Gå til innhold

Trives ikke i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen foreslått å flytte enda?

Anonymkode: 8b052...7cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags type jobb trenger du da?😊

Anonymkode: 3a349...b60

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har bodd noen måneder i utlandet, så har ikke bare vært på "ferie". Trivdes fortsatt bedre med kulturen der, helt annen åpenhet og samhold enn i Norge. Er avhengig av inntekt da

Anonymkode: b6ac2...a71

Det er nettopp det og jeg tror inntekten er mindre i utlandet enn i Norge. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle plasser også er det nav systemet. Helsehjelp? Hvis du tjener godt i utlandet så mulig du har et godt liv der men vanlig inntekt og husleie jeg vet ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Typisk nordmenn å bli fornærmet over at noen ikke trives her. Jeg kan godt forstå deg, TS. Det er mange ting å like her, men også ting å mislike. Nordmenn er ekstremt konforme, selvgode og sutrete. Man skal ikke bevege seg langt utover A4-livet før man blir sett ned på. Jeg har heldigvis flyttet til en by og folk er litt mer åpne og mindre fordømmende her. 

Men ja, du får dessverre ikke så mye gehør her, tipper jeg. «Norge er Verdens Beste Land, så det så!»

Anonymkode: 3c96f...9da

Du har litt rett, men samtidig så tror jeg mange av oss (inkludert meg selv) opplever slike innlegg som litt virkelighetsfjerne og bortskjemte. En naiv tro på at alt er så mye bedre andre steder fordi man har hatt en fin opplevelse i utlandet. Det er ikke uten grunn at Norge topper statistikken i gode levekår, og da fremstår det fort som ganske bortskjemt å klage på Norge. Den rikeste kidden i klassen klager over "kjipe" julegaver og har fått ting majoriteten bare kan drømme om, liksom.

Tror mange ikke kan dy seg for å realitetsorientere TS i slike sammenhenger. Hadde TS fortalt at "jeg har en ettertraktet jobb og jeg kan tjene veldig godt i et annet land. Og jeg savner varme og et deiligere klima og andre kvaliteter vi ikke har i Norge" så tror jeg folk hadde vært mindre kritisk. Men når slike innlegg har dukket opp tidligere viser det seg ofte at TS verken har jobb eller noen klare planer for hvordan man skal overleve i et annet land.

Så  TS? Har du en plan for hvordan du skal forsørge deg og er bemidlet nok til å håndtere både sykdom eller andre uforutsette utgifter, eller hva er ståa?

Anonymkode: 7dec7...c85

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje noe muligheter igjennom jobb?

Jeg var heldig som hadde muligheten til å flytte til USA igjennom jobben. Var først tenkt 1 år, men ble 4.

Anonymkode: f8999...089

Du var heldig og fant en godt betalt jobb der? USA  virker spennende men å bo der jeg tror du må ha en god jobb for å leve der fordi alt er så dyrt der borte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Husk at når du er i utlandet, så er du på ferie. Greit nok at klimaet suger i Norge, men livet er ikke en lek andre steder heller når man tar hverdagslivet med i betraktningen. 

Men ellers, ja, så kan du jo bare begynne prosessen med å flytte et annet sted? Det er helt opp til deg.

Anonymkode: 65280...8c8

Klart det, men det ER noen ting som er bedre i utlandet, ferie eller ei. 

Anonymkode: 7a6fd...5b3

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har litt rett, men samtidig så tror jeg mange av oss (inkludert meg selv) opplever slike innlegg som litt virkelighetsfjerne og bortskjemte. En naiv tro på at alt er så mye bedre andre steder fordi man har hatt en fin opplevelse i utlandet. Det er ikke uten grunn at Norge topper statistikken i gode levekår, og da fremstår det fort som ganske bortskjemt å klage på Norge. Den rikeste kidden i klassen klager over "kjipe" julegaver og har fått ting majoriteten bare kan drømme om, liksom.

Tror mange ikke kan dy seg for å realitetsorientere TS i slike sammenhenger. Hadde TS fortalt at "jeg har en ettertraktet jobb og jeg kan tjene veldig godt i et annet land. Og jeg savner varme og et deiligere klima og andre kvaliteter vi ikke har i Norge" så tror jeg folk hadde vært mindre kritisk. Men når slike innlegg har dukket opp tidligere viser det seg ofte at TS verken har jobb eller noen klare planer for hvordan man skal overleve i et annet land.

