakk om millioner. 

Anonymkode: facfc...325

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en forespørsel (sms) i fjor høst om vi ville selge huset vårt. Tok ikke det negativt, var åpne for det. Det vi derimot skulle tatt først var pris, for etter mye om og men viste det seg at de som ville kjøpe absolutt ikke hadde tenkt å legge særlig mye penger på bordet. Da hadde vi allerede sendt dem planløsninger og ferske bilder av alle rommene. De kom så med et gnient tilbud, godt under prisen i området, og nektet å gå høyere.

Jeg tenker: skal man kjøpe hus på den måten, må man kunne betale for det. Man slipper jo eiendomsmegler og budrunder, tross alt. 

Anonymkode: e98b3...972

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville oppfattet det som utrolig frekt, og slett ikke kontaktet deg, om jeg så hadde tenkt å selge. 
Jeg er overrasket over svarene her. Folk bor da i hjemmene sine, og er det en fin lettsolgt bolig vet de da det. 
Og å banke på😳

HELT normalt i andre land. Nordmenn er så sære 😅

Anonymkode: 69c1b...013

• Liker 1
Skrevet

For noen år siden fikk jeg en sms med spørsmål om jeg var interessert i å selge. Damen hadde vokst opp i nærheten og ønsket seg tilbake. Hun hadde falt for mitt hus, noe jeg ikke klarer å forstå da det er flere like hus her jeg bor. Ingen av de andre med helt likt hus hadde fått forespørsel om dette.

Jeg synes det var hyggelig, men at det ikke var aktuelt med noe salg nå eller nærmeste fremtid. Damen håpet at jeg ville varsle henne den dagen jeg evt skal selge.

Skrevet

Jeg personlig ville nok synes det var litt rart hvis noen banket på og ville kjøpe huset vårt. Men folk er forskjellige, en bekjent av meg fikk interesserte kjøpere på døren og en uke senere var salgskontrakten signert!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes generelt ikke det er frekt å spørre om noe det er lett for den andre å svare nei på, og man ikke føler seg stilt til veggs på noen måte. Det blir frekt når man begynner å mase, eller skal overbevise noen som ikke vil.

En lapp i posten er veldig lett å ignorere. Og ingen selger huset sitt mot sin vilje bare fordi det er vanskelig å si nei.

Å ringe på døra er litt freidig, men det er stor forskjell på å spørre om å kjøpe huset ditt, eller å spørre om du vet om noen i nabolaget skal selge

Anonymkode: c5c5c...055

• Liker 1
Skrevet

Svigermor gjorde dette og de fikk kjøpe huset.

Jeg synes ikke det frekt, ville heller tatt det som et kompliment.
Men nå er vi ulike og noen vil helt sikkert ikke like det.

Om dette er noe dere virkelig vil så ta kontakt, og sannsynligvis er det verste som skjer at dere får et nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 7.54):

Og å banke på😳

Hvorfor ville du ikke kontaktet dem om du skulle selge? Det er jo veldig ulogisk. Da er du jo nesten garantertven budrunde aom kun vil gagne deg som selger... 

Det er jo om mer et kompliment enn noe annet. 
Om man ikke tar nei for et nei så er jeg helt enig at det er ufattelig frekt, men å spørre er ikke frekt. Det er bare et tilbud du kan si ja eller nei til. Dessuten er det mer vanlig enn du nok tror.

AnonymBruker
Skrevet

hva ble det til da ts? kjøpe rekkehus som du må by langt over takst som du en gang ikke vet hvordan ser ut eller finne noe som ligger ute på finn som du ikke må by felere mill over takst og som du vet hvordan ser ut 

Anonymkode: 49945...afe

• Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt er det greit. Kjøpe off market er helt normalt, gjorde det selv på siste boligen vi kjøpte. Betalte for taksteringen selv og blir enig om handel uten å bruke penger på meglertjenester ut over et par verdivurderinger. Er såpass vanlig nå at enkelte meglere ønsker å skrive rammeavtale om at salg skal gå via megler hvis de gir verdivurdering.

Bare se på overdragelse av eiendom i nabolaget ditt (kart på finn feks). Er mange boliger som helt sikkert aldri har vært annonsert. Noe er gjerne overdragelse mellom familie men langt fra alt.

AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (40 minutter siden):

Selvsagt er det greit. Kjøpe off market er helt normalt, gjorde det selv på siste boligen vi kjøpte. Betalte for taksteringen selv og blir enig om handel uten å bruke penger på meglertjenester ut over et par verdivurderinger. Er såpass vanlig nå at enkelte meglere ønsker å skrive rammeavtale om at salg skal gå via megler hvis de gir verdivurdering.

Bare se på overdragelse av eiendom i nabolaget ditt (kart på finn feks). Er mange boliger som helt sikkert aldri har vært annonsert. Noe er gjerne overdragelse mellom familie men langt fra alt.

Da håper jeg dere gav godt over takst ellers så tapte jo selger penger.

Anonymkode: c51d0...bfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt irritert hvis du ikke hadde kommet med et bud, godt over takst.

Anonymkode: 853dc...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...