Gå til innhold

Hvordan håndterer du at familiemedlemmer har litt radikale meninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppdaget at noen i nær familien min blant annet støtter israel, jeg er ikke en aktivist, en som snakker høyt om konflikten osv. Likevel den var litt tøff å svelge da min far sa han støtter Israel sin kamp fôr frihet og at alle informasjon kilder var ikke riktig i vårt land. 
Var flere holdninger som kom frem, jeg blir usikker på om barna bør omgås når man har slike meninger som kom frem da vi snakket om dette. 
Ikke tenkt å diskutere saken i denne tråden, bare lurer hvordan dere håndterer dette i din familie. Tenker jeg ikke er alene i en slik verden vi lever i nå. 

Redd han skal påvirke barna mine til slike holdninger, det var rasisme, ganske langt ut i ytre høyre, han er kristen. Blitt mer radikal vil jeg si enn tidligere nå, kanskje alderen og algoritmene på sosialemedier som kanskje bidrar en del. 

Anonymkode: ff52c...ae6

• Liker 4
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere påvirker barna mer, så med mindre "å omgås ham" er at han er dagmamma og bor hjemme hos dere, går det nok helt greit. Stopp ham ved slike samtaler, og fortell barna at du er uenig. Du har jo vokst opp sammen med ham og han har ikke påvirket deg ennå. 

Anonymkode: f7d48...771

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg gjør ikke noe ut av det, kan si imot i samtalen der og da, men uten å starte en krangel.

Jeg begrenser ikke barnas omgang med dem.

Anonymkode: 8619b...0d5

• Liker 3
Skrevet

Motsi ham hver eneste gang.

Du trenger ikke krangle veldig, bare si "det er jug". Om igjen, og om igjen, og om igjen.

Anonymkode: f6a33...c23

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere påvirker barna mer, så med mindre "å omgås ham" er at han er dagmamma og bor hjemme hos dere, går det nok helt greit. Stopp ham ved slike samtaler, og fortell barna at du er uenig. Du har jo vokst opp sammen med ham og han har ikke påvirket deg ennå. 

Anonymkode: f7d48...771

Var ikke sånn før etter pensjonisttilværelsen kom, før da han var i jobb hadde han ikke slike meninger. Så det har snudd, og jo min oppvekst har påvirket mye om mine politiske meninger. Men de var ikke radikale den gang. 
Ts

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jo mer årene går,jo mer forstår jeg at mine foreldre er langt ute på høyresiden når det gjelder holdninger og politikk. Det preller av meg lett som bare det. Synes det er litt flaut på deres vegne,men for meg selv kan jeg sitte å humre og le når de begynner å fyre seg opp..

De er dog harmløse,og sier dette innenfor fire vegger. De er ikke aktive på X eller lukkede Facebook grupper etc. De er heller ikke folk som ville ytret sine meninger offentlig mot f.eks innvandrere. Hadde de vært det ville jeg sagt i fra ganske kraftig.

Min kjæreste jobber i helsevesenet,jobber i det offentlige og stemmer naturlig nok venstresiden. Noe jeg er fornøyd med. Vi deler veldig mye av de samme holdninger og politikk. Min søster er syk,og stemmer og naturlig nok venstresiden. 

Endret av Fant80
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Diskuterer med vedkommende, da jeg nok er "radikal" selv.

Anonymkode: c489b...ad1

• Liker 5
Skrevet

uff verden er så splittende nå. Kan vi ikke gå tilbake til tiden der det var ok å ha forskjellige meninger igjen?

Og at alle sammen er enige at man kan være uenig. 

Det er høyere mennesklige krefter som får folk til å bli som  tanke soldater. La oss heller være på lag, om å ikke bli spittet opp som familie.

Fokusere på de gode tingene i familien og andre ting enn politikk.

Dette gjelder begge sider...

Anonymkode: c26b1...c4f

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har oppdaget at noen i nær familien min blant annet støtter israel, jeg er ikke en aktivist, en som snakker høyt om konflikten osv. Likevel den var litt tøff å svelge da min far sa han støtter Israel sin kamp fôr frihet og at alle informasjon kilder var ikke riktig i vårt land. 
Var flere holdninger som kom frem, jeg blir usikker på om barna bør omgås når man har slike meninger som kom frem da vi snakket om dette. 
Ikke tenkt å diskutere saken i denne tråden, bare lurer hvordan dere håndterer dette i din familie. Tenker jeg ikke er alene i en slik verden vi lever i nå. 

Redd han skal påvirke barna mine til slike holdninger, det var rasisme, ganske langt ut i ytre høyre, han er kristen. Blitt mer radikal vil jeg si enn tidligere nå, kanskje alderen og algoritmene på sosialemedier som kanskje bidrar en del. 

Høres ut som han er påvirket av politikken til Konservativt. 