Så  TS? Har du en plan for hvordan du skal forsørge deg og er bemidlet nok til å håndtere både sykdom eller andre uforutsette utgifter, eller hva er ståa?

Alle er enige i at vi har et bra system og vi har det bra her. Vi har et velferdssystem som fungerer for de aller fleste, skole, helsetilbud, lite kriminalitet og høy tillit. De aller fleste har veldig komfortable liv her. 

Men det betyr ikke at de har det helt forferdelig andre steder. Mennesker med høy kompetanse og gode jobber har det bra stort sett overalt. De bosetter seg i trygge nabolag og kan kjøpe seg ut av mange "problemer". De som får mest ut av i bo i Norge er vel helt vanlige A4-folk som ikke ønsker noe mer enn et helt vanlig A4-liv. Ikke noe feil med det, men det fins jo folk som ikke ønsker det. Det er det ofte ingen forståelse for her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også at jeg ville trivdes bedre et annet sted enn her, men jeg har aldri ordentlig vurdert å emigrere, bl.a. fordi jeg har en trygg jobb/inntekt, og fordi begge foreldrene mine er her, og begynner å bli gamle.

Anonymkode: 49587...d7c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har bodd og arbeidet i flere land i lengre perioder. Nå frilanser jeg og bor delvis i Italia, delvis i Norge. Mitt syn på dette er at det er umulig å si noe generelt om hvor det er best å bo, det kommer helt an på hva som er viktig for den enkelte.

F.eks kan noen legge stor vekt på varmt klima, andre synes klimaet i Sør-Europa er altfor varmt opp mot halve året, og trives med tydelige årstider eller er ikke så opptatt av vær og vind. Noen mener nordmenn er kalde, andre (mange) opplever at (f.eks) sør-europeere og amerikanere nok er hyggeligere på overflaten, men at de har en omgangskrets bestående av storfamilie og barndomsvenner/studievenner hvor man som utlending ikke slipper inn. Noen har råd til å tegne dyr, privat helseforsikring i utlandet, andre trenger tryggheten i norsk helse- og omsorgsvesen. Noen lever fint med at mange land har svært autoritære ledere på arbeidsplassen, hvor en ansatt sjelden blir hørt, andre synes det er bra at det som regel er mer flat struktur som i Norge. 

Dette er få av mange eksempler jeg kunne gitt. Kort sagt, hvis man mistrives i Norge, så skal man slite med å finne et land hvor alt er perfekt, men heller sette seg ned å finne hvilke faktorer som er viktig for en selv for å ha et godt liv, og hva man kan leve med av negative forhold. Ingen land er paradis, selvsagt, og å tro at man kjenner et land etter å ha vært på ferie der - eller skrevet en masteroppgave der - er utrolig naivt.

Anonymkode: c3737...dc6

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Enig.

Jeg liker ikke det norske folkeslaget, som består av nordmenn som bare klager, tenker kun på seg selv og er lite imøtekommende. Enten så er det jobben, utdanning, forholdet, økonomien - eller så bare finner man på noe å klage på. Man blir aldri fornøyd med det man har.

Det verste er at man klager på ting man kan gjøre noe med, men man gidder ikke å legge inn innsats for å gjøre endringer. Surmuler over at andre har det så mye bedre enn seg selv. Skal man få det livet man ønsker, så må man også ofre ting. Men mange skal ha både i pose og sekk.

Grunnen til at jeg ikke flytter? Jeg elsker norsk natur, og velferdsstaten vi har. Har blitt så vant til vinteren, at den gjør meg absolutt ingenting. Hvis jeg skulle ha flyttet så kunne jeg ha vurdert Danmark.

Anonymkode: 57d6f...4d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker ikke det norske folkeslaget, som består av nordmenn som bare klager, tenker kun på seg selv og er lite imøtekommende. Enten så er det jobben, utdanning, forholdet, økonomien - eller så bare finner man på noe å klage på. Man blir aldri fornøyd med det man har.

