AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Jeg sendte oppsigelse via messenger for 3 uker siden, og hun har enda ikke svart. Jeg har sendt tre purremeldinger. Hun pleier å svare innen et par dager på alle andre henvendelser. Har bodd her i 7 år og vi har hatt en god tone hele veien. husleiekontrakten og depositum er fikset via husleie.no så jeg har sendt de en epost for å få tak i annen kontaktinformasjon til husieer, men de har ikke svart enda. (Har dessverre ikke kontrakten lagret ser jeg). huseier har ikke tlf nummer eller adresse liggende på opplysningen. Jeg tenker at siden all kommunikasjon i 7 år har vært på messenger, så bør det holde? Sånn juridisk sett? Anonymkode: 31f86...1bb
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sendte oppsigelse via messenger for 3 uker siden, og hun har enda ikke svart. Jeg har sendt tre purremeldinger. Hun pleier å svare innen et par dager på alle andre henvendelser. Har bodd her i 7 år og vi har hatt en god tone hele veien. husleiekontrakten og depositum er fikset via husleie.no så jeg har sendt de en epost for å få tak i annen kontaktinformasjon til husieer, men de har ikke svart enda. (Har dessverre ikke kontrakten lagret ser jeg). huseier har ikke tlf nummer eller adresse liggende på opplysningen. Jeg tenker at siden all kommunikasjon i 7 år har vært på messenger, så bør det holde? Sånn juridisk sett? Anonymkode: 31f86...1bb I praksis vil jeg påstå at det bør være godt nok. Men samtidig vet jeg og at folk forholder seg forskjellig til sosiale medier og de ulike aktørene kan ha problemer eller feil som gjør at meldinger ikke kommer frem eller vises til vedkommende. Bor du i samme hus som vedkommende?
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Nei, messenger er ikke «offisielt nok». Akkurat om oppsigelse ville jeg sendt en e-post. Anonymkode: 96433...c87 3 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (4 minutter siden): I praksis vil jeg påstå at det bør være godt nok. Men samtidig vet jeg og at folk forholder seg forskjellig til sosiale medier og de ulike aktørene kan ha problemer eller feil som gjør at meldinger ikke kommer frem eller vises til vedkommende. Bor du i samme hus som vedkommende? Nei huseier bor i en annen landsdel. Hadde vi bodd i samme hus så hadde jeg gått å banket på altså 😅 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, messenger er ikke «offisielt nok». Akkurat om oppsigelse ville jeg sendt en e-post. Anonymkode: 96433...c87 Ja det jeg er redd for. Håper husleie.no svarer raskt, slik at jeg får tak i eposten/tlf nummer/adresse. Anonymkode: 31f86...1bb
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, messenger er ikke «offisielt nok». Akkurat om oppsigelse ville jeg sendt en e-post. Anonymkode: 96433...c87 Men hvis dette er eneste plattform man har kommunisert de siste årene, så skal det ganske mye til at ts ikke får den godkjent. Anonymkode: 6bef1...3f0 4 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Skriv tilbake til henne når det har gått en måned siden du sendte den første oppsigelsen, at siden hun ikke har hatt noen innsigelser anser du oppsigelsen som gyldig og at oppsigelsestiden løper fra 3 mnd ihht kontrakt og §9-6 i husleieloven, og siste måned blir (det du kommer fram til). GI husleie.no en kopi av kommunikasjonen så er de også informerte. Og jo, messenger er offisielt nok. Det er ikke noe krav til at det skal være epost eller rekommandert brev eller liknende. Dere har hatt all kommunikasjonen der tidligere. Det er godt nok. Anonymkode: f222c...8de 1 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Har husleier lest meldingen eller står den bare som ulest? Anonymkode: 5f362...6d5