Ville fokusert på at barna aldri får være alene med denne personen og jeg er absolutt enig i den over her om at du må motsi at dette er gal og feilaktig informasjon "pappa". Men ikke gå inn i en evt diskusjonen mens barna hører på annet enn at "Du må slutte å si slikt i nærheten av barna". Startes en diskusjon så ta med barna ut på kjøkkenet o.l med påskudd om at du har noe til dem på kjøkkenet. 

La barna få henge rundt flere barn av andre religioner. Mer mangfold gir barna større mulighet til å bestemme selv. Kan det være korps, fotball, teater o.l? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

uff verden er så splittende nå. Kan vi ikke gå tilbake til tiden der det var ok å ha forskjellige meninger igjen?

Og at alle sammen er enige at man kan være uenig. 

Det er høyere mennesklige krefter som får folk til å bli som  tanke soldater. La oss heller være på lag, om å ikke bli spittet opp som familie.

Fokusere på de gode tingene i familien og andre ting enn politikk.

Dette gjelder begge sider...

Anonymkode: c26b1...c4f

Forskjell på meninger, jeg respekterer andres meninger. Jeg respekterer derimot ikke hatefulleytringer eller støtte noen som bomber sønder og sammen barn og uskyldige. 
Den er mye hardere å svelge enn at noen ønsker å legge ned velferdsstaten f.eks. 

Derfor sliter jeg med at min egen pappa står for slike ytringer, spesielt når de kommer rundt våre barn. Har tenkt tanken på demens eller noe, men så er der samtidig mye radikalisering i verden i dag. 
Ts

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskjell på meninger, jeg respekterer andres meninger. Jeg respekterer derimot ikke hatefulleytringer eller støtte noen som bomber sønder og sammen barn og uskyldige. 
Den er mye hardere å svelge enn at noen ønsker å legge ned velferdsstaten f.eks. 

Derfor sliter jeg med at min egen pappa står for slike ytringer, spesielt når de kommer rundt våre barn. Har tenkt tanken på demens eller noe, men så er der samtidig mye radikalisering i verden i dag. 
Ts

Wow. Folk som deg, med den hatefulle intolerante retorikken mot alle med andre meningen er hovedgrunnen til at hat, polarisering og politisk vold øker.

Israel/Palestina-saken består ikke av en god og en ond side, den er svært kompleks. Hjernedøde godhetsposører som blindt støtter Hamas og hater jødene er like radikaliserte som idiotene som mener Israel ikke kan gjøre noe feil og at å skyte småbarn i hodet er «selvforsvar».

Anonymkode: 1ada7...27b

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har oppdaget at noen i nær familien min blant annet støtter israel,

Redd han skal påvirke barna mine til slike holdninger, det var rasisme, ganske langt ut i ytre høyre, han er kristen. 

La barn møte alle meninger. Du kan være motvekten som gjør de forberedt for verden.

Men at han er kristen gjør ikke automatisk rasist.

Anonymkode: 6d5b4...96a

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow. Folk som deg, med den hatefulle intolerante retorikken mot alle med andre meningen er hovedgrunnen til at hat, polarisering og politisk vold øker.

Israel/Palestina-saken består ikke av en god og en ond side, den er svært kompleks. Hjernedøde godhetsposører som blindt støtter Hamas og hater jødene er like radikaliserte som idiotene som mener Israel ikke kan gjøre noe feil og at å skyte småbarn i hodet er «selvforsvar».

Som jeg skrev ikke tenkt å diskutere sak. Ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La barn møte alle meninger. Du kan være motvekten som gjør de forberedt for verden.

Men at han er kristen gjør ikke automatisk rasist.

Det skrev jeg ikke, hans ytringer rasistiske. Ts

• Liker 4
Skrevet

Prøver å redusere diskusjoner til et minimum, ihvertfall om saker som de har spesielle meninger om.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det skrev jeg ikke, hans ytringer rasistiske. Ts

Kan du gi et eksempel?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hater forresten ikke jødene, de har lite med hva staten Israel gjør. Så slutt å legg meninger jeg ikke har til meg. Ts

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Som jeg skrev ikke tenkt å diskutere sak. Ts

Du har jo gjort det selv, over her.

Alle politiske ideologier har vært koblet opp mot grufulle hendelser. Vi har jo f.eks. representanter for partiet Rødt på Stortinget, der flere aktivt taler for kommunisme. Det er få ideologier som har flere drap på samvittigheten.

Anonymkode: 8619b...0d5

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

En ting er å ha ulike meninger. Men å MENE at enkelte grupper mennesker ikke er ikke er like mye verdt som "alle andre" er uakseptabelt. 

Anonymkode: 32e32...f3b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor var ekstremt langt ute på venstresiden før, nå er hun godt ute på høyresiden. Det er fullstendig greit. Og det har ikke påvirket meg en millimeter.

For meg står meningsmangfold høyt. Jeg håper jeg ikke kommer der en dag at jeg skal diktere folk som har andre meninger enn meg. Barna mine skal selvsagt ikke skjermes, de skal lære seg å argumentere godt både for og mot, og vokser på å forstå at andre mener noe annet enn de selv.

Anonymkode: 05977...d44

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...