Hvilket folkeslag tilhører du? Eller er du det store, enestående unntaket som har sett lyset? Du er mer misfornøyd og klagende i dette ene avsnittet enn de fleste i min norske omgangskrets er på en middels måned...

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror neppe det finnes en one size fits all svar på dette, det er så individuelt, men generelt så vil du nok som Nordmann kjenne på hvor trygt, ryddig og ordentlig ting var i Norge om du flytter utenfor Norden. 
Men det trenger jo ikke være noe hinder, men jeg tror å sammenligne en ferie med å bo et sted er en grunnleggende feil.
Vurderer du å bosette deg i et annet land, så se om det er en måte å kunne ha et lengre opphold, sånn at de roserøde brillene forsvinner. Jeg vil si at 3 måneder er et absolutt minimum.

• Nyttig 1
Skrevet
K.B. skrev (4 minutter siden):

Jeg tror neppe det finnes en one size fits all svar på dette, det er så individuelt, men generelt så vil du nok som Nordmann kjenne på hvor trygt, ryddig og ordentlig ting var i Norge om du flytter utenfor Norden. 
Men det trenger jo ikke være noe hinder, men jeg tror å sammenligne en ferie med å bo et sted er en grunnleggende feil.
Vurderer du å bosette deg i et annet land, så se om det er en måte å kunne ha et lengre opphold, sånn at de roserøde brillene forsvinner. Jeg vil si at 3 måneder er et absolutt minimum.

Ja, det har til og med et navn, Honeymoon Stage. Det beskriver den første perioden i et nytt land hvor man ser alt med rosa briller. Etter noen uker eller måneder, når man har røynt landet, ser man at langt ifra alt er perfekt der heller.

Her en én av mange beskrivelser av fenomenet: https://www.intentionalexpat.com/adjusting-to-life-abroad/

Anonymkode: c3737...dc6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Alle er enige i at vi har et bra system og vi har det bra her. Vi har et velferdssystem som fungerer for de aller fleste, skole, helsetilbud, lite kriminalitet og høy tillit. De aller fleste har veldig komfortable liv her. 

Men det betyr ikke at de har det helt forferdelig andre steder. Mennesker med høy kompetanse og gode jobber har det bra stort sett overalt. De bosetter seg i trygge nabolag og kan kjøpe seg ut av mange "problemer". De som får mest ut av i bo i Norge er vel helt vanlige A4-folk som ikke ønsker noe mer enn et helt vanlig A4-liv. Ikke noe feil med det, men det fins jo folk som ikke ønsker det. Det er det ofte ingen forståelse for her. 

Ingen sier det er forferdelig andre steder. Videre sier du det jeg allerede har poengtert; at har man høy kompetanse og evne til å forsørge seg selv og er godt bemidlet så er det bra å leve veldig mange steder i verden. Det er ganske åpenbart for de fleste av oss, men ikke alltid for de som starter slike tråder.

Og selvsagt finnes det folk, også i Norge, som ønsker noe annet enn et A4-liv. Men selv inkludert. Jeg har valgt bort både barn og en A4-jobb og jobber innenfor et veldig smalt, kreativt felt og har kolleger som har jobbet i samme bransje i USA, England, Australia etc. Mange av dem ender likevel opp i Norge den dagen de velger å få barn eller nærmer seg pensjonsalder. Selv med kompetanse og en jobb som er ettertraktet så kan det fortsatt være rimelig tøffe arbeidsforhold i andre land, med lange arbeidsdager og lite eller ingen rett på ferie. Vi har veldig gode rettigheter som arbeidstakere i Norge. Skal du jobbe i eks. USA må du tåle å stå i usikkerhet og har færre rettigheter enn vi har her. Uansett hvor feit jobb jeg kunne fått i USA hadde jeg ikke ville bytte bort den work/life-balansen vi har her i Norge.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv med kompetanse og en jobb som er ettertraktet så kan det fortsatt være rimelig tøffe arbeidsforhold i andre land, med lange arbeidsdager og lite eller ingen rett på ferie. Vi har veldig gode rettigheter som arbeidstakere i Norge. Skal du jobbe i eks. USA må du tåle å stå i usikkerhet og har færre rettigheter enn vi har her. Uansett hvor feit jobb jeg kunne fått i USA hadde jeg ikke ville bytte bort den work/life-balansen vi har her i Norge.