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvis dette er eneste plattform man har kommunisert de siste årene, så skal det ganske mye til at ts ikke får den godkjent. Anonymkode: 6bef1...3f0 Men de har jo kommunisert om små «uviktige» ting. Til oppsigelse finnes det jo en del krav, som for eksempel, at det skal være en e-post eller et vanlig brev, og ikke melding på Snapchat liksom Anonymkode: 96433...c87
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de har jo kommunisert om små «uviktige» ting. Til oppsigelse finnes det jo en del krav, som for eksempel, at det skal være en e-post eller et vanlig brev, og ikke melding på Snapchat liksom Anonymkode: 96433...c87 Kan du vise til disse kravene? Hvor står de? 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Kan du vise til disse kravene? Hvor står de? Jeg kan google det for deg, men…la meg komme med et konkret eksempel. Jeg leide en leilighet før og huseieren ønsket at jeg skulle flytte fordi dattera hans trengte leiligheten. Greit nok. Men denne «oppsigelsen» sendte han på sms og jeg fikk en klar beskjed fra kompisen min (advokat) at denne «oppsigelsen» kunne jeg glatt ignorere. Jeg flyttet, selvfølgelig, men det kunne jeg faktisk la være å gjøre også, fordi huseieren MÅ sende det som et offisielt brev eller e-post. Anonymkode: 96433...c87 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har husleier lest meldingen eller står den bare som ulest? Anonymkode: 5f362...6d5 Den står som ulest. Men huseier har vært «aktiv» hver dag. Det er ikke bare små ting som har vært snakket om som noen nevnte over her. All kommunikasjon på innflytting og inngåelse av kontrakt ble også gjort på messenger. Med unntak av selve kontrakten. Jeg fikk første melding av huseier på messenger fordi jeg la ut «ønsker leie» på en fb side. Siden har all kontakt gått der. TS Anonymkode: 31f86...1bb 1
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan google det for deg, men…la meg komme med et konkret eksempel. Jeg leide en leilighet før og huseieren ønsket at jeg skulle flytte fordi dattera hans trengte leiligheten. Greit nok. Men denne «oppsigelsen» sendte han på sms og jeg fikk en klar beskjed fra kompisen min (advokat) at denne «oppsigelsen» kunne jeg glatt ignorere. Jeg flyttet, selvfølgelig, men det kunne jeg faktisk la være å gjøre også, fordi huseieren MÅ sende det som et offisielt brev eller e-post. Anonymkode: 96433...c87 Du trenger ikke google for meg. Jeg kan google. Men jeg vil gjerne se hvor dette du påstår står. For det er feil. Og i eksempelet ditt så er det motsatt. Det er formkrav til oppsigelse fra huseier. Men ikke motsatt (fra leietaker). Dette er problemet når anonyme brukere svarer på ting de ikke kan, og tror sin erfaring fra mange år siden er fasiten for alle. 6 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den står som ulest. Men huseier har vært «aktiv» hver dag. Det er ikke bare små ting som har vært snakket om som noen nevnte over her. All kommunikasjon på innflytting og inngåelse av kontrakt ble også gjort på messenger. Med unntak av selve kontrakten. Jeg fikk første melding av huseier på messenger fordi jeg la ut «ønsker leie» på en fb side. Siden har all kontakt gått der. TS Anonymkode: 31f86...1bb Men ts, hvorfor risikere det? Huseieren kan plutselig bli «vanskelig» og si «jeg har ikke fått noe», «jeg visste ingenting», og da havner man i en tvist med vedkommende. Er det verdt det? Det er jo bedre å gjøre det «offisielt» og ordentlig. Anonymkode: 96433...c87 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den står som ulest. Men huseier har vært «aktiv» hver dag. Det er ikke bare små ting som har vært snakket om som noen nevnte over her. All kommunikasjon på innflytting og inngåelse av kontrakt ble også gjort på messenger. Med unntak av selve kontrakten. Jeg fikk første melding av huseier på messenger fordi jeg la ut «ønsker leie» på en fb side. Siden har all kontakt gått der. TS