Dette er en (relativ) myte. Jeg har kolleger og familie i USA. De jobber som ingeniører, sånn som meg. De har 40-timers uke, fleksibelt arbeidssted, fleksitid. Deres helseforsikring er bedre enn vår med inkludert optiker og tannhelse. Det er kortere oppsigelsestid og mindre stillingsvern, men som ingeniører er de veldig ettertraktede og blir nærmest spammet på Linkedin av headhuntere som ønsker å tilby de jobb. Feriedager, avspasering, lønn mm kan man diskutere ved evt jobbtilbud, da også arbeidsgivere vet at kompetansen er ettertraktet. 

De tjener dobbelt så mye som meg, gjerne med gode avtaler for å tjene aksjer og bonus dersom de når målene sine og de betaler betydelig lavere skatt. Noen ting er veldig mye dyrere enn Norge, f.eks priser på daycare. 

Ja, det er mer risikabelt enn Norge. Men som arbeidstager lønner det seg for veldig mange. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bodd noen måneder i utlandet, så har ikke bare vært på "ferie". Trivdes fortsatt bedre med kulturen der, helt annen åpenhet og samhold enn i Norge. Er avhengig av inntekt da

Anonymkode: b6ac2...a71

Om du er avhengig av å bo her for å ha en inntekt, må du rett og slett bare jobbe med innstillingen din, hvis ikke vil tilværelsen bli uutholdelig etter hvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enig.

Det verste er at man klager på ting man kan gjøre noe med, men man gidder ikke å legge inn innsats for å gjøre endringer. Surmuler over at andre har det så mye bedre enn seg selv. Skal man få det livet man ønsker, så må man også ofre ting. Men mange skal ha både i pose og sekk.

Grunnen til at jeg ikke flytter? Jeg elsker norsk natur, og velferdsstaten vi har. Har blitt så vant til vinteren, at den gjør meg absolutt ingenting. Hvis jeg skulle ha flyttet så kunne jeg ha vurdert Danmark.

Anonymkode: 57d6f...4d6

Jeg synes de som klager på at de ikke trives  i Norge - sånn som ts - uten å gjøre noe med det, nettopp er sånn som klager og aldri blir fornøyd med det man har. Derfor blir jeg litt provosert av sånne. Jeg blir ikke provosert fordi man kritiserer Norge, selvfølgelig er det ikke Alf som er topp her, og vi har masse utfordringer, sånn som de fleste andre steder.  Man må jo rett og slett sette opp fordeler og ulemper, og for meg så kommer Norge da klart ut på pluss-siden. Og jeg har bodd utenlands. 

Anonymkode: 755d2...31a

• Liker 6
Skrevet

Jeg blir også deprimert. Fra november til april. 

Anonymkode: aeeb9...5f5

• Hjerte 1
Skrevet

Har en kompis som synes alt i Norge er såååå kjedelig og sidrumpa, Norge er ditt og Norge er datt og alt er sååååå mye bedre andre steder og han fant seg et annet land å studerere i, bare for å komme seg vekk fra forferdelige Norge. Jeg har bodd i utlandet selv, tilfeldigvis i nabolandet til der han flyttet og prøvde å si at selv om du flytter, finnes det ingen heiagjeng som ønsker deg velkommen til landet deres og synes det er fryktelig spennende og tøft at du som nordmann kommer til akkurat deres land, ingen står der med lokal eksotisk mat og inviterer deg til kulturfestival og hjem til deg sånn automatisk. Det er veldig tungt å bli integrert og en  del  av folkeslaget og egentlig blir du det ikke selv om du lærer språket. Hverdagen kommer omtrent den uken du ankommer,  du må forholde deg til en helt annen hverdag med nye regler og retningslinjer. Han trodde meg ikke, men en stille innrømmelse er at han ikke har fått noen venner ennå til tross for at han er  norsk og "internasjonal", ting  ble ikke  som  forventet og  han synes hverdagen går tregt og er tung

Anonymkode: 49e57...3a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har en skikkelig utdannelse så er lønningene i mange utland mye høyere enn her. 

Kan anbefale Sveits, Danmark, USA eller Australia 

Anonymkode: 59981...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...