Anonymkode: 31f86...1bb Da er det skummelt å satse på at det holder, huseier kan jo da "bevise" at oppsigelsen aldri er mottatt. Men det må da stå noe mer personalia på utleier, som adresse/mail i kontrakten vel. Anonymkode: 5f362...6d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Du trenger ikke google for meg. Jeg kan google. Men jeg vil gjerne se hvor dette du påstår står. For det er feil. Og i eksempelet ditt så er det motsatt. Det er formkrav til oppsigelse fra huseier. Men ikke motsatt (fra leietaker). Dette er problemet når anonyme brukere svarer på ting de ikke kan, og tror sin erfaring fra mange år siden er fasiten for alle. Akkurat, for dere ikke-anonyme har jo peiling på alt. Ok, lykke til. Anonymkode: 96433...c87
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat, for dere ikke-anonyme har jo peiling på alt. Ok, lykke til. Anonymkode: 96433...c87 Når leietaker sier opp leieavtalen Som leietaker kan man si opp leieforholdet uten å angi noen grunn. Oppsigelsen kan gjøres skriftlig eller muntlig, men det kan være lurt å gjøre det skriftlig siden det er lettere å bevise enn et muntlig utsagn. https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 Anonymkode: 95f4a...73c 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det skummelt å satse på at det holder, huseier kan jo da "bevise" at oppsigelsen aldri er mottatt. Men det må da stå noe mer personalia på utleier, som adresse/mail i kontrakten vel. Anonymkode: 5f362...6d5 Nå er det jo ikke akkurat normalt at utleier har gjemt unna all annen "seriøs" kontaktinfo så til de grader at leietaker omtrent må søke med lykt og lupe for å finne det heller da, så jeg tror TS har sitt på det tørre. Det er normalt å ha utleiers kontaktinfo på kontrakten. Anonymkode: ca55d...ac6
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden Lovdata sier at det kun er utleier som har krav til hvordan en skriftlig oppsigelse formidles, ikke leietager: Oppsigelse av leieforhold - Lovdata Når leietaker sier opp leieavtalen Som leietaker kan man si opp leieforholdet uten å angi noen grunn. Oppsigelsen kan gjøres skriftlig eller muntlig, men det kan være lurt å gjøre det skriftlig siden det er lettere å bevise enn et muntlig utsagn. Anonymkode: 589cf...efe
AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #19 Skrevet 59 minutter siden Juridisk sett kan du si opp muntlig også, men det er ikke å anbefale. Det er strengere hvis huseier skal si opp. Jeg ville aldri ventet 3 uker. Her kan alt mulig ha skjedd. Feks sykdom. Ja selv død. Har du forsøkt så enkelt som å ringe? Slike ting tar jeg både skriftlig og muntlig. Mail er lett å overse, så derfor er alltid rekommandert brev. Anonymkode: eb4a2...f17 1
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #20 Skrevet 58 minutter siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men ts, hvorfor risikere det? Huseieren kan plutselig bli «vanskelig» og si «jeg har ikke fått noe», «jeg visste ingenting», og da havner man i en tvist med vedkommende. Er det verdt det? Det er jo bedre å gjøre det «offisielt» og ordentlig. Anonymkode: 96433...c87 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da er det skummelt å satse på at det holder, huseier kan jo da "bevise" at oppsigelsen aldri er mottatt. Men det må da stå noe mer personalia på utleier, som adresse/mail i kontrakten vel. Anonymkode: 5f362...6d5 Ja om dere hadde LEST det jeg har skrevet så har jeg ingen annen måte å kontakte henne på. Jeg har ikke epost, tlf nummer eller adresse. Vi har kontrakt igjennom en portal som jeg har kontaktet for å få disse opplysningene, men jeg har ikke fått de enda. Og det er derfor jeg lurer på om messenger holder, i tilfelle jeg ikke skulle få tak i disse før neste mnd.. Anonymkode: 31f86...1bb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå